handdator

Visa fullständig version : (f.d.) Student - hur stort CSN-lån totalt?


Bahir
2008-09-26, 02:40
I samband med den andra tråden tänkte jag kolla hur många här det är som tar lån från CSN, och i sådana fall hur mycket.

Själv sitter jag i en situation där jag pluggar utomlands på en utbildning som knappt finns i Sverige (management (skulle du veta av en så tipsa gärna)). Jag betalar därför både de vanliga kostnaderna plus terminsavgifter. Mitt dilemma är om jag ska gå färdigt hela utbildningen och därför dra på mig ett stort lån, eller återvända hem till Sverige, gå en tråkigare utbildning, och dra på mig mindre lånekostnader. Skulle därför vara kul att jämföra vad ni andra räknar med får lån.


Skriv gärna en förklaring i tråden om ni vill, samt om ni pluggar i Sverige/utan terminsavgifter eller om ni pluggar utomlands med terminsavgifter.

Tack för er medverkan

WHITEFOLKS
2008-09-26, 03:15
Ledarskap och organisation?

Poxeman
2008-09-26, 04:39
Jag kommer nog landa på ca 275 000.
Jag gör en treårig utbildning i sverige men läser ett år utomlands (där hälften av kurserna tillgodoräknas så totalt kommer det bli 3,5 år).

För min det känns det helt klart värt pengarna att plugga utomlands, men jag hade varit mer tveksam om jag haft en femårig utbildning med extrakostnader.
Vad räknar du med att få för lön när du är klar?

Nitrometan
2008-09-26, 06:51
Du får helt enkelt räkna... Vad får du för lön när du är klar, hur stort blir lånet, hur mycket vill CSN ha av dig per år... ??

Och sen se om det är värt det.

Kul att du gillar din utbildning.

Bahir
2008-09-26, 08:55
Ledarskap och organisation?

Har inte sett några fullständiga utbildningar inom det området, bara enstaka kurser.

Du får helt enkelt räkna... Vad får du för lön när du är klar, hur stort blir lånet, hur mycket vill CSN ha av dig per år... ??

Problemet är att det är svårt att veta... utbildningen bör ge mig försprång till en chefsposition (naturligtvis inte en hög sådan i början), men å andra sidan beror det på inom vilken branch man vill jobba...

Liten Men Fet
2008-09-26, 08:55
Du får helt enkelt räkna... Vad får du för lön när du är klar, hur stort blir lånet, hur mycket vill CSN ha av dig per år... ??

Och sen se om det är värt det.

Kul att du gillar din utbildning.

Det är nästan aldrig ekonomiskt fördelaktigt att plugga i sverige, inte om man räknar på 250 000 i studieskulder och 4-5 årslöner som försvinner när man pluggar. Jag pluggar data och där är det lätt att få jobb och lönerna är ganska bra men jag kommer ändå tjäna som en hantverkare när jag kommer ut.
Visst får jag bättre löneutveckling och förhoppningsvis mer varierande jobb men jag har ju inte möjligheten att göra 10-15 tusen svart över en helg som mina kompisar till hantverkarjävlar gör.

Torwald
2008-09-26, 09:22
Har inte sett några fullständiga utbildningar inom det området, bara enstaka kurser.
Det är för att de flesta, som jag har förstått det, läser det på masternivå efter en grundutbildning i ekonomi. Klart man kan plugga management i Sverige!

mela
2008-09-26, 09:23
Läste bara 3 läsperioder och va uppe i runt 37k.

LindaS
2008-09-26, 09:25
Det är för att de flesta, som jag har förstått det, läser det på masternivå efter en grundutbildning i ekonomi. Klart man kan plugga management i Sverige!
+1

Finns både PA-program och Arbetsvetenskapligt program, men inriktning på Human resource management. Dock är konkurrensen om jobben stenhård.

Bahir
2008-09-26, 09:40
Det är för att de flesta, som jag har förstått det, läser det på masternivå efter en grundutbildning i ekonomi. Klart man kan plugga management i Sverige!

Jo, det är förvisso sant. Men om jag kan få en Bachelors degree i management på tre år tar jag hellre den än att ge mig på en masters som antagligen tar minst sex. Sen kan jag ju plugga en masters efter min bachelors i alla fall om det skulle behövas. Jag vill helt enkelt inte gå civilekonomutbildningen som alla mina polare, jag vill göra något annorlunda.

