handdator

Visa fullständig version : Bulka + Springa? :O


dalmantin
2008-09-26, 22:22
Tjo...

Jag har ganska nyligen börjat med styrketräningen min, mitt schema ser i princip ut så här: http://hem.bredband.net/b151559/tschema.doc

(För er som orkar kolla in det bara snabbt, skulle gärna vilja ha lite synpunkter på övningar som jag bör lägga till eller ta bort eller så, eller om själva upplägget av dagar/muskelgrupper skulle kunna förbättras!)

Annars så tänkte jag huvudsakligen bara höra...

Jag är inne i en liten bulkperiod skulle man väl kunna säga, äter som en häst, tränar så hårt och disciplinerat som jag bara kan, dricker Mass Fuel efter varje träningspass osv.

Och jag undrar nu om man jag skulle kunna gå ut och springa en 30-40 minuter 2-3 ggr/veckan, då jag gillar och springa, och tycker det känns skönt att få springa av sig ibland helt enkelt...

Men jag är ju främst ute efter att bygga muskler, och gå upp i vikt, så jag tänkte bara höra med er lite mera erfarna, skulle jag kunna springa 2-3 pass i veckan (utomhus, inte på gymmet) samtidigt som jag vill öka maximalt i muskelmassa, och fortsätta med mitt nuvarande styrkeschema osv.

Skulle jag öka i vikt sämre om jag börjar springa, vad skulle det göra för skillnad på min muskel/massa-ökning och så, om jag nu började springa lite då och då?

Några allmänna tips? För jag klarar mig ju givetvis utan att springa, ville bara veta om det skulle liksom "interrupta" min styrketräning på något vänster!

För jag vill bygga på mig i första hand! :) Kondition är inget jag är speciellt ute efter just nu, utan tycker mer eller mindre bara att det e skönt att springa lite då och då, som jag skrev lite tidigare!

Ni får ta och höra av er med tips på mitt schema, och hur jag bör göra angående detta ^^

Tack på förhand!

Edit: Kan tillägga att jag är 15, snart 16 år gammal. Om det nu gör någon sorts skillnad! :)

PiNG.
2008-09-26, 23:28
Efter 1½ år på forumet så tycker man du borde ha läst det innan i nån annan tråd.

Du kan söka på bulka + löpning, eller dylikt så kommer det upp trådar där allt är förklarat.

Men för att kort svara på din fråga så : Nej.

50cent
2008-09-26, 23:32
det har diskuterats många gånger, vill du bygga maximalt är det bäst att ha så lite konditionsträning som möjligt men det betyder inte att du inte kan bygga samtidigt som du kondtionstränar bara det att du bygger sämre

hur det funkar exakt för grub eller någon annan förklara men jag vet iaf att det beror på motsatta signaler på kroppen och att konditionsträning ökar katabola hormoner som tex kortisol

Yankeee
2008-09-27, 06:42
Om du tycker att det är skönt att springa ibland så ska du springa ibland. Punkt.

mjukglass
2008-09-27, 07:08
Om du tycker att det är skönt att springa ibland så ska du springa ibland. Punkt.

Medhåll,
bättre kondition och återhämtning gör att du klarar av att träna mer intensivt. Se till att vila och äta mellan dina pass så är det nog inga problem.