handdator

Visa fullständig version : antal reps knäböj


fightor
2008-09-26, 23:32
har inte kunnat hitta svar på detta men de jag undrar är hur många reps i knäböj man ska köra för att växa som bäst enligt era erfarenheter?. Vet att det kan variera mycket från person till person och har fått olika svar från ett antal reps till upp emot tjugo. Är ute efter styrka och massa = bli större :) , men bygger då 8-12 reps bättre inom denna övning?

jaosef
2008-09-27, 00:08
har inte kunnat hitta svar på detta men de jag undrar är hur många reps i knäböj man ska köra för att växa som bäst enligt era erfarenheter?. Vet att det kan variera mycket från person till person och har fått olika svar från ett antal reps till upp emot tjugo. Är ute efter styrka och massa = bli större :) , men bygger då 8-12 reps bättre inom denna övning?

Där har du väll ditt svar?

fightor
2008-09-27, 00:27
inte precis , vill fortfarande veta hur många reps de *flesta* kör i knäböj och som lärs ut eller är så kallad "standard" om de nu finns nån för bygga massa

bear.flowertwig
2008-09-27, 00:42
8-12 är standardsvaret du kommer få för att bygga massa.

akerstrom
2008-09-27, 09:13
jag kör 5:or, 3-5set känns bra + att jag inte vill tappa tekniken på högrereps. Tycker att många reps i knäböj inte funkar för mig (man måste vara så uthållig)

petersson
2008-09-27, 09:34
Mina lår växte bäst när jag försökte bli stark i knäböj. Körde mest femmor och treor två gånger i veckan. 4-5 set varje gång och den ena dagen lite lättare.
Risken när man kör många reps är nog att man fastnar på låga vikter och inte har nån lust att öka eftersom det känns så jobbigt :)

Wiktor
2008-09-27, 10:16
Jag kör 6 reps på knäböjj, det är för tråkigt och jobbigt att köra fler. :)

Mats J
2008-09-27, 10:23
Knäböj är en så vidrigt jobbig övning så jag kör 1-5 rep max.

Taragon
2008-09-27, 11:13
Knäböj är en så vidrigt jobbig övning så jag kör 1-5 rep max.

Ja samma här. Över 5 reps är fruktansvärt

perra_80
2008-09-27, 11:25
5-10 kanske ??

Vafan bara köra på o pressa sig ..man kan inte vänta på att benen ska orka tyngre vikter man måste tvinga dom tycker jag *gah!*

johanw
2008-09-27, 11:40
Jag kör 20 reps på min 10-12RM. Det blir alltså inget konventionellt set. Efter typ det åttonde repetitionen står jag och flämtar en bra stund mellan varje rep. Tyngre än så blir inte styrketräning... men benen växer sjukt bra av det.

jwzrd
2008-09-27, 12:01
Jag kör 20 reps på min 10-12RM. Det blir alltså inget konventionellt set. Efter typ det åttonde repetitionen står jag och flämtar en bra stund mellan varje rep. Tyngre än så blir inte styrketräning... men benen växer sjukt bra av det.

Du menar 20 reps på 20RM+ med mycket flåsande.

Diggler
2008-09-27, 12:16
Jag kör 20 reps på min 10-12RM. Det blir alltså inget konventionellt set. Efter typ det åttonde repetitionen står jag och flämtar en bra stund mellan varje rep. Tyngre än så blir inte styrketräning... men benen växer sjukt bra av det.

Har testat det med. Blir alltid efter det febersjuk, får träningsvärk i en hel vecka och mår allmänt kass. För mig är den typen av benträning väldigt kontraproduktiv.

Anders The Peak
2008-09-27, 12:21
Du menar 20 reps på 20RM+ med mycket flåsande.

Restpaus eller populärt kallat Breathing Squat

http://www.bodybuilding.com/fun/likness23.htm

jwzrd
2008-09-27, 12:27
Restpaus eller populärt kallat Breathing Squat

http://www.bodybuilding.com/fun/likness23.htm

Jag vet vad det är och det kan vara en av träningsvärldens största självbedrägerier. Man väljer en lätt vikt och gör många reps på den. 10RM orkar man 10 reps på jävlart precis. Inte en rep till. Som det brukar gå till så väljer folk en vikt de kallar för 10RM, sen kör de ganska lätt 10 reps och fortsätter sen med ett gäng andetag mellan reppen upp till 20. Jag har kört en maximal urtömning och gjort 10RM i böj en gång. Det är fortfarande bland det jobbigaste jag gjort. Att jag skulle ha kunnat göra 10 reps till med lite mer andning är helt enkelt uteslutet.

