handdator

Visa fullständig version : Bästföre datum på ost


Purren
2008-09-22, 14:33
En bekant till mig som jobbar i en livsmedelsbutik sa att han tycker att det är fånigt med bästföre datum på hårdost, eftersom ostarna många gånger redan legat i 10-15 månader. Vad gör en månad hit eller dit?

Trance
2008-09-22, 14:37
Har de legat uppskurna i 10-15 månader?

Purren
2008-09-22, 14:44
Har de legat uppskurna i 10-15 månader?

Kuggfråga?

"Nej!" gissar jag på.

Men kan man inte bara hyvla bort översta lagret?

hahavaffan
2008-09-22, 14:47
Som tränce menar, så ligger de länge innuti sina vaxskal, och blir således inte dåliga. Men när du skär upp den, och den får kontakt med bakterier, luft osv så börjar försämringsprocessen. Därav bäst före-datum. Men om den möglar, kan du skära bort det mögliga och lite till, utan att riskera att äta nåt dåligt. Iallafall om man skall tro min förra chef.

Tricklev
2008-09-22, 14:48
Jag är uppväxt med tankarna att ost aldrig går ut, den blir bara finare. Har en nära vän vars fader alltid matade oss med gammal ost, han bara hyvlade bort det som såg hemskt ut, skärde upp ost till alla, och sedan uttryckte han alltid hur chockerande god ost blir när den är gammal.

Vi barn bara nickade och höll med, medans vi skrämslagna stoppade i oss denna ost som för bara 2minuter sedan var täckt av en fin möglig hinna på 2cm.

Fast det var faktiskt rätt gott, och vi blev aldrig sjuka. Ville bara slänga in en liten historia i tråden medans jag väntar på träningspolarn. ;)

Scratch89
2008-09-22, 14:49
Folk i livsmedelsbutiker brukar inte ha någon vidare respekt för bästföre-datum...

AJO
2008-09-22, 14:51
När man äter gammal möglig ost, finns väl risken att det är farligt mögel?

omnibus
2008-09-22, 14:53
Men om den möglar, kan du skära bort det mögliga och lite till, utan att riskera att äta nåt dåligt. Iallafall om man skall tro min förra chef.

Nej tack ;)
http://sv.wikipedia.org/wiki/Mycel

krebbe
2008-09-22, 15:12
Jag har hört att ost är för fet för att mögeltrådarna skall sprida sig. Bara att hyvla bort det ytliga och äta.

Black Star Abyss
2008-09-22, 15:15
Iallafall om man skall tro min förra chef.

Jobbade du på ICA?

hahavaffan
2008-09-22, 15:37
Jobbade du på ICA?Ja, fast det var som tur? inte den chefen jag syftade på :D

Ajin
2008-09-22, 16:45
Möglet (antaget att det inte är mögelost vi pratar om), sprider sig genom hela osten. Att skära bort det "synliga möglet" hjälper därmed inte, det är bara rent snålt bullshit.

mela
2008-09-22, 16:55
Möglet (antaget att det inte är mögelost vi pratar om), sprider sig genom hela osten. Att skära bort det "synliga möglet" hjälper därmed inte, det är bara rent snålt bullshit.

arla.se : "Ost blir angripen av mögel. Om man skär bort det synliga möglet plus någon centimeter till så går det alldeles utmärkt att konsumera resten av osten."

Artikel om getost i GP "Mögel på ost är aldrig farligt. Till skillnad från bröd och andra matvaror som helt måste slängas, är det bara att skära bort det angripna stället."
Länk (http://www.gp.se/gp/road/Classic/shared/printArticle.jsp?d=281&a=206687)

Jondahl
2008-09-22, 17:17
På ostlagret där jag jobbade tidigare var det mer regel än undantag att mögel under lagringstiden uppkom på osten. Det skar vi bara bort, med någon centimeters marginal, som tidigare nämnts.

Bäst före innebär dock att produkten är bäst före just det datumet. Efter det kan smak och annat ändras (iofs till det bättre i vissas tycke), men utan att det för den skull behöver bli farligt att äta.

Tricklev
2008-09-22, 17:18
Aha Jondahl, jag har alltid tolkat bäst före som dödlig efter.

Nitrometan
2008-09-22, 17:23
Aha Jondahl, jag har alltid tolkat bäst före som dödlig efter.
Japp. Samma här. Trodde att det vände på en sekund...

Jondahl
2008-09-22, 17:26
Jahadu, Tricklev. Kul om jag kunde hjälpa dig att rätta till din feltolkning där.

Vad jag menade var alltså att det kan finnas andra anledningar till att ha ett bäst före-datum på ost än att den blir möglig. Alltså tycker jag inte att det är onödigt med bäst före-datum på ost.

hahavaffan
2008-09-22, 18:31
Möglet (antaget att det inte är mögelost vi pratar om), sprider sig genom hela osten. Att skära bort det "synliga möglet" hjälper därmed inte, det är bara rent snålt bullshit.Härligt att du vet precis vad du snackar om :)

ligne
2008-09-22, 19:32
detta gäller för hårdost:

så länge du håller ett öga på din ost så spelar det ingen roll om den är skuren eller inte.

skulle den börja mögla så stämmer det som flera sagt tidigare, man kan hyvla bort det och gärna en centimeter till.

vill man så kan man ta en pensel och pensla sprit på osten för att hålla bort bakterier.