handdator

Visa fullständig version : Vitamin B5?


ackilf
2008-09-24, 16:22
Hej
Jag har blivit rekomenderad att äta ett tillskott med vitamin B5 för min akne, och hört många som blivit hjälpta av det. Nu undrar jag om det finns något dåligt eller någon biverkning med ett ev överskott av B5?

Tack på förhand

rox
2008-09-24, 17:28
Jag käka en kur B5 för något år sedan. Mailade dom ansvariga och frågade lite, hårtillväxt ska tydligen öka rätt så drastiskt. Annars var det ingen speciellt förutom orolig mage samt torr hud enligt dem.

Förövrigt så hjälpte det ingenting mot min akne. Provade både pulver och kapslar, ingen skillnad. Om det är en ren scam tänker jag inte uttala mig om men jag rekommenderar att du går till en hudläkare och får tetra utskrivet istället.

Nimille
2008-09-24, 18:06
Jag har testat, fick finare hy. Priset är det tråkiga, billigast kommer man undan med 200kr/månaden, förutsatt att man köper pulver och minst 4st burkar åt gången (fri frakt).

ackilf
2008-09-24, 20:20
Hm okej.. tetracyklin har jag redan fått utskrivet. Har blivit lite bättre bara.. är så trött på finnhelvetet nu bara :( har testat allt känns det som.

Handcuff
2008-09-24, 20:22
Hm okej.. tetracyklin har jag redan fått utskrivet. Har blivit lite bättre bara.. är så trött på finnhelvetet nu bara :( har testat allt känns det som.

Hur gammal är du?

Det kommer ge sig hur som helst. Sol är annars riktigt bra :)

ackilf
2008-09-24, 20:25
18, men jag har lixom haft det i 6 år nu.. börjar bli lite trött på att det inte blir bättre. Och tro mig, jag har testat allt typ :)

Jo, på sommaren blir det ju bättre av sol, men synd att vårat land inte har så mycket av den varan då :P.. och tetracyklin plus sol är ingen bra kombo!

rox
2008-09-24, 20:30
Har det inte hjälpt med tetra så ska du väl få ROA utskrivet. Om du nu vill ta det..

peacebreaker
2008-09-24, 23:08
Hade mycket finnar för ett halvår sedan. Åt Vitamin B5 (pulver) i 4mån och solade mycket under sommarn. Var också noga med att tvätta ansiktet ca 3 gånger om dagen lr när jag kände att hyn var fet.

Nu ca 7mån senare så är jag ca 90% fri från akne (både ansikte och överkropp). Men sköter jag de inte noga och tvättar ansiktet så kommer de tillbaka.

Fick inga märkbara biverkningar av Vitamin B5! Tycker du ska testa. Antingen funkar det eller så gör de inte det. Kom bara ihåg att resultaten kommer 1-2 mån efter det att du börjar käka det!

goldenlonely
2008-09-25, 08:45
Hej
Jag har blivit rekomenderad att äta ett tillskott med vitamin B5 för min akne, och hört många som blivit hjälpta av det. Nu undrar jag om det finns något dåligt eller någon biverkning med ett ev överskott av B5?

Tack på förhand

Vet inte vilka biverkningar det eventuellt kan ge. Jag åt B5 en period och fick väldigt torr hy, annars märkte jag inte av några andra biverkningar.

ackilf
2008-09-25, 16:15
Hm, vet inte om jag vågar med rouccutan.. har kanske inte så grav akne att jag skulle få det? men det är störande och något jag mår dåligt av iaf..

Jo, sköter huden gör jag absolut. Är väldigt noga och testat alla möjliga produkter..

Lite OffTopic, är det farligt att dricka alkohol inom rimliga mängder i samband när man tar tetracykliner?

Tom Jr
2008-09-25, 16:45
Jag ska till hudläkaren om en månad och få Roaccutan utskrivet igen.
Det som skrivs/sägs om roaccutan på aftonhoran m.m. är både överdrivet och överdramatiserat. Det finns vissa biverkningar men det är verkligen i värsta fall. Hudläkaren sa till mig att man endast inte gav ut roaccutan till de som tidigare legat inne för depression, haft en riktig fet depression (självmordstankar etc) och så vidare. Jag käkade en kur förra året och det hjäpte rejält. Hade tänkt börja nu igen efter jag avslutat så de försvinner ordentligt.

- Torra läppar
- Lite orolig mage de första två veckorna (inget farligt alls)
- Ibland kan du vara lite tröttare (Inget som påverkar)
- Träningsverken i mitt fall om tidigare än vanligt (Det gör väl inget?)
- Man får inte dricka (Men det gjorde jag iaf, men skär ned på det ordenligt)

+ Inga jävla finnar. Behövs inge mer plus =D

Jag har heller inte grov akne, men om du känner att det är jobbigt och att du blir påverkad av det, och det finns chans för ärrbildning så kommer läkaren med hög sannolikhet att skriva ut receptet till dig. Det är media som fått bilden av medicinen så felsnurrad. Boka tid snarast.

MVH

btw om du vill fråga nåt mer så PM.

