handdator

Visa fullständig version : Input - Kostschema


Kennyref
2008-09-21, 15:54
Hej

Då detta blir min första post, tänkte jag även passa på att kort berätta om mig själv, notera ordet kort :)

26 år gammal, bor i Umeå, tränar på USM. Tränat sporadiskt i ett par år.

Nu till syftet med tråden.

Önskar få input/feedback på mitt kostschema.

För att ge er lite bakgrund så har jag aldrig vägt alt. räknat kalorier per dag och vet således ej heller om jag får i mig tillräckligt. I ärlighetens namn är ordet konsekvent min största svaghet, och kan därför ej heller avgöra via resultat om kost alt. träning är tillräcklig / korrekt.

Min ambition är att följa nedanstående schema:

http://img143.imageshack.us/img143/1554/kosttn3.jpg (http://imageshack.us)

Kostschemat kommer att nyttjas i kombination med per vecka 5 tuffa gym pass.

Se länk för tråd gällande Träningsschema

Tack på förhand.

Hälsningar

Kenny

mini
2008-09-21, 16:10
Vad är syftet med att ha ett kostschema? Dessutom ett kostschema som är så ospecifikt förutom typ tidpunkterna?

Kennyref
2008-09-21, 16:25
Vad är syftet med att ha ett kostschema? Dessutom ett kostschema som är så ospecifikt förutom typ tidpunkterna?

Du har en poäng, ambitionen är väl att framöver nå så pass långt att man har full koll på vad man äter (ska äta).

Men som jag beskrev ovan är mitt största problem att vara konsekvent, dvs att hålla fasta tider för mat.

Det difusa med schemat är lunch & middag vilket lyder husmans etc, för att förtydliga detta i mån möjligt så är det en normal portion mat, fisk, kött, kyckling, med en fördelning på 50/50 (basvara/proteinkälla).

Sen gällande lördag söndag så är givetvis mellanmål detsamma som på veckodagarna, samma intag gäller även innan och efter träning.

Kennyref
2008-09-21, 16:26
Dubbelpost.

mini
2008-09-21, 16:38
Ok. Ja, om det är tiderna som är det viktiga i schemat så har du ju sådana. Antar att det ser bra ut då.

Kennyref
2008-09-21, 16:43
Ok. Ja, om det är tiderna som är det viktiga i schemat så har du ju sådana. Antar att det ser bra ut då.

Njae, tiderna är väl enligt mig inte mer viktiga än innehållet i måltiderna, snarare tvärtom, däremot är det tiderna jag har haft svårt att hålla och således måltiderna.

Kanske bara är jag? Men jag tycker schemat är väldigt tydligt bortsett från lunch & middag som jag inte angett i protein/kolhydrater, men om man räknar på vad en normal portion ger i form av protein/kolhydrater med en fördelning på 50/50, känns schemat relativt tydligt =)

Väger förövrigt 105kg idag och är 190cm lång, kunde varit klokt att tagit med det i posten... missade det.

Mourten
2008-09-21, 16:56
omöjlig fråga, du säger inte hur mkt, ska jag gissa vad en portion för dig är ?
Ät som du tycker, sen se om du går upp/ner mkt fett/lite fett, där efter korrigera.

Kennyref
2008-09-21, 17:09
omöjlig fråga, du säger inte hur mkt, ska jag gissa vad en portion för dig är ?
Ät som du tycker, sen se om du går upp/ner mkt fett/lite fett, där efter korrigera.

Vet inte hur det brukar gå till här på Kolozzeum, men jag tror då inte att samtliga som vill ha input gällande sitt vardagliga kostintag anger till 100% hur mycket kolhydrater/protein redovisat intag innebär.

Jag ansåg att jag gav en relativt tydlig bild av när/vad jag äter i vardagen, och önskade feedback på det.

