handdator

Visa fullständig version : Ni baljväxtsexperter...


Black Star Abyss
2008-09-24, 16:13
Går det att underlätta nedbrytningen av sojabönor, linser osv? Jag har världens gaser i nästan ett dygn efter jag ätit en rejäl portion, och det går inte att leva så. Gaserna luktar som om de kommer från djävulen själv, och ont i magen gör den ibland.

Per B
2008-09-24, 16:22
Gasbildande ämnen
Ärter och bönor ska man lägga i blöt ett antal timmar innan du kokar dem. Blötlägg dem i kallt vatten och utan salt, då sväller de snabbare och blir större. Ett gott råd är att sedan hälla bort det vatten, koka dem en stund i nytt vatten (ca 10 minuter), hälla bort det vattnet också och slutligen tillsätta nytt vatten. På så sätt får du bort en hel del av de gasbildande ämnen som många får problem med efter baljväxtrika måltider.


http://www.primavi.se/livsmedelsgrupper/artikel.cfm?newsID=688&Baljv%C3%A4xter

Black Star Abyss
2008-09-24, 16:29
Tack! Ska se om detta hjälper. :)

Scratch89
2008-09-24, 17:11
Byt vatten efter att ha lagt dem i blöt. Ha dem gärna i blöt längre än rekommenderat (jag lägger dem i blöt i över ett dygn). Efter att ha kokat dem kan du skölja dem, och eventuellt låta dem koka upp igen i några minuter, för att sedan skölja igen.

Eddie Vedder
2008-09-24, 19:20
Har du nyss börjat äta baljväxter och/eller har du ökat intaget väldigt mycket på kort tid?

Till en början är tarmen inte riktigt van vid nedbrytningen av oligosackariderna och fibrerna och det kan ge en reagerande mage. Inget farligt men bara lite besvärande. Tarmen vänjer sig dock vid den fermenteringen bättre med tiden.

Så testa först och främst råden från ovanstående skribenter och ha därefter tålamod så blir det bra.:)

Black Star Abyss
2008-09-24, 19:44
Har du nyss börjat äta baljväxter och/eller har du ökat intaget väldigt mycket på kort tid?

Till en början är tarmen inte riktigt van vid nedbrytningen av oligosackariderna och fibrerna och det kan ge en reagerande mage. Inget farligt men bara lite besvärande. Tarmen vänjer sig dock vid den fermenteringen bättre med tiden.

Så testa först och främst råden från ovanstående skribenter och ha därefter tålamod så blir det bra.

Har gått från att äta 0g till att trycka i mig ca 200g sojabönor 1-2 dagar i veckan. Kanske därför magen inte riktigt vill. Men jag ska prova detta med att blötlägga längre, skölja en extra gång, och så bara låta tarmen vänja sig, blir nog bra.

Eddie Vedder
2008-09-24, 19:52
Har gått från att äta 0g till att trycka i mig ca 200g sojabönor 1-2 dagar i veckan.

Det "kan" spela in i sammanhanget ja.:D

Men grattis till en nyupptäcklt värld av god, billig och allmänt "opti" mat. Baljväxter is the shit!:thumbup:

Black Star Abyss
2008-09-24, 21:30
Det "kan" spela in i sammanhanget ja.

Men grattis till en nyupptäcklt värld av god, billig och allmänt "opti" mat. Baljväxter is the shit!

Pris:Protein=*drool*

machine gun
2008-09-24, 21:52
Det tar som regel mindre än 10 dagar för magen att vänja sig om man äter baljväxter dagligen, så det är en ganska kort "övergångsperiod".