handdator

Visa fullständig version : Aktivitetsfaktor, hjälp?


Pompere
2008-09-21, 22:40
Ännu en jobbig tråd om aktivitetsfaktorn, sorry för det men tycker alla trådar jag sökt igenom inte är till någon hjälp för mig.

En vanlig dag för mig:

Vaknar 11:00

Går upp, äter min frukost, slöar hemma framför datorn i 1-2timmar.


Går till gymmet som tar 10min
Styrketränar intensivt i ca 60min.
Går hem, 10min promenad.


Slöar hemma 1-2timmar innan jobbet.


Åker tunnelbana till jobbet, 5min promenad från tunnelbanan.


Jobbar 5-6timmar (Jobbar på coop konsum, därav halva tiden är kassasittandes, och resterande är att promenera runt i butiken och lyfta varor/fronta varor)


Promenerar till tunnelbanan, 5min.
Promenerar från tunnelbanan hem, 10min.


Lagat mig lite mat sedan slösurfar/tv-tittandes i 2-4timmar

Går och lägger mig 01:00


Dag 2 kan ser exakt ut likadan ut, fast utan styrketräning
Dag 3 är bara gym och slösurfande + 50min total promenad utomhus.


Aktivitetsfaktorer på dag 1, 2 och 3?


Tacksam för alla svar!

Mvh

Scratch89
2008-09-22, 04:50
Ett genomsnittligt 1,5 skulle jag utgå ifrån, och se vad som händer med vikten. Precis som du redan konstaterat så ser inte varje dag likadan ut, och det är därför tämligen värdelöst att försöka hitta någon allmängällande regel.

Pompere
2008-09-23, 10:26
Ah okej, då var inte mina chansningar helt fel alltså.
Tack för svaret

Hermanssson
2008-09-23, 16:03
Dag 1: 1,5
Dag 2: 1,3
Dag 3: 1,6

Skulle jag bedöma dina dagar om de var mina.

Pompere
2008-09-24, 10:35
Dag 1: 1,5
Dag 2: 1,3
Dag 3: 1,6

Skulle jag bedöma dina dagar om de var mina.

Så att jag promenerar par timmar på jobbet fram och tillbaka (dag 1) bränner mindre än att jag är ute och promenerar 50min konstant, på en gym+slöa dag?

Pompere
2008-09-24, 10:39
Extrafråga:
Hur är det egentligen med hungerkänslan när man deffar (och på allmänt vis)?
Ökar hungerkänslan beroende på hur mycket man rör sig? (kanske dum fråga, men är tvungen och veta ett stabilt svar)
Isf är det inte väldigt lönt och röra på sig så mycket under en deff (om man inte gillar att röra på sig såklart) till syfte att få öka matintaget den dagen, eller?

creperiet
2008-09-24, 14:29
Extrafråga:
Hur är det egentligen med hungerkänslan när man deffar (och på allmänt vis)?
Ökar hungerkänslan beroende på hur mycket man rör sig? (kanske dum fråga, men är tvungen och veta ett stabilt svar)
Isf är det inte väldigt lönt och röra på sig så mycket under en deff (om man inte gillar att röra på sig såklart) till syfte att få öka matintaget den dagen, eller?

Individuellt.

Om jag kör 2 timmar med puls på 75% av max blir jag inte mer hungrig under dagen än på en vilodag. Kanske kan förklaras genom hormonnivåer. Jag tror att många känner likadant, och det är en av anledningarna till att man ökar cardion, istället för att dra ner alltför mycket på maten, även om det i teorin skulle gå lika bra att lägga sig på motsvarande energiunderskott och bara köra styrketräning.

Grubben
2008-09-24, 14:45
Jag är mindre hungrig under dagens alla timmar under deff med ''lite'' mat än under ''mer'' mat dagar. Första dagarna är förstås jobbiga men efter säg 3-4 dagar så är hungerkänslorna nästan som bortblåsta.

Känner som creperiet förövrigt.

Eddie Vedder
2008-09-24, 19:26
Dag 2: 1,3


Det där är en helt utesluten aktivitetsfaktor på den dagen. Det är få som ligger så sjukt lågt och trådskaparen jobbade väl åtminstone den dagen?

Jobbar man i affär blir det en hel del vardagsrörelse även om stor del görs i kassan. Så kanske 1.4-1.5 på även den dagen skulle jag inte tro är orimligt. Sedan kenske 1.6-1.7 de andra dagarna.

Det är min gissning i alla fall.:)

Pompere
2008-09-25, 19:55
Okej, uppskattar allas gissningar! :)