handdator

Visa fullständig version : Lösning för att koppla gitarr till datorn


Xealswe
2008-09-25, 15:38
Hej!

Jag söker efter en lösning att kunna spela in med min elgitarr till datorn, men även för att kunna spela upp med inte för stor fördröjning

Jag har förstått det som att jag behöver ett audio interace med helst firewire som anslutning istället för usb, men att detta är viktigast ifall jag inte har line in på mitt existerande ljudkort

Samtidigt, går det ens att koppla gitarrkabeln till min line in för uppspelning då jag inte har förstärkning? De preamps som finns att köpa för runt 500kr har ju samtidigt vad jag vet bara anslutning till usb uttaget på datorn

Det finns vad jag undersökt, ljudkort med olika typer av line-in stöd, t.ex 21 pins kontakt. Finns det preamps man kan koppla mellan ett sådant ljudkort och gitarren?

Honken
2008-09-25, 15:57
Det går att köra rakt in i line in. Annars så kan du dra från förstärkarens line out till line in.

Jag köpte dock ett externt ljudkort (spelar klassisk gitarr så det behövs för en 'seriös' mikrofon) som fungerar till allt, MobilePre, finns på de flesta musikaffärer och går på ca tusenlappen.

Per B
2008-09-25, 17:33
En GuitarPort ska du ju ha: http://line6.com/guitarport/

Då får du ju förstärkar- och högtalarsimulering också. Går att använda med valfritt inspelningsprogram.