handdator

Visa fullständig version : Varför är hela dagen förstörd?


shut teh face
2008-09-27, 13:56
Om man äter godis till frukost? :Virro

Man kan ju äta godis här och där och äter man inte alldeles för mycket så går det över efter en stund, om man känner sig proppad. Men godis på morgonen, spelar ingen roll om det är 50g, hela dagen är jag helt förstörd sen. Trött, seg.

Nu är det lätt att undvika godis till frukost men jag är mest nyfiken.

Scratch89
2008-09-27, 14:00
Själv åt jag pizza till frukost och sitter och äter godis med Pepsi Max just nu, och jag känner tvärtom. Jag börjar piggna till nu. :D

Kan det inte vara aktiviteten du gjorde igår som gör att du är seg och trött idag?

shut teh face
2008-09-27, 14:14
Själv åt jag pizza till frukost och sitter och äter godis med Pepsi Max just nu, och jag känner tvärtom. Jag börjar piggna till nu. :D

Kan det inte vara aktiviteten du gjorde igår som gör att du är seg och trött idag?
Nee, det blir så varje gång jag äter godis till frukost. Pizza och fet mat funkar bra till frukost, men inte godis.

omnibus
2008-09-27, 15:01
Godis är gott när man äter men usch vad äcklig man känner sig efteråt. Seg och en allmän sunkig känsla infinner sig, iaf för mig. Åt godis på första gången på flera veckor igår, verkligen inget jag kommer äta på länge igen.

shut teh face
2008-09-27, 15:21
Det är mkt sant. Det är sällan det känns bra efter intag av godis.
Det skulle vara mörk choklad eller kanske naturgodis isf.

Men ändå stoppar man i sig sockrig choklad, eller färgat godis gång på gång... :whipped:

creperiet
2008-09-27, 15:56
Godis är gott när man äter men usch vad äcklig man känner sig efteråt. Seg och en allmän sunkig känsla infinner sig, iaf för mig. Åt godis på första gången på flera veckor igår, verkligen inget jag kommer äta på länge igen.

Den var mitt i prick.

Godis - Sunkig
Äppelkaka med vaniljsås - Fruktansvärd sockerkoma, huvudvärk som migrän
Mörk choklad - Lugn, välbehag

aizMan
2008-09-27, 16:04
Försöker undvika det under veckor och även under helgerna, men fan om ja känner för o köpa mig en tuttifrutti påse på helgen så gör jag bannemej det! :)

Alfred Nobel
2008-09-27, 16:35
Tänk dem som kompletterar frukosten med gainers eller kalaspuffar med mjölk. Nästan likvärdigt godis och fan vilka insulinkurvor :D

strimman
2008-09-27, 16:57
Tänk dem som kompletterar frukosten med gainers eller kalaspuffar med mjölk. Nästan likvärdigt godis och fan vilka insulinkurvor :D

Då har jag nog roliga kurvor dagen efter träning, för när jag vaknar brukar
jag hinka i mig en portion gainer. :Virro

Eddie Vedder
2008-09-27, 17:01
Den här tråden får mig att tänka på skiten många misshandlar sina små barn med till frukost. Sockerflingor och jättesöta yoghurtar o.s.v.

Det är ju nästintill jämförbart med vanligt godis, helt sjukt egentligen.:(

z_bumbi
2008-09-27, 17:06
Jag märker ingen skillnad och det trots att jag bör ha relativt dålig insulinkänslighet, iofs har jag inte testat att äta en hel påse godis men eftersom skillnaden tydligen märktes från 50 g så verkar det skumt?

shut teh face
2008-09-27, 17:12
Den här tråden får mig att tänka på skiten många misshandlar sina små barn med till frukost. Sockerflingor och jättesöta yoghurtar o.s.v.

Det är ju nästintill jämförbart med vanligt godis, helt sjukt egentligen.:(
Brukar sova hos tjejens pappa ibland och där finns det barn från 13-16 (5 st) och där är det alltid filmjölk med jordgubbssmak, extrasaltat milda, 30% ost, sånt där vitt runt bröd, och sen start flingor. :D

Alfred Nobel
2008-09-27, 17:37
Då har jag nog roliga kurvor dagen efter träning, för när jag vaknar brukar
jag hinka i mig en portion gainer. :Virro

Menar du färdigkomprimerad gainer á kolisar+parotein eller proteinpulver med vatten/mjölk?

+1 på Eddie, jag får mardrömmar om sånt :(

strimman
2008-09-27, 18:22
Menar du färdigkomprimerad gainer á kolisar+parotein eller proteinpulver med vatten/mjölk?

+1 på Eddie, jag får mardrömmar om sånt :(

Beror på hur mycket jag har snoozat, och därmed hur bråttom jag har ut till
bilen, men det är nog ungefär 50/50 mellan proteinpulver med vatten och gainomax färdigkomonerade. *rolleyes*

Gissar på att du tänker på att tex Gainomax innehåller raffinerat socker?

Alfred Nobel
2008-09-27, 19:36
Beror på hur mycket jag har snoozat, och därmed hur bråttom jag har ut till
bilen, men det är nog ungefär 50/50 mellan proteinpulver med vatten och gainomax färdigkomonerade. *rolleyes*

Gissar på att du tänker på att tex Gainomax innehåller raffinerat socker?

Okej. Jag tänker främst på gainers, liknanade Fairing Recovery, med malto- och dextropur blandat med proteinpulver och ev. kreatin. Jag vet dock inte vad Gainomax innehåller för något.

mystic[-_-]
2008-09-27, 19:43
Gjorde misstaget första gången jag hade ätardag. Åt 400 gram lösgodis tillsammans med frukosten sen var det gonatt och jag sov 4 timmar sen var jag slö resten av dagen :hbang:

shut teh face
2008-09-27, 20:21
;3226809']Gjorde misstaget första gången jag hade ätardag. Åt 400 gram lösgodis tillsammans med frukosten sen var det gonatt och jag sov 4 timmar sen var jag slö resten av dagen :hbang:
Jepp. Fast grejen är ju att sötsaker är godast på morgonen, det tycker i alla fall jag. Jag åt kladdkaka en gång förut och då var det kört.

Sverker
2008-09-28, 06:05
Den här tråden får mig att tänka på skiten många misshandlar sina små barn med till frukost. Sockerflingor och jättesöta yoghurtar o.s.v.

Det är ju nästintill jämförbart med vanligt godis, helt sjukt egentligen.:(


Det är inte lätt att vara förälder. Barns matvanor kan vara ett h-e för föräldrarna. Det är en evig kamp att lura i dem föda.

Det gäller alltså att se barnet. Hur ser dagen ut ? Hur länge ska barnet gå irriterad och hungri på dagis/skolan innan det är lunch ? Kommer barnet ens att äta lunchen ?

Ser man barnet och kan bedömma energibehovet och energiintaget över dagen så ser jag inget fel i en skål kalaspuffar eller Start till frukost.

Eddie Vedder
2008-09-28, 08:01
Det är inte lätt att vara förälder. Barns matvanor kan vara ett h-e för föräldrarna. Det är en evig kamp att lura i dem föda.

Det gäller alltså att se barnet. Hur ser dagen ut ? Hur länge ska barnet gå irriterad och hungri på dagis/skolan innan det är lunch ? Kommer barnet ens att äta lunchen ?

Jag tror inget annat heller. Men jag syftar på riktigt tidig ålder. Och har man aldrig börjat ge barn sådana saker till frukost DÅ har jag oerhört svårt atts e varför det plötsligt skulle bli en efterfrågan av något man aldrig ens smakat på tidigare.

Yankeee
2008-09-28, 08:07
Det är inte lätt att vara förälder. Barns matvanor kan vara ett h-e för föräldrarna. Det är en evig kamp att lura i dem föda.


Det måste verkligen vara jättejobbigt att välja müsli/flingor och yoghurt utan socker. Jag förstår att alla inte orkar göra det valet.

PiNG.
2008-09-28, 08:29
Tror det handlar mer om att barnen "vill ha den paketen med den gubben för där ligger en leksak", och att föräldrarna inte pallar tjafsa med barnen och tycker att "det är ju bättre än ingenting", eller rent ut av inte vet att det finns bättre alternativ.

