handdator

Visa fullständig version : Deffa eller Bulka?


chris90
2008-09-21, 16:19
Tja!
Har en fråga angående om jag skall bulka eller deffa.
Jag är nybörjare(har tränat i 3 veckor på gym).

Tidigare varit väldigt smal, men efter 3-4 år av att bara sitta hemma vid datorn så har jag fått en lite större mage, men också såklart lite fett på andra delar av kroppen, och min fråga är nu hur jag skall göra? För jag vill ej bli större runt magen, utan mer runt allting...

Stats då:
18 år
190cm
82kg

Ska jag bulka och gymma?(gymmar 5ggr i veckan, varav 30min joggning efter träning)
Eller ska jag deffa lite, alltså mindre mat vid de måltider jag äter(ca 5ggr per dag. 1ggr proteindrink på 650kalorier).
Man behöver ju mycket mat när man bygger, och jag bygger ju nästan som mest nu när jag är otränad.
Tips?

Ants
2008-09-21, 16:27
Det är dumt att deffa när du inte har några muskler att visa. Jag skulle hellre antingen ligga på bulk (och sen deffa), eller ligga på litet kcal överskott, och då bygga o ha det bra! ;)

Lycka till!

Grubben
2008-09-21, 16:37
Mitt tips
Bulka. Ligg på runt 1000-1500kcal+/dag och se vad som händer/1månad.

Eller en fri-bulk. No Kcal counted.

Six Barrel Shotgun
2008-09-21, 16:48
En "Fri-Bulk" är alltså då man ligger på kaloriöverskott, men man vet inte med hur mycket?

Handcuff
2008-09-21, 16:49
Jag hade tränat på utan att fundera så mycket.

Mourten
2008-09-21, 16:53
träna bara å tänk mindre, är du nybörjare kmr du få mer muskler + bränna fett. Vikt stats säger inte så mkt, säg hellre midjemåt etc, tex jag är 178 å väger 87.2 kg, men bf15% typ, d säger mer.

Men som sagt, kötta på med gymmet ät mkt och bra så kmr d ordna sig!

S aint
2008-09-22, 08:42
Bättre att bygga massa under denna årstid som kommer nu och gå på en deff när det närmar sig vårtider :).

Trivs du inte med kroppen nu så är det kanske inte läge att lägga in en monsterbulk med extremt kaloriöverskott. Beror helt på dina prioriteringar!

/S

Sniggel
2008-09-22, 13:35