Jag har även sett Dantes lama Widowmakers på film där han har grova och mycket starka upproidade byggare köra 20-reppare i hackliften med lindade knän.

Hejnomax
2008-09-27, 12:31
5 reps är en sån skön medelväg där man både blir starkare och större. Sen blir det för lätt att tappa formen när man kör fler.

Anders The Peak
2008-09-27, 13:21
Jag vet vad det är och det kan vara en av träningsvärldens största självbedrägerier. Man väljer en lätt vikt och gör många reps på den. 10RM orkar man 10 reps på jävlart precis. Inte en rep till. Som det brukar gå till så väljer folk en vikt de kallar för 10RM, sen kör de ganska lätt 10 reps och fortsätter sen med ett gäng andetag mellan reppen upp till 20. Jag har kört en maximal urtömning och gjort 10RM i böj en gång. Det är fortfarande bland det jobbigaste jag gjort. Att jag skulle ha kunnat göra 10 reps till med lite mer andning är helt enkelt uteslutet.

Jag har även sett Dantes lama Widowmakers på film där han har grova och mycket starka upproidade byggare köra 20-reppare i hackliften med lindade knän.
Du vet när man börjar bli stark så blir det mer eller mindre omöjligt att hålla på så här i den omfattningen.Ja, du vet ju själv att syresättningen blir rätt lidande redan kring 170 kg sedan om man dessutom har en kraftig muskelmassa så förvärrar det saken än mer...
Man bör ha sig själv som måttstock när man tränar...Möjligtvis några andra ca lika normala på gymmet.

jwzrd
2008-09-27, 13:27
Du vet när man börjar bli stark så blir det mer eller mindre omöjligt att hålla på så här i den omfattningen.Ja, du vet ju själv att syresättningen blir rätt lidande redan kring 170 kg sedan om man dessutom har en kraftig muskelmassa så förvärrar det saken än mer...
Man bör ha sig själv som måttstock när man tränar...Möjligtvis några andra ca lika normala på gymmet.

Tja, när jag gjorde 10x160 så var jag väl förvisso större än medlet men jag är fortfarande ingen hulkjätte. Men jag kan räkna och jag ljuger inte för mig själv om vad jag väljer för vikter kontra vad jag klarar. Breathing squats har blivit något folk använder lite som BodyPump. Det är k*k-jobbigt, alltså måste det vara helt fantastiskt bra. Att man blir helt sjuk av mjölksyran och den enorma ansträningen gör att man inte behöver göra ett vettigt benpass i övrigt.

Ingen lurar mig (och borde inte lura någon annan heller) att det är 10RM det handlar om heller.

Syresättingsproblem vid 170? Njae, jag grinar ungefär lika mycket av fler än 5 reps nästan oberoende av vikt i böjen.

Anders The Peak
2008-09-27, 13:35
Tja, när jag gjorde 10x160 så var jag väl förvisso större än medlet men jag är fortfarande ingen hulkjätte. Men jag kan räkna och jag ljuger inte för mig själv om vad jag väljer för vikter kontra vad jag klarar. Breathing squats har blivit något folk använder lite som BodyPump. Det är k*k-jobbigt, alltså måste det vara helt fantastiskt bra. Att man blir helt sjuk av mjölksyran och den enorma ansträningen gör att man inte behöver göra ett vettigt benpass i övrigt.

Ingen lurar mig (och borde inte lura någon annan heller) att det är 10RM det handlar om heller.

Syresättingsproblem vid 170? Njae, jag grinar ungefär lika mycket av fler än 5 reps nästan oberoende av vikt i böjen.
Vad gör du i böjen idag?

jwzrd
2008-09-27, 13:37
Vad gör du i böjen idag?

