handdator

Visa fullständig version : -4000 kcalorier per dag ?!


AmandaMilton
2008-09-22, 14:25
Jag såg ett klipp ur såpan Biggest loser (tycka vad man vill om det, men jag blir iallafall inspirerad!). Där säger tränaren Gillian att de ska uppnå 4000 kaloriförbrukning per dag. Noterade att de hade sådanadär Bodpods på armarna som mäter kroppens totala kaloriförbrukning över dagen, så man kan utgå ifrån att ca 2000 kcal (?)är basal energiförbrukning. Intaget skulle ligga på 1200 kcal för kvinnor, 1800 för män. Men att bränna kring 2000-2500 kcalorier på ren motion per dag, varje dag...är det verkligen möjligt??!

tigerofsweden
2008-09-22, 14:28
Jag såg ett klipp ur såpan Biggest loser (tycka vad man vill om det, men jag blir iallafall inspirerad!). Där säger tränaren Gillian att de ska uppnå 4000 kaloriförbrukning per dag. Noterade att de hade sådanadär Bodpods på armarna som mäter kroppens totala kaloriförbrukning över dagen, så man kan utgå ifrån att ca 2000 kcal (?)är basal energiförbrukning. Intaget skulle ligga på 1200 kcal för kvinnor, 1800 för män. Men att bränna kring 2000-2500 kcalorier på ren motion per dag, varje dag...är det verkligen möjligt??!

Deltagarna där väger väll tresiffrigt i regel och då antar jag att den basala energiförbrukningen är högre än 2000 kcal.

Sen är det inte omöjligt att bränna 2000-2500 kalorier om dagen, men man får nog ligga i!

Rizza
2008-09-22, 14:28
beror ju helt klart på hur stor man är väl

MasterChief
2008-09-22, 14:28
Jag bränner 2000 kcal på ca två timmars tung cykling så visst går det.

För en otränad överviktig är det kanske dock lite väl hårt. Men jag antar att de i denna ekvation även lägger in vardagliga aktiviteter.

King Grub
2008-09-22, 14:29
Men att bränna kring 2000-2500 kcalorier på ren motion per dag, varje dag...är det verkligen möjligt??!

Jo, visst är det möjligt, men är man idrottsman på rätt hög nivå som har tränat upp sin tålighet under lång tid, får man nog välja motionsformer med lägre intensitet och hålla på fler timmar i stället för att vara ute och springa intervaller eller något i två timmar, om man inte vill drabbas av stressfrakturer inom en vecka.

Jag förbrukar säkert 2000 kcal från träning så gott som dagligen, så det går. Inga problem, ens, annat än tidsmässigt, möjligen.

AmandaMilton
2008-09-22, 14:33
[QUOTE=AmandaMilton;3216744] Noterade att de hade sådanadär Bodpods på armarna QUOTE]

Jag menade: bodybuggs på armarna

http://www.bodybugg.com/

http://getyouinshape.wordpress.com/2007/09/26/biggest-loser-on-nbc-what-are-those-things-on-their-arms/

Någon som testat förresten?

AmandaMilton
2008-09-22, 14:37
OJ va snabba ni är att svara :-) Det verkar inte omöjligt alltså... Tycker ändå det låter mycket, med tanke på att de är otränade och gör detta varje dag i 12 veckor...

Mourten
2008-09-22, 14:44
han simmarn i OS åt juh 12k kcal per dag lr nåt sånt under OS.

AJO
2008-09-22, 14:44
OJ va snabba ni är att svara :-) Det verkar inte omöjligt alltså... Tycker ändå det låter mycket, med tanke på att de är otränade och gör detta varje dag i 12 veckor...

Jag förstår mig inte i heller på den typen av program. Där otränade >120 kg tjockisar går från inaktivitet till att träna hårt 6 dagar i veckan på kaloriminus. Borde de inte bli rejält utmattade och sjuka!?

Guddi
2008-09-22, 15:25
Nu har jag inte sett jättemånga avsnitt av biggest loser men min intryck är att de använder sig av väldigt skonsamma medel för att bränna kalorier så som promenader, cykling, simning etc. Lägg till att det är lågintensivt och att det är tunga personer så är det fullt möjligt för dem att förbränna mycket kalorier per dag utan att åka på någon överbelastningsskada.

För att göra allt till intressant TV så visar de säkert den värsta delen av veckans träning samtidigt som man får höra deltagarna berätta om hur otroligt hårt de tränar och hur slitna de är. I verkligheten så tror jag den inte faktiska arbetsbördan är så stor även om det säkert är väldigt jobbigt för deltagarna både fysisk och mentalt.

Att gör det själv samtidigt som man måste arbeta, förbereda mat och allt annat som livet för med sig är nog betydligt svårare.

Nelli
2008-09-22, 16:15
de gor ju inget annat an tranar pa biggest looser... sa visst ar det mojligt! aven om de ligger pa lag intensiv traning ar det nog ganska intensivt anda - tank pa all den vikten de slapar omkring pa... och hur otranade de ar fran borjan..

Ellis Wyatt
2008-09-22, 16:40
Alltså, 4000 kcalorier är inte så jädra mycket. En vanlig man på typ 80 kilo som har ett stillasittande liv förbränner typ 2700. Lägg på 30 kg fett att bära runt på och byt ut stillasittande mot ett liv fyllt av promenader och andra aktiviteter där man faktiskt rör sig -- det behöver inte ens vara något som ens klassas som motion. Det räcker att typ påta i trädgården.