Eddie Vedder
2008-09-28, 08:34
Tror det handlar mer om att barnen "vill ha den paketen med den gubben för där ligger en leksak", och att föräldrarna inte pallar tjafsa med barnen och tycker att "det är ju bättre än ingenting", eller rent ut av inte vet att det finns bättre alternativ.

Om man varken kan säga emot sitt lilla barn och inte heller har grundläggande koll på mat som kan tänkas vara llämplig för ett litet barn då är det illa i mina ögon.

Och du verkar också syfta på äldre barn än jag gör. Jag menar att man inleder redan i det stadiet då barnet inte ens kan hålla skeden själv och matar med den mest sockrade yoghurten, barnmaten etc. Det tycker jag är fel eftersom inget barn "ploppar ut" med ett sug efter godis och läsk och då ser jag ingen anledning till att stoppa i dom något sämre som det ändå inte finns någon önskan efter. I alla fall inte före dess att förälderna har SKAPAT den önskan.

Kalla mig extrem men jag tycker faktiskt det.

Yankeee
2008-09-28, 08:37
Om man varken kan säga emot sitt lilla barn och inte heller har grundläggande koll på mat som kan tänkas vara llämplig för ett litet barn då är det illa i mina ögon.

Och du verkar också syfta på äldre barn än jag gör. Jag menar att man inleder redan i det stadiet då barnet inte ens kan hålla skeden själv och matar med den mest sockrade yoghurten, barnmaten etc. Det tycker jag är fel eftersom inget barn "ploppar ut" med ett sug efter godis och läsk och då ser jag ingen anledning till att stoppa i dom något sämre som det ändå inte finns någon önskan efter. I alla fall inte före dess att förälderna har SKAPAT den önskan.

Kalla mig extrem men jag tycker faktiskt det.

Det du pratar om är inte extremt på något sätt utan endast vanligt hederligt vett.

Barca
2008-09-28, 09:45
Det måste verkligen vara jättejobbigt att välja müsli/flingor och yoghurt utan socker. Jag förstår att alla inte orkar göra det valet.

Varför så överdrivet ironisk?

shut teh face
2008-09-28, 10:45
Varför så överdrivet ironisk?
Det är väl som vanligt. ;)

Sverker
2008-09-28, 13:07
Jag hopas att ni som föräldrar tänker efter:
- Vill jag verkligen ta denna konflikt ?
- Behöver jag ta konflikten alls ?

Jag har inte alla svar. Jag har inte läst sista kapitlet i föräldraboken. Jag har tonåringar hemma så det finns några kapitel kvar.

Barn behöver inte äta. De kan svälta sig, säkert flera dagar, innan de stoppar i sig någonting. Vill de inte ha gröten så äter de INTE. Vill jag ha konflikten bör jag som förälder i alla fall laga ny gröt nästa dag.

Barn lever inte i glasbubblor. De är omgivna av en hel värld. De finns far- och morföräldrar, det finns fastrar och mostrar, det finns kusiner, det finns dagispersonal osv. Barn tar intryck av vad andra äter. Det finns en sanning. Andra barnet äter godis tidigare;)
Mitt tips är att ni båda åtminstone håller samma linje. Finns det en lucka i försvaret hittar ert barn det.

Det finns en tröst. Barn utvecklas. Det blir folk av de flesta.
Barn behöver förebilder. De tar efter vad vi vuxna gör, på gott och ont. Har vi själva hyffsade frukostvanor så kommer våra barn också att få det.

Roosen
2008-09-28, 13:16
Jag hopas att ni som föräldrar tänker efter:
- Vill jag verkligen ta denna konflikt ?
- Behöver jag ta konflikten alls ?

Jag har inte alla svar. Jag har inte läst sista kapitlet i föräldraboken. Jag har tonåringar hemma så det finns några kapitel kvar.

Barn behöver inte äta. De kan svälta sig, säkert flera dagar, innan de stoppar i sig någonting. Vill de inte ha gröten så äter de INTE. Vill jag ha konflikten bör jag som förälder i alla fall laga ny gröt nästa dag.

Barn lever inte i glasbubblor. De är omgivna av en hel värld. De finns far- och morföräldrar, det finns fastrar och mostrar, det finns kusiner, det finns dagispersonal osv. Barn tar intryck av vad andra äter. Det finns en sanning. Andra barnet äter godis tidigare;)
Mitt tips är att ni båda åtminstone håller samma linje. Finns det en lucka i försvaret hittar ert barn det.

Det finns en tröst. Barn utvecklas. Det blir folk av de flesta.
Barn behöver förebilder. De tar efter vad vi vuxna gör, på gott och ont. Har vi själva hyffsade frukostvanor så kommer våra barn också att få det.

Well said

Eddie Vedder
2008-09-28, 13:22
Jag hopas att ni som föräldrar tänker efter:
- Vill jag verkligen ta denna konflikt ?
- Behöver jag ta konflikten alls ?


Den dagen jag blir förälder kommer jag tveklöst att svara ja på den frågan. Såpass mycket ansvar tycker jag att jag har för mitt barns framtid att jag är villig till lite konflikt med en 3-åring för något jag vet att min 3-åring kommer må bättre av.

Kan man inte hantera att ens 3-åring vill köpa sockerflingor utan att säga nej lär man ju gå under den dagen ens tonåring smyger hem med en fullproppad Systembolagetkasse.

Men det blir alltis svårt att disuktera såhär eftersom jag är ung och har många år kvar tills dess att jag eventuellt blir förälder. Men värderingar kan man ju ha utan att ha barn.

spoonchest
2008-09-28, 13:51
Den här tråden får mig att tänka på skiten många misshandlar sina små barn med till frukost. Sockerflingor och jättesöta yoghurtar o.s.v.

Det är ju nästintill jämförbart med vanligt godis, helt sjukt egentligen.:(

"vad som helst bara de slutar tjata!"

Sverker
2008-09-28, 14:19
Vi har lämnat ämnet godis och frukost och hamnat i barns frukostvanor.

Vi ska inte tro att en treårings frukostvanor är gjutna i betong till livets slut. Barn ändrar sig hela tiden. Det kan gå på en natt. Rätt vad det är så ska de ha någonting annat att äta.

Det behöver inte vara en fråga om tycke och smak. Det kan vara frågan om att skapa sin egna identitet. KAN SJÄLV ! Jag bestämmer vad jag ska äta ! Reagerar föräldrarna har barnet uppnått något.

Äldre barn skapar sin identitet genom förebilder. Har vi bra frukostvanor kommer säkert våra barn också att få samma vanor.

Jag tror att vi ska tassa försiktigt fram här. Vi måste ha mycket goda kunskaper om vad som är nyttigt för ett litet barn och inte överföra våra värderingar på dem. Självklart är socker ingen bra lösning men det måste ställa mot frågan ifall barnen ska äta någonting alls. Skickar vi iväg våra barn hungriga så är det dagispersonalen som får ta smällen med trötta och griniga barn.

NiCrue
2008-09-28, 17:13
Den här tråden får mig att tänka på skiten många misshandlar sina små barn med till frukost. Sockerflingor och jättesöta yoghurtar o.s.v.

Det är ju nästintill jämförbart med vanligt godis, helt sjukt egentligen.:(

Är det så hemskt egentligen?
Visst, jag förstår tanken, flingor och sötad yoghurt är väl kanske inte det bästa man kan äta. Men vi pratar om barn här. Barn som för det mesta förbrukar en hel del energi.
Nej, söta flingor är kanske inte havregryn, men det är i alla fall näring.

Själv har jag levt på både sötad yoghurt, flingor, start, vitt bröd och t.o.m. kräm till frukost när jag var yngre. Men jag åt ändå varierat. Minst två lagade mål om dagen etc. Det är ju trots allt helheten som räknas i det långa loppet.

Barn är barn, barn tycker om flingor. Havregryn lär de sig att äta tids nog ändå ;)

Eddie Vedder
2008-09-28, 17:32
Barn är barn, barn tycker om flingor. Havregryn lär de sig att äta tids nog ändå ;)

Du kan ju i alla fall bemöda dig att läsa det jag skriver. Klart barn gillar flingor, det gör väl de flesta som fått vänja sig vid det. Men tror du på allvar att barnet kommer ut ur mamman och är sugen på det?

strimman
2008-09-28, 17:40
Barn lever inte i glasbubblor. De är omgivna av en hel värld. De finns far- och morföräldrar, det finns fastrar och mostrar, det finns kusiner, det finns dagispersonal osv. Barn tar intryck av vad andra äter. Det finns en sanning. Andra barnet äter godis tidigare;)
Mitt tips är att ni båda åtminstone håller samma linje. Finns det en lucka i försvaret hittar ert barn det.

