handdator

Visa fullständig version : Fråga om olika tillskott


Snorkelfarsan
2008-09-28, 22:03
Jag vill inte vara repetetiv, men jag har sökt och det är svårt att hitta ett exakt svar.

Hittils har jag använt mig av Whey80 efter träning, men min påse är nästan slut och nu ska jag köpa nytt. Funderar på Kolos variant av vassle men har tittat runt lite i shoppen och undrar vad skillnaden mellan Fairing - Complete Protein III och vanligt Vassleprotein är? Är Eiselt Double Pro ett typ av Vasselprotein eller var rankar den in någonstans?

Sen har jag förstått att Esa Pro är en helt "ren" variant av proteintillskott, alltså 100% aminosyror, likaså Kolos egen EAA. Är den bättre än vanligt vassle, och innehåller inte Vassle alla dom essentiella aminosyrorna?

tack,
/S

lysell
2008-09-28, 22:26
vill du ha efter träning så är ju vassle bäst, men du kan ju lika gärna ta innan.

Snorkelfarsan
2008-09-29, 09:12
Jo jag vet, men jag undrar ju mer specifikt om dom tillskotten jag nämnt. Är det någon som har koll på det?

kalle_banan
2008-09-29, 09:15
Kan inte svara något angående din första fråga men EAA är bättre än proteinpulver på att höja proteinsyntesen, do the math.

Hejnomax
2008-09-29, 14:39
Det har postats jävligt mycket på senaste att vassle är bättre än kasein efter träning. Nya rön? Eller är det bara gamla missuppfattningar som ingen pallar rätta till?

King Grub
2008-09-29, 14:43
Det är oklart vilket av proteinerna, vassle eller kasein, som ger den bästa proteinbalansen efter styrketräning.

Båda stimulerar anabolism och vänder proteinbalansen till positiv.

I vila ger en kombination av vassle och kasein bäst proteinbalans. Inte otänkbart att detsamma gäller efter träning, men det går bra med bara vassle som är billigast. Skall man hem och äta mat fyller man på aminosyror där och behöver inte tänka på att erhålla den långsammare utsöndringen från kaseinet.

Hejnomax
2008-09-29, 16:02
Riktigt bra svar. Tack ska du ha.

Snorkelfarsan
2008-09-29, 17:25
absolut bra svar. visst är det så att vassle ger en insulinhöjning på samma sätt som snabba kolhydrater?
Och är Fairing - Complete Protein III samt Eiselt Double Pro proteintillskott med en större mängd kasein så att dom funkar som "vanliga" mellanmål, alltså utan att ge någon nämnvärd insulinutsöndring? Är det det som skiljer dom från vanligt vassle?

WHITEFOLKS
2008-09-30, 01:51
Kasein tas upp långsammare/över en längre tidsperiod än vassle vilket motverkar muskelnedbrytningen. Skulle inte tro att insulinutsöndringen är "minimal" dock.

Snorkelfarsan
2008-09-30, 13:15
Nu har jaf iaf besällt följande produkter:
1 x Eiselt - Double Pro
- Smak: Choklad

1 x Kolozzeum - EAA

King Grub
2008-09-30, 13:35
visst är det så att vassle ger en insulinhöjning

Det gör allt protein, även i vanlig mat.

Snorkelfarsan
2008-09-30, 18:43
Ok, men kasein ger inte lika stor insulinutsöndring som vassle?

Skulle man kunna uppskatta vassleprotein till ett ungefärligt GI-värde (med vitt bröd som index 100)? typ 95?

Sverker
2008-09-30, 18:48
Det går inte att jämföra blodsockerhöjningen mellan ett kolhydratlivsmedel som vitt bröd med ett proteinlivsmedel som vassle:confused:

King Grub
2008-09-30, 19:24
Här får man använda II-värden i stället. Vassle (och annat protein) frisätter insulin utan blodsockerpåverkan.

GI handlar om blodsocker, inte insulin. Ofta är GI korrelerat med insulinsvar, men långt ifrån alltid. Det finns livsmedel med högt GI som frisätter lite insulin, och livsmedel med lågt GI som frisätter mycket insulin.

Vassle frisätter betydligt mer insulin än t ex vitt bröd eller socker.

http://www.ajcn.org/content/vol80/issue5/images/medium/znu0110403860002.gif

Mean (±SEM) incremental changes ({Delta}) in serum insulin in response to equal amounts of carbohydrate from a white-wheat-bread reference meal (x) and test meals of whey ({circ}), milk ({diamondsuit}), cheese ({triangleup}), cod ({square}), gluten-low ({blacktriangleup}), and gluten-high ({blacktriangledown}) meals.

American Journal of Clinical Nutrition, Vol. 80, No. 5, 1246-1253, November 2004.

Aminosyror ger insulinfrisättning, precis som kolhydrat, varför proteinrika livsmedel ger minst lika stor insulinfrisättning som kolhydratrika. Av alla proteiner ger vassle störst insulinfrisättning, som glukos eller maltodextrin ungefär. Alla aminosyror ger olika stor insulinfrisättning, leucin störst, och vassle har en aminosyreprofil som påverkar insulinfrisättningen markant.

Vassle är dessutom ett fettförbrännande protein, insulinfrisättningen och den akuta lipolyshämmande effekten till trots. Vassle under en diet, t ex, ökar fettförlusten, inte tvärtom. Vassle nedreglerar hepatiska lipogena (fettinlagrande) enzymer.

Scratch89
2008-09-30, 19:52
Hur fungerar vassle fettförbrännande, trots att den frisätter insulin och är lipolyshämmande?

Jag har letat lite i Näringslära för Högskolan, men jag antar att det är betydligt jobbiga biokemi som förklarar det.

King Grub
2008-09-30, 19:56
Läs sista meningen i inlägget ovan ditt.

Scratch89
2008-09-30, 21:01
Jag såg den, men jag tänkte mest på hur det fungerar, rent praktiskt, och vilka enzymer det är.

Tack för tålamodet. :)

King Grub
2008-09-30, 21:15
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2239659&postcount=17

Snorkelfarsan
2008-09-30, 21:51
intressant, man kan alltså säga att vassle ger ett insulinpåslag men på samma gång motverkar insulinets fettinlagrande, och kanske t.o.m överstiger den?

Scratch89
2008-10-01, 06:46
Tack Grub! Perfekt inlägg.

Eddie Vedder
2008-10-01, 07:44
intressant, man kan alltså säga att vassle ger ett insulinpåslag men på samma gång motverkar insulinets fettinlagrande, och kanske t.o.m överstiger den?

Den akuta insulinfrisättningen är stor, det är i längden som det dock har positiv inverkan på kroppens känslighet för insulin vilket jag antar att du menar när du skriver "insulinets fettinlagrande".

Så ja det kan man nog säga, det är alltså en fråga om vassleproteinets akuta effekt jämfört med dess mer långtgående effekter.

Snorkelfarsan
2008-10-01, 09:55
ok, då förstår jag lite bättre, tack!