handdator

Visa fullständig version : Paralympics i bänkpress, resultat


Lillgrabben
2008-09-22, 19:42
http://results.beijing2008.cn/WRMP/ENG/Schedule/PO.shtml


Måste säga att de handikappade lyftarna & lyftartjejerna presterar otroligt bra resultat!

Ett exempel är vinnaren i damklassen -40 kg, som bänkade 105,5 kg i ett fjärde försök!! Ett annat exempel värt att nämnas är vinnaren i herrklassen -48 kg, som lyfte 169 kg i sitt fjärde lyft!


Det är bara att ta av sig hatten & låta sig imponeras av de fina prestationerna. Mkt hårda resultat.

Hallberg
2008-09-22, 20:28
Jo, de är inte direkt klena... *flex*

EkarN
2008-09-22, 20:56
Iraniern som vann herrarmas 100+ bänkade 257,5, och kinesen som vann-100 bänkade 247,5, ja man lyfter på hatten för dessa damer och herrar!

Nitrometan
2008-09-23, 06:45
Bara att buga. :bow:

Grymma resultat.

bubbe
2008-09-23, 07:58
vars är Hulken?

Lukaspappa
2008-09-23, 08:24
Fimpen?

z_bumbi
2008-09-23, 08:27
Fimpen?

Det senaste jag har hört är att han spelade i bandet krymplings någonstans i Uppsalatrakten.

Börje H
2008-09-23, 08:50
vars är Hulken?

Han har under en längre tid haft trassel med en axel. Lillgrabben kanske vet mer.

edit; ja, eller hulken om han läser tråden.

Pausentertainer
2011-03-30, 11:14
Hej!

Det frågas här bl.a. efter Fimpen. Som god vän & f.d. landslagkollega med denne legendar, "Den största av dem alla" eller "Mr Handikappidrott", som jag kallar honom, så kan jag meddela att ovanstående inlägg stämmer angående hans axelskada, liksom hans spelande i Krymplings Blues & Boggie Band.

Efter att ha hållit på med bänkpress i 30 år, alltsedan han & Nisse Lindahl, en annan vän & f.d. kollega, år 1966, hittade en stång i ett hörn på Norrbackainstitutet, där de då bodde, gjorde Fimpen sin sista tävling i Paralympics, Atlanta, år 2006. Efter 4 guld & 2 silver i Paralympics, samt 7 VM-guld & diverse andra medaljer, avslutade han med en poängplats, 6:a, på 207,5 kg & lika underhållande att skåda på flaket, som alltid, eller som han själv uttryckte det efteråt "Kan man inte vinna så får man åtminstone bjuda på bästa showen". Detta gjorde han med den äran, trots att han då var märkt av en rejält utsliten axel (som nu är opererad), samt hjärtflimmer.

Han fyller 58 år i höst, är förtidspensionerad från jobbet som produktutvecklare på Siemens & ägnar sig nu på heltid åt frun, hunden & musiken, med samma härliga glimt i blicken.

Vänliga hälsningar / P.A. Dencker

the_PL_man
2011-03-30, 11:26
mvh
the_PL_man

Pausentertainer
2011-03-30, 13:52
Hej PL_man,

Wow, en sådan underbar kult-affisch!!! Härligt nostalgisk blir jag vid anblicken av många för mig kända namn på vänner & f.d. kollegor, inom både bänkpress & friidrott (rullstolsåkning). Tänk att ha en dylik affisch hängande på väggen ;)...

Vänliga hälsningar / P.A. Dencker, aktiv åren 1991-2004, nu med nytändning...

billmaier
2011-03-30, 14:42
Vet inte om denna film har varit uppe förut. "Ganska" bra pressat.

fO122QwhxF0

stevebc
2011-03-30, 14:46
285 kg i FU-bänk med stopp utan tröja, i princip. Massivt!

petersson
2011-03-30, 14:48
Strikt och med långt stopp också *screwy*

stevebc
2011-03-30, 15:40
Alltså det är helt sjukt jävla starkt!

Så lätt också. Jag tänker närmast på Henderson.

Deceiver85
2011-03-30, 15:46
Groteskt starkt!

