handdator

Visa fullständig version : Från gym till F&S Skivstångs pass.


Firkraag
2008-09-24, 13:01
Hej, jag började träna i september förra året alltså 12 månader. Jag vägde 63kg på 183cm, det mest ansträngande jag gjorde var att gå till affären och handla mat..

Jag började på GSK i Göteborg och tog första veckan 27,5kg bänkpress, 40kg knäböj och 40kg marklyft.. 3set á 6 reps.

Nu ett år senare väger jag som 22åring 73kg börjat äta mer regelbundet och ligger på 60kg bänk, 80kg böj, 85kg mark och i rejält mycket bättre form utseendemässigt *flex* . Jag har även börjat MMA på senare tid.

Men nu är mitt årskort slut, och morsan som är skivstångsledare på friskis & svettis köpte ett årskort till mig där för en månad sen så jag får spendera ett år på dessa passen.

Jag tycker det är en kul träningsform och mycket mindre dötid. Man blir rejält slutkörd, och uthållighets träning är precis vad jag behöver i kampsporten. Däremot tycker jag väldigt många har väldigt taskig teknik, halva knäböj osv. Detta är någonting jag inte kommer följa utan kommer köra ass to the grass knäböjs osv precis som jag har vant mig vid på gymmet.

Nu undrar jag lite ifall någon har gjort samma övergång och isåfall kan säga hur detta kommer påverka min maxstyrka samt utseendemässigt, kommer jag bli starkare/svagare, större/mindre? Annars får jag väl återkomma nästa september å avlägga resultat.

p.s. Jag ska börja ta Whey-80 hade jag tänkt, vilken tidpunkt är optimalt att ta detta? Före eller efter ett pass. Isf hur nära inpå?

Rodge
2008-09-24, 13:06
Nu tillför jag väl ingenting direkt, MEN, jag gymmar i princip endast, och har testat passet i fråga ett par ggr. Är man van vid lågvolym på gymmet så dör man på dom här passen.
Du lär ju få bra uthållighet. Sen kommer du ju öka styrka och volym också så klart, kanske inte i samma takt som av t.ex. gym.

Skywalker
2008-09-24, 13:21
Sök på bodypump, det finns en hel del att läsa. Eller så skickar du ett pm till Timme, han är kung på bodypump. :D

Firkraag
2008-09-24, 13:30
Jag sökte innan jag skrev denna tråd men fann inte direkt nått intressant.

Det jag hittade var folk som gymmade som bara prövat på BP/skivstång 1-2 gånger.

Och folk som körde BP/skivstång som inte hade gjort mycket gymmandes innan/efter.

Jag är inte ute efter personer med förutfattade meningar, jag var nyfiken ifall någon som hade prövat båda två under en längre period som har lite mer kött på benen i sina svar.

Jag värdesätter helt klart alla svar kunnig eller inte men mer de som vet vad de pratar om :hbang:

Per B
2008-09-24, 13:42
Att högre vikt bygger mer muskler är det ju ingen tvekan om, så vill du bli "biffig" så är det väl ingen hit att köra bara skivstångspass/bodypump med relativt låga vikter. Däremot är det nog ett bra komplement till lite tyngre träning.

Men har du redan ett kort för F&S Jympa så kostar det väl inte sådär fasligt mycket att lägg till Gym också? Då kan du ju träna både i gym och gå på skivstångspasset.

Guddi
2008-09-24, 14:02
Du kommer att öka minimalt i maxstyrka om du bara kör bodypump eller friskis motsvarighet. Särskilt när du har tränat ordentligt en bra tid tidigare...

Uthållighet kommer du få och för MMA kan du ha nytta av det men du måste köra ordentlig styrketräning om du vill bli starkare.

Firkraag
2008-09-24, 14:11
Men har du redan ett kort för F&S Jympa så kostar det väl inte sådär fasligt mycket att lägg till Gym också? Då kan du ju träna både i gym och gå på skivstångspasset.

Självklart så utesluter ju inte den ena det andra men jag kör hellre en träningsform 100% än att ge mig in halvhjärtat i båda. Fast det kanske bara är jag?

Och guddi, okej sålänge jag inte blir svagare eller mindre är väl mer det jag var ute efter lite. :)

Ska bli intressant å se efter ett år vart man ligger i maxstyrka. Endast då kan jag väl göra mig en uppfattning om hur jag vill fortsätta min träning gym eller F&S då man har gett båda samma chans.

Guddi
2008-09-24, 14:24
Du kan ju göra valet och testa alla olika träningsmetoder ett år för att se vilken som ger dig bäst resultat eller så kan du lite på all forskning som finns som säger att om man vill bygga muskler och styrka ska man ligga under 15-20 reps per set, gärna ner emot 8-10. Att ligga på 100reps utan någon vila kommer inte att ge dig någon massa eller styrka värd att nämna, särskilt inte när du inte är någon nybörjare.

Om du blir svagare eller mindre beror på vilken nivå du är nu, en BB eller SL kille hade utan tvekan blivigt mindre och svagare om han bara kört bodypump ett år men för dig är det ju bara att testa och se. Min gissning är att du kommer ligga ganska stabilt i styrka och massa.