handdator

Visa fullständig version : Simons träningsförbannelse slår till igen


Black Star Abyss
2008-09-28, 17:22
Detta är förmodligen relaterat till det som hände när jag tränade knäböj i Torsdags. Då körde jag knäböj, körde med mer vikt än jag kanske borde ha gjort, tappade kontrollen på vägen upp på sista repetitionen och fick hela tyngden mot nacken, vilket resulterade i akut bultande smärta i bakhuvudet och nacken.

Nu idag när jag var och tränade armar nyss så "small det till" på samma sätt i bakhuvudet när jag körde lågreppare på skivstångscurlen. Vilade några minuter men varje gång jag sedan tog i för mycket kände jag huvudvärken igen, så jag tog ett ganska försiktigt pass.

Varför får jag extremt ont i huvudet nu när jag anstränger mig hårt?

Black Star Abyss
2008-09-28, 17:46
Ringde sjukvårdsrådgivningen och fick prata lite. Jag berättade i samtalet att jag har kronisk huvudvärk flera gånger i veckan och hon sa att det bara är åka raka vägen till akuten. Så av bär det.

Black Star Abyss
2008-09-29, 01:06
Varit på akuten nu. Väntade 19-21, stack hem och åt. Kom tillbaka vid 22, väntat nu till 01:45 sen sket jag i det. Så fortfarande är frågan obesvarad, men detta har nu lett till att jag ska ringa vårdcentralen imorgon och boka läkartid för mina kroniska huvudvärkar som jag känner har något med nacken, bakhuvudet och övre ryggraden att göra. Hoppas att en röntgen ska avslöja vad som är fel.

Matsa
2008-09-29, 02:34
Jag känner igen det där, det påminner om något jag upplevde för en massa år sedan. Jag körde precis som du knäböj och i slutet av mitt set började jag känna en skarp smärta som liksom strålade ut från bakhuvudet, lite bultande som du beskriver det. Jag hann precis sätta tillbaka stången, sedan blev jag liggandes på golvet ett tag och om jag inte varit upptagen med att bita ihop tänderna så hade jag nog skrikit rakt ut, det gjorde fruktansvärt ont. Jag kunde inte träna mer det passet och i ungefär en veckas tid så återkom smärtan (dock inte lika kraftigt) så fort jag försökte ta i.

Jag är fortfarande inte säker på orsaken, men jag misstänker att det kan ha att göra med dålig andning. En annan person på gymmet som hade råkat ut för samma sak sade nämligen att det kändes ungefär likadant som dykarsjuka. Även en väns lillebror har fått samma smärta en gång, fast i hans fall fick han det när han gjorde militärpressar.

Om det är samma grej som du har åkt på så kan jag trösta dig med att jag inte har haft några besvär utav det sedan dess, och det är minst 5 år sedan. Berätta gärna om du får reda på orsaken, det skulle vara kul att veta. Lycka till och hoppas att du kvickt blir av med detta.

Black Star Abyss
2008-09-29, 10:09
Jag känner igen det där, det påminner om något jag upplevde för en massa år sedan. Jag körde precis som du knäböj och i slutet av mitt set började jag känna en skarp smärta som liksom strålade ut från bakhuvudet, lite bultande som du beskriver det. Jag hann precis sätta tillbaka stången, sedan blev jag liggandes på golvet ett tag och om jag inte varit upptagen med att bita ihop tänderna så hade jag nog skrikit rakt ut, det gjorde fruktansvärt ont. Jag kunde inte träna mer det passet och i ungefär en veckas tid så återkom smärtan (dock inte lika kraftigt) så fort jag försökte ta i.

Jag är fortfarande inte säker på orsaken, men jag misstänker att det kan ha att göra med dålig andning. En annan person på gymmet som hade råkat ut för samma sak sade nämligen att det kändes ungefär likadant som dykarsjuka. Även en väns lillebror har fått samma smärta en gång, fast i hans fall fick han det när han gjorde militärpressar.

Om det är samma grej som du har åkt på så kan jag trösta dig med att jag inte har haft några besvär utav det sedan dess, och det är minst 5 år sedan. Berätta gärna om du får reda på orsaken, det skulle vara kul att veta. Lycka till och hoppas att du kvickt blir av med detta.

