handdator

Visa fullständig version : Lågt hb-värde


avaris
2008-09-21, 23:23
Hej,
jag är en 27-årig man som har fått lågt blodvärde. Jag ligger på 130 vilket vanligtvis är i intervallet för vad kvinnor brukar ha. Är 189cm/100kg, har pausat träningen och ska snart köra igång igen. Rör på mig mycket....
Så vad ska jag käka nu förutom rött kött för att få upp mitt värde och fylla på kroppen med järn?

Bubban
2008-09-22, 06:34
Niferex kan du käka.

Eddie Vedder
2008-09-22, 06:42
130 är väl gränsen för vad som är normalt hos en man?

Jag har 123 och diagnostiserad anemi. Till mig sa doktorn just att 130 är gränsen för vad som inte bör understigas för en man.

Själv käkar jag Hemofer, tar två om dagen.

Ellis Wyatt
2008-09-22, 06:54
All anemi beror inte på järnbrist... Personligen hade jag 123 i Hb precis som Eddie. Tidigare i mitt liv hade jag över 170. Mitt blodvärde började gå upp när jag käkade mer energi, men ser man till din vikt så verkar du inte ha något sådant problem.

Scratch89
2008-09-22, 07:29
Förutom att börja äta mer järnrika produkter (kött, blodprodukter, broccoli och andra grova grönsaker) kan du gå till en läkare och kontrollera så att du inte har skador på tarmen eller i magsäcken. Magsår och/eller skador på tarmslemhinnan leder till ett drastiskt minskat upptag av järn. Se även över stress, rökning och alkoholkonsumtion.

Trance
2008-09-22, 08:00
130 är väl gränsen för vad som är normalt hos en man?

Jag har 123 och diagnostiserad anemi. Till mig sa doktorn just att 130 är gränsen för vad som inte bör understigas för en man.

Själv käkar jag Hemofer, tar två om dagen.

En fråga, har du hört hypotesen(?) om att löpare kan ofta få lite lägre blodvärde för att de krossar röda blodkroppar i fötterna när de springer? Läste det någonstans men är inte riktigt säker på sanningsvärdet.

Eddie Vedder
2008-09-22, 09:02
En fråga, har du hört hypotesen(?) om att löpare kan ofta få lite lägre blodvärde för att de krossar röda blodkroppar i fötterna när de springer? Läste det någonstans men är inte riktigt säker på sanningsvärdet.

Just den förklaringen har jag aldrig hört. Men att det finns något som kallas idrottsanemi vet jag, det innebär att idrottarens totala blodvolym är större än "normalt" och således uppvisas ett lägre Hb men att det då egentligen ljuger. Hb är alltså normalt men blir i undersökningen lägre eftersom blodvolym totalt sett är större.


Jag kan dock lova att jag har blodbrist. Scratch89 påpekar även varför i sitt inlägg. Åtminstone delvis. Han nämner ju hämmat upptag, det är något jag säkert kan det även det men framför allt ökad utsöndring via regelbundna blodförluster.:(

Luttis
2008-09-22, 09:29
Känner du av det "låga" blodvärdet? Har du kollat ditt Hb tidigare och hur låg det i sådana fall då?

mela
2008-09-22, 09:51
Jag är visserligen tjej men ligger alltid nere på runt 100 i hb om jag inte äter Duroferon 100mg, en om dagen. Tar den tillsammans med ett glas apelsinjuice.

avaris
2008-09-22, 10:00
Just den förklaringen har jag aldrig hört. Men att det finns något som kallas idrottsanemi vet jag, det innebär att idrottarens totala blodvolym är större än "normalt" och således uppvisas ett lägre Hb men att det då egentligen ljuger. Hb är alltså normalt men blir i undersökningen lägre eftersom blodvolym totalt sett är större.


Jag kan dock lova att jag har blodbrist. Scratch89 påpekar även varför i sitt inlägg. Åtminstone delvis. Han nämner ju hämmat upptag, det är något jag säkert kan det även det men framför allt ökad utsöndring via regelbundna blodförluster.:(

Helt rätt, det säger även läkarna
Grejen är att när man återkommer till sitt normaltvärde är det rena bloddopingen för kroppen, det säger läkarna också....:)

avaris
2008-09-22, 10:01
Känner du av det "låga" blodvärdet? Har du kollat ditt Hb tidigare och hur låg det i sådana fall då?

