handdator

Visa fullständig version : To svank or not to svank, that is the question.


subliminal
2003-06-27, 18:02
Som rubriken antyder så är jag osäker på vilka övningar man ska svanka i och vilka man inte ska svanka i. Finns det övningar där det inte spelar någon roll? Är rädd om min rygg så jag tänkte kolla med folket på forumet hur det ligger till med de vanligaste övningarna.

-xR-
2003-06-27, 18:11
Jadu, kan vara bra att svanka i övningar där man korsryggen belastas. Om man böjer ryggraden felaktigt kan man riskera diskbrock.

Jag svankar i marklyft, stångrodd och liknande.

Jag är dock ingen expert men skrev bara av mig lite :em:


/Mvh

Greenman
2003-06-27, 19:41
svanka och svanka, håll ryggen rak, vilket innebär liten svank, det är farligt att översträcka ryggen åt andra hållet också, dvs "översvanka" om du är med!!

emmzan
2003-06-27, 22:21
Jag har rejäl svank i ryggen naturligt.. Jag försöker att inte översvanka och kör inte så mycket övningar numer (ex. skivstångsrodd) där jag lätt får en extremsvank på ryggen. Även militärpressar brukar se förjävliga ut i profil..

Dock tycker jag det är närmast omöjligt att inte svanka mycket i ex. knäböj eftersom min rygg trots allt ser ut på det sättet och frågan är hur nyttigt det är att hela tiden försöka motverka svanken...

Tränar man magen kan man iaf minska svanken något..

Janna
2003-06-28, 08:17
emmzan jag har oxå lite det problemet .. det konstiga är att förr hade jag alltid ont i svanbken .. men sen snart ett år tillbaks har jaginte haft den smärtan i svanken längre .. dock får jag ont under själva träningen om jag kör både stångrodd och marklyft samma pass

känns som att jag ibland lyckas koppla ur svanken bra och ibland går dte inte alls och då gör det riktigt ont (byter självklart övning då eller sänker och kör väldigt lätta vikter) ... har du nåt tips?

emmzan
2003-06-28, 12:30
janna> faktiskt inte. jag känner av den ffa i militärpress då ajg typersvankar men sällan annars nu.


Arne P som sitter i Bollnäs utan password hälsar följande till tråden.

Bäst - RAK rygg

Näst bäst- Svank

Sämst- flexerad rygg

Arne Persson
2003-06-29, 22:03
Vid rak rygg är disktrycket jämt fördelat över disken. Vid svank är disktrycket koncentrerat på diskens bakre halva vilket pressar diskkärnan (nucleus pulposus) framåt vilket troligen är mindre skadligt. Vid "framåtböjd" rygg uppstår det ett stort disktryck på diskens främre del vilket pressar diskkärnan bakåt vilket kan vara skadligt specielt ikombination med rotation vilket kan medföra stora skjuvkrafter som kan spräcka diskväggen osv...

Pontus
2003-06-29, 23:13
Känner man i ryggen om man lyfter fel? Att man får ont eller liknande?

När jag kör marklyft försöker jag ha så rak rygg jag kan när jag lyfter men det blir alltid en lätt böjning på övre delen av ryggen iaf, dvs om jag inte kör med 10kg eller liknande, då kan jag väl få den helt rak.

Om man tex har lite framåtlutad rygg, puckelrugg eller åtminstode en svag sådan (inget jag har men som ett exempel), bör man undvika effektiva övningar som marklyft och stela marklyft?

Efter setet så får jag iaf en skön känsla i hela ryggen (musklerna) iaf så det känns som att man får bra kontakt med musklerna.