handdator

Visa fullständig version : Undvika tricepsextensioner @ axelproblem?


Musselbank
2008-09-21, 14:40
Jag har vad jag utgår från är impinchement / slemsäcks- / seninflammation.

Därför struntar jag för närvarande helt i militärpress, latsdrag och chins.

Liggande tricepsextensioner går verkligen över huvudet de med, men jag kan inte riktigt avgöra om mekaniken är särskilt likartad ändå.

Vad tror ni? Det är inte helt lätt att helt enkelt känna efter, för dels kommer problemen ofta först efteråt, dels är nästan ALLT riskabelt när axlarna redan är lite irriterande, vilket de kan bli utanför träningen.

nyrjoh
2008-09-21, 15:51
Jag tycker inte du ska vara så rädd för att prova dig fram när du försöker bli bättre. Prova på lätta vikter och se hur det känns. Vad gäller latsdrag vid smärtor i axlar som t ex "impinchment" så tycker jag helt klart det är en övning som man gått kan prova att köra, men som sagt att man börjar med lätta vikter och känner hur det känns. Rent generellt så går det inte att säga att en övning är dålig för vissa tillstånd eftersom alla drabbas på olika sätt. Sen finns det förstås undantag till alla regler...

Musselbank
2008-09-22, 02:35
Hittills har jag provat det mesta, men resultaten är aningen svårtolkade. Kanske för att jag inte i god ordning provar en sak i taget osv. Plus alltså att det inte alltid är akuta smärtor som är grejen, så det kan bli lite råddigt med utvärderingen. Får jag ont igen kan det vara svårt att se just vad som var dumt gjort... jag misstänker att chinsen ställde till det senast, därför åker även latsdragen tills vidare.

Martin Löwgren
2008-09-29, 19:58
Hur känns det idag? Du borde satsa på ett riktigt skulder/axel/rotatorcuff rehabprogram.

mvh

Musselbank
2008-09-29, 20:52
Axlarna har varit mycket lugna ett tag nu, med tricepsextensioner och bänk och dips men utan militärpress, chins och latsdrag. Jag övar "in- och utåtrotatorkuffarna" mer eller mindre varje pass på mycket låg vikt.

Antagligen kan jag snart inte låta bli att prova nåt riskabelt igen :( dum som spån.

Martin Löwgren
2008-09-29, 20:59
Axlarna har varit mycket lugna ett tag nu, med tricepsextensioner och bänk och dips men utan militärpress, chins och latsdrag. Jag övar "in- och utåtrotatorkuffarna" mer eller mindre varje pass på mycket låg vikt.

Antagligen kan jag snart inte låta bli att prova nåt riskabelt igen :( dum som spån.
Ta hjälp av någon och lägg upp ett riktigt rehabprogram bestående i rotatorcuff och skulderbladsstabilisernade muskulatur istället för att stå och slentrian rotera i tron att allt löser sig av det.

Mvh

Musselbank
2008-10-01, 00:29
Jag kompromissar och läser på lite till att börja med. Hur länge ska man gå och inte ha ont innan man vågar prova på militärpress, tror du?

Martin Löwgren
2008-10-02, 10:17
Jag kompromissar och läser på lite till att börja med. Hur länge ska man gå och inte ha ont innan man vågar prova på militärpress, tror du?

Skippa pressar nu ett långt tag framöver och se till att bli bra. Går du på för tidigt kommer du bara dra upp skadan igen.

Trasiga axlar tar tid, tro mig.

Musselbank
2008-10-04, 04:21
Ja, men vad handlar det om, flera månader? Finns det något sätt att veta när man är bra? (BLIR man bra bara så där, tillbakabildas till exempel eventuella sporrar?)

Och när jag väl är bra en dag, hur i all världen gör jag då för att undvika att samma problem återkommer?

PiNG.
2008-10-04, 08:06
Har tagit mig 3 år att bli bra i axlarna. Så siktar du på det å blir bra tidigare så är det bara en bonus ;)

Musselbank
2008-10-04, 08:13
Hmm, hur vet man när man är "bra" då? I mitt fall försvinner smärtan på någon vecka, när jag slutar hålla på med saker som ställer till det.

Martin Löwgren
2008-10-04, 09:45
Ja, men vad handlar det om, flera månader? Finns det något sätt att veta när man är bra? (BLIR man bra bara så där, tillbakabildas till exempel eventuella sporrar?)

Och när jag väl är bra en dag, hur i all världen gör jag då för att undvika att samma problem återkommer?

Se över din teknik på alla styrketräningsövningar och se till att ha en bra rotatorcuff och bra skulderbladsstabiliseringsmuskulatur.

Uppsök naprapat/kiropraktor/sjukgymnast som får ta en titt på din skada och ge en bedömning kanske inte är så dåligt?

PiNG.
2008-10-04, 13:02
Hmm, hur vet man när man är "bra" då? I mitt fall försvinner smärtan på någon vecka, när jag slutar hålla på med saker som ställer till det.

Det vet du kanske aldrig. Jag kör aldrig tunga axelövningar. Lätta för uppvärmning och lagom tungt efter det. (Säg att jag KAN köra med 20 kg axelpress med hantlar, då tar jag 10 istället). Många reps, och jävligt kontrollerat. Att sträva efter att få upp så mycket vikt som möjligt igen gör bara läketiden bra mycket längre. Sikta in dig på några års rehabträning och glöm tanken på "biffiga" axlar.

Axlarna ska hålla i 70 år till ungefär. Biffiga axlar "behöver" du inte överhuvudtaget.

