handdator

Visa fullständig version : Har du köpt ut alkohol/cigg till minderåriga?


AlexanderYeah
2008-09-23, 12:44
varje helg hänger vi vid affären det, finns inte mkt annat att göra. och tjejerna frågar varje person som ser gammal nog ut som går förbi om dom kan köpa ut öl eller cigg och det dröjer aldrig mer än några personer innan nån säger ja. jag röker inte och dricker bara ibland så jag brukar inte bry mig så mkt om det så jag vet inte hur mkt dom får för att köpa ut. en tjuga kanske. Iaf så är det allt möjliga människor från unga till vanliga pappor. tycker det är så sjukt enkelt. Vet inte om dom gör det för att dom får den tjugan eller om dom tror att dom har nån chans på tjejerna som frågar. (det funkar nästan bara om tjejerna frågar. men då funkar dedt alltid.)

skriver lite dåligt just nu sorry sitter och sover

Tricklev
2008-09-23, 12:47
Om dom är snygga och har små händer, självklart.

AlexanderYeah
2008-09-23, 12:57
haha det är en utländsk kiosk här också

tp_88
2008-09-23, 13:11
Nej, det har jag inte gjort och tänker inte göra heller.

Exdiaq
2008-09-23, 13:14
Hade det tagit så många sekunder extra att skriva "eller" istället för "lr"?

Var tvungen att gnälla

Yes
2008-09-23, 13:16
Har väl hänt att jag köpt ut folköl. Numera har jag dock för vana att skälla ut små glin som ber mig köpa ut cigaretter. Jag börjar väl bli gammal antar jag...

Bahir
2008-09-23, 13:22
Aldrig i scenariet du beskrev, men har jag köpt ut bira och sprit till bekanta? Ja, och det har jag inte några problem med. Dock annorlunda att göra det till någon man inte känner.

Degpekka
2008-09-23, 13:24
Nej, köper inte droger till mig själv så varför ska jag köpa till någon annan? :)

mela
2008-09-23, 13:27
Cigg har jag aldrig köpt till någon, de som är under 18 vet vart de kan köpa de själv.

Jag har köpt en flaska champagne till en kompis på nyår, sedan har jag druckit i sällskap med några under 20. Då jag har köpt och de varit med mig och druckit av mitt.


Men jag skulle väl aldrig köpa ut till nån random fjortis? :confused:

Manta
2008-09-23, 13:28
Ja, men bara vid ett tillfälle till någon jag inte känt. Antalet gånger jag har köpt till yngre polare vet jag inte.

Whistler
2008-09-23, 13:50
Eftersom det är ett lagbrott att "köpa ut" så lär det nog inte bli så många svar i stil med "Japp, varenda fredageftermiddag".

Jobbade i dörren på en krog ett tag där det inte alltid var helt lätt att se att rökrutan var en del av serveringsområdet, då det var uteservering. Det kom rätt ofta småtjejer med hemkört i PET-flaskor och tiggde cigg av krogens gäster. Eftersom de klivit in på uteserveringen och det inte var någon regelrätt åldersgräns för inträde så var det bara att säga att de inte fick ha med egen dricka in och be dem hälla ut det. Roligt nog så fick jag aldrig någon skit för det, de kände sig mest dumma som "gick på den lätte" och lipade lite över sina förlorade pengar.

mini
2008-09-23, 14:18
Ja. Alkohol till vänner över 18 men under 20. Aldrig starksprit. Aldrig tobak.

Chrillee
2008-09-23, 14:21
Om dom är snygga och har små händer, självklart.

Händer? För då känns inte din *** lika liten?

Har köpt ut både tobak och alkohol till parvlar i alla fall. Man vet ju hur det var.

Buken
2008-09-23, 14:21
Jag har köpt ut cigaretter samt snut åt en 1 år yngre polare jag har, men köpa ut åt en random fjortis som hänger vid kiosken? Nej tack.

Lelle Pelle
2008-09-23, 14:22
Ja, dock endast starköl till vänner över 18år. Jag har aldrig blivit förfrågad om att köpa ut annat, men till vänner hade jag köpt ut båda tobak&starksprit om de bad mig.

hultman
2008-09-23, 14:36
Köpt både sprit och cigg till minderåriga personer. Dock aldrig till random snorunge som hänger utanför systemet eller affären.

kalle_banan
2008-09-23, 14:40
Jag köpte cigaretter till en arbetskamrat som skulle fylla 18 någon månad senare, annars kan jag inte minnas att jag köpt ut till minderåriga.