Det finns en tröst. Barn utvecklas. Det blir folk av de flesta.
Barn behöver förebilder. De tar efter vad vi vuxna gör, på gott och ont. Har vi själva hyffsade frukostvanor så kommer våra barn också att få det.

+1

Yankeee
2008-09-28, 17:47
Vad skönt det måste vara att inte behöva ta ansvar för något. Låt oss fortsätta skylla på andra och hoppas på att problemet med överviktiga barn försvinner.

Barca
2008-09-28, 17:50
Du kan ju i alla fall bemöda dig att läsa det jag skriver. Klart barn gillar flingor, det gör väl de flesta som fått vänja sig vid det. Men tror du på allvar att barnet kommer ut ur mamman och är sugen på det?

Ja, det är en faktiskt en medfödd genetisk smakpreferens som i princip alla människor har.
Man tycker mer om sött och salt, och tycker mindre om surt och beskt.

Eddie Vedder
2008-09-28, 17:53
Ja, det är en faktiskt en medfödd genetisk smakpreferens som i princip alla människor har.
Man tycker mer om sött och salt, och tycker mindre om surt och beskt.

Jag pratar inte om söt smak, det vet du också.

Jag pratar om specifika livsmedel som man påtvingar små små barn. Ofattbart att så många verkar tycka att det är en självklarhet att små barn skall introduceras till det långt innan dess att de knappt kan gå.

strimman
2008-09-28, 18:05
Vad skönt det måste vara att inte behöva ta ansvar för något. Låt oss fortsätta skylla på andra och hoppas på att problemet med överviktiga barn försvinner.

Överdriven kommentar där?

Hur som;
Jag är helt och hållet med på Din och Eddies tankebana, och anser även jag att det är ren allmän logik, men jag anser även att det är ren allmän logik, att när barnet i fråga varit hemma hos en kompis och fått smaka sockrade flingor, så finns det en hög risk att barnet sen inte kommer vilja ha dom där tråkiga fullkornsflingorna hon/han får hemma. (bara ett dåligt exempel)

Jag har sett tillräcklig många barns ögon lysa upp första gångerna dom smakat någon godisprodukt eller chokladmjölk, och sen varit med och upplevt stormen när dom vill ha det igen fast dom inte ens vet vad det är eller heter. Visst, då kan man som förälder säga nej, men som tidigare nämnts, baren skiter troligen i att äta överhuvudtaget isf. Men, det är väl olika från fall till fall och gång till gång.

Eddie Vedder
2008-09-28, 18:08
att när barnet i fråga varit hemma hos en kompis och fått smaka sockrade flingor, så finns det en hög risk att barnet sen inte kommer vilja ha dom där tråkiga fullkornsflingorna hon/han får hemma. (bara ett dåligt exempel).

Så det legitimerar att man likagärna ger dom det sämsta möjliga från början? Jag ser inte logiken i att "vi matar våra ettåring med skräp för om fem år kanske h*n får det hos en kompis ändå."

Yankeee
2008-09-28, 18:13
Överdriven kommentar där?

Hur som;
Jag är helt och hållet med på Din och Eddies tankebana, och anser även jag att det är ren allmän logik, men jag anser även att det är ren allmän logik, att när barnet i fråga varit hemma hos en kompis och fått smaka sockrade flingor, så finns det en hög risk att barnet sen inte kommer vilja ha dom där tråkiga fullkornsflingorna hon/han får hemma. (bara ett dåligt exempel)

Jag har sett tillräcklig många barns ögon lysa upp första gångerna dom smakat någon godisprodukt eller chokladmjölk, och sen varit med och upplevt stormen när dom vill ha det igen fast dom inte ens vet vad det är eller heter. Visst, då kan man som förälder säga nej, men som tidigare nämnts, baren skiter troligen i att äta överhuvudtaget isf. Men, det är väl olika från fall till fall och gång till gång.

De barn jag har sett som har fått en vettig matuppfostran (inklusive mig själv) har då aldrig vägrat äta för att de har fått smaka sötsaker tidigare. Får man lära sig att det är mat och potatis man äter så är det det man äter, oavsett vad man får hemma hos kompisar eller hos sina mor- och förföräldrar.

Barca
2008-09-28, 18:14
Jag pratar inte om söt smak, det vet du också.

Jag pratar om specifika livsmedel som man påtvingar små små barn. Ofattbart att så många verkar tycka att det är en självklarhet att små barn skall introduceras till det långt innan dess att de knappt kan gå.

Men det är ju inte påtvingat.
Skulle du ge ett litet barn helt osötad äppelmos, så skulle barnet inte tycka om det lika mycket som en väldigt söt äppelmos. I det fallet är det inte en vana, utan det är att barn genetiskt sett föredrar söt smak?

Jag kanske har missförstått din poäng isåfall Nicke

Eddie Vedder
2008-09-28, 18:20
Jag kanske har missförstått din poäng isåfall Nicke

Ja det har du uppenbarligen gjort. Varför skulle jag medvetet ge ett litet barn det valet? Finns inte det sötare äppelmoset som alternativ kommer ju inte barnet sakna det och jag förstår inte varför jag skulle testa båda då. Äppelmos är sött och gott, något som barn säkerligen skulle tycka mycket om. Introducerar man då ett ÄNNU sötare äppelmos och preferenserna helt plötlsigt ändras så är det ju givetvis en påtvingad efterfrågan efter något som tidigare inte varit intressant (eftersom barnet inte känt till det).

Klart det är påtvingat behov att föredra supersöta flingor, hur kan man gilla såna om man aldrig ätit det? Precis som Yankee har jag fått bra mat sedan jag var liten och alltid har det varit just MAT jag har gillat mest genom hela mitt liv.

strimman
2008-09-28, 18:20
Så det legitimerar att man likagärna ger dom det sämsta möjliga från början? Jag ser inte logiken i att "vi matar våra ettåring med skräp för om fem år kanske h*n får det hos en kompis ändå."

Nej, absolut inte!

Men man måste även vara införstådd med att, även om du kämpat i 5 år
för att hålla dina barn borta från "skräp", så en vacker dag så hamnar han/hon
troligen i träsket som dom flesta av oss. Därmed menar jag inte
att man ska ge dom skiten från början, utan bara att man ska nog inte
räkna med att dom kommer klara sig kalasbra utan att nånsin hamna
i "skräpträsket" bara för att dom inte fick det sina första 5 år i livet.
(eller första 18 åren för den delen)


Som sagt, jag är helt och hållet med på din tankebana, och önskar dig
all lycka till i världen och hoppas det kommer gå bra för dig med dina barn.
Jag hoppas att jag kan vara likadan mot mina barn, även om jag har svårt
att se att jag kommer lyckas i det långa loppet.

Eddie Vedder
2008-09-28, 18:23
Nej, absolut inte!

Men man måste även vara införstådd med att, även om du kämpat i 5 år
för att hålla dina barn borta från "skräp", så en vacker dag så hamnar han/hon
troligen i träsket som dom flesta av oss.

Ja vet inte var jag någonsin påståt något som skulle säga emot det. Men fem inledande livsår med så bra mat som möjligt ser jag som en bättre start i livet i alla fall. Sedan får du och Barvca och Sverker missförstå så mycket ni vill.

strimman
2008-09-28, 18:28
Ja vet inte var jag någonsin påståt något som skulle säga emot det. Men fem inledande livsår med så bra mat som möjligt ser jag som en bättre start i livet i alla fall. Sedan får du och Barvca och Sverker missförstå så mycket ni vill.

Nej, det har du inte, och jag hoppas jag inte påstått att Du har påstått det heller, för det var inte min avsikt. Min avsikt var bara att lufta min tanke om det vi precis debaterat. :)


Men fem inledande livsår med så bra mat som möjligt ser jag som en bättre start i livet i alla fall.'
+1 på det hur som helst ..

creperiet
2008-09-28, 18:52
Om man säger såhär: Chansen att ett barn växer upp och inser vad som är vettiga matvanor och vad som är ovettiga, är betydligt större om föräldrarna varit konsekventa och själva haft ett sunt leverne. Det handlar ju inte om att styra och diktera barnen.

