handdator

Visa fullständig version : Trimmade mopeder?


Pudzianovski
2008-09-21, 18:01
Nyss mötte jag ett gäng på 10 pers med EU-mopeder som lät och gick jävligt snabbt. EU-mopeder överallt...alla går snabbt..

Bryr sig inte föräldrar om deras barn trimmar mopparna? Brydde sig era föräldrar om att ni trimmade mopeden?

Tycker det verkar som föräldrar idag skiter i om sin 14-16 åriga son/dotters moppe går i 80km/h.

Om jag hade barn skulle jag defenitivt testa moppen när det blev dags. Inte en gång utan upprepade gånger.

/Moralgubben

:confused:

sunkan
2008-09-21, 18:04
Måste vara nått som trots att det är olagligt är accepterat på något vis. Dumt men så är det nog.

Arf Pingvin
2008-09-21, 18:04
Jag hade köpt en mountainbike och en crosshoj till min hypotetiska pojk. Ingen töntig moppe.

Ignatius72
2008-09-21, 18:05
Har du provat hytta med näven?

Andy.da.wohoo
2008-09-21, 18:06
Hade min moppe trimmad ett tag. Sa inget till mina föräldrar och körde med den i 70-80km/h hela förra sommaren. Bara man har vett nog i skallen till att köra ordentligt på vägarna så tycker jag det är okej.

Pudzianovski
2008-09-21, 18:07
Har du provat hytta med näven?

Nä ! inte än ! fan...borde börja med det genast :)

tntballe
2008-09-21, 18:10
Farsan hjälpte mig med min trimmade moped, jag kommer hjälpa mina barn. Fast mopeden byttes mot en 125:a när jag fyllde 15.

Andy.da.wohoo
2008-09-21, 18:10
Hade min moppe trimmad ett tag. Sa inget till mina föräldrar och körde med den i 70-80km/h hela förra sommaren. Bara man har vett nog i skallen till att köra ordentligt på vägarna så tycker jag det är okej.

EDIT: När mamma och pappa fick reda på att den var trimmad var det dock hell to pay:D Utegångsförbud i 2 månader var det som gällde. "tjihoo"..

Nu kör jag med egengjord plugg så moppen går i ca 60km/h. Tycker det känns mycket säkrare och bättre än att ligga och fixa i 30 i vissa uppförsbackar där bilar blåser om en i 70km/h

Three pigs
2008-09-21, 18:11
Ja jobbigt är det allt. Speciellt ute i trafiken där dom kör om på vilken sida som helst o i riktigt olämpliga situationer. Mopedister är värst i trafiken imho.
Kommer ihåg själv när man var 15, ljuvliga tider när man var dum i huvudet. I sten fick man dock bita, krockade ganska snart efter att jag fyllde. Lärde mig nog något av det.

Handcuff
2008-09-21, 18:13
Hade min moppe trimmad ett tag. Sa inget till mina föräldrar och körde med den i 70-80km/h hela förra sommaren. Bara man har vett nog i skallen till att köra ordentligt på vägarna så tycker jag det är okej.

Körde också allt för snabbt när det begav sig....men det är fullkomligt idiotiskt. Skadorna vid en kollision/avåkning/strålning står i direkt proportion till hastigheten. Så unga människor ska inte bli skadade (eller dö) för livet. Händer otroligt många olyckor på mopeder just pga. hastigheten och okunskap.

beach2010
2008-09-21, 18:22
Hellre att det är EU-mopeder som går fort än vanliga 30-mopeder. Förhoppningsvis har personerna EU-kort, vilket gör att dom kan behärska trafiken litegranna. Sen att folk glider runt på EU-mopeder utan kort är ju inget nytt direkt. När min moppetid ägde rum så gick mitt fordon i strax över 90 km/h. Jag är ändå en sådan person som har vett i huvudet, och det är jag glad över

Mötte bara för ett par dagar sedan 2 småpojkar som körde in i en rondell i minst 50km/h utan att tänka en sekund. Vi var redan i rondellen och skulle fortsätta till nästa avfart, men det brydde inte dom sig om. Var väl ca en halvmeter ifrån att ha 2 mopeder i framsätet.