No no no gör jag gissningsvis 210-215. Med hela paketet med lindor och klänning gjorde jag 310 på serietrean. OL-böj, alltså stången högt, fötterna strax innanför axelbrett, gör jag 195-200? Maxar aldrig utan utrustning och är alltid nedtränad så det är svårt att veta riktigt.

Nitrometan
2008-09-27, 15:05
Jag kör 20 reps på min 10-12RM. Det blir alltså inget konventionellt set. Efter typ det åttonde repetitionen står jag och flämtar en bra stund mellan varje rep. Tyngre än så blir inte styrketräning... men benen växer sjukt bra av det.

Nåja. Jag håller med jwzrd. Kör du fler än 10 reps var inte vikten 10RM.

KRILLE!
2008-09-27, 15:27
Jag har då nästan aldrig kört mer än 5 reps och det har fungerat bra på mina ben. Det är sällan jag ser någon på klubben köra mer än 5 reps och dom flesta har ändå grova ben. Vi brukar hålla oss till 3-5 reps och 3-8 set

Sparven från Minsk
2008-09-27, 15:54
På hypertrofiperioder kör jag 3 set a 8-12 reps. På styrkeperioder blir det 4 set a 4-6 reps i böjen.
tror nog du växer ungefär lika mycket på 8-12 reps som 10-14 om du sköter vilan och kosten.

Iväg o böj så växer benen! :thumbup:

Danny Devito
2008-09-27, 18:37
Jag och Runda Grodan har kört en hel del jobbiga böj-pass tillsammans. Förra månaden körde vi 16 set med 10 repetitioner i böjen. Tog 2 timmar. Det var inte kul - eller jo, såhär i efterhand kanske. :D

Där kände man verkligen att man blev svagare i benen i över en veckas tid. Tog mycket på återhämtningen. Det var mest nåt vi gjorde på skoj.

Jag har också prövat på breathing squats där jag gjode över 40 fina reps på 100 pannor. Det var mkt jobbigare under själva passets gång, men tog inte lika mkt på återhämtningen som 16 x 10. Det var dock svårt att motivera sig att köra såhär innan passen eftersom man vet att det kommer bli helvetes jobbigt. Man kommer dock ändå inte orka köra det under en såpass lång period att man kan utvärdera ifall breathing squats ger bättre resultat än t.ex. 4-5 x 6 reps i böjen. Och det tror jag iofs inte det gör heller. :)

jwzrd
2008-09-27, 18:40
Fyffan, 16x10! Det ger en inteckning i vandringspriset Mässingstestikeln.

Danny Devito
2008-09-27, 18:49
Fyffan, 16x10! Det ger en inteckning i vandringspriset Mässingstestikeln.

Haha, man tackar. :D

Vi hade bestämt oss köra 10 x 10 på hundra pannor innan passet, eftersom det var "på tapeten" i en massa trådar på Kolo. Men när vi klarat dessa 10 set så tänkte vi "äsch, vi kör 2 set till". Så fortsatte vi tills vi hade kört 16 set. Grodan ver helt likblek i ansiktet när vi gick därifrån. :laugh:

Chrillee
2008-09-27, 18:50
Böj är nog det värsta som finns, på ett bra och roligt sätt. Tycker den är rolig men man gör ju illa ryggen stup i ett pga den. *grr*

jwzrd
2008-09-27, 18:52
Haha, man tackar. :D

Vi hade bestämt oss köra 10 x 10 på hundra pannor innan passet, eftersom det var "på tapeten" i en massa trådar på Kolo. Men när vi klarat dessa 10 set så tänkte vi "äsch, vi kör 2 set till". Så fortsatte vi tills vi hade kört 16 set. Grodan ver helt likblek i ansiktet när vi gick därifrån. :laugh:

Hahah men det är förjävla kul att ligga i som fan.

Danny Devito
2008-09-27, 19:05
Hahah men det är förjävla kul att ligga i som fan.

