handdator

Visa fullständig version : Vilka frågor är viktiga vid nästa riksdagsval?


Exdiaq
2008-09-25, 21:31
Som topic lyder så ska ni skriva vilka frågor som ni anser vara viktiga vid nästa val.

Larsson85
2008-09-25, 21:38
FRA
Dels för att jag tycker att det är en viktig fråga, och dels för att jag tycker att regerande parti har har misskött sig eftersom deras beslut ska spegla folkets åsikt, och det står ganska klart att så inte är fallet.

Exdiaq
2008-09-25, 21:38
Invandring - Hårdare krav för att få invandra till Sverige och krav på att man ska lära sig svenska och hur Sverige fungerar.

Försvar - Mer pengar åt försvaret.

Bistånd - Mer bistånd till de länder som verkligen behöver det såsom Irak, Afghanistan eller Sudan. Pengarna ska omvandlas till praktiska saker såsom utbildningar i jordbruk och företagsamhet, jordbruksmaskiner o.s.v.

Endumen
2008-09-25, 21:45
Det viktigaste för mig är att ett rasistiskt parti som Sverigedemokraterna inte kommer in i riksdagen.

Exdiaq
2008-09-25, 21:48
Tillägg: Snälla, låt det inte urarta i en SD-diskussion. Lägg fram era åsikter om ni tycker som Endumen men ni andra som inte håller med honom, hugg inte direkt och börja argumentera emot hurvida SD är rasitiskt eller ej. Detta eftersom den diskussionen kan föras i minst två andra trådar.

mela
2008-09-25, 21:52
Skatter - Lägre och mer effektiviserade skatter. Bättre koll på vad som går till vad osv. Prioriteringar!

Jobb - Fortfarande en stor fråga trots förbättringarna. Det måste bli lättare att anställa.

Mer privatisering av statligt drivna bolag.

L-Sami
2008-09-25, 22:00
Invandring Tycker inte att man ska ta in fler invandrare om man inte kan ta hand om dem på rätt sätt. Som man gör nu hjälper man ingen, finns inga jobb och bostäder för alla. Finns redan många svenskfödda som är arbetslösa och ungdomar som är bostadslösa. Det är inte endast Sveriges ansvar att ta in flyktingar, hela EU måste samarbete med det.

Bidrag Mer förmåner och bidrag till studenter fler studenter skall lockas att studera. Många avstår just från studier pga ekonomin.

Thobias
2008-09-25, 22:04
Mindre slöseri. Jag är helt vansinnigt trött på summorna som snurrar i vår politiska sfär berörande helt absurda ämne. Att staten går in och betalar 2000 per biljett till någon förening i norrland som inte har tillräckligt med besökare, eller att landskrona kommun ger 20 000 till nån invandrargrupp som vill köpa in autentiska albanska folkdräkter osv. Detta är för mig otroligt viktigt, eftersom vi verkligen har problem på många plan, hur kan vi tillåta att så mycket pengar kastas på så absurda projekt? Det är för mig en gåta.

Mindre myndigheter. Byråkratin äter upp Sverige, precis som de flesta andra moderna länder. Vi behöver inte 500 myndigheter som sitter på sina överbetalda arsle och letar med blåslykta efter meningslösa problem för att rättfärdiga sin existens. Vi behöver MINDRE byråkrati, mindre reglering och mindre statlig inblandning.

Upphörande av alla bistånd. Just detta ämnet är svårt. Många tror att man är en hemsk människa för att föreslå detta, men i min mening gör bistånd till länder som Afrika mer skada än nytta. De ger bränsle åt den djupa korruptionen och hämmar utvecklingen då landet blir beroende av utomstående aktörer. SIDA har en fullkomligt kräkproducerande meritlista över bortkastade pengar på smutsiga projekt som inte leder någonstans och ingen hålls ansvarig för det.

Mer ekonomiska frihet. Ge folk möjligheten att i större utsträckning välja vad de vill lägga sina skattepengar på och om de vill ställa sig utanför olika kollektiva projekt, som kollektivtrafiken.


Har rent för många hjärtefrågor för att kunna göra en vettig lista såhär hastigt, men där är ett par.

Loke
2008-09-25, 22:08
Ungefär som förra valet.

Demokrati: Det finns så otroligt många punkter som demokratin skulle kunna bli bättre i Sverige med minimal ansträngning, men jag tror helt enkelt inte att svenska politiker tycker det är speciellt viktigt. Därför röstar jag på det riksdagsparti som jag tycker verkar sätta den här typen av frågor högst på dagordningen.