För precis som sagt, de kommer att komma upptäcka Frosties, sprit och hela paketet. Men barn ska ju bli självständiga och har de fått bra vägledning från början tror jag många sedan kan ta ansvar för sig själva.

Sverker
2008-09-28, 19:28
Jag missförstår dig inte Eddie. Tanken är god men möjligheten att lyckas är liten.

Man börjar självklart med en skål havregrynsgröt med mjölk. Nej.
OK. Gröt mjölk och lite smör på toppen. Nej.
OK. Skippa smöret på med en klick kanel. Nej.
Ok. Skippa kanelen och på med lite passerat äpple. Nej.
Ok. Skippa den bruna geggan av äpple och på med äppelmos. Nej, men äppelmosen är borta.
OK. 1/3 mjölk, 1/3 gröt och 1/3 äppelmos. Allt mixat till en tjock kräm inför ögonen på det gulliga barnet. Jaa ! Där satt den.

Yankeee
2008-09-28, 19:30
Jag missförstår dig inte Eddie. Tanken är god men möjligheten att lyckas är liten.


Så, alla föräldrar som faktiskt har lyckats, har de haft tur? Vad tror du Sverker?

Sverker
2008-09-28, 19:42
Att de är bättre föräldrar än jag.

Yankeee
2008-09-28, 19:43
Att de är bättre föräldrar än jag.

Seriöst nu. Varför tror du att vissa lyckas och andra inte?

jwzrd
2008-09-28, 19:44
Jag missförstår dig inte Eddie. Tanken är god men möjligheten att lyckas är liten.

Man börjar självklart med en skål havregrynsgröt med mjölk. Nej.
OK. Gröt mjölk och lite smör på toppen. Nej.
OK. Skippa smöret på med en klick kanel. Nej.
Ok. Skippa kanelen och på med lite passerat äpple. Nej.
Ok. Skippa den bruna geggan av äpple och på med äppelmos. Nej, men äppelmosen är borta.
OK. 1/3 mjölk, 1/3 gröt och 1/3 äppelmos. Allt mixat till en tjock kräm inför ögonen på det gulliga barnet. Jaa ! Där satt den.

Hur långt hade du gått för att barnet ska få precis allt det vill?

Ok. Sega Råttor, Ben n Jerrys och chokladsås. Ja!

shut teh face
2008-09-28, 19:47
Ok. Sega Råttor, Ben n Jerrys och chokladsås. Ja!
Mums.

robztr14
2008-09-28, 19:57
Verkligen kul att vissa verkligen inbillar sig att dom inte kommer köpa något 'onytttigt' när deras prinsessa skriker och gråter som en idiot i affären.

Eddie Vedder
2008-09-28, 19:58
Verkligen kul att vissa verkligen inbillar sig att dom inte kommer köpa något 'onytttigt' när deras prinsessa skriker och gråter som en idiot i affären.

Till vem riktar sig ditt inlägg? Med tanke på att ingen ens nämnt något sånt?

Men när du väl nämner det så erkänner jag att jag tycker det är illa om man inte kan motstå det som förälder ja.

shut teh face
2008-09-28, 20:02
Vilka åldrar pratar ni om, de allra minsta barnen fattar ju inte mycket, knappast vad de vill ha i affären. Och lite äldre ungar så är det väl bara dra en planka i skallen och säga att de får godis på helgen annars blir de tjukka som krampus.

Yankeee
2008-09-28, 20:04
Verkligen kul att vissa verkligen inbillar sig att dom inte kommer köpa något 'onytttigt' när deras prinsessa skriker och gråter som en idiot i affären.

Vad sägs om att läsa tråden?

Eddie Vedder
2008-09-28, 20:04
Vilka åldrar pratar ni om, de allra minsta barnen fattar ju inte mycket, knappast vad de vill ha i affären.

Jag har från början enbart prtat om riktigt små barn. Alla svar jag får gäller dock äldre barn av någon anledning.

NiCrue
2008-09-28, 20:09
jag skriver. Klart barn gillar flingor, det gör väl de flesta som fått vänja sig vid det. Men tror du på allvar att barnet kommer ut ur mamman och är sugen på det?[/QUOTE]

Ledsen...
Men ja, som tidigare talare redan påpekat så tror jag faktiskt det. Sött = energitätt, barn behöver energi för att växa och därav vill barnet hellre äta något som är sött än något som är mer "neutralt" till smaken.

Jag tycker naturligtvis att man ska försöka få barnet att äta så "bra" mat som möjligt. Men barnet kommer, som redan påpekats åtskilliga gånger, någon gång komma i kontakt med "mindre bra" mat, t.ex. på dagis/förskola eller genom någon annan.

Vi får ju inte heller glömma bort att vi, i egenskap av vuxna (säger jag som är nitton), ofta trivs med att se ett nöjt barn. Det är ju trots allt inte för inte som mormor/farmor så gärna bjuder på allehanda sötsaker. Man gör sig helt enkelt populär hos barnet.

Sen är det väl upp till var och en att uppfostra sina barn. Jag tror å min sida på att barnet i mesta möjliga mån ska äta bra (dvs. lagad mat), men bara för det tänker jag inte stå som någon polis a là gestapo och förbjuda livsmedel som kan klassas som mindre bra.
Kalla mig naiv, men om man äter bra så tror jag att det smittar av sig. Men vill barnet hellre äta en sötad yoghurt så förstår jag inte varför barnet inte ska få det. Då tycker jag att det är mycket värre med de barn som nästan aldrig får lagad mat hemma, där middagen består av smörgås - oavsett om det rör sig om vitt eller grovt bröd.

Vad menar du med riktigt små barn föresten? Ålder?

Eddie Vedder
2008-09-28, 20:11
Ledsen...
Men ja, som tidigare talare redan påpekat så tror jag faktiskt det. Sött = energitätt, barn behöver energi för att växa och därav vill barnet hellre äta något som är sött än något som är mer "neutralt" till smaken.

Jag tycker naturligtvis att man ska försöka få barnet att äta så "bra" mat som möjligt. Men barnet kommer, som redan påpekats åtskilliga gånger, någon gång komma i kontakt med "mindre bra" mat, t.ex. på dagis/förskola eller genom någon annan.

Vi får ju inte heller glömma bort att vi, i egenskap av vuxna (säger jag som är nitton), ofta trivs med att se ett nöjt barn. Det är ju trots allt inte för inte som mormor/farmor så gärna bjuder på allehanda sötsaker. Man gör sig helt enkelt populär hos barnet.

Sen är det väl upp till var och en att uppfostra sina barn. Jag tror å min sida på att barnet i mesta möjliga mån ska äta bra (dvs. lagad mat), men bara för det tänker jag inte stå som någon polis a là gestapo och förbjuda livsmedel som kan klassas som mindre bra.
Kalla mig naiv, men om man äter bra så tror jag att det smittar av sig. Men vill barnet hellre äta en sötad yoghurt så förstår jag inte varför barnet inte ska få det. Då tycker jag att det är mycket värre med de barn som nästan aldrig får lagad mat hemma, där middagen består av smörgås - oavsett om det rör sig om vitt eller grovt bröd.

Vad menar du med riktigt små barn föresten? Ålder?

Ett ännu längre inlägg som bevisar att du inte läst ett ord. Jag har hela tiden pratat om barn i den åldern då de fortfarande matas och inte känner till mer än vad föräldrarna ställer fram.

robztr14
2008-09-28, 20:18
Kan man inte hantera att ens 3-åring vill köpa sockerflingor utan att säga nej lär man ju gå under den dagen ens
tonåring smyger hem med en fullproppad Systembolagetkasse.

-

Om man varken kan säga emot sitt lilla barn och inte heller har grundläggande koll på mat som kan tänkas vara
llämplig för ett litet barn då är det illa i mina ögon.