Det skulle kunna vara så enkelt som att jag helt enkelt glömmer att andas, nu när du berättar som du gör. Jag var ändå hos läkaren idag och pratade om den händelsen men också om min vanliga kroniska huvudvärk, så jag ska gå på skiktröntgen av skallen och vanlig röntgen av nacke och rygg för att reda ut orsakerna. Ska se till att tänka på andningen hädanefter vid träning och se hur det fungerar.

Matsa
2008-09-29, 19:40
Bra att du går till djupet med det, bäst att ta det säkra före det osäkra. Hur som helst så har jag faktiskt noll koll på om andningen verkligen kan vara en orsak, det är som sagt min ytterst amatörsmässiga teori. Det skulle lika gärna kunna vara nervkläm eller något. Men att andas ordentligt är ju viktigt i varje fall så det kan ju inte vara en nackdel att tänka på det.

Martin Löwgren
2008-09-29, 20:37
Tror det är runt 10 trådstarten på Kolo angående dina skador.

Hur ser din teknik och muskulära status ut egentligen?

Black Star Abyss
2008-09-30, 18:05
Tror det är runt 10 trådstarten på Kolo angående dina skador.

Hur ser din teknik och muskulära status ut egentligen?

Jag vet. Men det är väl bättre att jag skriver och ber om hjälp än lider i det tysta? Jag går ju till läkare/sjukgymnast också.

Hursomhelst; skulle träna högreppare idag, hinner göra 15 reps i första övningen (kabelrodden), sen slog det till med extrem huvudvärk igen. Så jag fick avbryta, och gå hem... det var nära att jag sparkade sönder dörren på väg ut från gymmet.

Jag börjar bli mer och mer övertygad om att det är något genetiskt fel på min kropp som gör att den inte klarar av hård träning. Man går ju till läkaren och berättar precis hur man känner men de tar mest blodprov och remitterar en vidare och sen så blir det en återvändsgränd någonstans om 6-8 månader där man sitter med en läkare som säger "ja jag vet inte vad det är för fel på dig."

Är uppriktigt sagt förtvivlad. Vad ska jag ta mig till? Jag önskar man hade mycket pengar så man kunde betala läkare för att verkligen gå till botten med det hela och sedan få behandling och rehabprogram för att bli frisk.

Jag vet att många tror att jag måste göra någonting fruktansvärt fel, men det är snarare så att det är min kropp som det är fel på.

Gislason
2008-09-30, 18:28
Jag fick också problem med huvudvärk i början pga undermålig andning. Det är vanligt att folk som är lite gröna i gymmet håller andan när de spänner sig.

Det räcker inte med att vardagsandas, tänk på att verkligen blåsa ut och suga in luft i takt med övningsutförandet, mina problem försvann på en gång när jag började överdriva andningen.

I basövningar kan det vara värt att försöka tänka på att inte andas ut under lyft dock då man inte vill tappa buktrycket, men när man väl andas ska det vara med kraft.

Styrketräning kräver mycket syre, det gör hjärnan också.

Black Star Abyss
2008-09-30, 19:07
Hur ska man andas? Idag andades jag in varje gång jag släppte, och ut varje gång jag lyfte/tog i. Fick ändå ont mitt i första settet.

Tolkia
2008-09-30, 19:57
Hur ska man andas? Idag andades jag in varje gång jag släppte, och ut varje gång jag lyfte/tog i. Fick ändå ont mitt i första settet.
Jag börjar snart undra om du är på riktigt, eller om du driver med oss. Du funderar aldrig över vad det beror på när du i stort sett dagligen startar en ny tråd, med en fråga om symptom från ytterligare en kroppsdel/ett organsystem? Sannolikheten att du skall vara född med en kropp som jävlas på pin kiv lär vara minimal, alltså kanske det vore idé att se över ditt sätt att hantera den. Innan du sliter ned den på ett sätt som permitterar dig från all form av träning undantaget rehab ett bra tag framöver. Den enda "förbannelse" det är fråga om här verkar vara en fullständig ovilja att inse sina fysiska och psykiska begränsningar.

Black Star Abyss
2008-09-30, 20:14
Sannolikheten att du skall vara född med en kropp som jävlas på pin kiv lär vara minimal, alltså kanske det vore idé att se över ditt sätt att hantera den.

Du säger indirekt att jag tränar som en idiot? Eller vad menar du? Jag tränar betydligt mer korrekt än flera av mina tränande vänner och ändå är det bara jag som drabbas av sånt här. Mina vänner skiter i uppvärmning, "slänger" med vikterna, studsar med vikterna, böjer ryggen, lyfter snett osv.