Nimille
2008-09-25, 16:54
Jag ska till hudläkaren om en månad och få Roaccutan utskrivet igen.
Det som skrivs/sägs om roaccutan på aftonhoran m.m. är både överdrivet och överdramatiserat. Det finns vissa biverkningar men det är verkligen i värsta fall. Hudläkaren sa till mig att man endast inte gav ut roaccutan till de som tidigare legat inne för depression, haft en riktig fet depression (självmordstankar etc) och så vidare. Jag käkade en kur förra året och det hjäpte rejält. Hade tänkt börja nu igen efter jag avslutat så de försvinner ordentligt.

- Torra läppar
- Lite orolig mage de första två veckorna (inget farligt alls)
- Ibland kan du vara lite tröttare (Inget som påverkar)
- Träningsverken i mitt fall om tidigare än vanligt (Det gör väl inget?)
- Man får inte dricka (Men det gjorde jag iaf, men skär ned på det ordenligt)

+ Inga jävla finnar. Behövs inge mer plus =D

Jag har heller inte grov akne, men om du känner att det är jobbigt och att du blir påverkad av det, och det finns chans för ärrbildning så kommer läkaren med hög sannolikhet att skriva ut receptet till dig. Det är media som fått bilden av medicinen så felsnurrad. Boka tid snarast.

MVH

btw om du vill fråga nåt mer så PM.
Hur bra hjälpte det första gången? Vet du något om hur vanligt det är att man behöver köra det flera gånger eller blir de flesta bra efter en?

jaosef
2008-09-25, 17:26
Funderar också på att köra en Roaccutan-kur. Har kört med Tetracykling + Differin (stavning?) i 7 veckor utan några som helst förbättringar.
Hur länge brukar man få köra för att det ska göra skillnad? Vad kostar det ungefär?

Tom Jr
2008-09-25, 18:09
Roaccutan är dyrt, men det finns väl fortfarande sånt där kostnadsskydd (?) så det inte blir alldeles för dyrt. Har inga direkt siffror men en burk kostar runt 600 kr och den räcker ett bra tag. Jag körde en kur på två tabletter och två kväll. Skillnaden märktes tydligast efter 1-2 månader. Jag har inga som helst biverkningar. Jag har också ätit tetra innan men den hjälpte som sagt inte så himla bra.

Att folk får ta flera gånger handlar väl oftast om fåfänga alternativt att man har riktiga problem med akne. Men denna gång ska jag få en kur bestående av 3 morgon och 3 kväll. Det hjälpte väldigt bra för mig, hade inte en enda finne under hela kuren utan bara rödaktig hy, men det är blodkärl som syns under hyn, vilket de också avtagit nu efter kuren. Anledningen till att jag vill ta en ny kur är för att slippa envisa finnar som ploppar upp/skippa ärrbildning.
Men det är absolut värt det och jag gör om det alla dagar i veckan.

Beställ tid snarast till din hudläkare då det är en jävla lång väntekö!

MVH

amiroo
2008-09-25, 18:13
Funderar också på att köra en Roaccutan-kur. Har kört med Tetracykling + Differin (stavning?) i 7 veckor utan några som helst förbättringar.
Hur länge brukar man få köra för att det ska göra skillnad? Vad kostar det ungefär?

Tetracyklin och Differin är SKIT jämfört med roaccutan. Hur dyrt det är vet jag inte, men det blir billigt med frikort iaf :)
Jag fick kura med roaccutan i 3 månader ungefär, och har inte haft en finne sen dess kuren avslutades ( 6 månader ).

edit: Tom Jr hann visst före.

Aerials
2008-09-25, 23:57
Alltså, jag har haft en ganska jobbig akne - nu har jag ingen aktiv akne längre men jag har fortfarande diverse märken/ärr. Gå för guds skull inte på allt skit som skrivs av olika produkter som ska rädda dig från aknen, det som funkar och som endast ska användas vid grav akne hittar du hos en hudläkare, dessa produkter tar tid men fungerar (självklart är det varierande) Men jag testade allt möjligt, bl.a vitamin b5 piller varpå jag stoppa i mig 20 piller á dag stora som tegelstenar (enligt dosering) och vars enda egentliga effekt var att göra mitt bajs regnbågsfärgat. Jag ville inte testa roacctan och beslöt mig för att leva ändå, vissa har akne och vissa har hårproblem. Hårproblem är dock bra mycket svårare att bota, men aknen går bort inom sinom tid. Det är svårt men acceptans är nog det som gör dig lyckligast. Lycka till

Aerials
2008-09-25, 23:59
Och Sol är verkligen inte bra om du har grav akne.

Aerials
2008-09-26, 00:01
Och herregud, tvätta dig tre gånger om dagen? - tänk lite logiskt nu va, huden är inte anpassad för att tvättas särkillt ofta, egentligen bör man bara duscha någon gång i veckan om man vill ha ett bra hudförhållande( man kan förstås smörja in sig - men det är ju ingen hit att smörja in grav akne tre gånger per dag) Ni som rekommenderar sådana här idiotier kan väl vara medvetna om att ni faktiskt förvärrar hans akne.

oath5
2008-09-26, 04:52
Jag har käkat B5 i över 3 år dagligen. Har inte upplevt några bieffekter. Slarvar jag med doseringen så ploppar det upp finnar direkt! Jag hade grov acne innan, nu är allt borta :)

Man får ge B5 lite tid innan man kan säga att det var skit.