handdator

Visa fullständig version : (f.d.) Student - hur stort CSN-lån totalt?


Bahir
2008-09-26, 02:40
I samband med den andra tråden tänkte jag kolla hur många här det är som tar lån från CSN, och i sådana fall hur mycket.

Själv sitter jag i en situation där jag pluggar utomlands på en utbildning som knappt finns i Sverige (management (skulle du veta av en så tipsa gärna)). Jag betalar därför både de vanliga kostnaderna plus terminsavgifter. Mitt dilemma är om jag ska gå färdigt hela utbildningen och därför dra på mig ett stort lån, eller återvända hem till Sverige, gå en tråkigare utbildning, och dra på mig mindre lånekostnader. Skulle därför vara kul att jämföra vad ni andra räknar med får lån.


Skriv gärna en förklaring i tråden om ni vill, samt om ni pluggar i Sverige/utan terminsavgifter eller om ni pluggar utomlands med terminsavgifter.

Tack för er medverkan

WHITEFOLKS
2008-09-26, 03:15
Ledarskap och organisation?

Poxeman
2008-09-26, 04:39
Jag kommer nog landa på ca 275 000.
Jag gör en treårig utbildning i sverige men läser ett år utomlands (där hälften av kurserna tillgodoräknas så totalt kommer det bli 3,5 år).

För min det känns det helt klart värt pengarna att plugga utomlands, men jag hade varit mer tveksam om jag haft en femårig utbildning med extrakostnader.
Vad räknar du med att få för lön när du är klar?

Nitrometan
2008-09-26, 06:51
Du får helt enkelt räkna... Vad får du för lön när du är klar, hur stort blir lånet, hur mycket vill CSN ha av dig per år... ??

Och sen se om det är värt det.

Kul att du gillar din utbildning.

Bahir
2008-09-26, 08:55
Ledarskap och organisation?

Har inte sett några fullständiga utbildningar inom det området, bara enstaka kurser.

Du får helt enkelt räkna... Vad får du för lön när du är klar, hur stort blir lånet, hur mycket vill CSN ha av dig per år... ??