Vill inte att tråden ska spåra ut i massa skit, nej jag skrev inte heller att definitionen på en portion var utifrån mig själv, utan snarare utifrån definitionen en normal portion, samma mått som tex anges bak på ditt pasta paket där det står; för 1 portion makaroner, ta 1 dl makaroner och 1 dl vatten.

Men för att förenkla för övriga som fortfarande har lust att kommentera denna tråd, så kan vi räkna på att lunch/middag innebär ca 30 gr protein och ca 50 gr kolhydrater.

Eddie Vedder
2008-09-21, 17:40
Det enda jag själv ifrågasätter är varför du tar kolhydratpulver t.o.m. som mellanmål. Att inta snabba kolhydrater direkt efter passet är ju en sak men annars skulle jag aldrig komma på tanken att låta kolhydraterna utgöras av näringslöst pulver. Käka exempelvis en ost- och skinkmacka till proteindrinken istället tycker jag.

Vad är det för kolhydrater för övrigt? Är det ren fruktos så är det tämligen värdelöst men det finns ju mindre dåliga kolhydratpulver också.

Sedan är jag ju personligen allergisk mot att man tar bort äggulan men det är ju subjektivt.;) Har lite svårt att se meningen med det bara, du tar ju bort allt det som är så bra med ägg jämfört med andra proteinkällor. Och den extra energin från gulan lär ju inte vara ett problem för dig som är så stor.:)

Kennyref
2008-09-21, 18:40
Det enda jag själv ifrågasätter är varför du tar kolhydratpulver t.o.m. som mellanmål. Att inta snabba kolhydrater direkt efter passet är ju en sak men annars skulle jag aldrig komma på tanken att låta kolhydraterna utgöras av näringslöst pulver. Käka exempelvis en ost- och skinkmacka till proteindrinken istället tycker jag.

Vad är det för kolhydrater för övrigt? Är det ren fruktos så är det tämligen värdelöst men det finns ju mindre dåliga kolhydratpulver också.

Sedan är jag ju personligen allergisk mot att man tar bort äggulan men det är ju subjektivt.;) Har lite svårt att se meningen med det bara, du tar ju bort allt det som är så bra med ägg jämfört med andra proteinkällor. Och den extra energin från gulan lär ju inte vara ett problem för dig som är så stor.:)


Tack för svar.

Har själv haft en oro/fundering kring att jag äter lite väl mycket pulver, men den enkla anledningen är just är att det är enkelt, mitt jobb gör det svårt för mig att få i mig riktig mat så pass ofta som jag igentligen behöver.

Nu får man ju inte länka andra märken här, men kanske i PM?

__

Citerar innehållsförteckningen:

x 2,5kg

x används när du vill ge kroppen en av de bättre proteinkällorna med maximalt upptag och som kroppen lätt kan tillgodogöra sig. Produkten är perfekt som ett proteinrikt mellanmål för alla som tränar och vill behålla, reparera eller bygga upp sina muskler.

Tränar du för att bygga muskler och styrka är det viktigt att kroppen får tillräckligt tillförsel av aminosyror. Dessa bildar proteiner som i sin tur är musklernas byggstenar. x är en proteinblandning baserad på kalciumkaseinat (mjölkprotein) och fruktsocker. Kalciumkaseinat kännetecknas av höga nivåer av samtliga essentiella aminosyror och ett högt biologiskt värde som ger upphov till ett jämnt och långsamt upptag till musklerna. Fruktos har ett mycket lågt glykemiskt index (GI 32) vilket innebär en jämn och långvarig energitillförsel. Detta beror på att kolhydrater med lågt glykemiskt index frisätter mindre insulin, vilket ger en jämnare blodsockerkurva med ökad uthållighet och bättre prestation som följd.

x använder du för att ladda kroppen med extra kraft och uthållighet under timmarna innan ett träningspass. De långsamma kolhydraterna som x innehåller gör att du kan dra ut på krafterna längre och prestera mer, medan mjölkproteinet hjälper musklerna att bli vältrimmade och starka.