Finns både PA-program och Arbetsvetenskapligt program, men inriktning på Human resource management. Dock är konkurrensen om jobben stenhård.

Näe, vill inte göra HR - men möjligheten finns inom mitt program att välja det som inriktning. Om jag kör vidare på den här utbildningen så lutar det mot att jag tar en sub-major inom marknadsföring.

JustinCredible
2008-09-26, 09:46
ca 10 000 för en värdelös drama/teaterkurs som jag inte ens gick klart. Har lyckats skjuta upp att betala tillbaka genom att skicka ledsama brev till csn, men nästa år blir det väl att börja betala av..

LindaS
2008-09-26, 09:47
Men dåså, bara för dig att bita i det sura äpplet och ta kostnaderna.

Luttis
2008-09-26, 10:13
Tar inget lån, bara bidragsdelen. Det blir ju inga jätteutsvävningar, men det går bra.

sleep is the enemy
2008-09-26, 10:15
Tar inget lån, bara bidragsdelen. Det blir ju inga jätteutsvävningar, men det går bra.

Svårt att leva på 2.500 i månaden förutsatt att man inte bor kvar hemma hos föräldrarna...

Prankie
2008-09-26, 10:22
Kommer nog landa på 300 000. 4,5år ekonomiutbildning och 1år utomlands. Har inte spenderat ett öre av de pengar utan återinvesterat allt.

tano
2008-09-26, 10:26
Svårt att leva på 2.500 i månaden förutsatt att man inte bor kvar hemma hos föräldrarna...

precis täcker ju inte ens en normal hyra...men är man fortfarande mors lilla pojke så... *rolleyes*

WHITEFOLKS
2008-09-26, 10:28
Ja det är ju helt förskräckligt med familjer som jobbar tillsammans och hjälper varandra.

Nitrometan
2008-09-26, 11:14
Svårt att leva på 2.500 i månaden förutsatt att man inte bor kvar hemma hos föräldrarna...
Eller också jobbar man extra på kvällar och helger för att få ihop lite pengar till. Många afärrer som behöver personal t.ex.

Buckethead
2008-09-26, 11:39
precis täcker ju inte ens en normal hyra...men är man fortfarande mors lilla pojke så... *rolleyes*
Jag klarade mig med enbart bidragsdelen dom första 2 åren på min utbildning, då hade jag å andra sidan jobbat ihop närmare 80 000 under varje sommarlov. Har man dessutom deltidsjobb under året och jobbar helger så är det ingen magi som krävs för att klara det. Men det är klart, är man inte van att jobba eller sköta sin ekonomi så kanske man inte kan förstå hur andra kan klara sig på enbart bidragsdelen. *rolleyes*

Thobias
2008-09-26, 11:50
Inget alls. Kommer dock få betala tillbaka en del pengar sen för att jag tjänade för mycket under min studietid. Fribeloppet är genialt! *facepalm*

AJO
2008-09-26, 12:05
Det finns management-utbildningar vid Lunds Universitet.
http://www.msm.lu.se/index.php?id=166

Thobias
2008-09-26, 12:09
Det finns management-utbildningar vid Lunds Universitet.
http://www.msm.lu.se/index.php?id=166

Stämmer bra det. Tror dom flesta är på Campus i helsingborg, under Lunds Universitet vill säga.

Luttis
2008-09-26, 12:27
Svårt att leva på 2.500 i månaden förutsatt att man inte bor kvar hemma hos föräldrarna...

Joo, fast har man jobbat och kan kontrollera sig ekonomi funkar det bra.

Bahir
2008-09-26, 12:34
Det finns management-utbildningar vid Lunds Universitet.
http://www.msm.lu.se/index.php?id=166

Mmm, felet är att de har speciella inriktningar. Närmaste man kan komma i Sverige är International Management i Jönköping. Det programmet ser rätt schysst ut.

tenchi
2008-09-26, 12:40
slutade på ca 70tusen. Kan nöjt säga att jag slutbetalade allt förra månaden. blir ca 1500kr över varje månad nu.

