handdator

Visa fullständig version : Högsta möjliga maxpuls


NuclearWinter
2008-09-22, 20:00
Är det någon som vet (jag försöökte googla!) hur hög maxpuls man kan ha? Alltså, någon "högsta" maxpuls måste ju uppmätts?

Jag vet ju att det är individuellt, men pga lite problem under mina spinnpulspass skulle jag vilja veta. Eftersom standardformeln säger typ 220-åldern känns det konstigt att slå in en högre puls än 220 i pulsprogrammet på spinningen :S

mirrranda
2008-09-22, 20:10
Jag kom upp i 209 när jag tävlade som mest, sprang maran m.m.

Sedan vet jag inte vad som är kapabelt att göra. Vet dock att 209 är extremt högt :hbang:

M|cke
2008-09-22, 20:15
Sist ja tittade så var det väl 220 -1år för varje år över 20 man var så var du 25 så är det 220-5=215

Sen kan det diffa upp till +-30.

Var rätt olika det där.

Det är väl bara gå ut o springa i lagom tempo 3km sen öka ganska bra tills du inte kan öka längre o kolla pulsen när du svimmar :D

MasterChief
2008-09-22, 20:44
220-ålder används inte längre. Men det sitter kvar i folks medvetande av någon anledning.

Här kan man läsa lite om detta. Enligt de studier som tas upp så verkar en del ungdomar ha kommit upp i 240. Att ligga över 210 är inte ovanligt för de som passerat tonåren:

http://faculty.css.edu/tboone2/asep/Robergs2.pdf

Sniggel
2008-09-22, 20:58
Min kusin brukar vara uppe i 220-230 när hon joggar hyfsat ansträngande i uppförsbackar. Vet inte vad hennes maxpuls är men att komma upp i de siffronra sådär utan vidare är lite udda :p

NuclearWinter
2008-09-27, 12:11
220-ålder används inte längre. Men det sitter kvar i folks medvetande av någon anledning.

Här kan man läsa lite om detta. Enligt de studier som tas upp så verkar en del ungdomar ha kommit upp i 240. Att ligga över 210 är inte ovanligt för de som passerat tonåren:

http://faculty.css.edu/tboone2/asep/Robergs2.pdf

Jo, något liknande används som standard för att ställa in pulsen på passen, om man inte själv har en aning om var man ligger. Vilken ekvation man än använder är ju felmarginalen enorm.
Jag slår dock in 220, och det är på cykel. Jag vet att jag har högre maxpuls i löpning, för jag har kommit upp i 220 när jag sprungit med pulsband. Visserligen mådde jag riktigt illa då, men jag har svårt att tro att jag skulle lyckats pressa mig upp till maximal puls :s

Handcuff
2008-09-27, 12:15
Visserligen mådde jag riktigt illa då, men jag har svårt att tro att jag skulle lyckats pressa mig upp till maximal puls :s

Ta ut dig fullkomligt i en backe med hyffsad lutning. Kör några ruscher och maxa så borde du komma nära max :)

Men vem vill utsätta sig för det *screwy* *spy*

Durre
2008-09-27, 13:53
~220, fick avsluta då, skulle göra ett test på cykel, jag har dock spytt ner mig en gång när jag joggade och svimmade tillslut, dum och ung men då lär nog pulsen ha varit riktigt hög.

shut teh face
2008-09-27, 13:54
Kanske kan uppnås vid sex isf, jag får högre puls vid sex än vid kondition. Men det är nog snarare att sex går på djuriska instinkter; måste! Medan kondition kan man ju efter en stund; njae jag orkar nog inte.

Bullaz
2008-09-27, 14:17
Jag lånar tråden lite. Jag är lite fundersam över min puls. Tycker den är väldigt ovanlig och undrar vad detta kan bero på. Jag är en man på 23 år och min maxpuls är minst 209bpm, det har jag haft som mest, med mera att ge så jag tippar på att jag kan pressa upp den iaf några slag till. Det konstiga är dock att mina vilopuls ligger runt 42-45. Spannet mellan vilopuls och maxpuls är alltså väääääldigt långt, känner ingen som är i närheten av mig och undrar vad det kan bero på?! Någon som har en aning?