Infrastrukturen: I förra valet tyckte jag miljön var viktig, men nu har jag ersatt det med infrastrukturen. Det är ungefär samma åsikter, men med lite ny vinkel. Det känns speciellt intressant eftersom jag just börjat plugga med något som har rätt mycket med det här att göra, så för en gångs skull kommer jag antagligen kunna kalla mig riktigt insatt inför valet, iaf i vissa frågor.

hultman
2008-09-25, 23:05
Thobias sammanfattade det ganska väl. Jag hade kanske adderat "färre och billigare klimatmål".

Prankie
2008-09-25, 23:34
Jag hade gärna sett en politisk grupp som satsa lite mer på den yngre generation även om de inte har rösträtt än.

Saker som förhindrar ungdomsbrottslighet tidigt genom minska segregation(eller motverka det naturliga segregation), möjlighet till gratis eller billig sport och kulturella event, Skapa fler nöjesplatser(inte pub eller disco) där ungdomar kan umgås utan att kosta allt för mycket.

Deceiver85
2008-09-25, 23:49
Som topic lyder så ska ni skriva vilka frågor som ni anser vara viktiga vid nästa val.

Det närmast, nästkommande val är valet till Europaparlamentsvalet 7 juni 2009. Självklart är det ett kraftfullt nej och underkännande av Lissabon-fördraget som kommer vara den viktigaste frågan för mig!

Svenska bloggare och nätrunkare gråter sig till sömns över FRA-debatten, men detta är en storm i ett vattenglas! Det verkliga hotet mot demokratin och svenska medborgares rättigheter är Lissabon-fördraget.

dice
2008-09-26, 02:35
Som sami, om invandringen.

Thobias
2008-09-26, 12:05
Thobias sammanfattade det ganska väl. Jag hade kanske adderat "färre och billigare klimatmål".

Det är en kombination av "Mindre slöseri", "Mindre myndigheter" och "Mer ekonomisk frihet" :D


Men jag instämmer till fullo. Vi ser ju hur det går när staten ska lägga sig i energi-debatten. Men subventionerar etanol och människor i U-länder får svälta för vår oekonomiska skitenergi som inte var så värst bra egentligen. Det är helt absurt.

Det närmast, nästkommande val är valet till Europaparlamentsvalet 7 juni 2009. Självklart är det ett kraftfullt nej och underkännande av Lissabon-fördraget som kommer vara den viktigaste frågan för mig!

Svenska bloggare och nätrunkare gråter sig till sömns över FRA-debatten, men detta är en storm i ett vattenglas! Det verkliga hotet mot demokratin och svenska medborgares rättigheter är Lissabon-fördraget.

Det är jag beredd att skriva under också. Idealet är ett fullständigt steg ut från EU.

pragmatist
2008-09-26, 12:16
Dramatisk upprustning och översyn av rättsystem, kriminalvård och försvar är det som känns mest akut. Det är samhällets kärnfunktioner men de fungerar ganska dåligt, dessvärre. Tyvärr inte frågor som något parti driver särskilt hårt, trots att det inte handlar om särskilt mycket pengar egentligen.

På andra plats kommer långsiktiga infrastruktursatsningar (vilket dock handlar om extremt mycket pengar).

Exdiaq
2008-09-26, 12:27
FRA
Dels för att jag tycker att det är en viktig fråga, och dels för att jag tycker att regerande parti har har misskött sig eftersom deras beslut ska spegla folkets åsikt, och det står ganska klart att så inte är fallet.

Vilka partier är för ett upprivande av FRA-lagen?


Det närmast, nästkommande val är valet till Europaparlamentsvalet 7 juni 2009. Självklart är det ett kraftfullt nej och underkännande av Lissabon-fördraget som kommer vara den viktigaste frågan för mig!

Svenska bloggare och nätrunkare gråter sig till sömns över FRA-debatten, men detta är en storm i ett vattenglas! Det verkliga hotet mot demokratin och svenska medborgares rättigheter är Lissabon-fördraget.

Fel av mig, skulle specificera mig att det var Riksdagsvalet 2010. Har bett mod ändra det.

Eddie Vedder
2008-09-26, 12:28
Har bett mod ändra det.

