handdator

Visa fullständig version : Vad behöver jag lägga till?


Bahir
2008-09-26, 10:28
Jag har fått för mig att min diet inte är helt solid, så jag rådfrågar er om vad jag bör addera till mina måltider för att få ett bättre intag av protein, kolhydrater, fett, vitaminer & mineraler

Min vanliga diet just nu:

Alltid:
Havregrynsgröt med sylt och mjölk
Köttfärs (känguru) med hackade tomater och tomatsås
Chicken nuggets
Pasta (vanlig) med mozarellaost på

Ibland:
Juice
Keso
Sötpotatis
"Green peas" (i skalet)


Sedan tar jag omega-3 tabletter, vassleprotein och multivitamineraltabletter
Det känns som om jag borde förbättra min diet - kanske mer grönsaker och så. Yoghurt verkar vara populärt på kolo, varför?

Tack för er hjälp

Exhale_
2008-09-26, 10:31
Käka det som är gott och ät varierat. Sikta på att varje måltid ska innehålla en fett-, protein- och kolhydratskälla. Sen är det bara att köra på!

Grönsaker är gott, nyttigt och mättande.

Vet inte om yoghurt är mer poppis här än på något annat ställe men många äter ju det för, håll i hatten, smakens skull. Det är gott helt enkelt och relativt proteinrikt.

Bahir
2008-09-26, 10:46
Hittills har jag undvikit att äta varierat, främst pga kostnadsfaktorer, men även för att jag tänkt "mat som mat", dvs jag har inte gjort skillnad på t ex köttfärs och stek, och liknande. För mig är långsiktiga mål viktigare, så därför vill jag se till att helst varje måltid innehåller allt det nyttiga man behöver.

Exhale_
2008-09-26, 10:53
Hittills har jag undvikit att äta varierat, främst pga kostnadsfaktorer, men även för att jag tänkt "mat som mat", dvs jag har inte gjort skillnad på t ex köttfärs och stek, och liknande. För mig är långsiktiga mål viktigare, så därför vill jag se till att helst varje måltid innehåller allt det nyttiga man behöver.

Det du behöver är en blandad, varierad kost som mestadels består av oraffinerade livsmedel. Det behöver inte bli dyrt alls och oftast är det riktigt smaskig mat du kan få för en spottstyver.

För att ta ett exempel, lins/grönsakssoppa. Kan innehålla: potatis, morötter, kålrötter, palsternacka, röda/gröna linser, bönor osv. Gott, nyttigt och SCHEISSE-BILLICHT! Komplettera med ett glas mjölk så styr du upp proteinsammansättningen.

Du kan inte sikta in dig på ett fåtal nyttiga livsmedel och bara äta dessa och tro att kroppen ska må bra. Variation är nyckeln.

stridis
2008-09-26, 11:17
Iofs så borde grönsaker vara lite smådyra i Australien pga import. (Helt rått antar jag det med tanke på livsmedelsvalen, korrigera mig ifall det är fel).

Variation är nyckeln ja. Hade du tänkt dig att undvika tungmetaller eller toxiner få i dig fullvärdigt protein, bra fettsyraprofil, lågt GI, få i dig gott med antioxidanter och få i dig lämpligt mycket mineraler och vitaminer, utan att variera sig och med vettig hushållsbudget? De mest kompletta livsmedlen har sina nackdelar de med (mjölk,ägg, kött, potatis har alla fått rejäla skopor med ovett över sig).

creperiet
2008-09-26, 11:45
Hittills har jag undvikit att äta varierat, främst pga kostnadsfaktorer, men även för att jag tänkt "mat som mat", dvs jag har inte gjort skillnad på t ex köttfärs och stek, och liknande. För mig är långsiktiga mål viktigare, så därför vill jag se till att helst varje måltid innehåller allt det nyttiga man behöver.

Grönsaksbiten tycker jag släpar lite. Finns utmärkta billiga frysta grönsaker, både blandningar och var för sig, för den som inte anser sig ha råd med färska.

Som tidigare nämnts är också rotfrukter strålande. Kålrot, rotselleri, morot, palsternacka, osv. kostar inte många kronor och går att göra allt möjligt gott med. Rotpytt i ugn, rotsaksbiffar (du blandar de rivna rotsakerna med ett ägg och steker), mos, soppa...

Fettdelen kan också behöva kompletteras. Visserligen käkade du ju omega-3-kapslar, men det skadar inte att sätta i sig lite lax (50-60kronor/kg fryst på lågpriskedjorna) eller hemgjord majonäs (1 äggula, i med 1dl rapsolja under vispning, smaka av).

Eddie Vedder
2008-09-26, 11:49
Som tidigare nämnts är också rotfrukter strålande. Kålrot, rotselleri, morot, palsternacka, osv. kostar inte många kronor och går att göra allt möjligt gott med. Rotpytt i ugn, rotsaksbiffar (du blandar de rivna rotsakerna med ett ägg och steker), mos, soppa...

I Sverige är det superbilligt vid den här tiden på året ja.

Men är det lika billigt i Bahirs land, och vilket land är det?

creperiet
2008-09-26, 11:53
Jag visste inte att han/hon bodde i ett annat land?

Eddie Vedder
2008-09-26, 12:05
Jag visste inte att han/hon bodde i ett annat land?

Nähä okej, då förstår jag hehe.;)

Hursomhelst är det ett land där man verkar kunna ha kängurukött och sötpotatis som en bas i kosten utan att bli ruinerad.:D

zowie
2008-09-26, 12:09
Jag visste inte att han/hon bodde i ett annat land?

hade först oxo tänkt så, men sen såg jag att han/on käkar känguru;)

Bahir
2008-09-26, 12:31
Jo, jag (kille) bor utomlands, i Australien. Så kängurukött är det billigaste, och sötpotatis är även den billigare (kommer inte ihåg hur mycket billigare, ska leta fram några siffror. Sötpotats äger!).

Lax är dock avsevärt dyrare och i mindre tillgång, och min favorit efter falukorv, köttbullar, kostar mer än dubbelt så mycket här som i Sverige (och jag vet inte om jag orkar göra mina egna).

Så vad är fördelen med rotfrukter? Vitamin/mineral?
Behöver nog bättre fettkällor också, vet inte om raps finns här. Hittills har jag inte använt oljor till att steka - bör man införskaffa olivolja eller någon annan? Andra bra saker med fett i (saker man kan äta/ha till maten)?

Skär ner en del på kolhydraterna eftersom jag deffar, men behöver fortfarande normala nivåer av fett, protein och vitaminer/mineraler.

Eddie Vedder
2008-09-26, 12:42
Så vad är fördelen med rotfrukter? Vitamin/mineral?

Det enda som egentligen utmärker rotfrukterna från andra livsmedelsgrupper är väl typ kalium. Desutom är ju morötter sprängfyllt med betakaroten.

Annars handlar det väl mest om att det är gott och relativt energifattigt. Men ser man till näringsvärdet är det väl som frukt, stor andel E% från kolhydrater och inte sådär jättenäringsrikt i övrigt.