handdator

Visa fullständig version : Warhammer Online vs Age of Conan


Dav0d
2008-09-26, 21:22
Kom precis hem från en jobbig brottningsträning och kände att det var länge sedan jag spelade spel och vart sugen.

Jag följde AoC releasen men köpte aldrig spelet. Jag gillade det nya stridssystemet och förhoppningarna för sieges mellan guildarna samt housing etc.

Det jag undrar nu, om ni vet. Hur är det i AoC världen jämfört med War?
Ett par frågor.

Vilka av spelen har/är

1: Housing
2: Inriktat på pvp
3: Bra stabilitet av klan bygge etc
4: Stark community
5: Bra framtid? Hur är aktivteten på serverna?
6: VIlket spel är bäst när det kommer till mer hardcore pvp! (gärna beskrivning=)

Helt enkelt, ska jag börja spelan något inatt, vad tycker ni jag borde välja? :)
Har lagt en poll självklart, får gärna också diskutera kring spelen här inne.

Mvh Dav0d

Kabuto
2008-09-26, 21:45
Age of conan har redan dött tror jag ;)

Jag tror helt klart på Warhammer.

Tricklev
2008-09-26, 21:50
Age Of Conan äger, i 8 lvlar, sedan finns det ingen mer content.

Och just ja, melee gubbar springer igenom alla andra klasser som en motorsåg skär igenom smör. Skaffa inte.

Dav0d
2008-09-26, 22:05
ok, vad tråkigt att höra.

Men hur är det med Housing, Sieges, pvp, combat etc i War?
Jag ser just nu på lite ingame videos, jag trodde seriöst jag såg på en wow video... Allting, alla bars etc är ju en ren kopia. Inkl systemet att det är typ alliance mot horde etc. Finns det inga bra mmo spel ute nu?

Tricklev
2008-09-26, 22:09
Alltså, faction wars är inte precis uppfunnet av Wow (feck det fanns inget i Wow ens), inte heller actionbars, är wow det första Mmorpg du hört talats om? =/

Dav0d
2008-09-26, 22:12
Alltså, faction wars är inte precis uppfunnet av Wow (feck det fanns inget i Wow ens), inte heller actionbars, är wow det första Mmorpg du hört talats om? =/

Hehe, jag har spelat kring 6-7 mmo spel, så nej. Men alla jag spelat har faktiskt haft sin egna uppsättning, samt sina egna idèer på hur det ska se ut. Jag trodde seriöst när jag såg War att det var någon som skämtade med en Wow video :D

Men spelar du War eller? Lust att försöka "sälja in" spelet till mig eller kanske svara lite snabbt på ovanstående frågor, skulle vara guld! :)

Mvh Dav0d

Aerials
2008-09-26, 22:23
Änltigen en tråd om Warhammer online!!
Ska själv köpa det imorgon på webhallen :-)
Någon som har testat det och kanske kan göra ett utlåtande?

Dav0d
2008-09-26, 23:13
Änltigen en tråd om Warhammer online!!
Ska själv köpa det imorgon på webhallen :-)
Någon som har testat det och kanske kan göra ett utlåtande?

Kan du inte ladda ner det och köpa online?

Tuniz
2008-09-26, 23:19
Köpte AoC häromdagen så har inte direkt mycket att jämnföra med men jag tycker AoC verkar bra mycket bättre och roligare än WAR.

Ville ha AoC vid releasen men är glad att jag väntade då det har varit en jefla massa buggar innan dom fick in en hel del patchar. Buggar finns säkert fortfarande men jag har inte stött på dom.

WAR tycker jag känns så jäkla WOW. Allt är så likt plus att jag tycker det ser bra mycket mer tråkigare ut, grafiskt sett. Pastellfärger och fult.

Jag röstar på AoC iallafall. Ska prova och se om det är något att hänga i granen. Blir nog inte lika mycket hardcore-spelande som när jag lirade Final Fantasy 11 men något roligt att spela när man har lite dötid över :)

Tigerkotten
2008-09-26, 23:27
WAR utan tvekan, lirat WoW samt Daoc.

WAR = Massor av pvp, går levla enbart genom att göra pvp t ex. Sen nya saker som PQs etc.

WoW levlande upp till 60 är i princip enbart solo ( om man nu vill levla fortast). Det är något jag avskyr, och i WAR kör du med andra väldigt mycket.


Hur det blir endgame får vi se, men just nu funkar det iaf.

Jag rekommenderar att du ej ens prövar på AoC, spelet är i princip uppbyggt på buggar vad jag fått höra. Och folk quitade väldigt fort, knappast ett spel som kommer hålla länge till.