Tuniz
2008-09-23, 14:55
Kommer själv ihåg hur det var att stå timmar utanför butikerna ibland för att få sig en dosa snus så jag skulle inte haft något emot att köpa ut en dosa snus till någon minderårig.

Öl, vin och sprit däremot får dom fråga någon annan.

L-Sami
2008-09-23, 14:59
Nej och skulle aldrig göra det av rena etiska skäl.

erks
2008-09-23, 15:02
Ja, det har jag. Till en jag känner. Ser faktiskt inget fel i det. De ska fan vara glada att folk överhuvudtaget köper spriten, när det är sådana hutlösa priser.

lectris
2008-09-23, 15:02
Nej, aldrig, och skulle aldrig göra det heller. Däremot var det många som köpte ut till mig när jag var minderårig.. *screwy*

JustinCredible
2008-09-23, 15:19
Invandrarbrudarna som frågar vid min lokala kiosk blir rent aggressiva när man säger nej. Jag brukar säga att jag bara ska göra en grej först och kan köpa på tillbakavägen om fem minuter. Sen får jag ta en lång jävla omväg hem. Jag har iaf aldrig köpt ut. Bara orden "köpt ut" låter så Skumma Leffe.

dared
2008-09-23, 15:27
Japp skulle göra det igen också. Iaf alkohol. (Men absolut inte till någon random snorunge som Hultman fint sa)

Six Barrel Shotgun
2008-09-23, 15:39
Ja, cigaretter har jag köpt till de små liven.

När kidsen frågar efter enstaka cigaretter brukar jag berömma ciggen i mitt paket i någon minut innan de får/köper för ett par kronor.

Johan_P
2008-09-23, 15:44
Eftersom jag är 18 kan jag bara "köpa ut" tobak, något jag inte skulle gjort till främlingar men dock till vänner. Känner dock väldigt få vänner under 18 så det har aldrig hänt :)

(off-topic) För oss i nv-skåne spelar det dock inte så stor roll om äldre köper ut eller inte. I danmark gäller 16 år för alkohol och tobak. Det tar 20 min med färjan och mycket billigare än systemet.

jaaaaag
2008-09-23, 16:05
Nej, aldrig.

petah
2008-09-23, 16:06
Eftersom jag fyller tidigare än flera av mina vänner så har jag det.

Matte-
2008-09-23, 16:07
Har köpt lite cigg och snus till polare som inte har fyllt 18 än. Inget annat.

Spader
2008-09-23, 16:11
Ja, men bara när jag själv var minderårig.

Matte_Maiden
2008-09-23, 16:52
Kan man göra lite profit på det hela också är det bara bra för samhället (och mig).

PowPow
2008-09-23, 16:55
Ja, men bara när jag själv var minderårig.

Samma här.

Och öl till min yngre bror och någon av hans polare, efter att de fyllt 18.

Bullaz
2008-09-23, 17:02
Hade det tagit så många sekunder extra att skriva "eller" istället för "lr"?

Var tvungen att gnälla

Du glömde punkt efter avslutad mening.

Var bara tvungen! :>

High1ander
2008-09-23, 18:26
Jag har kopt ut at en kompis da han var 19, har i USA ar det ju 21...

Rex
2008-09-23, 18:36
har väl köpt ut snus åt några kompisar.. som sagt så visste jag redan att dom snusade / deras föräldrar visste om de.

skaparn
2008-09-23, 19:06
Ja, till kompisar som inte hade åldern inne. Däremot så njuter jag av att artigt neka fjortisar.

Supercharger
2008-09-23, 19:30
Funderade under tiden som jag läste genom tråden och kunde inte komma på att jag vid nåt tillfälle över huvudtaget köpt ut till nån minderårig.

Ants
2008-09-23, 19:36
Jag har fått flera fjortisar, och även andra som frågat om jag kunnat köpa ut åt dom. (Öl/Snus/Cig etc) Säger bara nej..

Lite kul att man blir frågad trots att man bara är 17 år! ;) (och 2meter :<)

Handcuff
2008-09-23, 19:39
varje helg hänger vi vid affären det, finns inte mkt annat att göra. och tjejerna frågar varje person som ser gammal nog ut som går förbi om dom kan köpa ut öl eller cigg och det dröjer aldrig mer än några personer innan nån säger ja. jag röker inte och dricker bara ibland så jag brukar inte bry mig så mkt om det så jag vet inte hur mkt dom får för att köpa ut. en tjuga kanske. Iaf så är det allt möjliga människor från unga till vanliga pappor. tycker det är så sjukt enkelt. Vet inte om dom gör det för att dom får den tjugan eller om dom tror att dom har nån chans på tjejerna som frågar. (det funkar nästan bara om tjejerna frågar. men då funkar dedt alltid.)

skriver lite dåligt just nu sorry sitter och sover

Är detta på riktigt :confused:

Ni förstår att ni kommer fnissa åt sådana här ungar om ett par år? :D

egge
2008-09-23, 19:46
Ja, till kompisar som inte hade åldern inne.

Same. Ser inget som helst fel med det.

Math
2008-09-23, 20:20
jag har köpt cigg till polare som var under 18 dock har jag inte åldern inne för systemet än men om någon polare frågar så kommer jag troligtvis köpta till dom när jag kan det. Eftersom vi alltid delat med av smuggelsprit osv så ser jag inte direkt något fel i det.

PePPinO
2008-09-23, 23:00
Rent hypotetiskt givetvis, tyckte åldersgränsen var för hög när jag var började dricka under högstadiet o tycker det fortfarande.
Så rent hypotetiskt så klart jag skulle göra det, dock till nära bekanta.

Alexton
2008-09-23, 23:13
Min bror brukade jag köpa ut åt.

Arnesson
2008-09-23, 23:29
HAr väl köpt öl till någon under 20 men aldrig någo okänd. Till bekanta skulle jag kunna köpa både öl och cigg utan att bry mig, om det är vettiga personer.

Poxeman
2008-09-24, 04:38
Jag har köpt öl och vin åt en minderårig vän, dock var jag med när det förtärdes.
Skulle aldrig i hela mitt liv köpa cigg eller snus åt någon.
Inte heller alkohol åt främlingar.

maaherra
2008-09-24, 05:50
Yup.

Rahf
2008-09-24, 08:25
Nej, blev tillfrågad på Sweden Rock bl.a. Han försökte till och med slå till med att han var 18.

"Är du verkligen 18 år och har glömt ditt ID kort hemma?"

"Ja! Schyssta kan du inte köpa lite cigg?!"

"Hahaha fan fråga nån annan, du ser ju ut som 15!"

Lite elakt kanske, killen kan ju trots allt ha varit 17. :D

Krisz
2008-09-24, 09:25
Nä. Det är ovettigt.

bertbert
2008-09-24, 09:43
Nej, och varför skulle jag?

elo_
2008-09-24, 09:56
Enbart en gång, första och sista.. Då var jag kanske 18 bast eller så.. Köpte ut 11 cider åt 12 fjortisbrudar (två skulle dela på en! :hbang: ) och fick cash i förhand, i småmynt! Hade nävarna fulla! :laugh:

Det var nu sedan första och sista gången jag köpt ut åt någon. Jag hade alltid äldre polare att köpa ut åt mig när jag var runt 16-17, sedan fick jag väl ut själv strax före jag fyllde 18.

Lellan
2008-09-24, 11:33
Jag köpte ut åt en kompis, men då var jag 16 själv - räknas det?

Vi skulle köpa av en finsk alkis, men han ville absolut ha mig med (vi ville ha "billigaste ölen" å det visste han inte vilken det var så jag fick följa med in). Jag la mig till med finskt uttal (tänkte låtsas vara hans dotter), blev lite stissig och grabbade tag i 10 pripps blå starköl (för han ville inte bära). Väl vid kassan säger han tyst åt mig "du får försöka själv". Jag som står efter honom i kön blir helt svettig, men vips så är det min tur, jag betalar och det känns som om HELA systemet utan kassörska hajar till. När vi kommer ut så bara gåår och går jag, min kompis kommer springande efter men jag vågar inte stanna eller titta på henne för jag får för mig att jag kan åka dit för langning.. :D

Iaf. Så nu vet ni. Systembolaget i Falun för 14 år sedan var the place to be.

Värsta med hela historien var ju att allt var åt min kompis, jag kunde inte dricka öl på den tiden. Pripps blå kan jag iofs fortfarande inte dricka. Sen köpte jag ibland på olika statoils, jag hade ofta glömt "leget i bilen, kom igeen.. *blink, blink*". Funkade typ var 4e gång kanske? Jag tror jag har ett "ålderslöst" utseende, för nu får jag visa leg överallt (mest otroligt när de frågade om leg på bussen, tror det är 16 el 18 års gräns. Även fått visa leg när jag köpt tobak åt exxet).

Har inte köpt ut åt nån efter det, varken tobak el öl/vin/sprit.