-

Nej, inget sånt har ju nämnts i tråden och nej jag har inte läst den.

regus
2008-09-28, 20:25
Jag tycker det är roligt att två stycken som antagligen inte har en aning om hur det är att vara förälder (Yankeee och Eddie_vedder) berättar för en flerbarnsförälder (sverker) hur man just ska vara en förälder.

jwzrd
2008-09-28, 20:27
Jag tycker det är roligt att två stycken som antagligen inte har en aning om hur det är att vara förälder (Yankeee och Eddie_vedder) berättar för en flerbarnsförälder (sverker) hur man just ska vara en förälder.

Vad är det som är roligt med det? Betyder inte ditt resonemang att du aldrig får kritiera Eddie eftersom du inte också är universitetsstuderande?

regus
2008-09-28, 20:30
Vad är det som är roligt med det? Betyder inte ditt resonemang att du aldrig får kritiera Eddie eftersom du inte också är universitetsstuderande?

Klart jag får. Jag är chef.

jwzrd
2008-09-28, 20:31
Klart jag får. Jag är chef.

Men seriöst nu.

regus
2008-09-28, 20:38
Men seriöst nu.

Ok.

Regus tycker han kan kritisera Eddie i ett ämne som regus kan en del om. Då högskolan inte är det enda stället man kan lära sig saker på.

Regus tycker inte Eddie och yankeee har så mycket och säga till om. Då regus anser att man måste vara förälder för att veta hur det är. Vilket är något regus antar. Regus har inte heller en jävla aning hur det egenligen är att mata dom små livet/dom små horungarna.


(nu orkar jag inte vara jobbig längre genom att prata om mig själv i tredjeperson)
Typ som jag inte har "rätt" att kritisera dina tröjbänkar, då jag inte har någon aning om hur man tröjbänkar.

Förutom i extremfall.. Som att ge lite amfetamin till ungen/eller släppa stången i pannan.

Edit: Fan vad dåligt tröjbänksexemplet var..

Ignatius72
2008-09-28, 21:23
Vad är det som är roligt med det? Betyder inte ditt resonemang att du aldrig får kritiera Eddie eftersom du inte också är universitetsstuderande?

Om man som enda exempel hänvisar till sig själv "jag har fått bra mat" så kan man kritisera rätt hårt. Till att börja med så har vare sig Eddie eller Yankee har några direkta minnen av vad som ploppades i dem innan de var tre år gamla så huruvida de fick i sig geleråttor emellanåt för att de skulle sluta gapa vet de troligtvis inte mycket om.

Huruvida man vill ta konflikt om gröt kontra jordgubbefil beror även på hur många andra konflikter man har. En del känner till att ungar i 2-3års åldern är i trotsåldern. De kan, och ska, vägra allt. Man hamnar i konflikter som man itne trodde var möjliga. Ungen kan utan att skämmas kräva att få gröt på bordet för att sedan, lika sakmlöst, förpassa densamma på golvet med ett omedelbart krav om något annat. har då doktorn sagt att det är viktigt att er son/dotter får i sig näring de närmaste dagarna då infektionen/vinterkräksjukan,/öroninflammtion tagit mycket kraft. Då ställer sig Yankee och Eddie stolt upp med-gröt ska du äta annars blir du fet och överviktig.

vad jag vill komma emd denna långa harang är att barnuppfostran inte är en linjär utveckling och bottnar i slutänden i att ungen gör som du gör itne vad du säger. Äter du nyttigt och motionerar så är sannolikheten stor att ditt barn gör detsamma.

jwzrd
2008-09-28, 21:25
Ok.

Regus tycker han kan kritisera Eddie i ett ämne som regus kan en del om. Då högskolan inte är det enda stället man kan lära sig saker på.

Regus tycker inte Eddie och yankeee har så mycket och säga till om. Då regus anser att man måste vara förälder för att veta hur det är. Vilket är något regus antar. Regus har inte heller en jävla aning hur det egenligen är att mata dom små livet/dom små horungarna.


(nu orkar jag inte vara jobbig längre genom att prata om mig själv i tredjeperson)
Typ som jag inte har "rätt" att kritisera dina tröjbänkar, då jag inte har någon aning om hur man tröjbänkar.

Förutom i extremfall.. Som att ge lite amfetamin till ungen/eller släppa stången i pannan.

Edit: Fan vad dåligt tröjbänksexemplet var..

Så egentligen säger du typ allting samtidigt utan att vilja bestämma dig för vilken sida om kunskapsmöjligheten du vill stå på? Vad exakt är det som sker vid befruktningstillfället som gör att föräldrarna till det som just blev till plötsligt uppnår för icke-föräldrar okritiserbar allsmäktig insikt i barnuppfostran?

EDIT: förövrigt undrar jag vad min och Y:s person gör som debattämne i tråden. Håll fan-mailandet till allmänt.

Yankeee
2008-09-28, 21:54
Mina och Eddies föräldrakunskaper är inte relevanta på något sätt. Uppenbarligen har flertalet föräldrar lyckats att inte skaffa smällfeta barn och inte låta dem äta snask 10 gånger i veckan. Det som är intressant är ju varför dessa föräldrar lyckas men inte andra. Det går ju som sagt och att ni sitter och grinar bortförklaringar säger mer om er än om något annat.

Tolkia
2008-09-28, 22:02
Ja vet inte var jag någonsin påståt något som skulle säga emot det. Men fem inledande livsår med så bra mat som möjligt ser jag som en bättre start i livet i alla fall. Sedan får du och Barvca och Sverker missförstå så mycket ni vill.
Jag tycker att det verkar som du själv ägnar rätt mycket energi åt att missförstå.

Barca
2008-09-28, 23:58
Ja det har du uppenbarligen gjort. Varför skulle jag medvetet ge ett litet barn det valet? Finns inte det sötare äppelmoset som alternativ kommer ju inte barnet sakna det och jag förstår inte varför jag skulle testa båda då. Äppelmos är sött och gott, något som barn säkerligen skulle tycka mycket om. Introducerar man då ett ÄNNU sötare äppelmos och preferenserna helt plötlsigt ändras så är det ju givetvis en påtvingad efterfrågan efter något som tidigare inte varit intressant (eftersom barnet inte känt till det).

Klart det är påtvingat behov att föredra supersöta flingor, hur kan man gilla såna om man aldrig ätit det? Precis som Yankee har jag fått bra mat sedan jag var liten och alltid har det varit just MAT jag har gillat mest genom hela mitt liv.

Tror du på fullaste allvar att barnet aldrig kommer att "råka ut för" det sötare äppelmoset ändå? Och du tror du att barnet ALLTID äter upp det du matar den med???

Eddie Vedder
2008-09-29, 04:15
Tror du på fullaste allvar att barnet aldrig kommer att "råka ut för" det sötare äppelmoset ändå? Och du tror du att barnet ALLTID äter upp det du matar den med???

Nu vet jag inte om du gör dig till eller inte. Hur många gånger ska jag behöva svara på det där i den här tråden egentligen?

För övrigt dröjde det längre än jag trodde tills någon kom dragandes med "du är inte förälder så du har ingen talan" vilket jag ockå nämnde redan tidigt i tråden, d.v.s. att jag inte har några erfarenheter men jag fortfarande kan ha värderingar för det.

Och oavsett hur mycket jag pratar om små små barn kommer alla dragandes med "ja men när de är äldre..." vilket jag aldrig ens pratat om. Så diskussionen går ju bara runt, runt och runt.

Ignatius72
2008-09-29, 05:16
Mina och Eddies föräldrakunskaper är inte relevanta på något sätt. Uppenbarligen har flertalet föräldrar lyckats att inte skaffa smällfeta barn och inte låta dem äta snask 10 gånger i veckan. Det som är intressant är ju varför dessa föräldrar lyckas men inte andra. Det går ju som sagt och att ni sitter och grinar bortförklaringar säger mer om er än om något annat.

De allra flesta föräldrar har barn som inte är smällfeta och som inte trycker i sig godis 10ggr i veckan. Däremot är det ytterst få som bemödar sig att ungen ska få en 100%-igt näringsriktig kost vid varenda måltid. Detta av flea skäl. Ett det går inte. Två det är barn inte vuxna-de måste få prova sig fram. De kommer att göra det på ett eller annat sätt. Att få käka sockriga flingor ett par gånger hör till de mest lindriga varianterna.
Grina om bortförklaringar-nä min gode Yankee, det handlar bara om att visa att verkligheten krockar fatalt med din teori.