And it has been done.:cool:

Zuljin
2008-09-26, 12:32
Energi - Måste förbereda oss på den framtida oljekraschen. Ergo satsa på kärnkraft och förstå att inte vätgas, vind-, sol- och vattenkraft har potentialen (än) att kompensera oljan...

Nitrometan
2008-09-26, 12:34
Demokrati: Det finns så otroligt många punkter som demokratin skulle kunna bli bättre i Sverige med minimal ansträngning, men jag tror helt enkelt inte att svenska politiker tycker det är speciellt viktigt. Därför röstar jag på det riksdagsparti som jag tycker verkar sätta den här typen av frågor högst på dagordningen.

Ett intressant blogg inlägg i ämnet. http://webhackande.se/valfrihet-eller-frihet-utan-val
"Valfrihet eller frihet utan val"...

Det närmast, nästkommande val är valet till Europaparlamentsvalet 7 juni 2009. Självklart är det ett kraftfullt nej och underkännande av Lissabon-fördraget som kommer vara den viktigaste frågan för mig!

Svenska bloggare och nätrunkare gråter sig till sömns över FRA-debatten, men detta är en storm i ett vattenglas! Det verkliga hotet mot demokratin och svenska medborgares rättigheter är Lissabon-fördraget.
Jo, det är viktigt. Hur går det? Irland fick rösta och de röstade nej.
Det är ett stort fördrag och mycket att sätta sig in i.

Nitrometan
2008-09-26, 12:36
Vilka partier är för ett upprivande av FRA-lagen?

Piratpartiet.

Eventuellt vänsterpartiet, men om de får vara med och regera så faller nog kravet. Miljöpartiet har velat väldigt, beror på vem som uttalar sig.

Bahir
2008-09-26, 12:44
Inte i ordning:

Invanding: hela systemet bör revideras. Hårdare tag mot allt.

Brott och straff: hårdare straff

Kärnkraft: bör utökas

Utbildning: se över gymnasiesystemet, och göra om universitet- och högskoleutbildningar till internationell standard. Se till att fler går i gymnasiet, och vidare.

Mindre slöseri, som Thobias sade. Lägg pengarna på forskning inom energi och på andra, viktigare saker i stället.

Finns säkert mer viktigt.

D Andersson
2008-09-26, 13:19
Mer pengar till rättssystem, fler poliser, hårdare straff, avskaffande av biståndet, upprustning av försvaret, fler människor i arbete, på sikt en nysatsning på bistånd bestående av fredsskapande och fredsframtvingande militära insatser samt en övergång från flyktingmottagande till flyktinghjälp i oroshärdars närområden eller i gemensamma flyktingläger inom EUs gränser. Slutligen ska vi naturligtvis tona ner klimathysterin rejält.

D Andersson
2008-09-26, 13:23
Vi ska starta en satsning på kärnkraft också givetvis.

Scratch89
2008-09-27, 23:11
Ytterligare granskningar av skolorna.

Man kan inte låta elever få gå igenom hela grundskolan utan att lära sig läsa eller skriva, och därför behövs det en tidig uppfångning av elever med svårigheter, för att tidigt kunna få bukt på problemet.
Jag tycker också att de olika ämnen man har i grundskolan ska vävas ihop på ett vettigt sätt; om man har SO kan man på geografin titta på Frankrike, på historian läsa om franska revolutionen, på samhällskunskapen lära sig om Frankrikes styre och skolverksamhet, osv.

På gymnasiet skulle jag vilja ha en hårdare uppdelning mellan praktiska, yrkesförberedande program, och teoretiska, högskoleförberedande program. Samhälls-, Natur- och Teknikprogrammet är väl egentligen de tre nationella programmen som borde räknas till de högskoleförberedande. Det är helt vansinnigt att ha datorkunskap och idrott som obligatoriska ämnen på gymnasiet, t.ex, och jag skulle egentligen inte vilja ha några obligatoriska ämnen kvar på den nivån (eventuellt endast svenska, matematik och engelska). Yrkesutbildningarna ska ha mer fokus på praktik och lärlingsutbildning, för att kunna förkorta lärlingstiden så mycket som möjligt ute i det verkliga livet.

På högskolan skulle jag vilja att Skolverket granskade utbildningarna hårdare. Det är svårt att motivera en fortsatt finansiering av lärarprogrammet t.ex, när de blivande lärarna inte har lärt sig varken ordentlig pedagogik eller ämneskunskap. Det finns alldeles för mycket flumutbildningar och utbildningar som inte lever upp till målen; rensa, ta bort och låt högskolorna inse att det inte går att grina för att behålla dem som inkomstkällor.

