handdator

Visa fullständig version : Hemmagym - tips på ett bra upplägg av träningsredskap


stilet
2008-09-23, 20:53
Frågorna lyder:



Kan man uppnå lika bra resultat hemma med fria vikter/skivstång/bänk som på gymmet?

Är det verkligen så att man "behöver" maskiner för att uppnå goda resultat?

Har läst att multigym i 5000kr klassen inte är värda en investering, är en komplett uppsättning av fria vikter med en bänk och skivstång värt det?




Länka gärna ett konkret upplägg av träningsredskap till ett bra pris.

Hejnomax
2008-09-23, 21:11
Fria vikter ger bäst resultat, absolut. Köp på blocket eller privat! Nya vikter verkar vara svindyra. Ett billigt sätt att få in 2 riktigt bra basövningar i programmet är att köpa eller snickra en ställning för chins och dips.

stilet
2008-09-23, 21:31
Så vad bör man köpa för en "full body workout"?

Bänk.
Skivstång.
Hantlar.

Vad mer? Tränar man ryggen bra med dessa redskap?

Per B
2008-09-23, 21:37
Kan man uppnå lika bra resultat hemma med fria vikter/skivstång/bänk som på gymmet?
Det beror ju lite på vad ditt mål med träningen är. Om det är att bygga muskler så blir det nog svårt, du kommer aldrig att kunna ha ett hemmagym med samma variationsmöjligheter som på ett riktigt gym, och du kommer med allra största säkerhet också att vara begränsad i hur mycket vikt du alls kan lassa på.

Sen är ju motivation och struktur på träningen också ett problem om man tränar hemma: jag skulle då personligen aldrig kunna träna så strukturerat hemma som jag gör på gymmet, även om jag hade ett schyst hemmagym.

Är det verkligen så att man "behöver" maskiner för att uppnå goda resultat?
Nej, du behöver verkligen inte maskiner.

Har läst att multigym i 5000kr klassen inte är värda en investering, är en komplett uppsättning av fria vikter med en bänk och skivstång värt det?
Om du väljer att sätta ihop ett hemmagym så är nog en skivstång nödvändig (samt en bänk och nåt rack), men det kan nog bli ganska dyrt. Men å andra sidan kan du göra väldigt mycket med en skivstång. Utöver detta kan du satsa på ett hävräcke (chinsstång) av nån typ, t ex en sån man sätter i dörrkarmen.

stilet
2008-09-23, 22:53
Skulle det vara svårt att bygga muskler om man gymmar hemma? P.g.a. "för lite" vikter?

WHITEFOLKS
2008-09-24, 01:02
Bänk med ställning för bänkpress/böj.

Internationell skivstång, hantlar för internationella vikter och "stopp" för vikterna.

Allt man behöver och har fått mina absolut bästa resultat (och hade nog roligast också) när jag hade tillgång till den utrustningen i en lada bakom huset där jag bodde.

Träningsmässigt var det sex roliga månader där styrkan fick bestå av basövningar som marklyft, bänkpress, böj och ryck. Konditionen slipades med löpning på vägar i allt från solsken till snöstorm.

Ungrim
2008-09-24, 14:18
Skulle det vara svårt att bygga muskler om man gymmar hemma? P.g.a. "för lite" vikter?


Nu vet jag inte hur mycket du har tränat tidigare, men om du är "ny" inom gymandet så klarar du ju dig med lite mindre vikter, Men kör du på seriöst ett tag så räkna med att du måste ha uppåt 200 kg i vikter ganska snabbt.

z_bumbi
2008-09-24, 14:33
Kan man uppnå lika bra resultat hemma med fria vikter/skivstång/bänk som på gymmet?

En kombinerad bänk- och böjställning eller liknande behövs troligen.

Är det verkligen så att man "behöver" maskiner för att uppnå goda resultat?

Nej

Har läst att multigym i 5000kr klassen inte är värda en investering, är en komplett uppsättning av fria vikter med en bänk och skivstång värt det?

Jag skulle vilja ha en ställning där det både går att köra böj och bänk, det går att träna utan böjdelen men det blir mer enformigt.

Länka gärna ett konkret upplägg av träningsredskap till ett bra pris.