För övrigt dröjde det längre än jag trodde tills någon kom dragandes med "du är inte förälder så du har ingen talan" vilket jag ockå nämnde redan tidigt i tråden, d.v.s. att jag inte har några erfarenheter men jag fortfarande kan ha värderingar för det.



Värderingar kan och ska man ha, detta oasett om man är förälder eller ej. Och talan har du. Men precis som Yankee så bygger du din tänkta uppfostran på en verklighet som inte kommer att finnas.

Sverker
2008-09-29, 06:13
Tack Ignatius72 !

Yankeee
2008-09-29, 06:17
De allra flesta föräldrar har barn som inte är smällfeta och som inte trycker i sig godis 10ggr i veckan. Däremot är det ytterst få som bemödar sig att ungen ska få en 100%-igt näringsriktig kost vid varenda måltid. Detta av flea skäl. Ett det går inte. Två det är barn inte vuxna-de måste få prova sig fram. De kommer att göra det på ett eller annat sätt. Att få käka sockriga flingor ett par gånger hör till de mest lindriga varianterna.
Grina om bortförklaringar-nä min gode Yankee, det handlar bara om att visa att verkligheten krockar fatalt med din teori.






Värderingar kan och ska man ha, detta oasett om man är förälder eller ej. Och talan har du. Men precis som Yankee så bygger du din tänkta uppfostran på en verklighet som inte kommer att finnas.

Att du sätter "100%-igt näringsriktig kost" i våra munnar visar bara att du inte förstår ett dyft. Det handlar bara om att du/ni är intresserade av att försvara ett beteende hos er själva. Varken jag eller Eddie har förespråkat något onaniopti-kost utan endast vanligt vett.

Ignatius72
2008-09-29, 06:40
Att du sätter "100%-igt näringsriktig kost" i våra munnar visar bara att du inte förstår ett dyft. Det handlar bara om att du/ni är intresserade av att försvara ett beteende hos er själva. Varken jag eller Eddie har förespråkat något onaniopti-kost utan endast vanligt vett.

Vilket (jag antar i dina ögon oaacceptabelt) beteende är det jag/vi försvarar?

Scratch89
2008-09-29, 06:44
Barn har fortfarande smakpreferenser för sött. Jag har på senare tid varit omringad av småbarn som blir matade mest hela tiden, och även små barn matvägrar, och det är en naturlig process.

Jag tror inte att man som förälder kommer att vänta ut tills ungen vill ha den nyttiga maten; om mitt barn hade matvägrat hade jag blivit livrädd och direkt försökt med något annat, för att den iallafall ska få i sig något. Ibland går det inte som man tänkt sig.

NiCrue
2008-09-29, 06:52
Ett ännu längre inlägg som bevisar att du inte läst ett ord. Jag har hela tiden pratat om barn i den åldern då de fortfarande matas och inte känner till mer än vad föräldrarna ställer fram.

Haha, jo, jag har läst tråden. Däremot har jag inte lagt på minnet vad var och en enskilt har sagt. Sedan att jag skrev under "tidspress" kan ha gjort att jag uppfattat saker och ting fel.

Men, för att återgå till de barn du pratar om så förstår jag verkligen inte den här diskussionen alls.
Kanske är det bara jag som är blind, men hur många småbarnsföräldrar som matar sina barn matar dem med söta flingor och yoghurt? *screwy*
För det första är flingor hårda, kan riskeras att fastna i halsen och är långt ifrån "småbarnvänlig" mat.

De flesta barn som fortfarande matas få väl föda av mer mjuk karaktär, så som mannagrynsgröt, puréer av olika slag etc. Eller?
Matar föräldrar verkligen sina barn med flingor Eddie?

Barca
2008-09-29, 06:59
Värderingar kan och ska man ha, detta oasett om man är förälder eller ej. Och talan har du. Men precis som Yankee så bygger du din tänkta uppfostran på en verklighet som inte kommer att finnas.

Fantastiskt bra sagt!

Yankeee
2008-09-29, 07:20
Vilket (jag antar i dina ögon oaacceptabelt) beteende är det jag/vi försvarar?

Jag vet inte exakt, men något är det som besvärar er då verkar vilja göra ämnet till svart/vitt. Det är ju betydligt lättare att fortsätta tycka som man gör om de som tycker annat är extrema, och det verkar ni vilja att vi ska vara.

creperiet
2008-09-29, 08:27
Jag missförstår dig inte Eddie. Tanken är god men möjligheten att lyckas är liten.

Man börjar självklart med en skål havregrynsgröt med mjölk. Nej.
OK. Gröt mjölk och lite smör på toppen. Nej.
OK. Skippa smöret på med en klick kanel. Nej.
Ok. Skippa kanelen och på med lite passerat äpple. Nej.
Ok. Skippa den bruna geggan av äpple och på med äppelmos. Nej, men äppelmosen är borta.
OK. 1/3 mjölk, 1/3 gröt och 1/3 äppelmos. Allt mixat till en tjock kräm inför ögonen på det gulliga barnet. Jaa ! Där satt den.

Jag tycker det här visar på rätt överlägsen erfarenhet. Och jag tvivlar på att de som argumenterar för "andra sidan" skulle säga att sådana kompromisser är dåliga matvanor eller liknande. Dessutom lät den där krämen jävligt god.

LindaS
2008-09-29, 09:42
Som någon sa, man kan få kunskaper från olika håll. Alltså behöver man inte vara förälder för att ha matat/tagit hand om barn. Dessutom har vi ju alla varit barn någon gång och har/har haft föräldrar, eller?

Små barn är mest intresserade av de färglada påsarna etc än vad det är i(för det vet dom inte ifall ingen köper det och visar det för dom).

När(om) jag får barn ska jag göra mitt bästa för att dom ska äta sund och vettig mat och undvika godis och snask så länge det går. Då blir det extra roligt att gå på kalas, åka till mormor och andra och bli "utsatt" för sötsaker.

Ignatius72
2008-09-29, 14:15
Jag vet inte exakt, men något är det som besvärar er då verkar vilja göra ämnet till svart/vitt. Det är ju betydligt lättare att fortsätta tycka som man gör om de som tycker annat är extrema, och det verkar ni vilja att vi ska vara.

Vi göra ämnet svart och vitt? Jag vill minnas att Eddie startade med att konstatera att icke optimalt käk var misshandel av barn.
Så det som mjöligen stör mig är att ni har gott uppsåt men som dessvärre inte går att förankra i verkligheten.
Om man hårdrar det åt andra hållet, vad skulle syftet vara med att avsiktligt trycka i ungarna dåligt käk?
Ett högre mål än att vara rigid vid varje måltid är att få matsituationerna lustfyllda (bara på detta forum så kan man läsa sig till många ätstörningar) och sunda. Ungarna blir inte feta och tappar alla koncept för att de käkar sockrad fil då och då.



När(om) jag får barn ska jag göra mitt bästa för att dom ska äta sund och vettig mat och undvika godis och snask så länge det går. Då blir det extra roligt att gå på kalas, åka till mormor och andra och bli "utsatt" för sötsaker.
Vad är det som får dig att tro att folk inte vill att barnen ska äta sund och vettig mat?
Jag känner inte Sverker, men det räcker med att läsa ett antal inlägg, titta på hur han ser ut och hur han tränar för att gissa att han inte trycker i ungarna gelehallon till frukost, lunch och middag. Ändå blir han dissad som om han inte fattade något.
Återigen, man behöver inte vara förälder för att uttala sig i frågan. Men ett krav är att man åtminstone vet vad man pratar om.

Yankeee
2008-09-29, 14:28
Vi göra ämnet svart och vitt? Jag vill minnas att Eddie startade med att konstatera att icke optimalt käk var misshandel av barn.
Så det som mjöligen stör mig är att ni har gott uppsåt men som dessvärre inte går att förankra i verkligheten.
Om man hårdrar det åt andra hållet, vad skulle syftet vara med att avsiktligt trycka i ungarna dåligt käk?
Ett högre mål än att vara rigid vid varje måltid är att få matsituationerna lustfyllda (bara på detta forum så kan man läsa sig till många ätstörningar) och sunda. Ungarna blir inte feta och tappar alla koncept för att de käkar sockrad fil då och då.



Tur att du fortsätter på din otroligt genomtänkta väg.

