handdator

Visa fullständig version : Gammal yoghurt, drickbart?


kaffe_psykos
2008-09-28, 06:55
Hej

Det är en mild youghurt fetthalt 2%, honung som står i kylen. Den är nio dagar (20sep) gammal och smakar äckligt. Jag undrar om det är ofarligt eller dåligt att dricka den?

Förpackningen är öppnad.

Sverker
2008-09-28, 07:22
Smakar den äckligt så är det bara till att slänga.

Vad som kan hända är att
1. Youghurten surnar ytterligare och släpper vatten/vassle.
2. Youghurten möglar och får kolonier på ytan.

kaffe_psykos
2008-09-28, 07:43
Aha okej, tack.

Smakar ju inte riktigt äckligt, får väll se. Troligen slänger jag det..

Scratch89
2008-09-28, 08:44
Varför vill du äta upp den om den smakar äckligt?

King Grub
2008-09-28, 09:02
Så fattig kan du väl inte vara att du måste dricka veckogammal, illasmakande yoghurt? Och vilka andra anledningar kan det finnas till att du överhuvudtaget skulle vilja dricka den?

Onigiri
2008-09-28, 09:11
Tror han mest var ute efter hur "farligt" det var att dricka den. Det jag kan tänka mig är att magen kan få sig en omgång om du äter/dricker gammal föda, farligare än så är det väl inte.

z_bumbi
2008-09-28, 10:49
Det jag kan tänka mig är att magen kan få sig en omgång om du äter/dricker gammal föda, farligare än så är det väl inte.

Eller så dör man.

Onigiri
2008-09-28, 15:53
Eller så dör man.Av några dagar för gammal yoghurt? Nu tar du väl ändå i lite.

z_bumbi
2008-09-28, 15:58
Av några dagar för gammal yoghurt? Nu tar du väl ändå i lite.

Har det redan börjat smaka/lukta illa har massor av skumma saker växt till sig och har man otur så kan det ha bildats tilläckligt starka gifter. Det är självklart inget som kommer att hända ofta men varför chansa? Det är ju bara att slänga paketet och skaffa något annat att äta.

stevebc
2008-09-28, 17:13
Har det redan börjat smaka/lukta illa har massor av skumma saker växt till sig och har man otur så kan det ha bildats tilläckligt starka gifter. Det är självklart inget som kommer att hända ofta men varför chansa? Det är ju bara att slänga paketet och skaffa något annat att äta.Shit! Så farligt? Detta hände mig igår på jobbet:

Öppnade kylen och såg ett äpplejuicepaket. Tänkte "fan ingen märker om jag häller upp ett litet glas, jag är så sugen". Sveper glaset men sätter halva i halsen och hostar upp lite. Smakade blaskigt, surnat vin eller cider och det var helt mörkt. Fyfan vad äckligt det var. Så tänkte jag "har vi en alkoholist på jobbet som tar med sig massa vin i juiceförpacknignar? eller vätna, det kanske har surnat!" så kollade jag på bäst före-datumet och den hade gått ut sedan två månader tillbaka.

Så, vad är det jag fått i mig? Bakterier, mögel, svamp, något giftigt eller? Drack det för ca 24h sen men ännu inga symtom (mer än att jag aldrig kommer dricka någon annans juice i framtiden).

z_bumbi
2008-09-28, 17:21
Det är troligen extremt ovanligt att något så farligt växer till (det är inte världens bästa miljö för tillväxt i en kyl) men att bagatelisera riskerna som att man bara blir dålig i magen reagerade jag på.

Sen är det väl inte helt ovanligt att vissa häller underliga saker i det som står på jobbet, alltid lär det någon att man inte stjäl mat..

stevebc
2008-09-28, 17:24
Det är troligen extremt ovanligt att något så farligt växer till (det är inte världens bästa miljö för tillväxt i en kyl) men att bagatelisera riskerna som att man bara blir dålig i magen reagerade jag på.

Sen är det väl inte helt ovanligt att vissa häller underliga saker i det som står på jobbet, alltid lär det någon att man inte stjäl mat..Hahahaa :laugh:

Brukar ta lite slattar majonnäs med ur vissa tuber, en vacker dag kommer det väl ut tandkräm.

Sverker
2008-09-28, 17:48
Så, vad är det jag fått i mig? Bakterier, mögel, svamp, något giftigt eller? Drack det för ca 24h sen men ännu inga symtom (mer än att jag aldrig kommer dricka någon annans juice i framtiden).


Det är inte mycket som kan växa i kall och sur äppeljuice. Helt klart har juicen möglat. Smak av alkohol och ättika tyder på vildjäsning av jäst.

Mögelgifter är något av det giftigaste vi känner till. Det är alltså alltid risk att äta eller dricka något som är mögligt.

stevebc
2008-09-28, 18:19
Det är inte mycket som kan växa i kall och sur äppeljuice. Helt klart har juicen möglat. Smak av alkohol och ättika tyder på vildjäsning av jäst.