Pudzianovski
2008-09-21, 18:26
Det är alltid lätt att säga att jag själv är duktig och medveten. Men den dag din 15 åriga son/dotter kommer hem och glas i hågen säger att nu går moppen i 90km/h. så tror jag att de flesta föräldrar med vett i huvudet blir oroliga. Brist på trafikvett, hög hastighet, omogenhet och försäkring som inte täcker vid olycka. :(

Exdiaq
2008-09-21, 18:26
Min gick i 70km/h som mest och hade inga problem alls. Följde fartbegränsningarna för det mesta och klarade mig fint. Farsan och morsan visste, men den sistnämnda var inte alls glad för det :D

Såg riktig idiot för några veckor sedan på Söder i Helsingborg. Han gasade på rejält på Södergatan och kom säkerligen upp i 80-90km/h (hastighetsbegränsning är mellan 30-50km/h på den delen av Södergatan). Lägg sedan till att det är ett väldigt livfullt område med massa ungar och gamla tanter som går på marknaden där.

von huff
2008-09-21, 18:37
Problemet är att man som moppepejke har otroligt liten erfarenher av trafiken, fan man visste ju knappt något annat än att man skall stanna vid rött ljus och så skall det förståss visas vem som är moppekungen.Jag tycker att mopederna skulle kunna få ha en topphastighet på 60km iallafall så är det inte lika tråkigt att köra och man är inte lika mycket ivägen heller.

egge
2008-09-21, 18:43
Bara man har vett nog i skallen till att köra ordentligt på vägarna så tycker jag det är okej.

Inte många moppepojkar på min skola som hade det i den åldern.

abbarn
2008-09-21, 18:44
Min gjorde strax över 90 då det begav sig och jag är övertygad att mina föräldrar visste att den gjorde bra mycket mer än 30.

billmaier
2008-09-21, 18:45
Min farsa sa åt mig att trimma mopeden, inte kan ju nån köra bara 45km/h :D Min gick ca 100km/h.

JustinCredible
2008-09-21, 19:17
Hade en Suzuki k50 som gick runt 50km/h. Sålde den efter en legendarisk olycka då jag drämde in i ett gäng orienterare.

Ren tur att jag inte körde ihjäl mig. Körde alltiid i skogen på kvällen/natten utan sikt på skitsvåra småvägar.

NotoriousEreko
2008-09-21, 19:31
Bara man följer fartbegränsningarna är det ju okej, min betta gick i 120 :) haha, orginalmoppar yeiz!

KlopFer
2008-09-21, 19:55
Bara man följer fartbegränsningarna är det ju okej, min betta gick i 120 :) haha, orginalmoppar yeiz!

120? i nedförsbacke, medvind, hemlängtan och allt det där?

ont: Yepp, hade trimmad måppe.

DRD SM -03 med dubbla skivbromsar :naughty:

Pudzianovski
2008-09-21, 20:12
Att ni har haft trimmad moppe är inte det mest relevanta. Det jag undrar är ju om era föräldrar brydde sig eller inte och om ni skulle tillåta era (framtida egna) 15 åriga barn glida runt i 80km/h + på en moppe.

Sebbe_H
2008-09-21, 20:14
Hade en trimmad, föräldrarna visste om det, gillade det inte, men dom visste att det inte var lönt att försöka hindra det, hade ju bara trimmat om och om igen isf.

Tricklev
2008-09-21, 20:15
Jag hatar att vara en moralist, men att som farsa hjälpa ens unge att trimma upp moppen till 100 känns som jävligt ansvarslöst, milt uttryckt.

C.E.J.
2008-09-21, 20:52
Hade en trimmad moppe som gick i 70. Den var trimmad när jag fick den. Jag tror inte mamma gillade att den gick fort. Jag körde på landsbygden och enstaka ggr i villaområden.