Näringsvärde per portionsstorlek 50 g:
Kcal 182
Protein 25 g
Kolhydrater 21,5 g
Fett 0,5 g

Ingredienser: Kalciumkaseinatisolat, spraytorkat "lowheat" skummjölkspulver, vassleprotein, fruktos, naturliga smak- och färgämnen och sötningsmedel (E954)

__

Hoppas du vart lite klokare :)

Eddie Vedder
2008-09-21, 18:58
Hoppas du vart lite klokare :)

Jodå det blev jag. Min fundering var om det är fruktos som utgör kolhydratkällan och så var det tyvärr. Skippa det helt och hållet skulle jag säga. Eventuellt lite fruktos blandat med snabbare kolhydrater när/om du tränar uthållighetsträning.

Annars är den på alla tänkbara sätt helt värdelös tyvärr, hälsomässigt alltså. Vill du veta mer så sök efter trådar om fruktos och du lär inse vad jag menar.

Att ta med sig t.ex. knäckebröd och en tub mjukost lär du kunna göra vart du än tar dig. Har du möjlighet att släpa på din shaker lär ju den väskan/påsen även kunna rymma ett par knäckebrödsskivor och en tub.:) Kanske en banan också eller så.

Det verkar ju vara så att det här är en färdigblandad gainer dessutom. Det var ju lite synd, bättre hade det varit om du haft proteinpulver och kolhydratpulver separat. D.v.s. kolhydrater såsom t.ex. maltodextrin att ta efter träning. Och något matigare till proteindrinken vid andra tillfällen.

Kennyref
2008-09-21, 19:35
Jodå det blev jag. Min fundering var om det är fruktos som utgör kolhydratkällan och så var det tyvärr. Skippa det helt och hållet skulle jag säga. Eventuellt lite fruktos blandat med snabbare kolhydrater när/om du tränar uthållighetsträning.

Annars är den på alla tänkbara sätt helt värdelös tyvärr, hälsomässigt alltså. Vill du veta mer så sök efter trådar om fruktos och du lär inse vad jag menar.

Att ta med sig t.ex. knäckebröd och en tub mjukost lär du kunna göra vart du än tar dig. Har du möjlighet att släpa på din shaker lär ju den väskan/påsen även kunna rymma ett par knäckebrödsskivor och en tub.:) Kanske en banan också eller så.

Det verkar ju vara så att det här är en färdigblandad gainer dessutom. Det var ju lite synd, bättre hade det varit om du haft proteinpulver och kolhydratpulver separat. D.v.s. kolhydrater såsom t.ex. maltodextrin att ta efter träning. Och något matigare till proteindrinken vid andra tillfällen.

Tack för svar.

Ska läsa på mer gällande fruktos.

Men antar redan nu att det var den sista "burken" av det pulvret jag köpt.

Antar dock att rent vassleprotein funkar i kombination med en bra kolhydratskälla?

Eddie Vedder
2008-09-21, 19:36
Antar dock att rent vassleprotein funkar i kombination med en bra kolhydratskälla?

Absolut.:thumbup:

WHITEFOLKS
2008-09-21, 20:46
Om man är slö av sig och inte så känslig när det kommer till smak (inte för att det smakar illa) så är valfritt proteinpulver med havregyn smidigt. Näringsrik kolhydratskälla, lite extra protein, fiber och fett.

Scratch89
2008-09-21, 21:08
Nu kan jag ha missat det, men vad är målet med träningen?

Mourten
2008-09-22, 14:17
Vet inte hur det brukar gå till här på Kolozzeum, men jag tror då inte att samtliga som vill ha input gällande sitt vardagliga kostintag anger till 100% hur mycket kolhydrater/protein redovisat intag innebär.

Jag ansåg att jag gav en relativt tydlig bild av när/vad jag äter i vardagen, och önskade feedback på det.