Jag har skrivit det ett antal gånger i tråden, men uppenbarligen tåls det att skrivas igen. Det finns otaliga föräldrar som lyckas matuppfostra sin barn utan socker n snask till vardags, hur kan du då mena att det jag säger inte går att förankra i verkligheten?

LindaS
2008-09-29, 14:32
Ändå blir han dissad som om han inte fattade något.
Återigen, man behöver inte vara förälder för att uttala sig i frågan. Men ett krav är att man åtminstone vet vad man pratar om.Jag skrev iofs hur jag har tänkt att göra. Hade jag dissat honom så hade jag gjort det tydligt, inte indirekt.

Ignatius72
2008-09-29, 15:10
Tur att du fortsätter på din otroligt genomtänkta väg.

Jag har skrivit det ett antal gånger i tråden, men uppenbarligen tåls det att skrivas igen. Det finns otaliga föräldrar som lyckas matuppfostra sin barn utan socker n snask till vardags, hur kan du då mena att det jag säger inte går att förankra i verkligheten?

Hur vet du det?
jag anser att mina barn äter en bra, välbalanserad kost (bättre än vad jag själv presterar), dvs relativt matuppfostrade. Men granskar man lite mer noggrant så finner man att det köps en del sockrad jordgubbsfil, det händer att det slafsas vitt bröd med marmelad på och det kan drickas toksockrad saft och säkert andra livsmedel som inte är passande. Men det är inte deras huvudsakliga föda såklart. jag ser det inte som misshandel, inte ens ringa sådan.
Jag skulle snarare bli orolig för den familj som inte vid något tillfälle serverade något som kan anses som onyttigt.
vad jag menar med verkligheten är att barn emellanåt (vi pratar fortfarande små kottar) helt enkelt inte får i sig mat överhuvudtaget. Dålig föda är då bättre än ingen föda. Medicin som de spyr av måste ibland bäddas in i något totalt onyttigt, alternativet att strunta i medicinen är inget alternativ.
Ytterligare en faktor är att barns smakpreferenser kan ändra sig över en natt (och tillbaka igen). Att fortsätta servera gröten trots att ungen just den här veckan hatar densamma är att skapa en plattform för att aldrig käka gröten igen. En vecka med fil och flingor och gröten är poppis igen.


Jag skrev iofs hur jag har tänkt att göra. Hade jag dissat honom så hade jag gjort det tydligt, inte indirekt.

Det var jag som var otydlig, jag menade inte dig. Det var andra som dissade.

Yankeee
2008-09-29, 16:10
Hur vet du det?
jag anser att mina barn äter en bra, välbalanserad kost (bättre än vad jag själv presterar), dvs relativt matuppfostrade. Men granskar man lite mer noggrant så finner man att det köps en del sockrad jordgubbsfil, det händer att det slafsas vitt bröd med marmelad på och det kan drickas toksockrad saft och säkert andra livsmedel som inte är passande. Men det är inte deras huvudsakliga föda såklart. jag ser det inte som misshandel, inte ens ringa sådan.
Jag skulle snarare bli orolig för den familj som inte vid något tillfälle serverade något som kan anses som onyttigt.
vad jag menar med verkligheten är att barn emellanåt (vi pratar fortfarande små kottar) helt enkelt inte får i sig mat överhuvudtaget. Dålig föda är då bättre än ingen föda. Medicin som de spyr av måste ibland bäddas in i något totalt onyttigt, alternativet att strunta i medicinen är inget alternativ.
Ytterligare en faktor är att barns smakpreferenser kan ändra sig över en natt (och tillbaka igen). Att fortsätta servera gröten trots att ungen just den här veckan hatar densamma är att skapa en plattform för att aldrig käka gröten igen. En vecka med fil och flingor och gröten är poppis igen.



Nu blandar du ihop mig med Eddie. Misshandel och sådant får stå för honom.

Jag säger inget om att man då och då köper hem sötade produkter eller snask. Det jag hela tiden har förespråkat är vett, inget annat.

Ignatius72
2008-09-29, 18:34
Nu blandar du ihop mig med Eddie. Misshandel och sådant får stå för honom.

Jag säger inget om att man då och då köper hem sötade produkter eller snask. Det jag hela tiden har förespråkat är vett, inget annat.

Jag blandar ihop dig med Eddie för att ni verkade vilja stå för samma sak. Du ironiserade kraftigt om att Sverker itne orkade ta ansvar.
Det är väl ingen som förespråkar något annat än vett. Det är därför jag argumenterat för att en alltför rigid hållning troligen är kontraproduktiv. Vi vet alla att motion är bra men få skulle komma på idén att tvångsmotionera ungarna.
Men det verkar som om vi nog har en liknande syn på detta trots allt *flex*

Scratch89
2008-09-29, 21:59
Birch (52, 65) has conducted considerable research on how children’s food
preferences are established. She proposes that food preferences depend on the
frequency of exposure to a particular food, and the context and consequences of
food intake. Thus, reduction of neophobia might occur with exposure to a new
food. However, it is not enough to taste once; testing 5-10 times will probably
give results. Children might also learn to like particular foods by watching
others eating them.


Birch stresses that the feeding strategies parents use affect children’s
preferences, and that the consequences often are the exact opposite of the intent.
Her research suggests that parents’ attempts to control their children’s food
intake by restricting access to foods actually makes the restricted foods more
attractive. Moreover, when a child gets sweets or food as a reward it results in
increased preferences for this food item. If the reward is given for eating, the
foods eaten to obtain rewards become less attractive (52, 65). However, Lowe
and colleagues (66) have argued that the way the reward is given affects the
outcome. If the idea that the consumption of particular foods is valuable to the
child is conveyed when rewarding the intake, it might have the desired effect,
i.e. that the preference for those foods is enhanced.

Berg, Christina. Influences on schoolchildren's dietary selection : focus on fat and fibre at breakfast. 2002.

Zera
2008-09-30, 00:27
Fanns det inte nån studie som visade att beroende på vad modern åt under graviditeten och amningen så gillade barnet det också när det växt upp? Så om modern åt massa godis så skulle barnet komma att få ett större sötsug.
Eller har jag drömt det ? *screwy*

Sverker
2008-09-30, 06:21
Du kan ju gissa vad första barnet vill ha när den gravida mamman blir sötsugen:D


Att mammans kost påverkar barnet under amningen är uppenbart för alla föräldrar. Klassiskt är lök som ger barnet en orolig mage och diarré.

Klart att barnet kost påverkas av föräldrarna. Där tror jag att det är miljön och tillgången som styr och inte något fysiologiskt. Nu är jag i steg nr 2. Där barnet söker sin identitet. Inte i steg nr 1 där barnen skapar sin identitet skild från föräldrarna, eller Kan själv !-steget.

IntenZe
2008-09-30, 09:21
Edit; Kanske skull ha läst tråden först.

Bianca
2008-09-30, 11:56
Jag mår aldrig illa av sötsaker blir bara hög får sockerrus känner mig lycklig ju mer jag äter det varar till jag slutar stoppa i mig sötsaker går aldrig ner i vikt. felet är nog att när jag inte äter godis känns livet meningslöst.

shut teh face
2008-09-30, 12:23
Jag mår aldrig illa av sötsaker blir bara hög får sockerrus känner mig lycklig ju mer jag äter det varar till jag slutar stoppa i mig sötsaker går aldrig ner i vikt. felet är nog att när jag inte äter godis känns livet meningslöst.
Det känner man igen lite. Man får försöka hitta lycka i när man lyckas att gå ned i vikt istället.

Bianca
2008-09-30, 12:28
Det känner man igen lite. Man får försöka hitta lycka i när man lyckas att gå ned i vikt istället.

När man nu gör det ja, men 1 kg på två veckor är inget. 2kg på 3 veckor är ett hån känns det som, jag vill gå ner 2kg i veckan jag skulle vara av med 30 kg innan jul*popcorn*

shut teh face
2008-09-30, 12:38
När man nu gör det ja, men 1 kg på två veckor är inget. 2kg på 3 veckor är ett hån känns det som, jag vill gå ner 2kg i veckan jag skulle vara av med 30 kg innan jul*popcorn*
Ja det är jobbigt. Jag hade ett mål till jul som blivit uppskjutet, det är bara inse att man får ta längre tid på sig. Det handlar trots allt om din kropp, enligt mig spelar det ingen roll om det tar 3 månader eller 1 år. För tiden går jävligt fort och man vill ju att resan dit ska vara hyffsat mänsklig...