Körde alltid max hastighet med den, även där det var 30 eller 50, därför att såna hastigheter inte är acceptabla. Jag fortkör med bil också, av samma anledning.

Jag tror det är accepterat med trimning därför att ungar inte dör i tillräckligt stor utsträckning av det för att trigga nån slags moral panic. Förutom bland kolos partypoopers förstås.

Dreas
2008-09-21, 20:59
Min moped gjorde mer än den fick redan från första dagen vi fick igång den(55km/h) och efter byte till en mindre förgasare och till en större cylinder gjorde den 65 km/h och det gör den än idag då min lillebror kör på den.

edit: Ja farsan vet om att den är trimmad, familjen bor på landsbygden kan man säga och att köra omkring i 30 km/h där är ju oacceptabelt.

-Niklas-
2008-09-21, 21:15
När jag var yngre var det helt normal med trimmat där jag bodde, tror iaf 80% av moppederna gjorde över 80km/h. Min gjorde över 100 men körde alltid enligt hastighetsbegränsningarna som gällde på vägen.
Bor man länge ut från en stad orkar man inte puttra runt i 50km/h eller vad mopper nu får går i lagligt.

Mental
2008-09-21, 21:39
Tycker det är skönt att de börjat straffa föräldrar vars barn kör trimmat numera. Det svider lite mera då :)

Mental
2008-09-21, 21:43
"tillåtande av olovlig körning"

Samma straff som för olovlig körning, dvs mamma eller pappa kan mista sin egen lapp.

Som förmyndigare förväntas man hålla uppsikt på fordonet den omyndige framför, så det är inte lönt att som päron säga att man inte hade en aaaning.

NotoriousEreko
2008-09-22, 18:28
120? i nedförsbacke, medvind, hemlängtan och allt det där?

ont: Yepp, hade trimmad måppe.

DRD SM -03 med dubbla skivbromsar :naughty:

Njae, midracetrimmad bara :)

hockeyfreddan
2008-09-22, 19:34
Mina föräldrar tycker det är okej att min moped är trimmad men dom gillar egentligen inte att den går så fort som den gör (ca 75). Men jag hade nog sagt ja om mina (framtida) barn skulle vilja trimma sina mopeder*screwy*

kolle
2008-09-22, 20:11
Blir fan mörkrädd ibland när man är på stan, idioter utan hjälm som svischar förbi i 70 km/h inne i stan. Känns som att det blivit värre bara de senaste åren. Är 18 nu och sålde moppen strax innan jag fyllde 17, visst körde jag och polarna också trimmat. Min gick i 90 km/h som mest men jag tycker att både jag och polarna hade väldigt mycket mer vett än de jag sett hittills på moped.

Farsan visste om att den var trimmad, han testade den då och då för skojs skull. Morsan visste att den gick för fort, inte mer. Farsan har väl alltid litat på mig, alltid varit intresserad och kört en del cross osv. Men som det ser ut i nuläget skulle jag aldrig låta min son/dotter sätta sig på en moped som går i över 60 km/h.

Three pigs
2008-09-22, 20:12
Höll nästan på att krocka med en mopedist.
Han körde ut dyngfort från en cykelväg som korsar en bilväg. Fick lov att tvärnita.

Pudzianovski
2008-09-22, 20:39
Märkligt att alla, i just den här tråden, som hade trimmade moppar var vettiga och körde bra :confused:

Allan
2008-09-22, 20:48
Hade en äldre släkting som körde ihjäl sig på lättviktare när han var 17 och därefter var det närapå moppeförbud. Och ja, han var duktig och tävlade, men det räckte inte

Tricklev
2008-09-22, 20:53
SÄLJES, SJÄLVINSIKT, NÅGON SOM ÄR SUGEN PÅ ATT NAPPA?


Inte för att jag alltid sitter på en hög med självinsikt själv, men i denna tråden så lyser det med sin frånvaro.

