handdator

Visa fullständig version : Mindre naring idag an igar?

Snakebite
2008-09-27, 09:44
Man har ju hort otaiga ganger att "dagens kost inte innehaller lika mycket naring som forr". Att en apelsin inte har samma mangd c-vitamin som for 50 ar sedan t.ex. Skulle detta vara sant sa skulle ju samtliga behova ata kosttillskott for att inte fa naringsbrister och det skulle vara svart att fa i sig all naring trots en allsidig kost.

For mig later det som det ultimata argumentet for forsaljning av vitaminer och mineraler. Min gissning ar val att jorden kanske har blivit mindre naringsrik med all besprutning men att detta till trots skulle ge en marginell naringsskillnad pa grodorna som vaxer dar? Nagon som har battre koll pa detta?

Eddie Vedder
2008-09-27, 11:25
Livsmedelsverket har nyligen uppmärksammat det problemet och har gjort en rapport som du kan läsa på sidan i länken:

http://www.slv.se/templates/SLV_NewsPage.aspx?id=21877&epslanguage=SV

Eddie Vedder
2008-09-30, 21:23
Svenska Dagbladet skriver om en ny studie från SLU här i Uppsala där man undersökt näringsinnehållet i vårat svenska vete.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_1802837.svd

–Rakt över är värdena så låga att vi måste ta tag i det här och undersöka hur konsumenterna påverkas. Halterna av koppar och järn är på en nivå som tyder på att brister kan förekomma, säger Holger Kirchmann, professor vid SLU.

–När jag tittar i den vetenskapliga litteraturen är det slående hur lite som gjorts och hur starkt forskarnas slutsatser varierar. Jag får ingen vägledning. Den här frågan kommer att bli central i framtiden och därför är det nu hög tid att vi börjar ta den på allvar.

De nya resultaten presenterades vid en konferens ordnad av Kungliga skogs- och lantbruksakademin. Inför Sveriges samlade expertis på mikronäringsämnen och mineraler påpekade Holger Kirchman att svenskt vete har så låg mineralhalt att det inte duger som djurfoder utan att berikas. Samma spannmål används dock som brödsäd i en lång rad livsmedel avsedda för människor.

Ett exempel på de låga halterna är att menstruationsblödningar är en viktig orsak till järnbrist hos svenska kvinnor medan detta inte förekommer hos kvinnor i länder där jorden har högre järnhalt.

Musselbank
2008-09-30, 22:18
Man har ju hort otaiga ganger att "dagens kost inte innehaller lika mycket naring som forr". Att en apelsin inte har samma mangd c-vitamin som for 50 ar sedan t.ex. Skulle detta vara sant sa skulle ju samtliga behova ata kosttillskott for att inte fa naringsbrister och det skulle vara svart att fa i sig all naring trots en allsidig kost.

Det var en långtgående slutsats :-) det är ju inte så att 90 % av näringen försvunnit. Dessutom kanske vi åt ett överskott förr. För det tredje äter vi måhända mer frukt och grönt nu.

Scratch89
2008-09-30, 22:56
Just C-vitamin känns inte som något vi i Sverige borde oroa oss för. Enligt Riksmaten så äter vi flera gånger mer än vad det rekommenderade dagsbehovet är. Lägg till diverse vitamintillskott som folk här verkar äta, så är man nästan uppe på toxiska doser...

Eddie Vedder
2008-10-01, 07:35
Enligt Riksmaten så äter vi flera gånger mer än vad det rekommenderade dagsbehovet är.

Det är helt sant, men näringsberäkningarna i de undersökningarna grundas ju visserligen på siffror som ifrågasätts av såna här näringsanalyser.

Just angående vitamin C tror jag också att folk i gemen får i sig RDI med råge och mer därtill, men det är trots allt intressant forskning och även SLV är ju medvetena om problemet att deras näringsanalyser mycket väl kan vara felaktiga.

Dessutom kanske vi åt ett överskott förr.

Överskott av vad? Inte energi i alla fall, det är ju idag folk blir överviktiga och feta och inte förr i tiden (d.v.s. i samma omfattning).

Musselbank
2008-10-01, 07:40
Överskott av vad? Inte energi i alla fall, det är ju idag folk blir överviktiga och feta och inte förr i tiden (d.v.s. i samma omfattning).

Jag uttryckte mig oexakt; det handlar förstås fortfarande om vitaminer och mineraler. Jag säger egentligen inget om hur det var eller hur det är, bara att det är ett visst språng mellan att näringsinnehållet i maten kan ha minskat och att näringen i maten inte skulle förslå. Snakebite gör ett felslut.

Snakebite
2008-10-01, 16:52
Jag uttryckte mig oexakt; det handlar förstås fortfarande om vitaminer och mineraler. Jag säger egentligen inget om hur det var eller hur det är, bara att det är ett visst språng mellan att näringsinnehållet i maten kan ha minskat och att näringen i maten inte skulle förslå. Snakebite gör ett felslut.

Felslut och felslut. Jag namde vitamin c endast som ex. Har fragan inte undersokt sa pass langsiktigt och med tillracklig bredd sa finns ju alltid risken att personer som inte skulle ligga i farozonen for brist av ett amne for 50 ar sedan kanske skulle gora det idag. Jag menar da att personer som "slarvade" lite med naringsintaget back in the days kanske inte narmade sig gransen for briser pa samma satt som personer som slarvar idag. Men som sagt, antagligen svart att spekulera om i dagslaget.