Nej, jag känner inte att jag är trött, orklös eller irriterad. Då kanske det är mitt normalvärde.

avaris
2008-09-22, 10:06
Här är en intressant artikel.
http://www.marathon.se/news/article.cfm?NewsId=766240

P.S Glömde helt bort mitt konto här, vilken tur att alla uppgifter ligger kvar efter 4 år...:)

Tack för alla svar, ni är grymma!

Trance
2008-09-22, 10:20
Just den förklaringen har jag aldrig hört. Men att det finns något som kallas idrottsanemi vet jag, det innebär att idrottarens totala blodvolym är större än "normalt" och således uppvisas ett lägre Hb men att det då egentligen ljuger. Hb är alltså normalt men blir i undersökningen lägre eftersom blodvolym totalt sett är större.


Jag kan dock lova att jag har blodbrist. Scratch89 påpekar även varför i sitt inlägg. Åtminstone delvis. Han nämner ju hämmat upptag, det är något jag säkert kan det även det men framför allt ökad utsöndring via regelbundna blodförluster.:(

Jag hittade något, jag har inte tillgång till själva artikeln men du kanske har det:

"RUNNERS’ ANEMIA
“Runner’s Anemia.” Dang MD PhD, Chi V., The Journal of the American Medical Association , August 8, 2001, Vol. 286, No. 6, pp 714-716.

Runner’s anemia is caused by the pounding of the feet on pavement, also known as “footstriking.” Symptoms include an increase in plasma with disintegration of red blood cells, and in long-distance runners, gastrointestinal blood loss.

This syndrome was probably first noted in 1881 when a German soldier passed dark urine after long strenuous field marches. It was documented in 1943 through studies of long-distance runners, but it was not until 1964 that an explanation was provided. It was suspected that forceful striking of the feet destroyed red blood cells in two track runners. Later studies showed that gastrointestinal bleeding was documented in 20 percent of long-distance runners, and that expanded plasma volume was documented in a study of the effect of exercise on blood volume.

Runners’ anemia is often elusive in the diagnosis process as symptoms may indicate a wide spectrum of possible diagnoses. This article works with a case study of a female patient suffering from eight years of chronic fatigue that occurs at the end of a normal working day. Her normal exercise regimen included an eight-kilometer run every other day. She was eventually diagnosed with Runner’s anemia after numerous diagnostic tests over a long period of time.

Recognition of the symptoms of Runner’s anemia is important in patients with a complex presentation of anemia and chronic fatigue. Reaching a diagnosis at an earlier stage may circumvent many diagnostic tests, as well as reassure the patient and avoid unnecessary therapies. The au thor suggests that individuals with mild anemia that is tolerated by an avid runner should raise the possibility of a diagnosis of runner’s anemia. "

samt

"
Runner's anemia: More than 30 million long distance runners live in the United States today and many of them are developing iron deficiency anemia from no obvious cause. Several possible reasons for the loss of iron have been suggested: the destruction of blood cells when the feet hit the hard ground so frequently for so long a time, loss of blood through the kidneys, iron lost in the sweat, reduced absorption of iron from the gut, and decreased production of blood cells in the bone marrow.

Recent studies have found, blood in the stools of runners after a race, that was not present before the long run. Vigorous exercise shifts a great amount of the circulating blood to the muscles in order to help them do all that hard work, thereby depriving the intestines of 80% of their rich supply of blood. The poorly nourished, oxygen deprived inner lining of the intestines may suffer subtle injury in consequence, and bleed."
http://www.drmcdougall.com/med_anemia.html

och
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/3487825

Nu försöker jag inte diagnostisera dig eller något sådant men det kan vara en extra faktor att ta hänsyn till om du springer väldigt mycket.

Eddie Vedder
2008-09-22, 10:35
Jag hittade något, jag har inte tillgång till själva artikeln men du kanske har det:

Mängder av information

Nu försöker jag inte diagnostisera dig eller något sådant men det kan vara en extra faktor att ta hänsyn till om du springer väldigt mycket.

Det där var väldigt intressant och lät mer troligt än vad jag först tyckte. Nu när jag läst lite mer än ditt första inlägg så nämns ju väldigt många symptom och dessutom inte absolut i form av extrem elitträning.

Jag förstår att du inte försöker diagnostisera mig och det gör jag inte själv heller utifrån det där. Men hursomhelst var det något jag inte kände till och något som inte känns helt osannolikt heller. Kanske inte just på mig, men att fenomenet kan tänkas förekomma känns ju rimligt utifrån källorna i alla fall.:)