handdator

Visa fullständig version : Vänsteraxeln släpar


Thobias
2008-09-22, 19:15
Ja... hur fan gick det här till? Har inte tänkt på det innan, styrkan är i stort sett densamma hos axlarna, men storleken är det inte. Det är inte märkbart vid första ögonblick, men kollar man noga och vet vad man letar efter så syns det. Tror jag missat det då vänsteraxeln är tatuerad på ett sätt som gör att formerna inte blir lika definierade.

Nu har jag emellertid uppmärksammat det och självklart måste något göras, men vad? Jag vill ju inte att högeraxeln ska minska, utan att vänsteraxlen ska komma ikapp, hur hade ni lagt upp träningen? Kan man trycka in och träna bara vänsteraxel under pass när man inte tränar axel egentligen, eller är risken för överträning för stor?

Som sagt, hur hade ni gått tillväga?

JohnRick
2008-09-22, 19:21
Ja... hur fan gick det här till? Har inte tänkt på det innan, styrkan är i stort sett densamma hos axlarna, men storleken är det inte. Det är inte märkbart vid första ögonblick, men kollar man noga och vet vad man letar efter så syns det. Tror jag missat det då vänsteraxeln är tatuerad på ett sätt som gör att formerna inte blir lika definierade.

Nu har jag emellertid uppmärksammat det och självklart måste något göras, men vad? Jag vill ju inte att högeraxeln ska minska, utan att vänsteraxlen ska komma ikapp, hur hade ni lagt upp träningen? Kan man trycka in och träna bara vänsteraxel under pass när man inte tränar axel egentligen, eller är risken för överträning för stor?

Som sagt, hur hade ni gått tillväga?

Unilateral träning. Låt den svaga sidan styra och låt inte antalet repetitioner gjorda med den starkare sidan överstiga de som nyss gjordes med den svaga, även om kraften finns där. Form och tålamod.

Wiktor
2008-09-22, 19:34
Om du kör med stång i dina axelövningar så gå över till hantlar, och låt precis som JohnRick säger den svaga armen bestämma vikt och reps.
Försök inte träna enbart vänsteraxeln.

Thobias
2008-09-22, 19:35
Unilateral träning. Låt den svaga sidan styra och låt inte antalet repetitioner gjorda med den starkare sidan överstiga de som nyss gjordes med den svaga, även om kraften finns där. Form och tålamod.

Det är väl just det som är problemet, att det inte är volym OCH styrka som fattas, utan bara volymen. Jag har inte märkt att vänsteraxeln är svagare, så jag har aldrig gjort fler reps med högran, utan det har varit samma träning, och trots det har högran på något vis växt märkbart mer. Sysslar inte med något slängande av vikter heller, satsar alltid på strikta reps framför överdrivna vikter.

Konstigt...

L-Sami
2008-09-22, 20:00
Det är helt normalt att vissa kroppsdelar är asymmetriska hos en människa. Bara köra på som vanligt och hoppas att skillnaden blir mindre vid ökad muskelmassa.

Thobias
2008-09-22, 21:40
Ok, tack!

S aint
2008-09-23, 08:38
Kan säga att jag har exakt samma problem fast omvänt.

Styrkan är helt likvärdig men trotts det är axeln lite "plattare" på högersidan. Eftersom styrkan alldrig släpat så har jag ignorerat det och med tiden har det blivit lite bättre :), dock fortfarande inte helt symetriskt.

Bara kämpa på!