Jag är djupt tacksam till alla som försöker hjälpa, men samtidigt är det jobbigt att så många verkar tro att jag är världens troll eller tomte.

Black Star Abyss
2008-09-30, 20:26
Ringer naprapat imorgon och berättar om allt. Har egentligen inte råd men hälsan har inget pris. Nu måste lidandet få ett slut, går inte att leva så här.

creperiet
2008-09-30, 21:26
Detta är förmodligen relaterat till det som hände när jag tränade knäböj i Torsdags. Då körde jag knäböj, körde med mer vikt än jag kanske borde ha gjort, tappade kontrollen på vägen upp på sista repetitionen och fick hela tyngden mot nacken, vilket resulterade i akut bultande smärta i bakhuvudet och nacken.

Nu idag när jag var och tränade armar nyss så "small det till" på samma sätt i bakhuvudet när jag körde lågreppare på skivstångscurlen. Vilade några minuter men varje gång jag sedan tog i för mycket kände jag huvudvärken igen, så jag tog ett ganska försiktigt pass.

Varför får jag extremt ont i huvudet nu när jag anstränger mig hårt?

Använder logik nu.

Stor tyngd mot ett ställe -> stor smäll -> akut skada uppstår, såsom blödning elelr annan typ av vävnadsskada. Denna är inte läkt ännu.

Bara spekulationer.

Black Star Abyss
2008-09-30, 21:54
Använder logik nu.

Stor tyngd mot ett ställe -> stor smäll -> akut skada uppstår, såsom blödning elelr annan typ av vävnadsskada. Denna är inte läkt ännu.

Bara spekulationer.

Låter inte helt ologiskt. Men varför kan inte ens läkaren dra en sån här slutsats? Läkaren jag var hos remitterade mig vidare. Jag frågade "men vad beror den här huvudvärken jag fick på träningen på?". Hon svarade bara "Jag har faktiskt ingen aning...". *suck*

Tolkia
2008-09-30, 22:04
Du säger indirekt att jag tränar som en idiot? Eller vad menar du? Jag tränar betydligt mer korrekt än flera av mina tränande vänner och ändå är det bara jag som drabbas av sånt här. Mina vänner skiter i uppvärmning, "slänger" med vikterna, studsar med vikterna, böjer ryggen, lyfter snett osv.
Ja, det är nog vad jag säger, om det är så du tolkar det. Jag vågar påstå att om man tränar så att man skadar i stort sett varenda kroppsdel på väldigt kort tid (ta en titt på din posthistorik i det här forumet) så är det något som inte stämmer. Man kan gå sönder av ren otur, men att man skall ha otur med hela kroppen hela tiden är nog föga sannolikt.

Black Star Abyss
2008-09-30, 22:17
Ja, det är nog vad jag säger, om det är så du tolkar det. Jag vågar påstå att om man tränar så att man skadar i stort sett varenda kroppsdel på väldigt kort tid (ta en titt på din posthistorik i det här forumet) så är det något som inte stämmer. Man kan gå sönder av ren otur, men att man skall ha otur med hela kroppen hela tiden är nog föga sannolikt.

Man ska väl inte börja köra lågreps på knäböj när man aldrig kört den förut i hela sitt liv, nej... så i det avséendet får jag skylla mig själv. Men en viss gnutta otur vill jag ändå hävda, finns så många som kör på och slarvar och ändå klarar sig (flera som jag känner personligen). Nu ska jag vila, besöka naprapat och sjukgymnast och se om jag kan lyfta om en vecka utan att det börjar göra ont i huvudet.

PiNG.
2008-09-30, 22:42
Jag tycker du ska vila från träningen i en månad, och se hur ont du har i de olika delarna av kroppen. Har du inte ont då så vet du att det är din träning det är fel på, och inte "otur". Då slipper du även oroa dig för att pengarna ska gå till läkarbesök till höger och vänster. Och då kanske du kan börja träna med vikter du verkligen klarar av.

Och hur andra sliter å slänger med sina vikter behöver du inte bry dig om. Vissa klarar slita i år innan dom går sönder. Om de går sönder alls. Du har bara gått sönder lite fortare.