Deceiver85
2008-09-27, 23:38
Jo, det är viktigt. Hur går det? Irland fick rösta och de röstade nej. Det är ett stort fördrag och mycket att sätta sig in i.

Enligt irländsk lag måste alla förändringar av Grundlagen ske genom folkomröstning, och eftersom de flesta demokratier har det inskrivit i grundlagen att "all makt utgår från folket" så strider Lissabon-fördraget mot de flesta grundlagarna.

Irland röstade nej, och ett EU-fördrag kan endast antas om samtliga EU-länder ratificerar det. Om jag minns rätt har Tjeckiens president sett till att även Tjeckien inte har ratificerat fördraget, i Tjeckien måste nämligen presidenten skriva under grundlagsförändringar som det tjeckiska parlamentet drivit igenom för att förändringen skall bli giltigt. Nötterna i regeringen Reinfeldt har sagt att de kommer skriva under fördraget ändå, trots Irlands nej.

Även värt att notera kan vara att Irland är det enda land som haft folkomröstning om Lissabon-fördraget, i alla övriga länder har man låtit det gått genom "parlamentary procedure".

bigtraps
2008-09-28, 00:33
jobbjobbjobbjobbjobb
obs ensmula berusad

LoTiX
2008-09-28, 02:30
Inte i ordning:

Invanding: hela systemet bör revideras. Hårdare tag mot allt.

Brott och straff: hårdare straff

Kärnkraft: bör utökas

Utbildning: se över gymnasiesystemet, och göra om universitet- och högskoleutbildningar till internationell standard. Se till att fler går i gymnasiet, och vidare.

Mindre slöseri, som Thobias sade. Lägg pengarna på forskning inom energi och på andra, viktigare saker i stället.

Finns säkert mer viktigt.

Invandring, brott och straff, kärnkraft, utbildning, slöseri. Du träffade verkligen precis de fem punkter jag irriterar mig mest över. Starta parti?

Endumen
2008-09-28, 04:49
Piratpartiet.

Eventuellt vänsterpartiet, men om de får vara med och regera så faller nog kravet. Miljöpartiet har velat väldigt, beror på vem som uttalar sig.

Fast om vi ser till de som röstade MOT förslaget från början så var det Vänsterblocket (Vänstern, sossarna och miljöpartiet). Sen även nån enstaka folkpartist.

Att riva upp FRA-förslaget i sitt befintliga skick vill hela vänsterblocket.

Endumen
2008-09-28, 04:50
Skatter - Lägre och mer effektiviserade skatter. Bättre koll på vad som går till vad osv. Prioriteringar!

Jobb - Fortfarande en stor fråga trots förbättringarna. Det måste bli lättare att anställa.

Mer privatisering av statligt drivna bolag.

Varför?

Vad tjänar vi på att sälja våra bolag till underpriser som vi med avkastningen tjänar in på några år? Det är inte en ekonomisk hållbar politik.

Scratch89
2008-09-28, 08:41
Varför?

Vad tjänar vi på att sälja våra bolag till underpriser som vi med avkastningen tjänar in på några år? Det är inte en ekonomisk hållbar politik.

Vissa företag borde staten inte driva. En hel del av våra statliga bolag går faktiskt rätt så dåligt; sist jag tittade gick SJ back med flera miljoner flera år i rad.

Dels förstår jag inte varför vi ska ha t.ex Systembolaget, eller Apoteket. Svenska spel?

Nitrometan
2008-09-28, 09:05
Även värt att notera kan vara att Irland är det enda land som haft folkomröstning om Lissabon-fördraget, i alla övriga länder har man låtit det gått genom "parlamentary procedure".
Japp. Nån sa att inget annat land vågade rösta. Men Irland är tvungna.

Fast om vi ser till de som röstade MOT förslaget från början så var det Vänsterblocket (Vänstern, sossarna och miljöpartiet). Sen även nån enstaka folkpartist.

Att riva upp FRA-förslaget i sitt befintliga skick vill hela vänsterblocket.
Det vara bara en Folkpartist som röstade mot. Ett par som la ner sina röster.

Men när de sitter i regeringsställning sen så kommer de inte att riva upp lagen. Bara att modifiera den lite (Bodström vill att justitie ska bestämma över avlyssningen).