Workoutboy234
2008-09-26, 23:30
Varför inte ta och köra Wow? hehe, det finns inget bättre enligt mig. köpte Aoc och spelade det i typ 1 vecka, lite halv kul de första dagarna, inget riktigt djup som det finns i wow dock... Intryck från Aoc var lite mer... jaha...
Helt ärligt tror jag skaparna försökte för mycket, de gjorde samma misstag som blizzard gjorde när de släppte Tbc, för avancerat och för kallt och de gav folk för mycket av vad de ville ha. T.ex. i pre-tbc ville alla ha epics, därför gjorde blizzard det svin lätt att skaffa epics i tbc och tyckte att alla skulle bli glada, men en epic är mycket härligare när man fått arbeta lite för den imo. aja, nice med en tråd om mmorpg :D

Tricklev
2008-09-26, 23:31
Wow har ingen pvp, inget faction wars, om man vill pvpa, så är wow ett skämt.

Det är ett bra spel dock.

Kotten
2008-09-26, 23:36
AoC är ett jävla skitspel i jämförelse, är det pvp du vill ha så är de Warhammer som gäller

Dav0d
2008-09-27, 00:01
Mesta frågor besvarade. Men detta med keeps i War, är det något som finns på kartan och stora guilds kan ta över eller? Hur är det också med housing? Kan spelare bygga hus eller köpa dem? Kan de bygga båtar etc?
Finns det många professions? Har inte hittat riktigt dessa svar på hemsidan därför jag fråga.

Tack på förhand! :)

viktor.larsson
2008-09-27, 00:27
Jag har precis börjat harva i mmo-träsket. Måste säga att Warhammer är otroligt roligt!! Har inte kommit upp i avancerade sieges och grejor, men möjligheten att expa på PvP och börja såpass tidigt är hysteriskt gött. Questena är roliga också.

Magnus N
2008-09-27, 07:24
Synd att darkfall inte har släppts än för så som du beskriver att du vill ha spelet verkar stämma in väldigt bra :)


Om jag förstått det rätt ska man kunna ta över keeps med sin guild och då kunna hänga upp en banner eller liknande för att visa vem som har tagit över det osv. Det med housing och bygga båtar hr jag ingen aning om, tvivlar dock på att warhammer kommer ha det, men någon annan som vet får gärna flika in.

shut teh face
2008-09-27, 09:34
Jag har kört warhammer sedan headstarten (5 dagar innan det släpptes). Och det är riktigt kul. Det är ett nytt spel så det finns endel småbuggar, men det fixas väl inom kort.

Kurash
2008-09-27, 10:15
Jag spelade AoC, det var faktiskt ganska trevligt, inte så buggigt som de flesta vill få en att tro. När jag migrerade från laptop till ny spelburk och 24''-skärm blev det RIKTIGT roligt, så då slutade jag. Alla jag spelade med bytte till warhammer och verkar tycka det är roligare.

Jag ska vänta på Aion från NCsoft, har sett lite filmer och det påminner mycket om Lineage 2, som fortfarande är världens bästa MMORPG. Tyvärr är det en ond och en god sida i Aion också, precis som i WoW och WAR, vilket suger. Jag hoppas de behåller craftingsystemet, dropraten och PVP-systemet från Lineage 2. Jag orkar verkligen inte med fler carebear-spel nu.

Ajin
2008-09-27, 10:31
Spelat Warhammer sen betan och måste säga att det är en väldigt välgjort spel, i samma höga klass som WoW. Det spelet tappar med PvE gör det upp med hästlängder inom PvP. Varje area har ett så kallat RvR area där alla är PvP taggade, varje RvR area har mellan 1-2 keeps som alltid ett faction äger. Tar man tillbaka keepet får man både XP och Reknown Points (som PvP-honor ungefär, fast bättre gjort), så det är verkligen värt det.

Siegeweapons används också flitigt. Bright Wizards är overpowered, Runepriests är de bästa healersen och Black Orcs tål satan.

Det var nog allt du behövde veta. =p

reduce
2008-09-27, 10:50
Vädligt sugen på att testa faktiskt.. Det som får mig att tveka är de traumatiska minnena man har från alterac valley där det var zergrush i 8h - WAR verkar ju gå ut på just det?

Kabuto
2008-09-27, 10:53
Jag har bara hunnit prova 3st scenarios men ingen av dom har varit några evighetsstrider. Max 15min på alla.

