handdator

Visa fullständig version : bästa mellanmålet: 125gr lätt-kesella vs mackor/banan?


kaysim
2008-09-26, 11:34
Har funderat på om jag ska börja byta ut mina mellanmål som brukar vara typ polarbrödsmacka med ost/skinka och ibland nån banan mot enbart lätt-kesella! Kesella borde väl bidra till bättre muskelväxt eftersom det innehåller mycket mer protein än mina bananer och mackor? känner att jag redan har lagt på mig lite fett och jag vill egentligen bara lägga på mig mer muskelmassa (även om jag fortfarande ska ligga på kaloriöverskott, så ja, mer fett kommer det ju bli, men ni hajjar säkert:))

dvs vad är "bäst" i fall man tränar och vill lägga på sig mer muskelmassa, 125-150gr lätt-kesella, mot en banan eller en macka?

sorry för dåligt skrivet inlägg, sitter på jobbet o e stressad=) ha d!

Eddie Vedder
2008-09-26, 11:48
En banan och en macka lär ju ge mer kcal, det är enda anledningen till att det bytet skulle innebära mindre fett på kroppen i såna fall. Om vi då förutsätter att du i övrigt äter och förbrukar lika mycket.

Och om förbrukning och övrigt intag är identiskt kommer ju muskeltillväxten bli mindre den också.

Men knappast som valet av mellanmål avgör dina resultat, ta frukt och macka då och då, käka kvarg då och då. Då och då käkar du något annat.:)

creperiet
2008-09-26, 11:48
Ta reda på dina energi- och näringsbehov och komponera dina måltider därefter.

I praktiken gör det föga skillnad.

kaysim
2008-09-26, 12:20
Ta reda på dina energi- och näringsbehov och komponera dina måltider därefter.

I praktiken gör det föga skillnad.

alltså, jag syftare mer på att det är mycket mer protein i kvarg än polarbröd/banan, så om jag byter ut kcal från banan och macka till kvarg (som innehåller mer protein) så borde jag teoretiskt sett ha lättare att bygga muskler? på grund av proteinet alltså. Eller?

kaysim
2008-09-26, 12:21
En banan och en macka lär ju ge mer kcal, det är enda anledningen till att det bytet skulle innebära mindre fett på kroppen i såna fall. Om vi då förutsätter att du i övrigt äter och förbrukar lika mycket.

Och om förbrukning och övrigt intag är identiskt kommer ju muskeltillväxten bli mindre den också.

Men knappast som valet av mellanmål avgör dina resultat, ta frukt och macka då och då, käka kvarg då och då. Då och då käkar du något annat.:)

Ne klart det inte bara är valet av mellanmål, dock måste det väl också spela in på vilka resultat man får? Varför skulle folk annars dricka proteindrinkar till mellanmål? för att det är gott?

Eddie Vedder
2008-09-26, 12:21
alltså, jag syftare mer på att det är mycket mer protein i kvarg än polarbröd/banan, så om jag byter ut kcal från banan och macka till kvarg (som innehåller mer protein) så borde jag teoretiskt sett ha lättare att bygga muskler? på grund av proteinet alltså. Eller?

Det där har jag ju svarat på.

Det kommer bli mindre energi totalt sett och då blir ju muskeltillväxten mindre, inte större. För jag antar att du ligger på ett bra proteinintag redan innan, om inte så bör du ju se över hela kosten.

Och har du inget pålägg på mackan?

Varför skulle folk annars dricka proteindrinkar till mellanmål? för att det är gott?

Smidigt framför allt. Och gott är det ju också, det tror jag de flesta tycker. Men framför allt ett smidigt sätt att få i sig ett bra mellanmål.

Men hade det valet inneburit för lågt energiintag (då man bytt t.ex. några smörgåsar mot en proteindrink) så vore det ett negativt val ur muskeltillväxtsynpunkt även det.

kaysim
2008-09-26, 12:25
Det där har jag ju svarat på.

Det kommer bli mindre energi totalt sett och då blir ju muskeltillväxten mindre, inte större. För jag antar att du ligger på ett bra proteinintag redan innan, om inte så bör du ju se över hela kosten.