PowPow
2008-09-22, 23:01
Min var trimmad, och fick jag den att varva ut på 4:an så var det inte långt ifrån 100 km/h. Mina föräldrar visste att jag hade meckat med den, men jag sade att jag bara bytt ljuddämpare och satt på mindre drev för att få bättre acc. Farsan testade den flera gånger, men fick inte upp den i mer än 50 (lite teknik att få den att varva ut ordentligt, som tur var). I själva verket var det såklart större drev och större cylinder. Men det vågade jag såklart inte säga.

Självklart var jag övertygad om att jag var en tillräckligt bra förare för att inte riskera att krocka eller gå omkull på egen hand. Eller ens bli påkörd.

Det är helt sjukt egentligen. Många som kör i närmare 100km/h utan vidare traffikkunskap eller ens ett fordon som genomgått någon slags besiktning.

Liten Men Fet
2008-09-22, 23:50
Primära problemet tycker jag inte är att mopparna går för fort utan att alla som kör dom verkar ha alla bokstavskombinationer som finns. Idioterna drar över gräsmattor, kommer 2-3 pers på en moppe med hjälmen som en mössa, sneddar över cykelbanor, gräsmattor, diken, kör mot rött och håller på att köra på fotgängare, bilar, hundar, cyklister och alla fasta föremål som finns.

Bara för att moppen går i 70 knyck betyder det ju inte att man behöver vara en fullständig idiot, jag hade moppe för 13 år sedan och den gick väl i 60 men vi var inte dumma i huvedet för det.

En vacker dag kommer jag klippa en idiot med bilen vare sig jag vill eller inte.

KlopFer
2008-09-22, 23:54
Det är egentligen inte mopeder, när vi hade moppar så byte de flesta till 70cc. Då tycker inte jag det är en moppe längre.

Sedan mopeder som kommer med en liten plugg i avgassystemet tycker jag själv går bättre utan något som stryper den. Ska vara fritt flöde (Någon måste ju tänka på motorn)

Och som svar på frågan: Så är jag tveksam om jag kommer låta mina barn ha trimmad moppe. Jag tror också att åldergränsen kommer höjas och intresset för mopeder kommer dö.

Peanut
2008-09-23, 16:34
Och sen de stackars pojkarna jag mötte förra veckan med trimmade mopeder som började gråta över dryga böter och kanske försenad möjlighet att ta körkort. Då var det inte längre några glada miner över att mopeden gick så fort.

Shajjn
2008-09-23, 16:42
Hade min moppe trimmad ett tag. Sa inget till mina föräldrar och körde med den i 70-80km/h hela förra sommaren. Bara man har vett nog i skallen till att köra ordentligt på vägarna så tycker jag det är okej.

Fel. Du körde för fort och det är inget vettigt med det. Tur att Du inte råkade ut för en olycka.

Johan_P
2008-09-23, 16:43
Bäst var ju när jag körde på motorvägen och såg en gammal gubbe på sin trimmade moppe, det var grejor det :cool:

KlopFer
2008-09-23, 17:01
Fel. Du körde för fort och det är inget vettigt med det. Tur att Du inte råkade ut för en olycka.

Han syfta nog på något av dessa:

"Idioterna drar över gräsmattor, kommer 2-3 pers på en moppe med hjälmen som en mössa, sneddar över cykelbanor, gräsmattor, diken, kör mot rött och håller på att köra på fotgängare, bilar, hundar, cyklister och alla fasta föremål som finns."!

BisseN
2008-09-23, 19:16
jag körde original med min moppe en vecka, sen spenderades väl 6k på trim, och sen fortsatte vansinnet ända fram tills jag sålde den, den gick bättre upp till 80 än vad min sprillans 125a motorcykel gjorde då den va original... jag skulle låta min unge åka trimmat, OM han klarar av det...

Mitch
2008-09-23, 20:02
Trimmat eller inte, de finns en sak som inte killar/tjejer tänker på när de kör trimmat.

Ett exempel tagit ur verkligheten.

En kille kör trimmad moppe o tyvärr så råkar han ut för en olycka, han är dessutom vållande. Olyckan innefattar personskador o eftersom han är vållande så är de mopedens försäkring som ska gälla. Men eftersom moppen är trimmad så täcker inte försäkringen. Hans familj får sälja villa, bil m.m för att ha råd att betala sjukvårds kostnader, vagnskada mm Så om ni nu är fartkåta tänk om o vänta tills ni fyllt 16 då ni kan ta lätt mc-körkort.


//Ducati lover

petah
2008-09-23, 20:12
Men snälla, finns ju inte en moppe som går under 70.

erks
2008-09-23, 20:13
En polare körde ihjäl sig på moped, en annan körde ihjäl sig på minicross. Har inte så mycket till övers för tvåhjulingar överhuvudtaget.

Petf
2008-09-23, 20:13
jo den motorn fick sig en omgång . gjorde en bra bit över 100 , och de va väl hastigheterna man oftast låg i . Tur att man klarade sig så bra som man gjorde . Känns rätt Dumt nu när man tänker tillbaka , men whatta heck .

Pudzianovski
2008-09-23, 20:17
Trimmat eller inte, de finns en sak som inte killar/tjejer tänker på när de kör trimmat.

Ett exempel tagit ur verkligheten.

En kille kör trimmad moppe o tyvärr så råkar han ut för en olycka, han är dessutom vållande. Olyckan innefattar personskador o eftersom han är vållande så är de mopedens försäkring som ska gälla. Men eftersom moppen är trimmad så täcker inte försäkringen. Hans familj får sälja villa, bil m.m för att ha råd att betala sjukvårds kostnader, vagnskada mm Så om ni nu är fartkåta tänk om o vänta tills ni fyllt 16 då ni kan ta lätt mc-körkort.


//Ducati lover

Trafikförsäkring täcker skador på annan egendom och personer samt dig själv. Men inte din egen moped.

Dumleman
2008-09-23, 20:19
Dessa "EU-moppar" är fruktansvärt lättrimmade. Bara ändra en bricka här och en där och de går plötsligt 90 km/h. En sak är om de kör 70 efter landsvägar men när de kör 70 efter gång- och cykelbanor i blinda kurvor blir jag irriterad. Ibland blir jag sugen att pröva min teori om att en cyklist faktiskt kan preja en mötande moped utan att själv bli allvarligt skadad :smash:.

victor_n
2008-09-23, 20:20
såhär nu när man är 22 och inte 15 så inser man hur korkad man var:/ först köper ens föräldrar en moped för 30 tusen + helföräkring med hjälm och lås, och ändå trimmar man den så att försäkringen inte täcker:/
fattar inte såhär i efterhand hur man kunde dra omkring i 100+ på 50-70 vägarna.

men men alla har man väl gjort saker man ångrar i efterhand:smash:

Pudzianovski
2008-09-23, 20:21
jag körde original med min moppe en vecka, sen spenderades väl 6k på trim, och sen fortsatte vansinnet ända fram tills jag sålde den, den gick bättre upp till 80 än vad min sprillans 125a motorcykel gjorde då den va original... jag skulle låta min unge åka trimmat, OM han klarar av det...

Det låter sunt. Jag ska låta min son ha en AK-47, yxa och några gram amfetamin när han går ut och festar....OM han klarar av det. :thumbup:

Andy.da.wohoo
2008-09-23, 20:23
Fel. Du körde för fort och det är inget vettigt med det. Tur att Du inte råkade ut för en olycka.

Visst, jag körde trimmat och det är fel. Men jag följde hastighetsbegränsningarna. Det gjorde jag bättre när jag hade den trimmad än när den var otrimmad. Eller "ostrypt" säger jag hellre eftersom det bara var pluggen som var dragen. Körde mer försiktigt vid kurvor och sånnt också eftersom jag saktade ner mer då man visste att moppen nu skulle orka sig upp till 50, 60, 70km/h. När jag kör/körde strypt så saktade jag inte ner vidare mycket utan tog 90graders kurvor relativt fort.

Tycker också det är farligare när man blir omkörd av en lastbil som kör i 90km/h när man själv ligger i 45 än om man blir omkörd när man ligger i 60. Vinddraget är inte kul! Särskilt inte om det är en någorlunda blåsig dag.

Mitch
2008-09-24, 17:20
Trafikförsäkring täcker skador på annan egendom och personer samt dig själv. Men inte din egen moped.

Inte i detta fall, eftersom moppen var trimmad o därmed klassades den som otypat fordon, om man vill köra trimmad moppe får man typa om den o köra den på sitt mc-kort. Denna skräck historia är sann. Min vän som numera är polis har berättat det för mig.

BisseN
2008-09-25, 16:16
Det låter sunt. Jag ska låta min son ha en AK-47, yxa och några gram amfetamin när han går ut och festar....OM han klarar av det. :thumbup:

Är du mår bra? Ja en annan tänkte ju va delaktig i sitt barns uppväxt och känna av läget. Jag har tävlat på elitnivå i motocross, så jag borde kunna avgöra vem som kan hantera bitarna rätt. T ex min systerson ville att jag skulle trimma hans moped, men jag ville inte ta det ansvaret då han inte körde tillräckligt bra.

Jag hade otroligt jävla kul under min moppetid (hade inget sug efter varken ak47a, yxa eller amfetamin vad jag kan minnas) och jag vill gärna unna det till mina barn. Däremot är det mer eller mindre otroligt att många av mina vänner fortfarande är vid livet med tanke på deras trafikmedvetenhet inte va den bästa.

Men vi är ju i Sverige, gör vad du vill bara du inte kör för fort därifrån då är du tung brottsling/puckad/samhällsfarlig osv.

Pudzianovski
2008-09-25, 16:28
Är du mår bra? Ja en annan tänkte ju va delaktig i sitt barns uppväxt och känna av läget. Jag har tävlat på elitnivå i motocross, så jag borde kunna avgöra vem som kan hantera bitarna rätt. T ex min systerson ville att jag skulle trimma hans moped, men jag ville inte ta det ansvaret då han inte körde tillräckligt bra.

Hur ska du kontrollera att dina barn kan kontollera bitarna rätt? Ska du följa efter dem varje dag eller? en 15 åring har en viss tendens att visa upp en sida för sina föräldrar och en annan med polarna på stan.


Men vi är ju i Sverige, gör vad du vill bara du inte kör för fort därifrån då är
du tung brottsling/puckad/samhällsfarlig osv.

Ja, oftast när man bryter mot lagen är man puckad. I det här fallet extra puckad som förälder då de vet att de bryter mot lagen och dessutom utsätter sina barn och andra för fara.

Gymfjollan
2008-09-25, 16:47
inte för att skryta men bänkade upp min Moped i 115 km/h dock gick trimmet på 10.000 kr och ett X antal timmar att skruva ihop skiten.

nu går den i cirka 85-90, perfekt att ha pendlingsfordon fram å tillbaka till gymet .

Ni som klagar på trimmade mopeder.. håller ni varje hastighet med bil/ mc ?

Pudzianovski
2008-09-25, 17:13
inte för att skryta men bänkade upp min Moped i 115 km/h dock gick trimmet på 10.000 kr och ett X antal timmar att skruva ihop skiten.

nu går den i cirka 85-90, perfekt att ha pendlingsfordon fram å tillbaka till gymet .

Ni som klagar på trimmade mopeder.. håller ni varje hastighet med bil/ mc ?

