handdator

Visa fullständig version : Dålig hållning / konstig rygg? (bild)


Bamse
2003-06-27, 11:46
Efter att ha läst Castros bildtråd ang. hans snea(?) rygg så kom jag att tänka på att man kanske inte har det så jäkla gott ställt själv...?

Nedanstående bild tog jag alldeles nyss. Så här ser alltså min rygg ut från sidan när jag är 110 % avslappnad.

Tycker ni att bilden visar på att jag har dålig hållning el. dylikt? Och vad ska jag i så fall göra åt det? Gå runt och sträcka på mig mer? :D

Eller ser Joe Average / Medelsvensson ut så här från sidan sett?

Everest
2003-06-27, 12:00
min rygg e precis lika dan. Två av mina kotor är lite förskjutna. Men jag har aldrig ont i ryggen och är rätt stakt så de spelar ingen större roll tycker jag:bpump:

JJ
2003-06-27, 12:10
Tror inte det ät något fel på dig med tanke på att du är helt avslappnad. Lite blek kanske:MrT:

Bamse
2003-06-27, 12:14
Originally posted by JJ
Tror inte det ät något fel på dig med tanke på att du är helt avslappnad. Lite blek kanske:MrT:

Blek? Hehe, omöjligt! :naughty: Har ju suttit ute i solen och läst fem hela dagar i sträck :cool:

Ok då, jag är inte bajsbrun än, men färgåtergivningen är faktiskt INTE bra på min mobilkamera :notme:

:D

GhostFace
2003-06-27, 12:23
Ryggen som skelett är inte spikrak, utan mera "lätt S-formad" så slappnar man av är det inte undra på att ryggen sjunker ihop eftersom du...just det, slappnar av i muskulaturen som annars håller ryggen uppe elr rakare o motsats till.

Bamse
2003-06-27, 12:25
Originally posted by GhostFace
Ryggen som skelett är inte spikrak, utan mera "lätt S-formad" så slappnar man av är det inte undra på att ryggen sjunker ihop eftersom du...just det, slappnar av i muskulaturen som annars håller ryggen uppe elr rakare o motsats till.

Men bör jag tänka på att sträcka på mig mera? Är det inte risk för nån slags förslitningsskada med sådan där hållning?

labbbus
2003-06-27, 12:31
bak med axlarna och bygg massa, det som saknas :bpump:

Bamse
2003-06-27, 12:38
Originally posted by labbbus
bak med axlarna och bygg massa, det som saknas :bpump:
Ge mig ett år från och med nu... så ska du få se på fan :bpump: :angel:

js44
2003-06-27, 12:39
Originally posted by Bamse


Men bör jag tänka på att sträcka på mig mera? Är det inte risk för nån slags förslitningsskada med sådan där hållning?

Jo, du bör nog sträcka på dig lite, men jag tror inte att du har en onormal rygg. Om du är osäker, fråga en sjukgymnast eller läkare nästa gång du har ett ärende till en sådan.

In med magen, ut med bröstet!

/J

Spud
2003-06-27, 12:46
jag har likadant, men då brukar jag sätta knogarna vid skulderbladen och trycka fram, sprakar härligt och sedan är det fixat :D

King Grub
2003-06-27, 13:05
Och stretcha bröstmuskulaturen! Annars dras axlarna obönhörligen framåt.

Bamse
2003-06-27, 13:07
Originally posted by King Grub
Och stretcha bröstmuskulaturen! Annars dras axlarna obönhörligen framåt.

Är mina axlar framåtroterade?

Pressarn
2003-06-27, 13:12
Jepp stretcha brösten och framsida axlar och börja träna baksida axlar även om det inte är en macho-muskel.

Bamse
2003-06-27, 13:15
Är detta en bra stretchövning för mig då'rå? Alltså att stå och pusha överkroppen framåt på detta sätt, med motstånd av t.ex. en dörröppning.

Pressarn
2003-06-27, 13:17
Ja men jag brukar ta en sida i taget, ställ dig mot en vägg och rotera tills det sträcker. Du kan också ha armen rak, då kan man stretcha biceps samtidigt, varför man nu skulle göra det?

Pez
2003-06-27, 13:26
Originally posted by Spud
jag har likadant, men då brukar jag sätta knogarna vid skulderbladen och trycka fram, sprakar härligt och sedan är det fixat :D

Knogarna vid skulderbladen?
Hur i H-E går det till? :confused: :D

/pez

GhostFace
2003-06-27, 13:38
Klart att det inte skadar att gå med rakare kroppshållning än en hopsjunken hållning. Det senare kommer sätta sina spår när du blir äldre.

Gå inte med för rak rygg för då får diskarna jobba extra i korsryggen.

Lagom e bäst.

Öva och se var du hamnar och tänk på att inte sitta för länge med hopsjunken kroppshållning, utan sträck på dig med jämna mellanrum. Samma sak om man går eller står mkt.

Stretchingen är redan kommenterad såg jag. :thumbup:

-AG-
2003-06-27, 13:41
Originally posted by Bamse
Är detta en bra stretchövning för mig då'rå? Alltså att stå och pusha överkroppen framåt på detta sätt, med motstånd av t.ex. en dörröppning.


Sitta avslappnad i en pecdec men lämplig belastning är ganska bra stretching, under förutsttning att pec-dec:en är konstruerad så att den går en bit bak så att det sträcker. Sporthallens (Gamlia) pec-dec funkar bra iaf.

Spud
2003-06-27, 13:44
Originally posted by Pez


Knogarna vid skulderbladen?
Hur i H-E går det till? :confused: :D

/pez

tänk dig att du ska göra en latsspread, fast du sätter handryggen på ryggen och mycket högre upp i höjd med där skulderbladen börjar (nerifrån sett), knyt handen och pressa.
*sprak* :)

King Grub
2003-06-27, 13:48
Originally posted by Bamse
Är detta en bra stretchövning för mig då'rå? Alltså att stå och pusha överkroppen framåt på detta sätt, med motstånd av t.ex. en dörröppning.

Den där kör jag också. Sparar minst en minut genom att ta båda sidorna samtidigt. :D

Åse Columbus
2003-06-27, 15:14
Om man går in på Best of Kolozzeum.......finns en artikel där om "Hållning".........

den tar upp just detta fenomen som ni talar om.....

:rolleyes:

Wilson
2003-06-27, 15:50
Originally posted by Spud


tänk dig att du ska göra en latsspread, fast du sätter handryggen på ryggen och mycket högre upp i höjd med där skulderbladen börjar (nerifrån sett), knyt handen och pressa.
*sprak* :)

ha häftigt det sprakade till :D varför gör det det?

MIGGE
2003-06-28, 00:17
på mig sprakade det inte

911
2003-06-28, 02:47
det där är en medelsvensson hållning..

Dipshit
2003-06-28, 16:17
Sprakar inte här heller..
Kanske inte fattar riktigt. Kan man få en noggrannare beskrivn? :confused:

911
2003-06-29, 00:43
Originally posted by billon
Sprakar inte här heller..
Kanske inte fattar riktigt. Kan man få en noggrannare beskrivn? :confused:

tryck in ryggraden på mitten, tror det sprakar mest om man står upp.. *KRAAAAAAAAAK* lät det på mig :D

Jon2
2003-06-29, 01:07
Funkade inte för mig heller.Jag kankse har för mkt muskler:D