Vill inte att tråden ska spåra ut i massa skit, nej jag skrev inte heller att definitionen på en portion var utifrån mig själv, utan snarare utifrån definitionen en normal portion, samma mått som tex anges bak på ditt pasta paket där det står; för 1 portion makaroner, ta 1 dl makaroner och 1 dl vatten.

Men för att förenkla för övriga som fortfarande har lust att kommentera denna tråd, så kan vi räkna på att lunch/middag innebär ca 30 gr protein och ca 50 gr kolhydrater.


D som står på baksidan av pastapaket etc räcker aldrig för att bygga, de avser en kost på kanske 2300 kcal vilket är i mina ögon iaf 2k kcal underbehov.

Men OT tycker jag de du spaltar upp ser vettigt ut men 30 g/protein per lunch/middag ger 60 + frukost 30 då ? samt 2 shakes ? de ger iaf bara runt 130 gram protein vilket också låter lite om du vill bygga...

Scratch89
2008-09-22, 14:39
Men OT tycker jag de du spaltar upp ser vettigt ut men 30 g/protein per lunch/middag ger 60 + frukost 30 då ? samt 2 shakes ? de ger iaf bara runt 130 gram protein vilket också låter lite om du vill bygga...

Om man väger 100+ kg kanske, men inte annars. Hur mycket protein äter du, egentligen?

Kennyref
2008-09-22, 16:01
Nu kan jag ha missat det, men vad är målet med träningen?

Bra fråga, hur missade jag det :)

Målet är att ligga på ca 110kg, med iaf synliga magrutor, för att påvisa någonform av inriktning gällande kroppsfett.

Eddie Vedder
2008-09-22, 16:06
Målet är att ligga på ca 110kg, med iaf synliga magrutor, för att påvisa någonform av inriktning gällande kroppsfett.

Och det uppnår du genom vad? Viktuppgång eller viktnedgång? Och vilka tidsramar pratar vi om?

Kennyref
2008-09-22, 18:54
Tidsram, den tid det tar, men jag ska dit!

Vägde mig idag, och vågen står på 106,5. Gissar på att jag kommer behöva gå upp ca 10kg i muskler för att vara nöjd, vilket innebär kanske en 5 års konsekvent jobb :)

Black Star Abyss
2008-09-22, 19:20
Hur kan du väga 106kg och äta så små portioner? Du måste ha jättelångsam metabolism.

Eddie Vedder
2008-09-22, 19:30
Tidsram, den tid det tar, men jag ska dit!

Vägde mig idag, och vågen står på 106,5. Gissar på att jag kommer behöva gå upp ca 10kg i muskler för att vara nöjd, vilket innebär kanske en 5 års konsekvent jobb :)

Då är alltså målet viktuppgång. Då har vi det klart för oss.:)

Hur kan du väga 106kg och äta så små portioner? Du måste ha jättelångsam metabolism.

Det handlar ju om aktivitetsnivån. Är man inte så väldigt fysiskt aktiv så har man inget jättehögt energibehov även om man är stor.

"Långsam metabolism" har faktiskt ytterst lite med saken att göra. Det är oftast bara något som många överviktiga skyller på.

Jag håller dock med dig helt och hållet om att kosten känns relativt energisnål om målet är viktuppgång. Det är inte uteslutet förstås men man skall nog vara rejält stillasittande om dagarna för att det där ska innebära ett energiöverskott för en kille på den vikten.

Mourten
2008-09-22, 19:34
Om man väger 100+ kg kanske, men inte annars. Hur mycket protein äter du, egentligen?

lite över 300 gram. får jag av en kost på runt 4k kcal som är proteinbetonad + 2 shakes dag. Kanske till och med får i mig mer protein, de stora protein bitarna.
6 ägg
1 burk tonfisk
1 burkmakrill
0.5-1 kg keso
600 gram köttfärs alt 400 gram kyckling alt 500 gram lax
de e nog dom stora proteinkällorna varje dag, har såklart mera.