handdator

Visa fullständig version : Är köttfärssås bra proteinkälla?


SimonDaMan
2008-09-27, 12:20
Spagetti och köttfärssås kan man ju inte få för mycket av =) men frågan är om det räcker med bara köttfärssås eller krävs tillskott för att musklerna ska få tillräckligt med protein? Jag hatar verkligen att tramsa med wheydrinkar och sånt. Det enda jag brukar köra är gainer efter träningen. Mitt träningsschema ser ut ungefär såhär:

Mån: bröst/triceps
Tis: rygg/biceps
Ons: axlar/mage
Fre: ben/mage

Eddie Vedder
2008-09-27, 12:25
Köttfärs är en utmärkt proteinkälla ja. Bra proteinkvalité, proteinrikt per 100g samt ett överhuvudtaget nyttigt och bra livsmedel.:thumbup:

När du sedan gör SÅS av den är det ju svårare att svara på, jag vet ju inte hur pass mycket du späder ut köttfärsen med krossade tomater, diverse grönsaker, grädde etc.

Vidare har jag ju ingen aning om hur mycket du äter av köttfärssåsen, vad och hur mycket du äter till köttfärssåsen, hur du äter i övrigt, hur mycket du behöver äta etc. etc.

Så utifrån den otillräckliga informationen du ger kan jag inte svara på annat än frågan om huruvida köttfärs är bra mat och en bra proteinkälla och där är svaret ja.:)

SimonDaMan
2008-09-27, 12:49
Så som jag gör såsen nu t.ex. så har jag en burk krosstomat i, lite ketchup och vin. Sen en jäävla massa spagetti till. Det händer väl att jag har grädde i också men känns nyttigare utan. Dessutom brukar jag ringla lite olivolja på maten som finish.

King Grub
2008-09-27, 12:49
Äter du något till, t ex pasta, får du mer än 10 gram protein per 100 gram till bara där, plus kanske ett glas mjölk till det = 10 gram till. Det skall inte vara några problem att få en proteinrik måltid med köttfärssås.

Däremot tror jag inte "bara köttfärssås" är speciellt bra i något annat avseende. Lite variation behövs om man skall få i sig allt man behöver.

Black Star Abyss
2008-09-27, 12:51
Så som jag gör såsen nu t.ex. så har jag en burk krosstomat i, lite ketchup och vin. Sen en jäävla massa spagetti till. Det händer väl att jag har grädde i också men känns nyttigare utan. Dessutom brukar jag ringla lite olivolja på maten som finish.

Men hur många gram köttfärs har du i varje måltid?

Maod
2008-09-29, 14:05
Så som jag gör såsen nu t.ex. så har jag en burk krosstomat i, lite ketchup och vin. Sen en jäävla massa spagetti till. Det händer väl att jag har grädde i också men känns nyttigare utan. Dessutom brukar jag ringla lite olivolja på maten som finish.

Kan rekommendera finhackad lök, paprika, morot och champinjon. Bryn detta före färsen.
Vin och grädde är valfritt :)