En ställning för bänk och böj, en bänk, en skivstång, viktskivor i tillräckligt mängd.
Vill man kan man utöka men är man vad vid styrketräning så räcker detta väldigt långt.

nicklasg
2008-09-24, 15:40
Nu vet jag inte hur mycket du har tränat tidigare, men om du är "ny" inom gymandet så klarar du ju dig med lite mindre vikter, Men kör du på seriöst ett tag så räkna med att du måste ha uppåt 200 kg i vikter ganska snabbt.

Att man snabbt behöver 200kg är väl ganska överdrivet. Inte behöver man reppa 200kg i mark eller knäböj direkt snabbt när man precis börjat träna.
Eller så har jag gjort något övergripande fel med min träning.
En dragmaskin kombinerad, rodd lats drag som man hänger på fria vikter kan vara en bra investering. Kan hitta ganska billiga begegnade även en benpress kombinerad hacksquat kan var en bra investering. Kan ju även köra vader där.

Mattiazk
2008-09-24, 21:18
har lagt upp några bilder i mitt galleri på minhembio,kanske kan va till lite hjälp.
http://www.minhembio.com/MattiazK/206407/

Ungrim
2008-09-25, 06:43
Du har ju den enda "maskin" man behöver (som jag anser det iallafall). Du kan köra rodd och Lats drag mm.

Men en KnäBöjs ställning av något slag skulle nog behövas.
(om nu inte din bänk press stälning klarar rätt höjd med bra sabilitet)

joriice
2008-09-25, 07:25
En skivstång, fria vikter och en bänk räcker till allt egentligen.

mjukglass
2008-09-25, 08:04
Om jag skulle bygga ett hemmagym, I fallande ordning:

Skivstång med vikter.
Bänk/Ställning för Skivstången
Chinsräcke.
Musikspelare
Hantlar
Lyftarbur
Sportdryckskylare.
Dipsställe.

Elfsberg
2008-09-25, 10:45
Bänk med skivstång
ett rack justerbart i höjdled
ett golv att tappa grejerna på när det går åt helvete
chinsräcke

firarjulen
2008-09-25, 15:02
Bänk med skivstång
ett rack justerbart i höjdled
ett golv att tappa grejerna på när det går åt helvete
chinsräcke

+1

samt ölkyl

Hejnomax
2008-09-25, 15:43
Om jag skulle bygga ett hemmagym, I fallande ordning:

Skivstång med vikter.
Bänk/Ställning för Skivstången
Chinsräcke.
Musikspelare
Hantlar
Lyftarbur
Sportdryckskylare.
Dipsställe.

+1

aifie89
2008-09-25, 23:48
Funderade med på att träna hemma, mkt bra tips om redskap nu har jag iaf lite koll på vad som behöver inhandlas, har dock ingen plats för nån bänk ..

Hur länge ska man träna? och hur mkt vid varje träningsteg, armar, mage osv (nybörjare)

mjukglass
2008-09-26, 07:33
Funderade med på att träna hemma, mkt bra tips om redskap nu har jag iaf lite koll på vad som behöver inhandlas, har dock ingen plats för nån bänk ..

Hur länge ska man träna? och hur mkt vid varje träningsteg, armar, mage osv (nybörjare)

Har du inte plats för bänk, eventuellt skivstångsställning bör du nästan tänka över hemmagymsplanerna. Annars skulle jag rekommendera ett par, i höjd, ställbara rommerskaringar. De kan du träna, på en mycket begränsad yta, alla former utav press, drag och även lite roliga höftböjarsaker. Plus ett par lite tyngre hantlar för unilaterala OL och SL lyft. Borde gå att få plats i en garderob om man inte är för fet då.

mjukglass
2008-09-26, 07:40
Har du inte plats för bänk, eventuellt skivstångsställning bör du nästan tänka över hemmagymsplanerna. Annars skulle jag rekommendera ett par, i höjd, ställbara rommerskaringar. De kan du träna, på en mycket begränsad yta, alla former utav press, drag och även lite roliga höftböjarsaker. Plus ett par lite tyngre hantlar för unilaterala OL och SL lyft. Borde gå att få plats i en garderob om man inte är för fet då.

Men, till alla nybörjare gäller nog följande; gå till ett gym och fråga någon som kan. Du kommer att spara mycket tid och få en bättre grogrund till ett fortsatt liv som lyftkran och alphamale.