Jax
2008-09-26, 12:55
165 hp (gamla skalan) och 0 kr i lån.

tano
2008-09-26, 14:44
Jag klarade mig med enbart bidragsdelen dom första 2 åren på min utbildning, då hade jag å andra sidan jobbat ihop närmare 80 000 under varje sommarlov. Har man dessutom deltidsjobb under året och jobbar helger så är det ingen magi som krävs för att klara det. Men det är klart, är man inte van att jobba eller sköta sin ekonomi så kanske man inte kan förstå hur andra kan klara sig på enbart bidragsdelen. *rolleyes*

Och vad har det att göra med att leva på 2500 varje månad? Det du framför låter mer som att leva på >10000 i månaden, det är ju verkligen ingen magi. Om man har möjlighet att jobba deltid så är det ju kanon.
Men det är ju upp till var och en. Det är verkligen stor skillnad på utbildningar och utbildningar i hur mycket jobb dem innebär. Om man sedan läser 150% på en redan svår utbildning och samtidigt har fritidsintressen som träning. Ja nog är det möjligt men inte troligt att det finns några extra jobb som passar.

Förövrigt angående dina 80000 intjänade varje sommar. Ja det är ju bara gratulera, inte vem som helst som kan tjäna så mycket. Jag har verkligen varit nöjd att jag fått så bra sommarjobb senaste åren, och då har jag jobbat hela sommaren. Detta året från skolslut till skolstart, förutom 5 dagar. Ett heltid dagsjobb 07-16. Men inte är jag nära att tjäna dem pengarna.

Så nog förstår jag att det inte var några problem för dig att endast ta bidrag. Men som sagt var det inte vad jag kommenterade från början. Det var tanken att leva på endast 2500 kr i månaden, inte att leva på endast bidrag.

Hobbes
2008-09-26, 14:56
Läst både här i Sverige och 4 terminer i Canada - tagit maxlån hela tiden!

Tror jag landade på strax under 500 000 kronor, men år andra sidan ser jag det som en investering inte ett lån!

De pengarna kunde jag ju lätt bränt in i en lägenhet eller bil - för vadå?

"Stuff breaks. Experiences last forever."

Bahir
2008-09-26, 15:25
Läst både här i Sverige och 4 terminer i Canada - tagit maxlån hela tiden!

Tror jag landade på strax under 500 000 kronor, men år andra sidan ser jag det som en investering inte ett lån!

De pengarna kunde jag ju lätt bränt in i en lägenhet eller bil - för vadå?

"Stuff breaks. Experiences last forever."

Vilken utbildning?


Jag behöver ca 270.000 kr totalt för själva utbildningen, men säg 300.000. Sen är det levnadskostnader, vilket jag skulle få uppleva i Sverige ändå. Antagligen minst 50.000 kr om året i levnadskostnader, men snarare 10-20 lax mer. Jobbade heltid ca 9 månader förut, plus har lite eget kapital. Om jag tar ett lån på 300.000 med 2,1 % ränta blir det strax över 1000 kr att betala per månad första året, och ökandes efter det. Det låter ju som något man bör klara av ganska enkelt? Med mitt förra jobb hade jag strax under 15000 kr kvar efter skatt, och tillochmed med det bör jag kunna ha klarat av betalningarna...

Ville bara skriva ner mina tankar...

abbarn
2008-09-26, 16:59
Inget alls. Kommer dock få betala tillbaka en del pengar sen för att jag tjänade för mycket under min studietid. Fribeloppet är genialt! *facepalm*

Vet du om bidragsdelen räknas som inkomst också för isåfall måste jag nog också betala tillbaka.

Nejv
2008-09-26, 17:06
375K ex ränta, för första utbildningen, KAA KLONK!!!

Palm
2008-09-26, 18:39
Fick ihop 198 (gamla) hp för bara 160 000 kr i lån. Tack Sverige!

Arnesson
2008-09-26, 18:56
0kr har jag och har en magister i Företagekonomi samt 10p från en kandidat i Data och Systemvetenskap. Jag valde ganska slöa utbildningar så då han jag arbeta :thumbup:

emmzan
2008-09-27, 21:09
Slutade på strax under 300 000. Kändes hårt när första avbetalningen på 14.000 i år skickades iväg.

Fredrik S
2008-09-27, 22:29
I runda slängar 5hp (nya skalan) och ca 45000kr i studieskulder. (Att studera var inte min grej) :em:

Bönne
2008-09-28, 11:12
Har inte sett några fullständiga utbildningar inom det området, bara enstaka kurser.