Mögelgifter är något av det giftigaste vi känner till. Det är alltså alltid risk att äta eller dricka något som är mögligt.Fy fan. Om man inte har några symtom sådär 24h efteråt, är det lugnt då?

kaffe_psykos
2008-09-28, 19:29
Så fattig kan du väl inte vara att du måste dricka veckogammal, illasmakande yoghurt? Och vilka andra anledningar kan det finnas till att du överhuvudtaget skulle vilja dricka den?
Jo rätt fattig, inte ofta man dricker yoghurt! Skulle vara onödigt att slänga iväg om det inte skulle vara dåligt.

Men häller ut den nu!

stevebc
2008-09-30, 16:52
Ah fyfan. Nu är jag riktigt förbannad!!! Detta är tredje gången i rad Nettos vindruvor är mögliga. Höll på att göra en riktigt riktigt smaskig frukt-smoothie, slänger i en handfull druvor, men så ser jag små svarta prickar på några. Kollar riktigt noga och - jovisst- de är sådär håriga! Mögel va? Slängde rubbet. Jag börjar bli sjukt trött på det här nu och jag ska nog bojkotta Netto.

Hur som helst, om det är väldigt små svarta prickar på druvorna, är det ändå farligt? Och om det finns på några druvor, betyder det att alla är infekterade (som det gäller med bröd) eller är det bara det som syns som är skadligt?

shut teh face
2008-09-30, 16:55
Jag köper alltid kärnfria druvor på ICA och de är alltid fina och bra.

stevebc
2008-09-30, 17:03
Suck. Ja det står mellan ockerpriser och mögel. Svårt val :)

Ska ta ett snack med dom nästa gång jag är där. En chans till sen blir det coop med 300%+ högre frukt- och grönsakspriser tyvärr.

För mig är mat heligt, och har man nyss förberett en riktigt fin smoothie när man byggt upp ett stort sug, då lossnar det. Då släpper det. Det finns en gräns för allting.

gorillan11
2008-09-30, 17:21
Jag köper aldrig varken frukter eller grönsaker på lågpris affärerna, får bli coop då.

stevebc
2009-08-28, 13:46
Har varit på Lidl och handlat yoghurt. Idag öppnade jag förpackningarna som har bäst före-datum 9 september. Grejen är att det låg ungefär 1 cm vatten ovanpå yoghurten och resten var lite stel sådär som kesella. Rörde runt och den har nu återfått konsistensen men är grumlig, vattnig och smakar inte så starkt. Är detta ett tecken på att den är för gammal? Den varken luktar (tja, nu är jag iofs förkyld) eller smakar äckligt men just konsistensen med vattnet ovanpå känns inte helt rätt. Har dom måhända fifflat med datumet? Är det riskfritt att äta den här yoghurten?

Det här är mest en fråga om lathet. Jag vet inte om jag orkar gå 5 km för att handla ny yoghurt idag, om den här skulle vara ofarlig.

Eddie Vedder
2009-08-28, 13:49
Har varit på Lidl och handlat yoghurt. Idag öppnade jag förpackningarna som har bäst före-datum 9 september. Grejen är att det låg ungefär 1 cm vatten ovanpå yoghurten och resten var lite stel sådär som kesella. Rörde runt och den har nu återfått konsistensen men är grumlig, vattnig och smakar inte så starkt. Är detta ett tecken på att den är för gammal? Den varken luktar (tja, nu är jag iofs förkyld) eller smakar äckligt men just konsistensen med vattnet ovanpå känns inte helt rätt. Har dom måhända fifflat med datumet? Är det riskfritt att äta den här yoghurten?

Det här är mest en fråga om lathet. Jag vet inte om jag orkar gå 5 km för att handla ny yoghurt idag, om den här skulle vara ofarlig.

Det är vasslan. Inga fel i det, helt enkelt kaseinet och vasslan som separerats. Hade du hällt bort den vätskan hade yoghurten varit lite fetare, mer proteinrik och innehållit mindre laktos.

Så kunde du ha använt vasslan som starterkultur och gjort surkål:D

stevebc
2009-08-28, 13:51
Det är vasslan. Inga fel i det, helt enkelt kaseinet och vasslan som separerats. Hade du hällt bort den vätskan hade yoghurten varit lite fetare, mer proteinrik och innehållit mindre laktos.

Så kunde du ha använt vasslan som starterkultur och gjort surkål:DCoolt. Blev lite orolig först när Sverker (inlägg 2) skrev att för gammal yoghurt börjar släppa vatten. Skulle hällt bort vattnet då eftersom jag är laktosintolerant, mjaeh, lär väl inte vara så mycket ändå.

Coolt! Egen surkål. Då är det bara att köpa en stenugn då...