Och har du inget pålägg på mackan?



Smidigt framför allt. Och gott är det ju också, det tror jag de flesta tycker. Men framför allt ett smidigt sätt att få i sig ett bra mellanmål.

Men hade det valet inneburit för lågt energiintag (då man bytt t.ex. några smörgåsar mot en proteindrink) så vore det ett negativt val ur muskeltillväxtsynpunkt även det.

ok. nu förstår jag hur du menar:)
så typ, macka/banan + kesella vore det bästa alltså? (så att jag fortfarande ligger på samma kcalintag samt får mer protein av kesellan), ne har max 1-2 skivor tunn skinka på mackan

Eddie Vedder
2008-09-26, 12:29
ok. nu förstår jag hur du menar:)
så typ, macka/banan + kesella vore det bästa alltså? (så att jag fortfarande ligger på samma kcalintag samt får mer protein av kesellan), ne har max 1-2 skivor tunn skinka på mackan

Om du nu tror att ditt mellanmål spelar så stor roll så visst, ändra.:) Det kommer ju inte skada i alla fall och om du tycker kvarg är gott så shoot.

kaysim
2008-09-26, 12:44
Om du nu tror att ditt mellanmål spelar så stor roll så visst, ändra.:) Det kommer ju inte skada i alla fall och om du tycker kvarg är gott så shoot.

Alltså:) omformulerar lite: Visst vore det bättre att varje dag, ca 2 gånger om dagen inta ett proteinrikt mellanmål av visst antal kalorier, än ett proteinfattigt mellanmål med lika mkt kalorier? Med "bättre" menar jag muskeluppbyggande (protein)

Eddie Vedder
2008-09-26, 13:10
Alltså:) omformulerar lite: Visst vore det bättre att varje dag, ca 2 gånger om dagen inta ett proteinrikt mellanmål av visst antal kalorier, än ett proteinfattigt mellanmål med lika mkt kalorier? Med "bättre" menar jag muskeluppbyggande (protein)

Det är inte otänkbart, definitivt inte.:)

Samma mängd kcal men en högre E% innebär ju i alla fall MER protein och proteinintaget är det primära om man tillgodoser sitt vätske- och energibehov.

Men är proteinbehovet gott ovh väl tillgodosett oavsett vilket mellanmål du väljer (d.v.s. att dina huvudmåltider räcker för att täcka tillväxtbehovet av protein) så skulle jag rösta på det mellanmålet som är mest näringsrikt och som du känner ger dig bäst prestationsförmåga.

Kanske innebär macka och banan att man orkar prestera bättre när man tränar jämfört med kvargen, vad är då "bäst" i slutändan?

kaysim
2008-09-26, 13:15
Det är inte otänkbart, definitivt inte.:)

Samma mängd kcal men en högre E% innebär ju i alla fall MER protein och proteinintaget är det primära om man tillgodoser sitt vätske- och energibehov.

Men är proteinbehovet gott ovh väl tillgodosett oavsett vilket mellanmål du väljer (d.v.s. att dina huvudmåltider räcker för att täcka tillväxtbehovet av protein) så skulle jag rösta på det mellanmålet som är mest näringsrikt och som du känner ger dig bäst prestationsförmåga.

Kanske innebär macka och banan att man orkar prestera bättre när man tränar jämfört med kvargen, vad är då "bäst" i slutändan?

ok, nu e jag med:)

visst sägs kvarg vara väldigt bra som mellanmål innan man går o lägger sig?

Eddie Vedder
2008-09-26, 13:22
visst sägs kvarg vara väldigt bra som mellanmål innan man går o lägger sig?

Kasein är ett långsamt protein och kvarg är rikt på kasein. Dessutom är kvarg mättande, fettsnål och kolhydratfattigt vilket sannolikt kan ha fördelar innan man lägger sig.

Jag tycker själv att kvarg är något som lyfts till skyarna överdrivet mycket men ett bra mellanmål är det utan tvekan.:thumbup: