handdator

Visa fullständig version : Frysa vassle?


Vicotnik
2008-09-23, 04:06
Kan man frysa in vassle för att få det att hålla längre? Har råkat köpa på mig lite för mycket och kommer troligen inte få i mig allt innan bäst före-datumet gått ut.

Eller är det inga problem att käka pulver som är ett halvår för gammalt givet att man förvarar det på ett vettigt sätt?

Eddie Vedder
2008-09-23, 04:18
Det står sig väldigt länge. Håll det bara torrt.

Hur mycket har du köpt på dig egentligen?

Vicotnik
2008-09-23, 04:44
Inga jättestora mängder. Totalt är det knappt 20kg. Jag får börja äta lite mer av det helt enkelt, får i mig lite för lite protein som det är nu. Och om det håller länge i oöppnade hyfsat lufttäta förpackningar så är det ju ingen fara alls. :)

Tabbe
2008-09-24, 16:13
äh, 20 kg räcker ju lite mindre än 2 år och bäst före datum på vassle brukar ligga runt där.

räknade på 30 gr men det är ju ändå ganska lågt räknat.

simme-
2008-09-24, 16:19
Sälj till andra individer.

Vicotnik
2008-09-25, 00:23
äh, 20 kg räcker ju lite mindre än 2 år och bäst före datum på vassle brukar ligga runt där.

räknade på 30 gr men det är ju ändå ganska lågt räknat.
Snittar nog på en bit under 30g/dag som det är nu. Käkar en massa EAA och kasein regelbundet, men vassle tar jag mer "när det behövs" vilket inte alltid blir dagligen. Men nu när jag har så pass mycket blir det ju naturligt att äta lite mer.

Sälj till andra individer.
Jo, det är ju ett alternativ. Men just nu tränar jag mest ensam och dessutom skulle jag vara tvungen att sälja under inköpspris och därmed förlora på det.

Fredrik_S
2008-09-25, 23:47
Inga jättestora mängder. Totalt är det knappt 20kg. Jag får börja äta lite mer av det helt enkelt, får i mig lite för lite protein som det är nu. Och om det håller länge i oöppnade hyfsat lufttäta förpackningar så är det ju ingen fara alls. :)

Vad menar du med hyftsat lufttäta? Är det förpackat i mindre påsar som är helt och hållet oöppnade eller har det öppnats av någon och förpackats om på något sätt?

Eddie Vedder
2008-09-26, 04:24
och dessutom skulle jag vara tvungen att sälja under inköpspris och därmed förlora på det.

Varför då?

Har du köpt på dig hela 20kg så lär du ju ha gått ner rejält i kilopris eftersom man oftast får biligare ju mer man köper. Så säljer du 2kg kan du ju sälja för billigare än vad 2kg kostar i affären men samtidigt dyrare än vad 2kg blev för DIG när du köpte 20kg.

Sverker
2008-09-26, 06:05
Kan man frysa in vassle för att få det att hålla längre? Har råkat köpa på mig lite för mycket och kommer troligen inte få i mig allt innan bäst före-datumet gått ut.

Eller är det inga problem att käka pulver som är ett halvår för gammalt givet att man förvarar det på ett vettigt sätt?


Jag ser ingen uppenbar vinst med det. Tar bara onödig plats i frysen. Ett bättre alternativ är ett kallförråd 4 - 8 grader. Ger längre hållbarhet men säkert inga underverk.

ChrisDEFC
2008-09-28, 11:17
drick mycket eller sälj eller både och, vips så va det problemet ur världen!