handdator

Visa fullständig version : ska jag använda olika skor?


Spud
2003-06-28, 12:42
ska jag eller bör jag använda olika skor då jag springer eller promenerar?

tänkte att om jag börjar använda mina springskor på promenaderna så kanske jag förstör sulan eller så? Eftersom att det är "dämpning" vid hälen på mina dojor så kanske man förstör den om man går längre sträckor med skorna?

King Grub
2003-06-28, 12:48
Det tycker jag låter som en högst vettig idé. Varför slita på dämpningen i löpskorna i onödan? Löparskor håller väl måttet en 100 mil eller så enligt tillverkarna, och säkert lite till i realiteten, men det är inte så mycket. Kanske onödigt att minska de milen med promenadmil också. Skaderisken är säkert mindre om du promenerar i lite halvslitna skor än om du springer i skor som passerat sina "bäst-före datum".

Spud
2003-06-28, 13:08
Ja det är nog sant, promenader ställer ju inte lika höga krav på skorna som löpning så jag borde nog använda ett annat par....kanske lika gärna kan använda "vardagsskorna"?

en till fundering: sliter det mer på benhinnorna att skifta underlag då man springer, tex 50% asfalt och 50% stig? än att hålla sig till ett underlag endast, 100% asfalt eller 100% stig?

King Grub
2003-06-28, 13:13
Originally posted by Spud
en till fundering: sliter det mer på benhinnorna att skifta underlag då man springer, tex 50% asfalt och 50% stig? än att hålla sig till ett underlag endast, 100% asfalt eller 100% stig?

När jag sprang mycket mer än jag gör idag (för 10 år sedan eller så) tyckte jag att det var så. Höll jag mig till ett underlag under ett och samma pass fick jag aldrig ont, men om jag sprang till elljusspåret och sedan hem igen (på asfalt), fick jag känningar. Men jag har inga vetenskapliga grunder för det uttalandet - bara egna erfarenheter.

Bamse
2003-06-28, 13:17
Joggingskorna jag HIIT:ar (och även promenerar) i köpte jag i maj 2000 :MrT:

2000
2001
2002
2003

Oops, fjärde säsongen nu! :em:

Supercharger
2003-06-28, 14:14
Se till att dem är heldämpade om du ska spring på asfalt eftersom att det är ett så stumt underlag.

Spud
2003-06-28, 14:42
Originally posted by Supercharger
Se till att dem är heldämpade om du ska spring på asfalt eftersom att det är ett så stumt underlag.

är inte de ruggigt dyra?

Tomten
2003-06-28, 14:45
Originally posted by King Grub
Det tycker jag låter som en högst vettig idé. Varför slita på dämpningen i löpskorna i onödan? Löparskor håller väl måttet en 100 mil eller så enligt tillverkarna, och säkert lite till i realiteten, men det är inte så mycket. Kanske onödigt att minska de milen med promenadmil också. Skaderisken är säkert mindre om du promenerar i lite halvslitna skor än om du springer i skor som passerat sina "bäst-före datum".

men skorna borde ju och andra sidan inte slitas speciellt mycket om man bara går. Ett par löparskor borde ju hålla avsevärt mycket längre än 100 mil om man enbart promenerar.

King Grub
2003-06-28, 15:01
Originally posted by Tomten


men skorna borde ju och andra sidan inte slitas speciellt mycket om man bara går. Ett par löparskor borde ju hålla avsevärt mycket längre än 100 mil om man enbart promenerar.

"Running shoes are primarily made to absorb shock as the heel strikes the ground. Tennis shoes, in contrast, provide more side-to-side stability. Walking shoes allow the foot to roll and push off naturally during walking. They usually have a fairly rigid arch, a well-cushioned sole, and a stiff heel support for stability. "

Lloyd Nesbitt, DPM

THE PHYSICIAN AND SPORTSMEDICINE - VOL 27 - NO. 12

Tomten
2003-06-28, 16:57
Originally posted by King Grub


"Running shoes are primarily made to absorb shock as the heel strikes the ground. Tennis shoes, in contrast, provide more side-to-side stability. Walking shoes allow the foot to roll and push off naturally during walking. They usually have a fairly rigid arch, a well-cushioned sole, and a stiff heel support for stability. "

Lloyd Nesbitt, DPM

THE PHYSICIAN AND SPORTSMEDICINE - VOL 27 - NO. 12

Jo, det där fattar jag med, men vad säger det? Löparskor dämpar när man springer, men jag tycker inte "promenadskor" är speciellt härliga att gå några längre sträckor med. Visserligen så har jag aldrig lagt ner några större pengar på promandskor, utan jag använder istället löparskor när jag ska ut och gå.

Och jag är fortfarande säker på att du får mindre slitage på skorna om du går än om du springer... samma jämnförelse kan man ju ta med bildäck. Däcken slits bra mycket snabbare vid högre hastigheter, eftersom det blir högre belastning på dom.

Spud
2003-06-28, 17:18
vad jag förstår så håller ni med varandra. Du Tomten menar att skorna antagligen inte nöts så mycket om jag skulle gå med dem jämfört med att springa, medans Grub menar att det är onödigt att slita på dem överhuvudtaget då jag kan vandra i ett par risigare dojor istället.

eller? :)

Sundblad
2003-06-28, 17:46
Spud:

Skaffa definitivt ett par nya löpardojor. Gå in till en specialbutik typ Löp och Skokliniken, Löplabbet eller liknande. Oftast får man ett trevligt bemötande och ett par skor som passar dina fötter perfekt. Kan vara lite dyrare än sportkedjorna, men inte mycket.

Om du har pengar så tycker jag att du ska satsa på ett par gåingskor, annars tar du helt enkelt dina gamla skor till detta (det som slitits är oftast dämpningen och den är inte avgörande vid promenader). Använd helst inte samma skor till både löpning och promenader. Löparskorna behöver vila mellan passen :sleep:

.: Sundblad :.