handdator

Visa fullständig version : Simning efter överkroppspass..?


Pompere
2008-09-24, 19:05
Hej!

Hur är det egentligen med om man har kört ett intensivt rygg/biceps-pass dagen innan man har tänkt att "motionsimma" (Vanlig simning alltså, i hyffsat snabb takt) 30-40min.

Känns ju som att man aktiverar ryggen ganska rejält vid simning, men skulle det ge en negativ effekt på ens styrketräning man körde innan? Blir ens rygg/biceps pass "bortblåst" och räknas inte?

Var en gång i tiden en kille som sa till mig att köra tennis dagen efter ben = Benpasset är bortblåst. true/false?

Visst, man borde gå på känn ifall man orkar simma eller inte, men vill ha klara svar på hur ens styrketräning påverkas med cardio som aktiverar muskler man använt dagen innan på gymmet.

Eller blir återhämtningstiden för just de aktiverade musklerna vid simningen längre än vanligt?

Tack på förhand!

Mvh

Handcuff
2008-09-24, 19:07
Höll på drunkna efter ett bröstpass för några år sedan *screwy*

King Grub
2008-09-24, 19:08
Konditionsträning har alltid negativ påverkan på styrketräningen, och aktivering av samma muskulatur där proteinsyntesen och genexpressionen är av styrketräningen akut uppreglerad påverkar antagligen än mer.

Pompere
2008-09-24, 19:10
Men om man känner att man klarar sig ur en liv/döds-vinkel.. hur är effekten av simning på kroppen, om man nu redan har tagit ur sig rejält dagen innan på gymmet. Förlängd återhämtningstid bara?

Pompere
2008-09-24, 19:14
Konditionsträning har alltid negativ påverkan på styrketräningen, och aktivering av samma muskulatur där proteinsyntesen och genexpressionen är av styrketräningen akut uppreglerad påverkar antagligen än mer.

Vill tacka för snabbt svar för och främst.

Kan även tillägga att jag deffar just nu, fortfarande negativ påverkan på styrketräningen då?


Har vetat sen innan att cardio minskar muskeltillväxten lite, men under deff gör det väl ingen skillnad (då man inte vill bygga muskler alltså, bara behålla).. eller?

Eddie Vedder
2008-09-24, 20:05
Har vetat sen innan att cardio minskar muskeltillväxten lite, men under deff gör det väl ingen skillnad (då man inte vill bygga muskler alltså, bara behålla).. eller?

Om du vill behålla muskelmassa åstadkommer du det genom att träna för att öka den. Det lär bara vara negativt att helt lägga om träningsrutiner i tron om att träning i syfte att förbättra sig/öka inte är nödvändigt när man deffar.

Prestationsförmåga och ork lär tryta på energiunderskott men fortfarande är ju träning utifrån det du orkar att rekommendera.

Angående simning efter ett helkroppspass tycker jag själv att det är kanonskönt.:)

Pompere
2008-09-24, 20:13
Joo, visst är det skönt!
Men tänkte mer om det skulle ha en negativ påverkan på min kropp (bryta ner muskler som är i uppbyggnings-fas fortfarande, och därmed förlänga återhämtningstiden?) att köra simning dagen efter överkroppspass?

Är det så enkelt att det bara förlängar återhämtningstiden för musklerna som aktiveras?
Alltså, vila lite extra mycket ifall du känner du trött dagen efter simningen.