Sparven från Minsk
2008-09-27, 15:51
generellt är väl maxpuslen 220 för de "vanliga" men det finns alltid undantag. Ju äldre du blir så sjunker maxpulsen och man har dagit alla över en kam då man kört 220- åldern. Har själv haft runt 210 som max.

Är dock inget säkert tecken för att jag har världens kondition, för det har jag verklugen inte ;)

High1ander
2008-09-27, 18:09
Nar jag gjorde lumpens test sa fick jag for hog puls, sa det var tvungen att ta dit en lakare o kolla sa den inte oka for mycket mer nar jag cykla :)

Nar jag inte palla cyckla mer sa var jag tvungen att cykla ner pulsen...

Oturligt nog vet jag inte vad pulsen lag pa :/

The Draf
2008-09-29, 09:26
Jag har uppnått 225 i maxpuls. Låg över 200 i 1½ minut. Jag ifrågasätter dock resultatet kraftigt då jag är 28 år gammal. Ska låna en annan klocka för att se hur mycket off min klocka är. Har en globalsat klocka nu.

La_Fricka
2008-09-29, 09:40
Är det någon som vet (jag försöökte googla!) hur hög maxpuls man kan ha? Alltså, någon "högsta" maxpuls måste ju uppmätts?

Jag vet ju att det är individuellt, men pga lite problem under mina spinnpulspass skulle jag vilja veta. Eftersom standardformeln säger typ 220-åldern känns det konstigt att slå in en högre puls än 220 i pulsprogrammet på spinningen :S

Standardformeln är väl inte 220-åldern längre?? Trodde det var 210- halva sin ålder. Någon som har hört den formeln förut?

z_bumbi
2008-09-29, 09:45
Standardformeln är väl inte 220-åldern längre?? Trodde det var 210- halva sin ålder. Någon som har hört den formeln förut?

Ingen av de två formlerna har någon större säkerhet enligt en normalfördelningskurva. Jag har för mig att det finns en formel som tar med fler variabler och som stämmer bättre men då det på individnivå kan variera så mycket så är alla formler där man inte har ett mätvärde att utgå från väldigt osäkra. Vill man av någon anledning få reda på sin maxpuls så får man helt enkelt testa men i de flesta fallen är det inte så intressant och då funkar 220 - åldern som ett verktyg.

Nalfaren
2008-10-01, 17:12
Nar jag gjorde lumpens test sa fick jag for hog puls, sa det var tvungen att ta dit en lakare o kolla sa den inte oka for mycket mer nar jag cykla :)

Nar jag inte palla cyckla mer sa var jag tvungen att cykla ner pulsen...

Oturligt nog vet jag inte vad pulsen lag pa :/


+1 men det var innan jag ens hamna på cykeln.
Hade för hög puls redan vid ekg testet. Drack coca-cola enbart
till frukost den dagen tror jag :) Slapp cykla.

delta_mats
2008-10-01, 17:22
Jag har mätt upp min maxpuls till 220 när jag var runt 20 år gammal.

Neco
2008-10-03, 18:36
Jag är en man på 23 år och min maxpuls är minst 209bpm, det har jag haft som mest, med mera att ge så jag tippar på att jag kan pressa upp den iaf några slag till. Det konstiga är dock att mina vilopuls ligger runt 42-45. Spannet mellan vilopuls och maxpuls är alltså väääääldigt långt, känner ingen som är i närheten av mig och undrar vad det kan bero på?! Någon som har en aning?

Det är väl ändå positivt om spannet är stort?

Jag trodde inte man kunde påverka sin maxpuls (rätt mig gärna om jag har fel), medan vilopuls sjunker med förbättrad kondition :)

Men att din puls skulle vara ovanligt, betvivlar jag starkt. Vi är ju olika byggda, det är som det är helt enkelt.