Tolkia
2008-09-30, 14:49
När man nu gör det ja, men 1 kg på två veckor är inget. 2kg på 3 veckor är ett hån känns det som, jag vill gå ner 2kg i veckan jag skulle vara av med 30 kg innan jul*popcorn*
Det är en god sak att inte ha orealistiska förväntningar, så att man bäddar för besvikelse (och kanske frestas att helt ge upp eller för den delen tröstäta). Två kilo på tre veckor är inte "ett hån" (tänk dig två kilo smör).

Bianca
2008-09-30, 17:53
Det är en god sak att inte ha orealistiska förväntningar, så att man bäddar för besvikelse (och kanske frestas att helt ge upp eller för den delen tröstäta). Två kilo på tre veckor är inte "ett hån" (tänk dig två kilo smör).
.
ok, då. Jag har väl för höga krav på mig själv och för lite tålamod. Jag undrar hur andra lyckas vara glada när de bantar, jag är mest tjurig.*mini

creperiet
2008-09-30, 21:34
.
ok, då. Jag har väl för höga krav på mig själv och för lite tålamod. Jag undrar hur andra lyckas vara glada när de bantar, jag är mest tjurig.*mini

Är verkligen lyckan av att känna smaken av godis större än lyckan att ha styrkan att göra precis det du vill göra, och hålla dig till det?

Bianca
2008-10-01, 08:20
Är verkligen lyckan av att känna smaken av godis större än lyckan att ha styrkan att göra precis det du vill göra, och hålla dig till det?

jo det är klart du har rätt, jag känner att jag har mer självkontroll när jag inte frossar, när jag gör det snacka om att vara slav under begäret. Om jag åt mer sällan choklad kunde jag äta 200g på en gång i månaden. Är det någon som jag klarar det? inte jag i allafall*drool*

flipp
2008-10-02, 21:40
Känner också en aversion för att börja dagen med godis.Värst av allt är chips eller popcorn som stått framme sedan kvällen innan, usch vilken ångest av att börja dagen med det. Men som barn var det legio att äta godis till frukost. Coco-pops med mjölk och mackor med massor med smör och marmelad. Hade en period när jag var i tioårsåldern då jag bara kunde tänka mig Mariekex och saft på morgonen innan skolan. Under sommarlovet var det tradition att äta glass till frukost. *screwy*
Tur att smaken och karaktären förbättras med åldern.

Musselbank
2008-10-02, 21:47
Om man är bakis får man dock äta saltlakrits.

Ignatius72
2008-10-02, 22:07
Känner också en aversion för att börja dagen med godis.Värst av allt är chips eller popcorn som stått framme sedan kvällen innan, usch vilken ångest av att börja dagen med det. Men som barn var det legio att äta godis till frukost. Coco-pops med mjölk och mackor med massor med smör och marmelad. Hade en period när jag var i tioårsåldern då jag bara kunde tänka mig Mariekex och saft på morgonen innan skolan. Under sommarlovet var det tradition att äta glass till frukost. *screwy*
Tur att smaken och karaktären förbättras med åldern.

Allvar? Är du Pippi Långstrump eller vad är det för tomtar till föräldrar du har?

flipp
2008-10-03, 19:30
Allvar? Är du Pippi Långstrump eller vad är det för tomtar till föräldrar du har?

Alltför snälla föräldrar. Det resonerade som så att det var bättre att jag åt något på morgonen än inget alls. Då jag också hade väldigt svårt att äta en stor frukost på morgonen som barn. Men glassfrukosten på sommarloven berodde till stor del på att föräldrarna var på jobbet när det var frukostdags :cool:
Men det har inte fått några bestående men, numera äter jag sällan sötsaker.

I diskussionen angående huruvida föräldrar ska bjuda barn på godis så får man inte glömma bort talesättet "förbjuden frukt smakar godast". Barn som inte får äta godsaker för sina föräldrar kan mycket väl utveckla en större begär för godis än barn som har det nära till hands. Det är min hypotes i alla fall.

creperiet
2008-10-03, 19:51
Jag skulle vilja utöka lite och fråga:

Alla som anser sig ha någorlunda bra koll på kost, hur har er uppväxt varit? Vad är anledningen till att ni tar det ansvaret när så många andra inte gör det?

Eddie Vedder
2008-10-03, 19:59
Jag skulle vilja utöka lite och fråga:

Alla som anser sig ha någorlunda bra koll på kost, hur har er uppväxt varit? Vad är anledningen till att ni tar det ansvaret när så många andra inte gör det?

När jag var liten nog att inte ens veta vad godis var fick jag inget godis, eftersom det då inte finns någon anledning. Så fort jag började få upp ögonen för det fick jag förstås godis, lördagsgodis samt kalas etc.

Jag matades alltså inte med godis "eftersom han ändå kommer äta det när han blir äldre" som övriga i tråden verkar tycka är det bästa.

När jag var gammal nog att be om godis fick jag godis helt enkelt. Inte varje dag men å andra sidan blev lördagen bara mer speciell då.

bear.flowertwig
2008-10-03, 20:05
Mamma smög i kli och fan och hans moster i det mesta så barndomen gick ju åt h*e. Sporten räddade (nåja) mig från spriten och nu sitter jag här med mitt fullkorn.

Klart uppväxten spelar stor roll. Även om man inte följer vad föräldrarna säger/sätter fram på bordet så nog sätter sig idealen.

Men jag bytte självmant från en kopp te och 1-2 skogaholmsmackor till havregrynsgröt nån gång i gymnasiet. Mycket då beroende på gymmandet vill jag minnas.

machine gun
2008-10-03, 20:38
Jag skulle vilja utöka lite och fråga:

Alla som anser sig ha någorlunda bra koll på kost, hur har er uppväxt varit? Vad är anledningen till att ni tar det ansvaret när så många andra inte gör det?

Jag åt godis för första ggn när jag var två år gammal. Min pappa höll upp en seg råtta och frågade mig "vad är det här?". Instinktivt stoppade jag den genast i munnen :D

Vill minnas att jag åt en hel del söta flingor, som Frosties, Capten crunch, Kalaspuffar och Coco-pops till frukost. Åt ofta rostbröd med marmelad till frukost och drack en hel del o'boy. Har även minnen av kräm med mjölk. Dessutom åt vi pannkakor med sylt i stort sett varje torsdag periodvis. Vanligt godis fick jag dock enbart på lördagar. Det hölls så hårt på att jag trodde att det var närmast lagstadgat och fnissade förtjust när jag såg en dam plocka godis på en onsdag "Mamma, titta! Hon tror att det är lördag". Jag kan inte påstå att jag fått några allvarliga men av min tidvid höga sockerkonsumtion som barn. För sjutton, jag åt ju vanlig mat också. Jag äter för övrigt fortfarande godis emellanåt och jag åt sockrad yoghurt till frukost imorse :D Balans är nog nyckelordet i sammanhanget.

Jag jobbar bland annat med matvägrande barn och tja... det är inte alltid helt enkelt. Barn är komplexa varelser med stark egen vilja och det händer att de får läggas in pga att de helt enkelt vägrar äta. Jag har full förståelse för att deras föräldrar blir desperata. Jag jobbar även med överviktiga barn och det är inte heller enkelt. Det är inte precis som att deras föräldrar sitter och trycker i dem geléhallon hela dagarna, som vissa verkar försöka framställa det som.

Tom Warrior
2008-10-03, 20:42
Jag blir inte sänkt öht av äta godis. Vad innebär det? Det innebär att min insulinkänslighet är bra va? Och att min fettinlagring från att äta dylikt är rätt liten, iaf i jmf med nå'n som känner sig ruskigt sänkt av dylikt? Eller?

Tolkia
2008-10-03, 21:29
Bra inlägg från machine gun, som vanligt i frågor som denna.

Ignatius72
2008-10-03, 21:42
Jag matades alltså inte med godis "eftersom han ändå kommer äta det när han blir äldre" som övriga i tråden verkar tycka är det bästa.
.

Är det något särskilt citat du tänker på eller du fortsätter missförstå med flit?