handdator

Visa fullständig version : Mystiskt kliande i baksida axlar


Hermanssson
2008-09-23, 17:23
Hej

Jag har på sista tiden upptäckt ett mystiskt fenomen som min kropp skapar.

Var känns det? - Bakre delen av axlarna, oftast vänster när jag tänker efter.
Hur känns det? - Som ett kliande/sovande. Liknande när en hand/fot sover, fast "snabbare". Det känns inte speciellt starkt, och det är inget jag alltid uppmärksammar. Alltid korta perioder, mellan 0,2-1 sekund, skulle jag anta.
När känns det? - Beror på hur mycket jag tänker på det över huvudtaget. Främst vid rörelser med armarna, t.ex. skrivande på datorn, diskande, etc. Jag gissar att jag gör någon specifik rörelse, innan detta uppstår som en effekt av rörelsen.
Hur länge har detta varat? - Jag vet inte faktiskt. Tror att jag har känt det tidigare, fast inte så upprepat som nu sedan jag börjat gymma tungt och frekvent.

Är detta ett tecken på överträning/felträning/skada?
Någon som har liknande, eller någon teori kring hur jag får det att sluta?

L-Sami
2008-09-24, 14:45
Menar du att det domnar där på baksidan av axeln? Andra delar som påverkas? Hur ser din hållning ut när du sitter framför datan, framåtskjutna axlar? Nedsatt kraft/trötthet i muskeln ibland när du diskar, skriver med tangentbordet ?

Hermanssson
2008-09-25, 05:25
Menar du att det domnar där på baksidan av axeln? Andra delar som påverkas? Hur ser din hållning ut när du sitter framför datan, framåtskjutna axlar? Nedsatt kraft/trötthet i muskeln ibland när du diskar, skriver med tangentbordet ?

Ja, det är en domnande känsla. Min hållning är nog ofta långt ifrån optimal. Nedsatt kraft upplever jag dock inte på något sätt.

L-Sami
2008-09-25, 15:27
Ja, det är en domnande känsla. Min hållning är nog ofta långt ifrån optimal. Nedsatt kraft upplever jag dock inte på något sätt.

Domnar det nån annanstans än på baksida axel?

Sjukgymnast
2008-09-28, 18:36
Hej

Jag har på sista tiden upptäckt ett mystiskt fenomen som min kropp skapar.

Var känns det? - Bakre delen av axlarna, oftast vänster när jag tänker efter.
Hur känns det? - Som ett kliande/sovande. Liknande när en hand/fot sover, fast "snabbare". Det känns inte speciellt starkt, och det är inget jag alltid uppmärksammar. Alltid korta perioder, mellan 0,2-1 sekund, skulle jag anta.
När känns det? - Beror på hur mycket jag tänker på det över huvudtaget. Främst vid rörelser med armarna, t.ex. skrivande på datorn, diskande, etc. Jag gissar att jag gör någon specifik rörelse, innan detta uppstår som en effekt av rörelsen.
Hur länge har detta varat? - Jag vet inte faktiskt. Tror att jag har känt det tidigare, fast inte så upprepat som nu sedan jag börjat gymma tungt och frekvent.

Är detta ett tecken på överträning/felträning/skada?
Någon som har liknande, eller någon teori kring hur jag får det att sluta?

Låter definitivt som nervpåverkan, sannolikt från övergången mellan nacke bröstrygg (C5-T1). Kontakta sjukgymnast/naprapat/kiropraktor för att få hjälp att manipulera/mobilisera igång rörligheten. Bra om de sedan kan nervmobilisering för att hjälpa kroppen att snabbast möjligt läka.

Såg att du finns i Eskilstuna, prova och kontakta sjukgymnast Stefan Göransson, han borde kunna hjälpa dig. Hälsa från mig.

David

Martin Löwgren
2008-09-29, 20:05
Kan även förutom något neurologiskt vara en överbelastad infraspinatus. Du har ingen utstrålande känsla i armen?

Hermanssson
2008-10-01, 10:14
Låter definitivt som nervpåverkan, sannolikt från övergången mellan nacke bröstrygg (C5-T1). Kontakta sjukgymnast/naprapat/kiropraktor för att få hjälp att manipulera/mobilisera igång rörligheten. Bra om de sedan kan nervmobilisering för att hjälpa kroppen att snabbast möjligt läka.

Såg att du finns i Eskilstuna, prova och kontakta sjukgymnast Stefan Göransson, han borde kunna hjälpa dig. Hälsa från mig.

David

Okej, vad tror du ett besök hos honom skulle kosta? Tack för tipset!

Hermanssson
2008-10-01, 10:20
Kan även förutom något neurologiskt vara en överbelastad infraspinatus. Du har ingen utstrålande känsla i armen?

Nej, ingen utstrålande känsla faktiskt.

Kan passa på att tillägga att jag har faktiskt ont i axlarna då och då. Det känns inifrån, som att något är slitet. Lite samma känsla som mjölksyra ger, fast inte trötthet, mer som att det är inflammerat/utnött. Om jag trycker hårt med fingrarna, precis bakom axelbenet, så kan det lindra smärtan tillfälligt.

Denna smärta uppstår i vissa övningar på gymmet. Kanske främst flyes i cablecross, när armarna är i start/slutläge, d.v.s. längst ifrån kroppen.

Jag har börjat göra rotatorcuff-övningar, både utåt och inåtroterande. Jag känner faktiskt hur de "kontaktar" det onda området, och efter mycket uppvärmning av dessa så upplever jag att det går bättre. Är det infraspinatus tror ni? Och isåfall, ska jag fortsätta med mina rotatorövningar tills det gått över, eller måste jag få en undersökning av någon?

Martin Löwgren
2008-10-02, 10:20
Nej, ingen utstrålande känsla faktiskt.

Kan passa på att tillägga att jag har faktiskt ont i axlarna då och då. Det känns inifrån, som att något är slitet. Lite samma känsla som mjölksyra ger, fast inte trötthet, mer som att det är inflammerat/utnött. Om jag trycker hårt med fingrarna, precis bakom axelbenet, så kan det lindra smärtan tillfälligt.Denna smärta uppstår i vissa övningar på gymmet. Kanske främst flyes i cablecross, när armarna är i start/slutläge, d.v.s. längst ifrån kroppen.

Jag har börjat göra rotatorcuff-övningar, både utåt och inåtroterande. Jag känner faktiskt hur de "kontaktar" det onda området, och efter mycket uppvärmning av dessa så upplever jag att det går bättre. Är det infraspinatus tror ni? Och isåfall, ska jag fortsätta med mina rotatorövningar tills det gått över, eller måste jag få en undersökning av någon?
Låter väldigt mycket som en extremt överbelastad m. infraspinatus

Utåt och Inåtrotationer är inte ens 10% av ett rehabprogram för rotatorcuffen men det är en bra början.

Hermanssson
2008-10-07, 19:38
Låter väldigt mycket som en extremt överbelastad m. infraspinatus

Utåt och Inåtrotationer är inte ens 10% av ett rehabprogram för rotatorcuffen men det är en bra början.

Jag måste säga att det har blivit bättre den sista tiden. Tycker det känns mindre när det väl känns, och det känns oftast inget över huvudtaget. Kan bero på att jag inte kört tyngre vikter med axlarna sedan jag skrev tråden.

Finns det något mer jag kan göra för att stärka infraspinatus, som kanske avhjälper detta på sikt?