Black Star Abyss
2008-10-01, 17:54
Den här tråden hjälpte mycket:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=48836&page=2

Ska vila 1 vecka, sen prova träna. Gör det fortfarande ont så vilar jag 2 veckor och provar sedan igen. Det var väl något som brast när jag höll andan sista repetitionen på knöböjen.

Jag tycker du ska vila från träningen i en månad, och se hur ont du har i de olika delarna av kroppen. Har du inte ont då så vet du att det är din träning det är fel på, och inte "otur". Då slipper du även oroa dig för att pengarna ska gå till läkarbesök till höger och vänster. Och då kanske du kan börja träna med vikter du verkligen klarar av.

Mitt stora problem i styrketräningssammanhang är ju axlarna, och det blir inte bättre av att jag inte tränar. Men ryggen måste jag ju fixa (om det nu inte läger självmant, känns lite bättre nu faktiskt), för den har jag haft sådär vanligt-ont i länge som många har på grund av stillasittande m.m. Att jag får ont i huvudet vid ansträning verkar gå att vila ut (se tjejen i tidigare tråden). Ska sammanfatta mina "problem" lite snabbt.

Huvudet - kronisk huvudvärk + stötkänslig. <Går from idag hos naprapat för detta
Huvudet - Får ont vid ansträning <Detta ska jag vila bort
Axlarna - Kan inte köra bänk, militärpress, dips (denna övning är värst, kan inte ens gå ner till startläge), och jag får känning ibland i tricepsövningar o rodd. <Sjukgymnast 14 oktober
Ryggen - Har länge haft sån där stel rygg som gör sig påmind då jag sitter eller står i en ställning för länge. <Detta ska jag få bort genom att sitta stilla mindre.
Ryggen - Ont vid rygraden som strålar lätt ner i foten. Om inte detta går över tar jag det med sjukgymnasten 14 oktober.
Knät - Haft problem med stabiliseringen kring vänsterknät, börjar dock bli bra på grund av egen träning.
Tån - kan inte "krulla" ihop höger stortå, leden är trasig/för kort. Detta gör jag ingenting åt utan det får vara.

Detta är mina skador. Alla utom tån räknar jag med att kunna åtgärda inom överskådlig framtid. :)

Gislason
2008-10-01, 19:05
Om jag hade alla de där problemen skulle jag vila mer än en vecka.

Dips kan vara ganska belastande för lederna, bra övning men inget måste, vänta med den om den gör ont.

"Ont vid ryggraden som strålar lätt ner i foten." <-- Det där låter ju som ischiaskänningar, inget man bör vifta bort direkt, gå till sjukgymnast.

Har du haft problem med knät ska du verkligen inte köra lågreppare i knäböjen, vill du att knät ska bli bättre av träning så är det nog inte rätt väg att gå. Rehabträning består sällan av lågreppare, varva in knät i träningen lugnt och försiktigt.

Black Star Abyss
2008-10-01, 19:21
Har du haft problem med knät ska du verkligen inte köra lågreppare i knäböjen, vill du att knät ska bli bättre av träning så är det nog inte rätt väg att gå. Rehabträning består sällan av lågreppare, varva in knät i träningen lugnt och försiktigt.

Tack för omtanken men jag står med fötterna pekandes utåt och då går det bra. :) Det är om jag har fötterna pekandes rakt fram knäna gör ont. Knäböjen är inte rehabilitering för knät... jag kör benspark för att få upp stabiliteten i knät.

Martin Löwgren
2008-10-01, 19:42
Ringer naprapat imorgon och berättar om allt. Har egentligen inte råd men hälsan har inget pris. Nu måste lidandet få ett slut, går inte att leva så här.

Om du nu ska söka någon så skulle du nog söka läkare faktiskt. Du har ju varit med om ett akut våld mot din halsryggrad och det är inget en Naprapat bara kan fixa eller läka.

Mvh

Black Star Abyss
2008-10-01, 20:01
Om du nu ska söka någon så skulle du nog söka läkare faktiskt. Du har ju varit med om ett akut våld mot din halsryggrad och det är inget en Naprapat bara kan fixa eller läka.

Mvh

Jag tar det rådet och ringer läkaren och berättar om ryggen imorgon eller på fredag. Hon kommer ju skratta när jag kommer in...

Martin Löwgren
2008-10-02, 10:25
Jag tar det rådet och ringer läkaren och berättar om ryggen imorgon eller på fredag. Hon kommer ju skratta när jag kommer in...

Nej sånt gör inte en läkare.