Loke
2008-09-28, 09:16
Vissa företag borde staten inte driva. En hel del av våra statliga bolag går faktiskt rätt så dåligt; sist jag tittade gick SJ back med flera miljoner flera år i rad.

Dels förstår jag inte varför vi ska ha t.ex Systembolaget, eller Apoteket. Svenska spel?

SJ är ett väldigt dåligt exempel för ditt argument: Omsättningen har ju ökat med nästan 50% mellan 2005 och 2007, det har gått med vinst sen 2004, och den förlust man hade innan dess känns rätt bagatellartad när man kollar på de enorma vinsterna som man fått in de senaste åren. 1,2 miljarder i vinst är rätt bra för ett företag med omsättning på 5,7 miljarder.

Guybrush
2008-09-28, 09:17
Invandring - Hårdare krav på integration. Krav på att åtminstone kunna svenska. Det går inte att plocka in och plocka in och packa ihop folk på t.ex Rosengård.

Brott - Hela straffskalan skall upp en antal snäpp. Polisen skall få lov att agera och trycka ner/skadeskjuta maskerat pack med gatsten. Inte bara handlöst stå och titta på.

Kärnkraft - Mer!

Allan
2008-09-28, 09:36
Utbildning och arbetsmarknad. Bostäder. Klimat.

Rock'nRoll
2008-09-28, 10:47
Vård.

Bubban
2008-09-28, 12:02
Avskaffning av statliga bolag: Systembolaget för mig är något som begränsar den fria konkurrensen. Man kanske skulle kunna påstå att monopol på alkoholindustrin ger minskat antal alkoholmissbruk osv osv.
Å andra sidan medför Systembolaget saker som ökad smuggelsprit, att folk vallfärdar till närliggande länder för att importera sprit, och hur är det egentligen ur miljösynpunkt? Fri konkurrens hade till stor del pressat ner priserna.

Utveckling av miljövänliga energikällor såsom vindkraft/vattenkraft och framförallt kärnkraft.
Utbildning
Byggnation av studentbostäder (stor volym). Det råder verkligen brist på bostäder för unga som studera, det har t.om. gått så långt att folk drar sig för att plugga bara för att de vet att de inte kommer hitta någon bostad, vilket missgynnar samhället i ett längre perspektiv.

130kg finsk sisu
2008-09-28, 15:09
Nu röstar jag i Finland men...

Försvaret- Trots vår store Allan sagt emot så tror jag och nästan vet att Ryssland är ett hot!
Invandringen- Nu tycker jag att det går ganska bra i Finland med intergrationen trots en ökning av invandringen. men man bör hålla invandringen på ansvarfull nivå både för invandrarna och finländarnas skull. Men som sagt nöjd är jag hittills.
Högre straff
Trygga välfärden
Fortsätta utbyggningen av vägnätet

Är för en skattehöjning om det krävs.

Scratch89
2008-09-28, 22:20
SJ är ett väldigt dåligt exempel för ditt argument: Omsättningen har ju ökat med nästan 50% mellan 2005 och 2007, det har gått med vinst sen 2004, och den förlust man hade innan dess känns rätt bagatellartad när man kollar på de enorma vinsterna som man fått in de senaste åren. 1,2 miljarder i vinst är rätt bra för ett företag med omsättning på 5,7 miljarder.

Frågan är om en vinst, skapad av att minska sina utgifter i form av reparationer och underhåll, är något att eftersträva...

Sedan tycker jag att om ett företag inte sköter sig, så borde andra få komma in på marknaden och konkurrera. SJ suger, och det har varit stora problem hela tiden. Jag reser varje vecka med tåg, och jag tror inte att tågen har varit i tid en enda gång sedan förra julen.

Khyron_
2008-09-28, 22:52
Invandring, brott och straff, kärnkraft, utbildning, slöseri...


Bistånd... Varför skickar Sverige 70miljoner i bistånd till Kina i år? Kina är uppe och leker i rymden nu.
Varför dumpar vi bara mer och mer pengar i Afrika? Om projekten där hade fungerat så hade de behövt mindre inte mer för varje år.. dags att avveckla SIDA och skapa nått nytt.

Scratch89
2008-09-28, 23:04
dags att avveckla SIDA och skapa nått nytt.

Du menar som Röda Korset, Rädda Barnen, Unicef och Amnesty?