Problemet är att det är svårt att veta... utbildningen bör ge mig försprång till en chefsposition (naturligtvis inte en hög sådan i början), men å andra sidan beror det på inom vilken branch man vill jobba...Som chef bör du kunna räkna med 22Kkr i månaden.

Bahir
2008-09-28, 11:34
Som chef bör du kunna räkna med 22Kkr i månaden.

Ja, minst, får man hoppas. I mitt förra jobb tjänade jag 19500 före skatt, exkl. semesterersättning, och då hade jag inga meriter innan.

GurraGo
2008-09-28, 20:19
Fil. kand i företagsekonomi
jur.kand (i juridik...)

Är faktiskt lite osäker, men runt 300 papp bör lånet vara. Det spelar helt enkelt inte så stor roll eftersom jag var tvungen att ta lån för att fullfölja mina två utbildningar.

Tog examen i våras och har börjat arbeta som affärsjurist och börjar betala tillbaks efter årsskiftet. Blir nog inga problem att klara återbetalningen av lånet.

Hobbes
2008-09-28, 20:21
Fil. kand i företagsekonomi
jur.kand (i juridik...)

Är faktiskt lite osäker, men runt 300 papp bör lånet vara. Det spelar helt enkelt inte så stor roll eftersom jag var tvungen att ta lån för att fullfölja mina två utbildningar.

Tog examen i våras och har börjat arbeta som affärsjurist och börjar betala tillbaks efter årsskiftet. Blir nog inga problem att klara återbetalningen av lånet.

Gillar den inställningen, det är ju en utmärkt investering man gör!! Har svårt att se det som ett lån!

Fed up
2008-09-29, 09:55
Har nu nånstans strax ovanför 200 000 och har en och en halv termin kvar. Har läst 9 och en halv termin so far. Blir lärare så blir ju lugnt att betala tillbaka sen med tanke på min garanterat feta lön. Hurra.

bertbert
2008-09-29, 10:16
Pillade ihop drygt 200p (gamla), under 100tkr i lån.

Xealswe
2008-09-29, 11:11
Varför inte göra som de smarta typerna? Plugga i england resp amerika och stanna kvar efter studietiden utan att betala tillbaka lånet. Rättegångskostander och dylikt för att driva in lånen är oftast för höga för att csn ska tjäna på det

Hobbes
2008-09-29, 11:28
Varför inte göra som de smarta typerna? Plugga i england resp amerika och stanna kvar efter studietiden utan att betala tillbaka lånet. Rättegångskostander och dylikt för att driva in lånen är oftast för höga för att csn ska tjäna på det

Precis, samt aldrig kunna besöka nära och kära i Sverige då risken finns att man åker fast.

Det finns en stor portion ironi i meningen: "Varför inte göra som de smarta typerna?"

Bahir
2008-09-29, 12:10
Varför inte göra som de smarta typerna? Plugga i england resp amerika och stanna kvar efter studietiden utan att betala tillbaka lånet. Rättegångskostander och dylikt för att driva in lånen är oftast för höga för att csn ska tjäna på det

Om jag vore en förrädare och ett rikssvin kanske. Det är jag inte. De borde sätta kontrakt på huvudet på de personer som gör så.

bertbert
2008-09-29, 12:13
Varför inte göra som de smarta typerna? Plugga i england resp amerika och stanna kvar efter studietiden utan att betala tillbaka lånet. Rättegångskostander och dylikt för att driva in lånen är oftast för höga för att csn ska tjäna på det

Oftast? Hur många känner du till som har gjort det, och hur många har åkt dig? Eftersom kostnader "oftast" är för höga måste ju några åka dit? Hur många gör det?

Xealswe
2008-09-29, 22:10
Oftast? Hur många känner du till som har gjort det, och hur många har åkt dig? Eftersom kostnader "oftast" är för höga måste ju några åka dit? Hur många gör det?

Fanns en artikelserie i metro om det för ett år sen. CSN har inga befogenheter eller resurser för att jaga studielånsmitare i dessa länder. Jag blir faktiskt inte förvånad, erbjuder man mycket studieplatser, fri utbildning, men att den ej är anpassad för arbetsmarknaden sticker man ju givetvis utomlands istället

coxie
2008-09-29, 22:19
0 kr och då pluggar jag till civilingenjör+civ ekonom. Jag sitter och jobbar iprincip heltid och pluggar på nätterna.