handdator

Visa fullständig version : Skillnad på chinups och pullups?


Trashcan
2008-09-28, 13:55
Nu tycker jag att det råder en väldig förvirring över vad som är en chin-up och vad som är en pull-up, men om vi säger att chin-ups är med handflatorna mot kroppen och smalt grepp, och en pull-up är handflatorna bort från kroppen och brett grepp, vad är skillnaden i vilka muskler som tränas? Någon skillnad måste det vara... Jag har för mig att en pullup kommer träna ryggen mer, men jag vet inte. Hjälp?

J.V
2008-09-28, 14:01
.
1. Chins pronerat (om de görs breda och gärna i en ren adduktionsrörelse i axeln; övningen kallas för pull-up i resten av världen.)

Så.

De andra tar mindre på biceps allihopa eftersom biceps i smala chin-ups och roddar "bara" stabiliserar dynamiskt mellan axelled och armbågsled. Muskeln under biceps däremot, m. brachialis, jobbar hårt i alla de fyra övningarna du nämner eftersom den inte går över axelleden vilket biceps gör. Det samma gäller för den andra stora böjaren: brachioradialis. Den arbetar hårt särskilt i drag med pronerad fattning.

Det kanske är på sin plats att påpeka att man säkert kan få träningsvärk i biceps av smala chin-ups och roddar. Det finns folk som får träningsvärk i hamstrings av benpress vilket är samma princip. Men det kan lika gärna vara så att det värker under biceps (d.v.s. i m. brachialis). Att bedöma från vilket muskellager det värker i är näranog omöjligt. Man ska också komma ihåg att träningsvärk lika gärna kan orsakas av kramp eller översträckning och inte av muskelaktivering. Det är alltså inget man ska stirra sig blind på.
m. Brachioradlis kan endast utveckla stort moment över armbågsleden om underarmen hålls mittemellan pronation/supination. Så kallat "Hammargrepp" alt semi supinationsgrepp/pronationsgrepp.

Annars är den ungefär lika aktiv under ett pronations resp supinations grepp (aningen mera under pronation då ursprung och fäste är närmare varandra)Typ.

Sedan vill jag minnas att supinerat grepp, handflatorna mot kroppen, tar mer på bröst. Men om du söker så har detta diskuterats otaliga gånger.

Alucard
2008-09-28, 23:18
I sverige brukar när man har handflatorna ifrån dej kallas för chins och när man har handflatorna mot sig för pullups, utomlands brukar man kalla det för tvärtom vilket kan leda till förviring ibland.

Pullups tar lite mer på lats muskeln, chins tar lite mer på biceps. Båda är jävligt bra övningar, många gillar chins bättre eftersom det är en tuffare övning och ska man köra den som "rygg" övning så är den mer fokuserad på ryggen. Chins å andra sidan är dom flesta starkare i, så från perspektivet att man vill bli så stark som möjligt så ger den övningen bättre bas för att lyfta riktigt tungt med extra vikt på kroppen för färre reps.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=107906&highlight=chins
Sök och du skall finna!