handdator

Visa fullständig version : Hur stor är chansen för överträning?


Mushan
2008-09-22, 19:26
Tjena. Jag tränar 3 ggr/veckan just nu. På gymmet då. Jag undrar om risken är stor att bli övertränad då? Jag har kört 4-6 reppare ganska lång tid nu.. Och jag är lite rädd för överträning. Började träna för 2 veckor sen, innan dess vilade jag 2 veckor från all träning, är chansen stor att jag kan vara övertränad nu då? Efter 2 veckors träning dvs. Jag mår bra och så, får bara lite ont i huvet efter vissa pass ibland men det är tydligen inget symptom, och blir lite trött. Men det är nog normalt om man tar ut sig. Vaknar ibland på nätterna, men tror inte det är pga överträning.

Hur ofta ska man ta en vilovecka om man kör 3ggr/veckan? Ska börja variera reps, 8-10 i 6 veckor, 4-6 i 6 veckor osv. Och märker ni om ni blir övertränade?

Tack på förhand.

Wiktor
2008-09-22, 19:32
Om du kör ett 3-split schema som är rätt utformat så behöver du inte oroa dig för överträning.

Mushan
2008-09-22, 19:45
Om du kör ett 3-split schema som är rätt utformat så behöver du inte oroa dig för överträning.

Tror du? Måste vara så faktiskt.. Jag sköter kosten, äter mycket, nyttigt och ordentligt efter passen.

Wiktor
2008-09-22, 20:14
Ja, det tror jag, annars hade jag inte skrivit det. ;)

Pompere
2008-09-22, 20:26
Tror du oroar dig allt för mycket i onödan.
Skulle hjälpa ifall du visade hur din 3-split är upplagd. Men som sagt, så är det nog ganska lugnt i ditt fall om du kör en bra 3-split (tex den som z_bumbi har lagt upp här på forumet) och sköter kosten. Om inte annat känner du efter själv i kroppen om du verkar lite halvkrasslig.

Mushan
2008-09-22, 21:06
Tror du oroar dig allt för mycket i onödan.
Skulle hjälpa ifall du visade hur din 3-split är upplagd. Men som sagt, så är det nog ganska lugnt i ditt fall om du kör en bra 3-split (tex den som z_bumbi har lagt upp här på forumet) och sköter kosten. Om inte annat känner du efter själv i kroppen om du verkar lite halvkrasslig.

Kör 3 övningar per muskel.

bröst/triceps
rygg/biceps/axlar
ben/mage

Kan tillägga att jag skatar lite också, men det är ju inget som är "jättejobbigt".

Mushan
2008-09-22, 21:10
en sak till.. jag överbelastar handlederna ganska lätt när jag kör biceps, iofs har det hänt länge.. Skulle inte tro det, men värt att fråga. Kan det ha nåt med saken och göra? Men jag oroar mig nog i onödan, har en tendens att göra det.

Wiktor
2008-09-22, 21:19
Vi vet fortfarande inte hur ditt träningsschema ser ut, du får nog utveckla lite.
Vad kör du för övningar på dag1, dag2 samt dag3?

Guddi
2008-09-22, 21:23
Du är mil ifrån att bli övertränad. Med det upplägget hade du kunnat gå ut och supa 2 gånger per vecka samt leva på pizza och macdonalds utan att bli övertränad. Din kropp tål mycker mer stryk än så.

Överträning är i stort sett bara något som elitidrottare eller de som tränar som elitidrottare behöver oroa sig för. Därmed inte sagt att du inte ska variera din träning och ta viloveckor några gånger per år. Det kommer bara göra dig gott, inte för att du undviker överträning men för att det hjälper dig att fortsätta utvecklas i din träning.

Mushan
2008-09-22, 21:25
Vi vet fortfarande inte hur ditt träningsschema ser ut, du får nog utveckla lite.
Vad kör du för övningar på dag1, dag2 samt dag3?

bröst/triceps ; plan bänk, lutande, flyes, pushdowns, smalbänk, dips

rygg/axlar/biceps; chins, maskinrodd, marklyft, militärpress, växlande hantelcurl, samt nån underarms övning.

ben/mage; benpress, vadpress, cablecrunches, abwheel same lite nack träning

Mushan
2008-09-22, 22:25
Du är mil ifrån att bli övertränad. Med det upplägget hade du kunnat gå ut och supa 2 gånger per vecka samt leva på pizza och macdonalds utan att bli övertränad. Din kropp tål mycker mer stryk än så.

Överträning är i stort sett bara något som elitidrottare eller de som tränar som elitidrottare behöver oroa sig för. Därmed inte sagt att du inte ska variera din träning och ta viloveckor några gånger per år. Det kommer bara göra dig gott, inte för att du undviker överträning men för att det hjälper dig att fortsätta utvecklas i din träning.

Okejokej, tack för svaret. :) Precis vad jag ville höra.