Aekkelpotta
2008-09-27, 11:36
Ännu bara rank 16 (av 40 om jag inte misstar mig) på Warhammer, men det har varit sjukt kul hittils.
Kan bara drömma om krig, public quests och liknande på max ranken :)

Marauder is the shit!

viktor.larsson
2008-09-27, 11:41
Hittade precis en video på ny expansionen för WoW. Nu är det lite OT men de verkar ha tagit tag i PvPn.

http://warcraftmovies.com/stream.php?id=89975&stream=Filefront&h=04ff674890c3dc2050ec1da3157bf5d8

Dav0d
2008-09-27, 11:50
Synd att darkfall inte har släppts än för så som du beskriver att du vill ha spelet verkar stämma in väldigt bra :)


Om jag förstått det rätt ska man kunna ta över keeps med sin guild och då kunna hänga upp en banner eller liknande för att visa vem som har tagit över det osv. Det med housing och bygga båtar hr jag ingen aning om, tvivlar dock på att warhammer kommer ha det, men någon annan som vet får gärna flika in.

Kollade på Darkfall förra året faktiskt, men det verkar som det var dött. Men nu såg jag på www.mmorpg.com att det har börjat vakna till liv igen. Jag gillar verkligen mmo spel som har ett avancerat crafting/profession system, housing och pvp. Verkar som War bara innehar pvp delen, därför tror jag inte spelet passar mig.

Sedan har vi också Aion men jag antar att det kommer vara precis som Lineage, hackandslash / grind i massiva mängder.

viktor.larsson
2008-09-27, 11:54
Kollade på Darkfall förra året faktiskt, men det verkar som det var dött. Men nu såg jag på www.mmorpg.com att det har börjat vakna till liv igen. Jag gillar verkligen mmo spel som har ett avancerat crafting/profession system, housing och pvp. Verkar som War bara innehar pvp delen, därför tror jag inte spelet passar mig.

Sedan har vi också Aion men jag antar att det kommer vara precis som Lineage, hackandslash / grind i massiva mängder.

Spelade du Ultima Online innan de började harva med Samuraier och grejor?

Dav0d
2008-09-27, 11:57
FÖrutom det är jag ett fan av Stargate, hoppas det blir ett välgjort mmo! :) Men nu hamnade vi lite offtopic, vi ska ju prata om potential mmo spel för idag :)

Dav0d
2008-09-27, 11:57
Spelade du Ultima Online innan de började harva med Samuraier och grejor?

Nej det gjorde jag inte, mitt första MMO var FFXI, när de släpptes i USA.

shut teh face
2008-09-27, 11:59
Wow hade ett så uselt pvp system. Jag började spela och efter 2-3 månader hade jag 10k guld, epic flying mount, full pvp epic (vengeful).

Man kunde köra honor, springa runt som en gammal häst och plötsligt så hade varenda noob epics, så kom de på heroic instances med sina pvp epic och lvl 67 greens.

Samma sätt på arena, man kunde köra 5v5 o förlora allt, o fick ändå mer point än om man körde 2v2 och vann allt.

Warhammer har ett mycket mer utvecklat pvp system med rvr osv.

Fast, wow är ändå ett bra spel. Musiiken, geografin etc var helt underbar. Att levla upp till 70 var väldigt roligt.

Dav0d
2008-09-27, 12:05
Wow hade ett så uselt pvp system. Jag började spela och efter 2-3 månader hade jag 10k guld, epic flying mount, full pvp epic (vengeful).

Man kunde köra honor, springa runt som en gammal häst och plötsligt så hade varenda noob epics, så kom de på heroic instances med sina pvp epic och lvl 67 greens.

Samma sätt på arena, man kunde köra 5v5 o förlora allt, o fick ändå mer point än om man körde 2v2 och vann allt.

Warhammer har ett mycket mer utvecklat pvp system med rvr osv.

Fast, wow är ändå ett bra spel. Musiiken, geografin etc var helt underbar. Att levla upp till 70 var väldigt roligt.


Jo, jag slutade med WoW bara för att det var för barnsliglätt, inge pvp penalty, inge housing, barnsligt crafting system där du kunde nå max level på en dag etc.

Sitter och surfar igenom Darkfall igen, hoppas de levererar allting de säger, låter som ett spel som jag kan gilla enormt.

Tricklev
2008-09-27, 12:07
Haha barnsligt o barnsligt, jag vet inte om ett spel nödvändigtvis blir bättre för att det tar 2 veckor nonstop klickande på en knapp för att lvla upp en crafting proffesion. Vet inte om housing automatiskt gör ett spel "mognare" heller, jag kan rekommendera Sims dock.

Pvp penalty överlag på är det få spel som verkligen satsar på, folk gillar det i teorin men det brukar inte gillas i praktiken.