Bra jämförelse :cryout:

C.E.J.
2008-09-25, 17:40
såhär nu när man är 22 och inte 15 så inser man hur korkad man var:/ först köper ens föräldrar en moped för 30 tusen + helföräkring med hjälm och lås, och ändå trimmar man den så att försäkringen inte täcker:/
fattar inte såhär i efterhand hur man kunde dra omkring i 100+ på 50-70 vägarna.

men men alla har man väl gjort saker man ångrar i efterhand:smash:

Mest korkade var nog föräldrarna. Lägga 30 lax på ett objekt som 1) är fult (gamla moppar är snyggare), 2) kommer användas 2-3 år låter helt vansinnigt.

Björkvedens mästare
2008-09-25, 19:17
Min moppe gjorde 130 och var en ombyggd kawasaki 250. Farsan visste nog men sa inget. Trimmade mopeder är bra som fan om man har trafikvett bara.

Grelle-
2008-09-25, 20:47
Mest korkade var nog föräldrarna. Lägga 30 lax på ett objekt som 1) är fult (gamla moppar är snyggare), 2) kommer användas 2-3 år låter helt vansinnigt.

Jag tror är du mest korkad.

Ditt första påstående är ju bara vad du själv tycker, kan inte säga säkert, men troligtvis skiter föräldrarna i vad du tycker...

Ditt andra tar ju ingen hänsyn till värdeminskning/ökning. Mopeden är ju inte värdelös efter två år. Min minskade 11% på två år. En ny bil minskar ca 50% på tre. Ca 25% första året. Få motorfordon minskar alltså så lite i värde som en moped kan göra.

IntenZe
2008-09-27, 09:34
Mina föräldrar brydde sig inte. Jag kommer inte att bry mig.

Jaws
2008-09-27, 10:41
Hade en viva city som gick i ca 100km/h. Men jag hade en sån blackbox eller vad det hette, så när jag ville köra lite fortare så tryckte jag på en knapp. Det visste inte mina föräldrar om så när fassan prövade så gick den i helt lagliga hastigheter och han var stolt över mig.

Men sen är man rätt äcklig som moppekille också. Man luktar fördjävligt med bensin, vaxet i håret gör att hjälmen blir otroligt sliskig och man hade finnar.

shut teh face
2008-09-27, 11:52
Polisen bryr sig inte heller om trimmade eu-mopeder. Så länge de ser att föraren i fråga kör ansvarsfullt och har hjälm på sig (och inte skjutsar nån utan hjälm).

Många gånger som polisen legat bakom en i 60-80 blås.

BisseN
2008-09-27, 16:06
inte för att skryta men bänkade upp min Moped i 115 km/h dock gick trimmet på 10.000 kr och ett X antal timmar att skruva ihop skiten.

nu går den i cirka 85-90, perfekt att ha pendlingsfordon fram å tillbaka till gymet .

Ni som klagar på trimmade mopeder.. håller ni varje hastighet med bil/ mc ?

Klart du ska skryta så länge det stämmer ;).. Min gjorde väl 90-100km/h skulle jag tro och gick nästan lika bra i acc me skjuts, rätt kul då man körde om moppepojkar som ingenting som hävdade att deras gick i 115km/h.. haha

Köra fort är kul, men är något som är väldigt syndigt enligt det svenska rättsystemet, fick mitt abc körkort indraget nu i fyra månader ett straff baserad på en polismans ord, inga bevis förutom hans färdskrivarkort.. Det vore kul om stockholms stad kunde lägga pengar på en motoranläggning så motorintresserade kunde gasa av sig lite.. Men prio ligger väl på pride festivaler osv..

Andy.da.wohoo
2008-09-27, 16:38
Polisen bryr sig inte heller om trimmade eu-mopeder. Så länge de ser att föraren i fråga kör ansvarsfullt och har hjälm på sig (och inte skjutsar nån utan hjälm).

Många gånger som polisen legat bakom en i 60-80 blås.

Egna erfarenheter?

Betar
2008-09-27, 19:11
En polare körde ihjäl sig på moped, en annan körde ihjäl sig på minicross. Har inte så mycket till övers för tvåhjulingar överhuvudtaget.

beklagar