handdator

Visa fullständig version : Tänker ni hela tiden?


Yes
2008-09-21, 15:33
Av ren nyfikenhet undrar jag om det finns människor här som har för vana att antingen tänka eller inte tänka hela tiden.

Frågan avser alla icke-extrema situationer i vaket tillstånd, och kryssar man i att man tänker hela tiden så gäller det just hela tiden - dvs att man konstant har någon sorts medveten tankeprocess igång. Brukar man spejsa ut sådär 10 minuter efter lunch varje dag så räknas det alltså inte(men skriv för all del i tråden i vilken utsträckning ni brukar fundera på saker ändå).

Klart som korvspad va? Då kör vi! ;)

Bahir
2008-09-21, 15:42
Nej, och jag försöker öka tiden då jag inte tänker, fast det är ofta svårt. Ganska idiotiskt när tanken "nu tänker jag inte" kommer upp.

viktor.larsson
2008-09-21, 15:42
Jag är ganska impulsiv och önskade att jag tänkte mer ibland. Det var roligt när man var ung, men nu börjar det bara bli harvigt.

Tabbe
2008-09-21, 15:48
Kan säga att jag inte tänker hela tiden, kan helt koppla bort mig tex vid tv eller när jag äter.

L-Sami
2008-09-21, 15:50
Tänker ofta men inte alltid. Är ganska bra på att leva i nuet.

egge
2008-09-21, 15:50
Ibland är det skönt att bara koppla ifrån och sitta och glo. Alltså, nej.

dared
2008-09-21, 15:53
Jag har väldigt svårt att koppla bort tankar. Om jag ens lyckas. Tänker också oftast väldigt detaljrikt, brukar innebära stora problem när jag exempelvis ska sova.

raQblad
2008-09-21, 15:54
Oftast, ja. Ibland kan det kännas som om jag tänker hela tiden, och det är sjukt jobbigt. Jag har lite svårt att slappna av, så det kanske är därför.

Manta
2008-09-21, 15:57
Jag funderar och grubblar större delen av min vakna tid men ibland lyckas jag faktiskt koppla av.

Yes
2008-09-21, 15:58
Intressant!

Min fråga grundar sig i att jag nyligen stötte på ett påstående om att många människor inte alls tänker hela tiden. Jag blev faktiskt lite förvånad över det för jag har alltid utgått ifrån att alla funkar väl precis som jag...

Själv tänker jag på saker konstant, ibland 2-3 relaterade saker samtidigt. Ofta gör tankarna att jag går upp i varv och måste göra någonting för att få utlopp för all energi. I de flesta fall betyder det att jag går fram och tillbaka eller går ut på en promenad.

När jag försöker att inte tänka upplever jag ett stort obehag.

Andy.da.wohoo
2008-09-21, 16:05
Tänker gör jag nog för det mesta när jag är vaken. Händer väll ibland att man bara slutar tänka. Får ta och tänka över dehär innan jag svarar:D

mela
2008-09-21, 16:09
Jag tänker nog hela tiden, tror jag. Inte "tänkt" på det direkt så. Men det är alltid någonting jag funderar över eller tänker på. Kan inte kolla på en film t.ex. utan att tänka på något annat osv.

Six Barrel Shotgun
2008-09-21, 16:15
http://gfx.aftonbladet.se/multimedia/archive/00541/hast440_541045w.jpg

Vänta(r) med att Tänka..

hihi

Lellan
2008-09-21, 16:17
Det som gör att jag inte blir galen, är att jag kan stänga av tänket. Nu säger jag inte att alla som tänker hela tiden är galna, men mer att många nog skulle ha bättre psykisk hälsa om de övade upp förmågan att stänga av.

Tänker aktivit när jag jobbar eller interagerar med andra, tar in budskap (text, tv, radio) eller vill dagdrömma om något eller lösa något. Men annars föredrar jag att befinna mig i ett noll-läge, typ närvarande men inte processande. Upplever det som jobbigt när situationer kräver att man tänker HELA tiden, tror det är då jag har mina 10-12 timmars sömnpass. Annars klarar jag mig på 5-6 timmar lätt.

När jag hjälpt personer att inte tänka verkar ett knep fungera bättre än andra (då snackar jag tankar som man upplever som jobbiga, eller just att man inte kan sova etc pga att hjärnan processar konstant). Det är att fokusera hjärnan på sinnesupplevelser. Känna, istället för att tänka.

