handdator

Visa fullständig version : Tuggummi insulinutsöndring?


pia
2008-09-28, 10:24
Jag undrar angående om du går på en ketodiet och ligger på 50 g kolhydrater per dag kan då ketosen avbrytas om du tuggar tuggummi eller dricker lightsaft/läsk? Jag är lite i diskussion med vissa personer angående detta så jag skulle behöva studier som bevisar om det är eller inte är så om någon har koll på detta.

King Grub
2008-09-28, 10:36
Sötningsmedelen i tuggummi frisätter insulin, men det kan då sannerligen inte röra sig om stora mängder. Insulinfrisättning är energimängdsrelaterad.

pia
2008-09-28, 11:15
Jag själv anser att jag inte tror att den lilla mängd insulin som frisätts skulle avbryta ketosen men har folk av annan åsikt som även säger att vissa enzymer i magsäcken även sätts igång av det och att man då blir hungrig. Detta vet jag dock inget om.

De som går på ketodiet blir så torra i munnen och undrar om tuggummi är ok att tugga. Jag har sagt att det är okej medan de jag debatterar med säger att det inte är det.

pia
2008-09-28, 11:18
Just nu är det bara ord mot ord eftersom jag inte kan bevisa att det är så. Kan man säga att du kan gå ur ketosen om du tuggar tuggummi eller är det bara skitsnack?

Eddie Vedder
2008-09-28, 11:19
Jämfört med den insulinfriästtningen du får från t.ex. en köttbit så är ju densamma från ett tuggummi INGENTING. Och kött är ju knappast något man undviker vid en ketodiet även om även proteinandelen ofta är ganska låg till förmån för riktigt hög E% från fett.

En ketodiet innebär ju alltså drastiskt lägre insulinnivåer än en högkolhydratkost (typ SNR) men fortfarande är den inte insulinfri och den insulininsöndringen som kostens proteinintag innebär är ju såklart mycket högre än vad något enstaka sockeralkoholsötat tuggummi kommer innebära.

TylerDurden84
2008-09-29, 00:05
De flesta VLCD-kurer tar avstånd från light-drycker också, även om inte det skulle rubba ketonfasen. Troligtvis är det så att de vill ta det säkra före det osäkra och eller att de vill att man ska avvänja sig från att tugga/dricka (söta) saker.