handdator

Visa fullständig version : Nån som fått skadestånd i domstol? Hur funkar det?


Coldsmith
2008-09-27, 12:54
Hur funkar det, blev tilldömd ett skadestånd på dryga 5000kr för några veckor sedan, men hur får man sen pengarna? :s
Har läst att kronofogden ska kontakta mig för att erbjuda indrivningen gratis, men dom har jag då inte hört något från.
Måste man själv dra igång indrivningen eller? Hur funkar det?

shut teh face
2008-09-27, 12:57
Kronofodgen ska först och främst konstatera att den som blivit dömd inte har några pengar. Oftast är det så. Sen är det försäkringskassan som betalar ut istället.

Jag blev tilldömd 5700 kr för över 1 år sedan. Nu för nån vecka sen så hör min advokat av sig och säger "öhh, kronfodgen hari nget ärende för dig", så får man skicka in papper manuellt. Sen tar de månader för kronofodgen att konstatera något, och sen ska försäkringskassan hålla på. Det tar minst 1 år om allt går så snabbt som möjligt.

Coldsmith
2008-09-27, 13:01
Driver du med mig? Ska det ta sån jävla tid? Låter galet.
Jag vill ha mina pengar nu.. NU! :)

spoonchest
2008-09-27, 13:03
skadestånd för vadå? Man blir ju nyfiken.

Handcuff
2008-09-27, 13:04
Ett tips är att ta kontakt med din brottsofferjour. De hjälper gärna till och svarar på dina frågor och kan hjälpa dig komma rätt. Kanske finns möjlighet få stöd från brottsofferfonden om du inte får dina pengar?

5000:- ....låter som en misshandel? (kanske du inte vill berätta)

Lycka till!

:)

Coldsmith
2008-09-27, 13:05
skadestånd för vadå? Man blir ju nyfiken.

Ofredande. Två nazister flög på mig och min dåvarande pojkvän för 2 år sen. misshandlad också men han som misshandlade är ännu okänd, den som åkte fast kunde bara fällas för ofredandet.

Coldsmith
2008-09-27, 13:34
5000:- ....låter som en misshandel? (kanske du inte vill berätta)


"Bara" ofredande som sagt men det räknades som hatbrott så det dömdes lite hårdare.

Stoltz
2008-09-27, 13:40
Varit där också, fick 5000:- för olaga hot, mordhot, och psykisk sveda och värk. Shut teh face har rätt, så det kan ta ett litet tag.

Tradigt att höra.

Body Guard
2008-09-27, 15:12
Kan även gå väldigt snabbt, allt beror på den åtalade. Även jag blev tilldömd 5000 kr i skadestånd. Den som skall betala har 1 månad på sig efter att tiden för överklagande har gått ut. Därefter tar kronofogden över, men jag hade tur. Den åtalades advokat ringde mig efter 1 månad och frågade efter mitt kontonummer. Tre dagar senare fanns 5 000 kr på mitt konto.

Om den dömde inte har pengar kan du ansöka om att få dem av brottsoffer jouren, dock gör de en egen bedömning och de kan sänka summan eller till och med skita att betala.

shut teh face
2008-09-27, 15:20
En gång i tiden så kunde försäkringskassan till och med höja beloppet ifall de tyckte att domstolen dömt lågt. Det var innan vårt samhälle översvämmades av våldsbrott. Nuförtiden så försöker de komma undan så mycket som möjligt; det finns helt enkelt inte tillräckligt med pengar. :(

Coldsmith
2008-09-27, 15:25
försäkringsbolaget vänder man sig väl till först?

Coldsmith
2008-09-27, 15:26
Kan även gå väldigt snabbt, allt beror på den åtalade. Även jag blev tilldömd 5000 kr i skadestånd. Den som skall betala har 1 månad på sig efter att tiden för överklagande har gått ut. Därefter tar kronofogden över, men jag hade tur. Den åtalades advokat ringde mig efter 1 månad och frågade efter mitt kontonummer. Tre dagar senare fanns 5 000 kr på mitt konto.

Om den dömde inte har pengar kan du ansöka om att få dem av brottsoffer jouren, dock gör de en egen bedömning och de kan sänka summan eller till och med skita att betala.

sänka summan? låter sjukt ju, domstolen vet väl bättre

Fatalist
2008-09-27, 16:24
Kronofogden kontaktade mig efter nån vecka och jag tackade ja, sen tog det en månad och sen satt pengarna på mitt konto.

Kaboffastar
2008-09-27, 16:32
jag fick stryk av 2 killar på rohypnol - vart rättegång - jag vinnde - dom kom hem till mej med cash tillsammans med deras kära mödrar i sällskap typ 3 veckor senare

Tricklev
2008-09-27, 16:46
jag fick stryk av 2 killar på rohypnol - vart rättegång - jag vinnde - dom kom hem till mej med cash tillsammans med deras kära mödrar i sällskap typ 3 veckor senare

:hbang:

Stoltz
2008-09-27, 16:50
jag fick stryk av 2 killar på rohypnol - vart rättegång - jag vinnde - dom kom hem till mej med cash tillsammans med deras kära mödrar i sällskap typ 3 veckor senare

Milfs?