Hur varmt är det i rummet, är det vindstilla, dricka en kopp te, hur smakar det -beskt, sött, ngn fruktsmak, är det ljust i rummet, osv osv. Bara notera, helst på positiva saker. Efter ett tag då man kännt istället för tänkt så varvar allt ner automatiskt, men bäst är att fokusera på en sak. Typ den där koppen te. Hur känns den i handen, hur smakar det, hur doftar det, är koppen tung, hur låter det när fyller på med tevatten osv.

Arf Pingvin
2008-09-21, 16:17
Kan man ens "inte tänka". Jag tror att det alltid maler nån fundering i min hjärna iaf.

Syndicate
2008-09-21, 16:22
Kan man ens "inte tänka". Jag tror att det alltid maler nån fundering i min hjärna iaf.
+1

Yes
2008-09-21, 16:26
Kan man ens "inte tänka". Jag tror att det alltid maler nån fundering i min hjärna iaf.
Det var precis min tanke när jag mötte det påståendet, men tydligen så går det.

Lellan
2008-09-21, 16:30
Det var precis min tanke när jag mötte det påståendet, men tydligen så går det.


Men hörni... har ni aldrig mediterat? Varit helt inne i ngt sportrelaterat? Typ simmat, löpt, cyklat utan tävling el strategi (motionscykel ftw) och hamnat i "flow"? Målat och bara mosat på? Lyssnat på grym musik lite småfull? Tja.. onanerat utan exakta bilder, händelseförlopp bara varit i fysiska känslan?

Tror att ni tänker mindre än ni tror.. jag är iaf starkt för kvalitetstänkande, framvar kvantitetstänkande.. :hbang:

Tricklev
2008-09-21, 16:38
Ärligt talat så vet jag inte, ska tänka mer på det. =/

Vad jag vet dock är att inte alla mina tankar är av en större kvalitet.

JustinCredible
2008-09-21, 16:39
Jag har nästan aldrig en ren tanke i huvudet. Som en clean mening eller en rak tankebana. Känns mest som att jag konstant har ett brus av massa olika ord och tankar som krockar med varandra.

Loke
2008-09-21, 17:19
Jag är rätt impulsiv, men jag tänker ändå hela tiden typ. Grejen är ju att jag sällan tänker på just det jag gör, jag har istället en del tankar och koncept som jag jämt kan plocka fram och tänka på när omgivningen inte är tillräckligt tänkvärd.

Piranha
2008-09-21, 17:21
Ja i stort sett hela tiden, jag kan ifs lägga saker åt sidan i huvet för att sen återta dem, så det är alltid en liten buffert med data som ligger för att behandlas.

Blir den för stor kommer jag blir stressad.

Yes
2008-09-21, 17:30
Men hörni... har ni aldrig mediterat? Varit helt inne i ngt sportrelaterat? Typ simmat, löpt, cyklat utan tävling el strategi (motionscykel ftw) och hamnat i "flow"? Målat och bara mosat på? Lyssnat på grym musik lite småfull? Tja.. onanerat utan exakta bilder, händelseförlopp bara varit i fysiska känslan?

Tror att ni tänker mindre än ni tror.. jag är iaf starkt för kvalitetstänkande, framvar kvantitetstänkande.. :hbang:
Har aldrig mediterat. Är jag helt inne i något så brukar mina tankar vara fokuserade på uppgiften. Gör jag något som inte kräver all min tankekraft, t.ex. om jag "målar och bara mosar på", så tänker jag på andra saker samtidigt. Ibland om jag får upp en bra "flow" så tänker jag bara på enkla och övergripande saker med stor fokus på det jag gör, men det står aldrig stilla.

Vad gäller sex rent allmänt så är det allra främst tanken på vissa saker jag tänder på. Eller, tanken kombinerat med känslan. Sex som bara något fysiskt funkar inte, varesig med mig själv eller någon annan.

Jag kombinerar helst kvalitet och kvantitet. :)

MasterChief
2008-09-21, 17:36
Det är inte speciellt konstruktiva tankar jag har, men visst är medvetandet någorlunda fokuserat under det vakna dygnet. Jag tycker det är oerhört tufft att fokusera under en hel dag. Det gör mig trött. Jag har en hypotes om att det är det som skiljer mig från tex en framgångsrik VD eller entreprenör. De blir inte lika trötta av att fokusera sitt medvetande. Går det att träna upp sin uthållighet? Jag har haft någorlunda krävande jobb under några år men jag tycker inte jag blir uthålligare med tiden :-/

Muskelbyggaren
2008-09-21, 17:41
Jag tänker nog nästan hela tiden, många gånger mot min vilja, på saker som sällan har att göra med det jag gör just för tillfället.

Tolkia
2008-09-21, 17:45
Jag tror att svaret blir beroende av hur man definierar "tänkande".
Jag är iaf starkt för kvalitetstänkande, framför kvantitetstänkande ...
Är det en princip du finner lätt att tillämpa? Jag bara undrar. ;)

Yes
2008-09-21, 17:56
Det är inte speciellt konstruktiva tankar jag har, men visst är medvetandet någorlunda fokuserat under det vakna dygnet. Jag tycker det är oerhört tufft att fokusera under en hel dag. Det gör mig trött. Jag har en hypotes om att det är det som skiljer mig från tex en framgångsrik VD eller entreprenör. De blir inte lika trötta av att fokusera sitt medvetande. Går det att träna upp sin uthållighet? Jag har haft någorlunda krävande jobb under några år men jag tycker inte jag blir uthålligare med tiden :-/
Jag kan känna likadant ibland. Beroende på vad man fokuserar på så kan det vara oerhört krävande att tänka och efter en hel dag av sådant kan jag bli så djävulskt slut.

För mig gäller det främst om jag måste förmedla mina tankar till någon annan. Jag minns en specifik händelse då jag skulle lära ut mitt jobb åt en nyanställd person. Det krävde dels att jag verkligen höll koll på alla detaljer och tänkte igenom hur jag skulle förklara det på ett vettigt sätt. Givetvis var jag också tvungen att svara på en massa frågor. Egentligen var det inga svåra saker jag visade och personen lärde sig fort, men efter den dagen... Jag har nog aldrig varit så mentalt slutkörd i hela mitt liv. Hjärnan var helt stekt och jag satt en lång stund och bara stirrade rakt ut i tomma intet.

Vad gäller framgångsrika VD;s och entrepenörer tror jag dock att de också kan känna så. Deras framgång tror jag snarare bygger på att de tänker på rätt sätt och på rätt saker. Se det såhär... kan du komma på saker som du bara älskar att tänka på - vad som helst? Skulle du kunna tänka på sådana saker en hel dag utan att känna dig utmattad? Jag tror dessa entrepenörer och VD's snarare har ett sådant förhållningssätt till tänkandet som krävs för deras jobb. De har angripit det på ett sådant sätt att det istället ger någon slags positiv energi(även om det såklart är krävande också).

GurraGo
2008-09-21, 18:32
För mig är det väldigt jobbigt eftersom jag oftast funderar på något och det tyvärr är så att det också syns i form av ansiktsuttryck. Det innebär att folk kollar lite konstigt på mig eftersom jag kanske sitter och ler fånigt på T-banan eller ser bekymrad ut.

Var lite jobbigt igår när jag satt och flörtade med en tjej och han sa en del mindre genomtänkta saker; jag hade då en tendens att le vilket inte direkt borgar för flört-framgångar.

Men som sagt, jag tänker väldigt mycket och väldigt ofta och funderar mycket på vad som har hänt, framtiden etc. Svårt att säga om jag tänker mer än andra men det tror jag.

micke81
2008-09-21, 18:39
nää händer ju rätt ofta att man släpper allt och bara glor på en vägg eller fastnar i en film eller liknande.

Lellan
2008-09-21, 18:50
Har aldrig mediterat. Är jag helt inne i något så brukar mina tankar vara fokuserade på uppgiften. Gör jag något som inte kräver all min tankekraft, t.ex. om jag "målar och bara mosar på", så tänker jag på andra saker samtidigt. Ibland om jag får upp en bra "flow" så tänker jag bara på enkla och övergripande saker med stor fokus på det jag gör, men det står aldrig stilla.

Vad gäller sex rent allmänt så är det allra främst tanken på vissa saker jag tänder på. Eller, tanken kombinerat med känslan. Sex som bara något fysiskt funkar inte, varesig med mig själv eller någon annan.

Jag kombinerar helst kvalitet och kvantitet. :)

Men när jag menar att det står stilla, så syftar jag inte på ett vacuum, utan mer på en puls? Alltså. Om du får upp ett bra flow tex, och tänker på enkla saker med stor fokus på det du gör, är ditt fokus i tanken på det du gör? Alltså, leder tanken framåt eller är det närvaro? Jag menar med att "inte tänka" att vara i situationen, att inte tanken leder till någon slutledning.. eller hur jag ska förklara.

Sex med hjärna är ju klart roligast, men då är jag väl ensam om att ibland bara göra det för att kroppen tycker just ditten el datten är skönt ibland. Typ som att det solklart är gott med trerätters men är man riktigt jäkla hungrig är en tallrik gröt kulinarisk höjd också. :)

Jag tror att svaret blir beroende av hur man definierar "tänkande".

Är det en princip du finner lätt att tillämpa? Jag bara undrar. ;)

Som ALLTID.. i varenda trådjäkel kommer vi ju fram till det. Att man aldrig lär sig, vi bör kanske ha som regel att alltid definiera det vi diskuterar? :)

Lätt att tillämpa? Nja, ibland. Har ofta svårt att komma ihåg saker utan att tänka på att jag ska lägga det på minnet. Och tänker rätt ostrukturerat om jag inte bestämmer mig för att koncentrera mig. Så jag har alltid fått höra att jag är "både korkad och smart". Men det beror ju lite på om jag tänker till eller om jag skiter i det, också. :D Typ högskoleprovet gick galant, plugga gick fint, jobbrelaterade saker brukar flyta på jättebra. Då har jag liksom tänkarmössan på. Sen tar jag av den lite väl ofta kanske..

Jag kan känna likadant ibland. Beroende på vad man fokuserar på så kan det vara oerhört krävande att tänka och efter en hel dag av sådant kan jag bli så djävulskt slut.

För mig gäller det främst om jag måste förmedla mina tankar till någon annan. Jag minns en specifik händelse då jag skulle lära ut mitt jobb åt en nyanställd person. Det krävde dels att jag verkligen höll koll på alla detaljer och tänkte igenom hur jag skulle förklara det på ett vettigt sätt. Givetvis var jag också tvungen att svara på en massa frågor. Egentligen var det inga svåra saker jag visade och personen lärde sig fort, men efter den dagen... Jag har nog aldrig varit så mentalt slutkörd i hela mitt liv. Hjärnan var helt stekt och jag satt en lång stund och bara stirrade rakt ut i tomma intet.

Vad gäller framgångsrika VD;s och entrepenörer tror jag dock att de också kan känna så. Deras framgång tror jag snarare bygger på att de tänker på rätt sätt och på rätt saker. Se det såhär... kan du komma på saker som du bara älskar att tänka på - vad som helst? Skulle du kunna tänka på sådana saker en hel dag utan att känna dig utmattad? Jag tror dessa entrepenörer och VD's snarare har ett sådant förhållningssätt till tänkandet som krävs för deras jobb. De har angripit det på ett sådant sätt att det istället ger någon slags positiv energi(även om det såklart är krävande också).

Det fetstilta; det är så jag känner om jag måste ha "tänkarmössan" på mer än vanligt/önskvärt. Tar mig friheten att inte tänka, för jag blir fan "stekt" när det krävs sånt. Den här veckan som gått har jag vid flera tillfällen behövt sova extra mkt, för det har varit saker som behövt tänkas på.

MasterChief
2008-09-21, 19:12
Vad gäller framgångsrika VD;s och entrepenörer tror jag dock att de också kan känna så. Deras framgång tror jag snarare bygger på att de tänker på rätt sätt och på rätt saker. Se det såhär... kan du komma på saker som du bara älskar att tänka på - vad som helst? Skulle du kunna tänka på sådana saker en hel dag utan att känna dig utmattad? Jag tror dessa entrepenörer och VD's snarare har ett sådant förhållningssätt till tänkandet som krävs för deras jobb. De har angripit det på ett sådant sätt att det istället ger någon slags positiv energi(även om det såklart är krävande också).

Du har en poäng. Ju roligare saker man engagerar sig desto mindre trötthet. Men än har jag inte funnit något som inte tråkar ut mig efter ett tag. Inte ens astronomi funkar att läsa 16 timmar om dagen, sju dagar i veckan.

Ta till exempel Carlos Ghosn (http://en.wikipedia.org/wiki/Carlos_Ghosn). Där kan vi prata övermänniska. CEO för två av världens största företag. Snacka om att inte tröttna på att tänka, tänka riktigt hårt.

Eller Andrew WIles som stängde in sig i nio år för att lösa Fermats stora sats. Snacka om att kunna fokusera sitt medvetande.

Sofia4_4
2008-09-21, 19:45
Jag tänker hela tiden. På allt möjligt. Oftast gillar jag att leka med olika absurditeter och fundera ut teorier om hur människa som varelse fungerar eller skulle fungera om vi hade sådana sinnen som t.ex. flugan eller hunden har, eller spindeln.

Jag tänker på olika absurda situationer som jag kunde befinna mig i, hittar på historier med personer, sätter mig in i de värsta och de bästa möjliga situationerna i livet, filosofierar osv.
Ofta tänker jag också i bilder och ser hela filmer eller teckningar framför mig. Ibland befinner jag mig i miljöer som jag fantiserar fram och granskar detaljer i dem som om de var verkliga.
På jobbet tänker jag oftast olika kameravinklar och berättandetekniker. Jag sätter mig i i karaktärernas personligheter och försöker få en känsla i kroppen om hur de skulle kunna agera. Det är väldigt roligt.
På spinningen tänker jag oftast: shit, jag hoppas att jag klarar av en minut till.
På tunnelbannan funderar jag också på folk jag ser och försöker skapa en historia om hur deras liv är, baserad på hur de är klädda och hur deras ansiktsdrag är.

Ja, och massa annat.

Otto GROV
2008-09-21, 19:53
Tänker gör jag nog för det mesta.
Men en sak som är väldigt skönt är när man inte stannar upp och lägger energi vid tankarna utan att dom får åka in och ut ur huvet som dom vill.
Väldigt skön känsla.

Nina L
2008-09-21, 19:56
Ja, det är det enda sättet jag kan hålla mig helstressad och olycklig på.

De få gånger jag inte har någon tankeprocess på gång så är jag LYCKLIG och NJUTER av tillvaron. Men tankarna snurrar på som de brukar, och håller sig inte speciellt långt ifrån sina vanliga banor.

Jag har som målsättning att tänka mindre, men just nu är jag klart nere i en svacka. Jag tänker att jag inte har tid att vara tankefri, att jag redan är sen med så mycket, att jag redan är så ineffektiv, så långsam. Jag tänker att jag måste göra allt snabbare och bättre och oftare och... så fortgår det. Hade jag inte tänkt så mycket på allt jag inte gjort så hade jag mått bättre och förmodligen haft mer energi till att faktisk göra saker. Kanske till och med göra saker utan att konstant värdera dem... Mmm, det vore inte fel.

mangemani
2008-09-21, 20:05
tänker man inte hela tiden?på små tankar,alldagliga tankar typ?
eller var det på större tankar du menade?typ som att partnern har lämnat en och man ska sitta och grubbla över det?

Alfred Nobel
2008-09-21, 20:08
Jag tänker när jag inte äter och då tänker jag på mat *drool*

Dreas
2008-09-21, 21:06
Nja jag blir nog tvungen att kryssa i nej, tänker oftast, känns som alltid men kan komma på mig själv med att bara sitta och titta, fast brukar jag inte tänka då också.... Fan! Svårt det där, vi säger bara nej.

HookersUnited
2008-09-21, 21:09
Jag tänker nog hela tiden, tror jag. Inte "tänkt" på det direkt så. Men det är alltid någonting jag funderar över eller tänker på. Kan inte kolla på en film t.ex. utan att tänka på något annat osv.
Så funkar jag med.

Trance
2008-09-21, 21:15
Jag tänker sällan.

Six Barrel Shotgun
2008-09-21, 21:17
(jag) överlåta(överlåter) tänkandet åt... ”Christer Sjögren”. ...


http://www.nwt.se/ArticlePages/200801/22/20080122232003_250/christer_sjogren-scpx.jpg

psirus
2008-09-21, 21:58
Jag tänker och filosoferar alldeles för mycket.

pojken
2008-09-21, 22:51
Jag tänker och filosoferar alldeles för mycket.

Samma här. Det kan va sjukt jobbigt när man ska sova.

xarizma
2008-09-21, 22:53
Jag tänkar nästan, hela tiden.