handdator

Visa fullständig version : Senast månaden av styrka/diet


havremoped
2008-09-22, 22:12
Hej, jag kom precis hem från gymmet efter att ha gjort en kroppsmätning av FM och FFM m.m. Vilket blev en stor besvikelse för min del. Jag kan ta det från början..

För en månad sen så bestämmde jag och en kompis att ändra våra matvanor, dvs. mycket proteinrik mat och så snålt med kolhydrater som möjligt. Jag tycker det har funkat bra, har inte fuskat något och ätit det jag kännt för på de så kallade "ätardagarna" vilket var Lördagen. Men inte överdrivet mycket, en kola och lite choklad t.ex. Vi har tränat styrka 4 dagar i veckan och klämmt in ett konditionspass på söndagen också. Nu till mitt bekymmer, jag har dragit i mig en hel del protein shakes. Har tagit ca 2g/kg kroppsvikt (om inte mer de dagarna jag tränat hårt). Vid mätningen nu ikväll så har jag gått ner 2.4 kg total kroppsvikt men höjt min FAT% från: 17,3% - 17,7%. Min fettvikt har minskat med 1 hg och FFM med 2,3 kg!!! Jag menar jag har dragit i mig en jävla massa protein, fast har och andra sidan inte hållit så bra koll på mitt kcal intag/dag. Men jag har legat på en hel del, skulle nog kunna säga 1500-1800 kcal/dygn. Men som sagt är detta inte helt 100. Vad kan ha gått snett? Kan mätningen blivit fel? För jag tycker att jag har ökat pumpet i musklerna och fettet på magen har definitivt minskat (det är där det mesta av mitt underhudsfett sitter) Ingen kunnig som vet var felet kan ligga?

Tackar på förhand!

L-Sami
2008-09-22, 22:18
Felet ligger säkert i apparaten, om du har gått ner i vikt och dessutom ser det i spegeln att du har tappat fett så har du två trovärdiga källor mot en.

Per B
2008-09-22, 22:44
Jag har skrivit om mina resultat från en våg med fettmätningsfunktion i denna tråd: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=118660

Notera bl a att jag skriver detta på ett ställe: "hade jag inom loppet av en vecka extremvärden på 12,6% respektive 18,2%". Det förstår ju vem som helst är det är helt åt skogen.

Möjligtvis är en sån där våg användbar om man gör som jag gör och använder den varje morgon, och sen räknar ut ett medelvärde för hela veckan, men jag kan efter ett 4 månaders användning ännu inte säga det säkert. Om man bara gör enstaka mätningar så är den värdelös.

Jag fortsätter dock använda min våg, och kommer att redovisa nya resultat längre fram. Bl a siktar jag på en liten deff nu framöver.

S aint
2008-09-23, 08:28
Kära Havremoped,

- Du har gått ner i vikt. En stabil och lagom viktnedgång dessutom, 0,6 kg per vecka :).
- Du känner dig fastare

Bara att gratulera, ser ut som din deff fungerar!

Precis som Per B skriver så är mätningarna av FAT% genom vågen nog helt fel. Du kan ju prova att göra mätningar varje morgon och se om det ger dig ett bättre resultat i snitt. Har själv en sådan våg som mäter BF men resultaten kan variera villt från dag till dag..

Snöa inte in på vad vågen säger om din BF%!

Allternativt kan du ta ett måttband och mäta midjemått etc från vecka till vecka!

/ Din kusin i söder?

Prankie
2008-09-23, 08:56
Använd måttband och spegel istället. Tycker det reflekterar framgången mycket bättre.

zowie
2008-09-23, 09:17
en en-gångsmätning säger inte så mkt. om du hade vid mätningstidpunkten lite mindre %vätska än normalt i kroppen så blir FAT% automatiskt högre...vice versa kan det var så att hade högre/mindre %vätska i kroppen vid första mätningen (innan deff), så blir FAT% ävbne där högre/mindre.

grubblar inte, du har ju gått ner och såna apparater är inte tillitliga...

Kischen
2008-09-23, 09:52
Om man innan mätningen äter normalt med kolhydrater och sen stryper det, kan inte det påverka så kroppsfettsprocenten ser högre ut? Mindre vätska?

Bara en tanke.

havremoped
2008-09-23, 21:16
Kära Havremoped,

- Du har gått ner i vikt. En stabil och lagom viktnedgång dessutom, 0,6 kg per vecka :).
- Du känner dig fastare

Bara att gratulera, ser ut som din deff fungerar!

Precis som Per B skriver så är mätningarna av FAT% genom vågen nog helt fel. Du kan ju prova att göra mätningar varje morgon och se om det ger dig ett bättre resultat i snitt. Har själv en sådan våg som mäter BF men resultaten kan variera villt från dag till dag..

Snöa inte in på vad vågen säger om din BF%!

Allternativt kan du ta ett måttband och mäta midjemått etc från vecka till vecka!

/ Din kusin i söder?


Du har nog helt rätt kusin :) Resultaten börjar synas men jag blev jävligt fundersam när jag såg kvittot från vågen. Vi ses förhoppningsvis till Jul (kommer ej hem till höstlovet) så kan vi ju jämföra ;)

Kör hårt!