345.5 i bänk
2011-03-30, 16:17
Vet inte om denna film har varit uppe förut. "Ganska" bra pressat.

fO122QwhxF0

Otroligt starkt gjort. Hatten av:thumbup:

sunkan
2011-03-30, 16:30
hörde jag junior?

stevebc
2011-03-30, 16:47
hörde jag junior?Enligt resultatlistan (http://www.ipc-powerlifting.org/export/sites/ipc_sports_powerlifting/Results/2010_IPC_PO_WCH_All_Men_weight_categories.pdf) är killen född 1988. Som om det inte kunde bli sjukare är alltså killen junior, och fyllde 22 år förra året då tävlingen var.

Jag undrar hur många juniorer i IPF som gör samma resultat med fötterna i luften, utan tröja. Och gör det lika lätt! Korkia-Aho borde väl vara närmast?

Timme
2011-03-30, 16:55
Vet inte om denna film har varit uppe förut. "Ganska" bra pressat.

fO122QwhxF0

det där var grymt!

edit: ja, en kvarts stopp med. Va i hela?

bragd
2011-03-30, 17:17
Enligt resultatlistan (http://www.ipc-powerlifting.org/export/sites/ipc_sports_powerlifting/Results/2010_IPC_PO_WCH_All_Men_weight_categories.pdf) är killen född 1988. Som om det inte kunde bli sjukare är alltså killen junior, och fyllde 22 år förra året då tävlingen var.

Jag undrar hur många juniorer i IPF som gör samma resultat med fötterna i luften, utan tröja. Och gör det lika lätt! Korkia-Aho borde väl vara närmast?

Tvivlar starkt på att Korkia är i närheten av 285kg raw i fu bänk? Inte ens med rejäl studs. Har han något registrerat raw resultat förresten?

Tror du verkligen det finns någon junior som kommer i närheten inom ipf som junior? 285 kg RAW FU är ju totalt vansinnigt starkt!

EkarN
2011-03-30, 18:55
Enligt resultatlistan (http://www.ipc-powerlifting.org/export/sites/ipc_sports_powerlifting/Results/2010_IPC_PO_WCH_All_Men_weight_categories.pdf) är killen född 1988. Som om det inte kunde bli sjukare är alltså killen junior, och fyllde 22 år förra året då tävlingen var.

Jag undrar hur många juniorer i IPF som gör samma resultat med fötterna i luften, utan tröja. Och gör det lika lätt! Korkia-Aho borde väl vara närmast?

Tveksamt om Korkia-Aho kan göra om det alltså. Han gör 280 i en riktig jäkla studsbänk med rövlyft i en video som finns på yt, och det var ändå inte lika lätt som det där var. Han är säkert starkare nu, men nog långt ifrån 285 i FU-bänk med långt stopp, som dessutom ska vara lätt.

Edit: Pucktvåa

Stefan J
2011-03-30, 19:20
Enligt resultatlistan (http://www.ipc-powerlifting.org/export/sites/ipc_sports_powerlifting/Results/2010_IPC_PO_WCH_All_Men_weight_categories.pdf) är killen född 1988. Som om det inte kunde bli sjukare är alltså killen junior, och fyllde 22 år förra året då tävlingen var.

Jag undrar hur många juniorer i IPF som gör samma resultat med fötterna i luften, utan tröja. Och gör det lika lätt! Korkia-Aho borde väl vara närmast?

Det finns ingen i IPF som gör detta i världen, och det där var det längsta stoppet jag har sett dessutom. Det ser ut som om 300 ligger bakom hörnet för honom.

ceejay
2011-03-30, 19:21
Haha, helt brutalt! Uppvärmningsvikt!


Förstå hur jävla stor överkropp han måste ha. 156,15 kg kroppsvikt med dom storkbenen......

Explosiven
2011-03-30, 19:28
Vet inte om denna film har varit uppe förut. "Ganska" bra pressat.

fO122QwhxF0

Holy moly!!! Helt otroligt starkt!! Låååångt stopp dessutom!!

Stefan J
2011-03-30, 19:31
Jag undrar om kroppen anpassar sig lite med extra motorisk utveckling av de fungerande delarna (tänker på att hörselsinnet brukar utvecklas om man förlorar synen), för seriöst så har jag aldrig sett någon i hela världen någonsin vara i närheten av hans styrka. Jag tror inte ens Scott Medelson i WPC som har gjort 322,5kg skulle kunna göra 285 så lätt i FU-bänk med så långt stopp, och då är Scott fullpumpad med skit så det sprutar ur öronen på honom.

bragd
2011-03-30, 19:36
Ja detta är sannerligen bland det mest imponerande i världen jag sett inom just bänkpress. Kanske vikten är i pounds?? :D

Arf Pingvin
2011-03-30, 19:43
Det där är bland det jäkligaste jag sett.

stevebc
2011-03-30, 20:33
Tvivlar starkt på att Korkia är i närheten av 285kg raw i fu bänk? Inte ens med rejäl studs. Har han något registrerat raw resultat förresten?