Dav0d
2008-09-27, 12:32
Haha barnsligt o barnsligt, jag vet inte om ett spel nödvändigtvis blir bättre för att det tar 2 veckor nonstop klickande på en knapp för att lvla upp en crafting proffesion. Vet inte om housing automatiskt gör ett spel "mognare" heller, jag kan rekommendera Sims dock.

Pvp penalty överlag på är det få spel som verkligen satsar på, folk gillar det i teorin men det brukar inte gillas i praktiken.

Förstår din poäng, men med barnsligtlätt menade jag faktumet att du kan inneha högsta level och bästa equipment på bara 1-2 månaders spelande. Jag är den som föredrar att det tar 1-2 år. Jag har spelat Eve-online, där kunde du förlora 1 månads inkomst på 1 minut ifall du inte tänkte smart. Dessutom teoretiskt kunde du förlora 2 års spelande ifall du var väldigt dum och lät din karaktär dö utan att ha en klon (eller ha jävligt med otur). Jag gillar sådana typer av spel, Eve universum är dessutom en ekonomi totalt styrd av spelarna där crafting systemet är bortom det som existerar i WoW om vi tänker hur djupt det är. Sådant gillar jag, det vill jag se i ett MMORPG som utspelar sig i medeltida atmosfär.

Dav0d
2008-09-27, 12:49
Om någon vill dregla, gå in på http://www.darkfallonline.com/news/ och ladda ner deras trailier :)

Nu snackar vi ett spel med enorm stor yta, housing överallt (allt från småhus till slott kan du bygga), pvp systemet kan du kriga på mounts, till och med ha sjöslag :) Väldigt snyggt är det o.s.v.
Spelet verkar primärt kretsa kring pvp, klankrig och etablera position i världen.

I alla fall, hoppas de kan leverera allting de säger, för spelet verkar lovande.

*edit*
Underbart blodigt är det :D

Doctor Snuggles
2008-09-27, 13:25
Om någon vill dregla, gå in på http://www.darkfallonline.com/news/ och ladda ner deras trailier :)

Nu snackar vi ett spel med enorm stor yta, housing överallt (allt från småhus till slott kan du bygga), pvp systemet kan du kriga på mounts, till och med ha sjöslag :) Väldigt snyggt är det o.s.v.
Spelet verkar primärt kretsa kring pvp, klankrig och etablera position i världen.

I alla fall, hoppas de kan leverera allting de säger, för spelet verkar lovande.

*edit*
Underbart blodigt är det :D

Darkfall verkar onekligen lovande. Lite likt ultima, men verkar ha fixat problemen.
Ingen grind, levels eller klasser, skillbaserat. Vill man vara en fighter/mage så går det. Skillfading av skills man inte tränar (tror jag) så man inte kan bli mästare på allt. Hoppas det inte blir för mycket skillgrind dock.
Ett riktigt vädersystem som påverkar spelet.
Sjöslag.
Riktig världsmodellering där spelare kan blocka andra spelare, ducka för projektiler osv.
Ingen auto-attack, allt sker manuellt.
osv

http://en.wikipedia.org/wiki/Darkfall

Drfg
2008-09-27, 13:32
Mm Darkfall verkar skitbra, har väntat hur länge som helst på det, verkar ha allt jag letar efter i ett mmo. Enda frågan är hur länge till det ska ta innan det kommer ut..

Tomten
2008-09-27, 14:23
Darkfall Online har varit under utveckling sedan -99, så håll inte tummarna på att ni får se det före ni är gamla och gaggiga. De har uppgraderat grafikmotorn minst två gånger, förmodligen mer.

Nu är visserligen spelet i nån form av closed beta (vilket det också var för ett par år sedan, före adventurine köpte upp det norska bolaget som ligger bakom projektet). Fast nu verkar det bra mycket mer ambitiöst och komplett (de har faktiskt visat upp en del filmer från spelet) så det finns väl nån form av hopp att det faktiskt kommer att bli mer än vaporware.

Tyvärr så är det svårt att säga om det kommer att bli en hit eller en flopp. Om spelet fallerar så kommer det bero på att grafiken inte håller måtten och folk hoppar över spelet eftersom de då istället föredrar WOW, WAR eller AOC eftersom de faktiskt ser bättre ut.

Nu finns det ju givetvis de som inte bryr sig om hur spelet ser ut, men tyvärr så är det så att majoriteten av alla gamers är horor för bra grafik.

Tigerkotten
2008-09-27, 15:39
Wow hade ett så uselt pvp system. Jag började spela och efter 2-3 månader hade jag 10k guld, epic flying mount, full pvp epic (vengeful).