Hehe, ja verkligen. Bland det bästa med träningen. Välbefinnandet var för mig jäkligt högt under en lång tid efter passet, satt fan och flinade i flera timmar efteråt. :D Men rent fysiskt kände man sig mör i benen i kanske 7-8 dagar efter passet. Även om sånt inte är opti för att bygga ben så bygger det nog psyke. "Vanliga" benpass blir mentalt sett "a walk in the park" efter ett sånt pass.

jwzrd
2008-09-27, 19:06
Hehe, ja verkligen. Bland det bästa med träningen. Välbefinnandet var för mig jäkligt högt under en lång tid efter passet, satt fan och flinade i flera timmar efteråt. :D Men rent fysiskt kände man sig mör i benen i kanske 7-8 dagar efter passet. Även om sånt inte är opti för att bygga ben så bygger det nog psyke. "Vanliga" benpass blir mentalt sett "a walk in the park" efter ett sånt pass.

Helt klart är det en av de där riktigt värda sakerna med träning. Att verkligen pressa sig alltså. Fö slår jag vad om att du inte klara 17x10.






















:D

Salle
2008-09-27, 19:10
Jag roterar mellan 5, 10 och 15 reps. Benen växer som gräs just nu. Har jobbat en hel del med tekniken också, förmodligen det som gör den största skillnaden i resultat.

Danny Devito
2008-09-27, 19:11
Helt klart är det en av de där riktigt värda sakerna med träning. Att verkligen pressa sig alltså. Fö slår jag vad om att du inte klara 17x10.



:D

Haha, jag tolkar det som en utmaning. :D

z_bumbi
2008-09-27, 19:23
20-reppare med restpause i böj har vissa fördelar. Det visar att det folk trodde var 10-rm inte är det och de lär sig att pressa sig mer än tidigare. En annan vinst är att de kanske lär sig att det inte är fel att andas rejält mellan varje böj de kör oavsett hur många då det ger fler reps.
Om jag skulle anse att det är en bra metod (vilket jag inte direkt kan säga att jag tycker det är) skulle jag lägga in det när någon har lärt sig övningen bra teknikmässigt men inte riktigt lärt sig att pressa sig, nackdelen är nog att tekniken i alla fall havererar för de flesta om de börjar köra 20-reppare utan tillvänjning.

16x10 skulle jag nog aldrig lägga in. :D

Matsa
2008-09-28, 02:24
Jag vet vad det är och det kan vara en av träningsvärldens största självbedrägerier. Man väljer en lätt vikt och gör många reps på den. 10RM orkar man 10 reps på jävlart precis. Inte en rep till. Som det brukar gå till så väljer folk en vikt de kallar för 10RM, sen kör de ganska lätt 10 reps och fortsätter sen med ett gäng andetag mellan reppen upp till 20. Jag har kört en maximal urtömning och gjort 10RM i böj en gång. Det är fortfarande bland det jobbigaste jag gjort. Att jag skulle ha kunnat göra 10 reps till med lite mer andning är helt enkelt uteslutet.

Jag har även sett Dantes lama Widowmakers på film där han har grova och mycket starka upproidade byggare köra 20-reppare i hackliften med lindade knän.

Jag kör för tillfället 20 reppare med rest-pause, eller så kallade breathingsquats. Jag kan nog hålla med om att det inte är på någon 10RM jag kör då, det jag skulle klara utan rest-pause är snarare 15RM. Jag är inne på vecka nummer 3 utav de 6 veckor jag tänkte lägga på detta, så vi får väl se vad som fötter och om det ger några resultat. Resultaten jag är ute efter i det här fallet är snarare hypertrofirelaterade än styrkerelaterade.

Jag kan hålla med om att det är som upplagt för diverse självbedrägerier men man får ta det för vad det är. Huruvida det är 10RM man tränar med eller inte tycker jag känns ovesäntligt, så länge man hittar en vikt man kan pressa ur sig 20 reps på med hjälp av rest-pause och böjer tills man får tunnelseende så fyller det förhoppningsvis sin funktion. Om inte annat kan det ju vara en nyttig övning rent mentalt.

Första gången jag gjorde det vilade jag 10-15 sekunder mellan varje repetition fast då uppstod problemet att min övre rygg tröttnade innan mina ben. Därför började jag vila var 5e repetition tills jag inte klarade det längre, sedan vila mellan varje repetition, då funkade det mycket bättre. Jag kan varken säga bu eller bä om detta just nu, väntar ett par veckor till med det. Hur som helst körde jag en del högvolymträning tidigare så just nu är det kul med lite lågvolym.
:)