Tror du verkligen det finns någon junior som kommer i närheten inom ipf som junior? 285 kg RAW FU är ju totalt vansinnigt starkt!

Tveksamt om Korkia-Aho kan göra om det alltså. Han gör 280 i en riktig jäkla studsbänk med rövlyft i en video som finns på yt, och det var ändå inte lika lätt som det där var. Han är säkert starkare nu, men nog långt ifrån 285 i FU-bänk med långt stopp, som dessutom ska vara lätt.

Edit: Pucktvåa

Det finns ingen i IPF som gör detta i världen, och det där var det längsta stoppet jag har sett dessutom. Det ser ut som om 300 ligger bakom hörnet för honom.Inte i närheten, men närmast.

Korkia-Aho har jag sett göra 280 (tungt) i vanlig gymbänk så det är ju en bra bit upp till 285 FU-bänk med långt stopp och det klippet :D

Jag undrar om kroppen anpassar sig lite med extra motorisk utveckling av de fungerande delarna (tänker på att hörselsinnet brukar utvecklas om man förlorar synen), för seriöst så har jag aldrig sett någon i hela världen någonsin vara i närheten av hans styrka. Jag tror inte ens Scott Medelson i WPC som har gjort 322,5kg skulle kunna göra 285 så lätt i FU-bänk med så långt stopp, och då är Scott fullpumpad med skit så det sprutar ur öronen på honom.Bra fråga. Det kanske händer något med nervbanorna när de inte längre "behövs" i benen..

Nitrometan
2011-03-31, 07:27
Jag undrar om kroppen anpassar sig lite med extra motorisk utveckling av de fungerande delarna (tänker på att hörselsinnet brukar utvecklas om man förlorar synen), för seriöst så har jag aldrig sett någon i hela världen någonsin vara i närheten av hans styrka. Jag tror inte ens Scott Medelson i WPC som har gjort 322,5kg skulle kunna göra 285 så lätt i FU-bänk med så långt stopp, och då är Scott fullpumpad med skit så det sprutar ur öronen på honom.

Man kan ju undra. CNS behöver ju bara signalera till överkroppen. En begränsad (fast stor) mängd muskler som ska tränas och återhämtas. Om han sitter i rullstol så kanske det påverkar återhämtningen (positivt eller negativt vet jag inte).

Intressant frågeställning.

Och grym styrka!

Pausentertainer
2011-03-31, 09:04
"Det man inte har i benen får man ha i armarna", brukar jag hävda. Kompensation av nedsättning av en funktion ligger det nog en del i. SHIF (Svenska Handikappidrottsförbundet) har förresten humlan som symbol. Rent fysiskt borde den inte kunna flyga, men den gör det i alla fall ;)
...& visst är det mäktigt att se en levande "domkraft" i aktion. Rent fysiskt är det imponerande & beundransvärt. Det är dessutom kul, för mig som varit med i sammanhangen, att se denne killes glädje efteråt. Sådant är inte helt vanligt i länder som Iran & Egypten, har jag noterat. De upplevs närmast som "maskiner", som bara "skall" prestera, som för att slippa piskas offentligt, när de kommer hem. Jag minns bl.a. en tjej från Egypten, på VM i Dubai, 1998, som slog världsrekordet fyra gånger utan att ens le efteråt, samtidigt som landsmännen på läktaren piskade upp en närmast hetsk stämning. Tyvärr toppar ovan nämnda länder "svarta listan", tillsammans med Nigeria & Korea, över de som det "sprutar skit ur öronen på". Detta faktum lägger viss sordin på glädjen, men men...

hulken
2011-04-02, 08:59
Man kan ju undra. CNS behöver ju bara signalera till överkroppen. En begränsad (fast stor) mängd muskler som ska tränas och återhämtas. Om han sitter i rullstol så kanske det påverkar återhämtningen (positivt eller negativt vet jag inte).

Intressant frågeställning.

Och grym styrka!

Under hela min lyftkarriär så satt jag aldrig i rullstol, gick på kryckor hela tiden så axlarna och armarna blödde, om det har positiv inverkan på min återhämtning så tränar ju dom flesta fel helt enkelt:D Men så gjorde jag ju aldrig 285kg heller:em: