handdator

Visa fullständig version : Minskat markant i styrka av volymschema


galenindivid
2008-09-27, 15:27
Hejsan

Förra bulken körde jag helkroppspass 3 ggr i veckan och det fungerade hur bra som helst för mig, jag körde då 5 reps - 8 reps - 12 reps. Nu är det dags för bulk igen efter deffandet och jag läste ett schema i tidningen Body som såg väldigt intressant ut. 10 Veckor var detta och det såg varierat och väldigt bra ut enligt mig. Dock var det mycket volym, alltså runt 4 set och 12 reps. 10 veckor alltså, första 2 veckorna 12 reps, 2-4:e veckan 10 reps 4-6:e 8 reps sen resterande 6 reps. Jag är på 4:e veckan nu och har minskat FRUSTRERANDE mycket i styrka, jag körde ett tungt pass bröst igår för lite omväxlning och då klarade jag 75 kg bänk 5 gånger, efter deffen och innan bulken klarade jag 82,5 5 gånger. Samma med hantelpressen etc, riktigt frustrerande.

Är det dags att gå tillbaka till helkroppschemat som förra bulken eftersom jag vet att det fungerade ruskigt bra på mig? eller ska jag fortsätta med detta? *gah!* , som sagt frustrerande o bli svagare när man typ spyr efter varje pass med 12-10 reps, eftersom jag nästan bara kört tungt innan.

MVH / Galen

Doctor Snuggles
2008-09-27, 15:40
Har du inte svarat på frågan själv?

galenindivid
2008-09-27, 15:47
Har du inte svarat på frågan själv?

Då jag inte vet så mycket om volymträning så undrar jag alltså om man tappar i styrka när man kör högreps? är detta normalt eller är det helt enkelt inte något för mig?

creperiet
2008-09-27, 15:48
Naturligtvis finns det en volymgräns, men du behöver inte vara så snabb med att döma ut ditt schema. Jag kan tycka att en viss period med större volym i slutändan bidrar till en positiv styrkeutveckling, även om jag akut får samma resultat som du. Men bara du vet ju hur dina muskler känns.

Handcuff
2008-09-27, 15:50
Eftersom du spelar så mycket fickpingis så skulle jag råda dig att tagga ner på det lite...nyckeln kan finnas där :thumbup:

burtan
2008-09-27, 16:05
Du blir bra på det du tränar!

Mvh Andreas.

Doctor Snuggles
2008-09-27, 16:07
Då jag inte vet så mycket om volymträning så undrar jag alltså om man tappar i styrka när man kör högreps? är detta normalt eller är det helt enkelt inte något för mig?

Volymträning är inte lika med högreps. Man kan köra hög volym med lågreps också. Men ja, generellt sett så ökar högreps träning den muskulära uthålligheten mer än styrkan.

galenindivid
2008-09-27, 16:14
Alright, ska man då fortsätta med detta schema och kanske minska ännu mer i styrka och öka i "volym"? Eller börja med helkropp och börja styrkeökningarna?

Då jag aldrig kört ett schema med högreps så vet jag ej hur resultaten blir, någon som har erfarenheter?

Danny Devito
2008-09-28, 12:51
Är du säker på att du kör "rätt"? Alltså som schemat ska?
Kan du posta hur det ser ut?