handdator

Visa fullständig version : Ofrivilliga rörelser?


Bubban
2008-09-25, 16:02
Hej!

Jag har väldigt länge haft s.k. ofrivilliga rörelser, t.ex. med fingrarna eller att stampa med fötterna upp och ner. Det är väl lätt att säga att "det är väl bara att sluta", men gör jag det så känner jag ofta frustration och/eller stress, och det tenderar ofta att leda till att jag börjar en stund senare.

Någon som har samma problem och har tips på vad jag kan göra?

*gah!*

Dexterity
2008-09-25, 16:58
låter som tvångstankar. Det enda sättet är att ignorera begäret och stå ut. Efter ett tag försvinner ångesten/frustrationen.

Pez
2008-09-25, 18:38
låter som tvångstankar. Det enda sättet är att ignorera begäret och stå ut. Efter ett tag försvinner ångesten/frustrationen.
Nej, det låter som någon form av tics.
Tics går att hämma men det leder, som trådstartaren beskriver, till känslor av frustration (en del brukar säga att "det bubblar över").

När dök det upp?

Bubban
2008-09-25, 18:40
Ehm, jag har väl haft det fram och tillbaka i några år, inte helt säker.

Pez
2008-09-25, 18:46
Ehm, jag har väl haft det fram och tillbaka i några år, inte helt säker.

Kan vara vådligt (eller, snarare omöjligt och rentav dumdristiskt att säga nåt alls..internet=gissningar) att säga att du har motoriska "tics" i den klassiska bemärkelsen, de brukar oftast vara relaterade till "huvud/ansikts"-området sas.
Eftersom du har det i både fingrar och fötter/ben låter det mer stressrelaterat.
Nåt du känner igen?

Är du orolig eller fundersam så gå och kolla upp det. Starta med husläkaren.

Bubban
2008-09-25, 18:50
Hmm, stress är nog en plausibel faktor.
Jag ska försöka börja med att stå emot det så fort jag börjar stampa eller liknande, så får vi se vart det leder.