Man kunde köra honor, springa runt som en gammal häst och plötsligt så hade varenda noob epics, så kom de på heroic instances med sina pvp epic och lvl 67 greens.

Samma sätt på arena, man kunde köra 5v5 o förlora allt, o fick ändå mer point än om man körde 2v2 och vann allt.

Warhammer har ett mycket mer utvecklat pvp system med rvr osv.

Fast, wow är ändå ett bra spel. Musiiken, geografin etc var helt underbar. Att levla upp till 70 var väldigt roligt.

Fel.

Spelat Warhammer sen betan och måste säga att det är en väldigt välgjort spel, i samma höga klass som WoW. Det spelet tappar med PvE gör det upp med hästlängder inom PvP. Varje area har ett så kallat RvR area där alla är PvP taggade, varje RvR area har mellan 1-2 keeps som alltid ett faction äger. Tar man tillbaka keepet får man både XP och Reknown Points (som PvP-honor ungefär, fast bättre gjort), så det är verkligen värt det.

Siegeweapons används också flitigt. Bright Wizards är overpowered, Runepriests är de bästa healersen och Black Orcs tål satan.

Det var nog allt du behövde veta. =p


BW e knappast overpowered, heavy tanks är däremot det.

Doctor Snuggles
2008-09-27, 15:48
Darkfall Online har varit under utveckling sedan -99, så håll inte tummarna på att ni får se det före ni är gamla och gaggiga. De har uppgraderat grafikmotorn minst två gånger, förmodligen mer.

Nu är visserligen spelet i nån form av closed beta (vilket det också var för ett par år sedan, före adventurine köpte upp det norska bolaget som ligger bakom projektet). Fast nu verkar det bra mycket mer ambitiöst och komplett (de har faktiskt visat upp en del filmer från spelet) så det finns väl nån form av hopp att det faktiskt kommer att bli mer än vaporware.

Tyvärr så är det svårt att säga om det kommer att bli en hit eller en flopp. Om spelet fallerar så kommer det bero på att grafiken inte håller måtten och folk hoppar över spelet eftersom de då istället föredrar WOW, WAR eller AOC eftersom de faktiskt ser bättre ut.

Nu finns det ju givetvis de som inte bryr sig om hur spelet ser ut, men tyvärr så är det så att majoriteten av alla gamers är horor för bra grafik.

Med tanke på hur färdigt spelet verkar redan, så tvivlar jag på att det inte kommer ut.
Grafiken såg rätt bra ut. Hur snygga än de andra spelen kommer se ut (om nu det stämmer att de är så mycket snyggare), så spelar det ingen roll om de inte erbjuder samma gameplay.
Eftersom spelet är mer en avancerad och mycket förbättrad version av ultima, som hade en rätt stor användarskara, samt många nyare spelare som har mognat och vill ha något mer av upplevelsen än bara pvegrind och epiccrawl, så tror jag de nog det blir ett flertal 10.000+ servrar.
Men det återstår att se.
En sida som beskriver och ryktar om alla features:
http://forums.darkfallonline.com/showthread.php?t=43318

Dav0d
2008-09-27, 17:27
Med tanke på hur färdigt spelet verkar redan, så tvivlar jag på att det inte kommer ut.
Grafiken såg rätt bra ut. Hur snygga än de andra spelen kommer se ut (om nu det stämmer att de är så mycket snyggare), så spelar det ingen roll om de inte erbjuder samma gameplay.
Eftersom spelet är mer en avancerad och mycket förbättrad version av ultima, som hade en rätt stor användarskara, samt många nyare spelare som har mognat och vill ha något mer av upplevelsen än bara pvegrind och epiccrawl, så tror jag de nog det blir ett flertal 10.000+ servrar.
Men det återstår att se.
En sida som beskriver och ryktar om alla features:
http://forums.darkfallonline.com/showthread.php?t=43318

Jag ger dig enormt med kärlek :D
Helvete vilken bra länk, och fy fan, jag längtar enormt.
Ta bara t.ex "Players can design their own houses (AR 10, SR 10) Source: " :D

Fanns enormt mycket godbitar där inne i informationen, precis som jag vill ha ett mmorpg. Hoppas det kan leverera de där sakerna som dem nämnt, isåfall är jag såld till 110%

*edit*
Rekommenderar alla inbitna MMO fans att läsa den där länken.

SRX
2008-09-30, 12:50
recension av Warhammer uppe på fragzone

http://www.fz.se/artiklar/20080930/warhammer-online-age-of-reckoning/


Själv gillar jag Conan faktiskt, har det inte själv dock utan bara spelat lite hos en kompis. Men miljöerna är jäkligt fina.