Musselbank
2008-10-06, 02:32
Det vet du kanske aldrig. Jag kör aldrig tunga axelövningar. Lätta för uppvärmning och lagom tungt efter det. (Säg att jag KAN köra med 20 kg axelpress med hantlar, då tar jag 10 istället). Många reps, och jävligt kontrollerat. Att sträva efter att få upp så mycket vikt som möjligt igen gör bara läketiden bra mycket längre. Sikta in dig på några års rehabträning och glöm tanken på "biffiga" axlar.

Axlarna ska hålla i 70 år till ungefär. Biffiga axlar "behöver" du inte överhuvudtaget.

Om jag frågar såhär då: vad menade du med 'bra' i "Har tagit mig 3 år att bli bra i axlarna."? Och under de åren, tränade du alls axelpress då?

Ok, så man får räkna med att aldrig få "normala" axlar, typ. (För många har ju inte dessa problem.) Trist, men det låter rimligt.

Musselbank
2008-10-06, 02:35
Se över din teknik på alla styrketräningsövningar och se till att ha en bra rotatorcuff och bra skulderbladsstabiliseringsmuskulatur.

Uppsök naprapat/kiropraktor/sjukgymnast som får ta en titt på din skada och ge en bedömning kanske inte är så dåligt?

Ok. Håller du med PiNG om att det knappast är att tänka på att köra tungt när man är "bra"?

PiNG.
2008-10-06, 08:44
Om jag frågar såhär då: vad menade du med 'bra' i "Har tagit mig 3 år att bli bra i axlarna."? Och under de åren, tränade du alls axelpress då?

Ok, så man får räkna med att aldrig få "normala" axlar, typ. (För många har ju inte dessa problem.) Trist, men det låter rimligt.

Att mina axlar är "bra" menar jag med att det inte knäpper och strålar smärta när jag rör dom i olika vinklar. Mina axlar är förmodligen inte helt 100% än men jag klarar mig i styrketräningen med dom 99% jag har. Det viktiga är inte att kunna pressa axlarna tungt utan att klara av det vardagliga med allt vad det innebär.

Under de tre åren som gått har jag i stort sett inte kört någon hantelpress för axlarna överhuvudtaget, och knappt sidolyft heller, för det strålade, knäppte och gjorde jävligt ont.

Sidolyft gjorde jag isåfall med 1 kg vikter.

Och de gånger jag gav mig på att köra axelpress för "nu har de nog blivit bra" så blev de sämre.

Det jag har kört är rotatorcuffen så mycket att jag kan göra de i sömnen, och givetvis resterande övningar för överkroppen som inte gjorde ont pga axlarna.

Martin Löwgren
2008-10-06, 12:52
Ok. Håller du med PiNG om att det knappast är att tänka på att köra tungt när man är "bra"?

Både jag och nej. Nu i början ska du koncentrera dig på en ordentligt genomförd rehab. Inte bara stå och slentria utåt-inåt rotera i en kabelmaskin, de är ingen ordentligt axelrehab (och nej jag har inte tid att lägga upp en 10veckors rehab över internet, hinner knappt komma in och svara på detta inlägg).

När du sen är helt läkt och återställd rent neuromuskulärt ser jag inga hinder till varför du inte ska kunna köra extremt tunga axelövningar.

Mvh

Musselbank
2008-10-23, 07:48
Gott, tack för det. Jag har som jag lovade läst på. De rehabiliteringsupplägg jag snokat fram är snarlika både vad gäller förslag på övningar och progressionens filosofi. Individuella program tycks inte vara synnerligen nödvändiga. (Dock givetvis uppmärksamhet på individuella begränsningar och framsteg i terapin).

Kort sagt har jag lagt till en daglig bukett av rörlighetsövningar. (Jag har aldrig roterat i kabelmaskin förresten, vet inte var du fått det ifrån. Men slentrian kan man nog kalla det ändå; ett långsiktigt nötande på låg vikt verkar ändå vara vad som gäller. Finns liten anledning att krångla där tror jag? Jag förstår inte din skepsis i denna detalj.)

Det låter hoppingivande med framtida tunga axelpressar, och logiskt: en spridd uppfattning är ju att det är de många snarare än de tunga över huvud-övningarna som ställer till det. (Och de felaktigt utförda förstås!). Redan kan jag ostraffat genomföra enstaka pressrörelser.

PiNG: Jag håller absolut med om att normal funktion i vardagen är det viktiga, och jag känner väl igen det där med återfall när man försöker sig på pressar igen när man (tror att man) är bra... men som Martin påpekar (om jag ej misstolkar) finns det gott hopp när kuffen är stärkt och inflammationen är läkt (och rörligheten god, gissar jag).

Martin Löwgren
2008-10-27, 13:03
Gott, tack för det. Jag har som jag lovade läst på. De rehabiliteringsupplägg jag snokat fram är snarlika både vad gäller förslag på övningar och progressionens filosofi. Individuella program tycks inte vara synnerligen nödvändiga. (Dock givetvis uppmärksamhet på individuella begränsningar och framsteg i terapin).

Kort sagt har jag lagt till en daglig bukett av rörlighetsövningar. (Jag har aldrig roterat i kabelmaskin förresten, vet inte var du fått det ifrån. Men slentrian kan man nog kalla det ändå; ett långsiktigt nötande på låg vikt verkar ändå vara vad som gäller. Finns liten anledning att krångla där tror jag? Jag förstår inte din skepsis i denna detalj.)

Det låter hoppingivande med framtida tunga axelpressar, och logiskt: en spridd uppfattning är ju att det är de många snarare än de tunga över huvud-övningarna som ställer till det. (Och de felaktigt utförda förstås!). Redan kan jag ostraffat genomföra enstaka pressrörelser.

PiNG: Jag håller absolut med om att normal funktion i vardagen är det viktiga, och jag känner väl igen det där med återfall när man försöker sig på pressar igen när man (tror att man) är bra... men som Martin påpekar (om jag ej misstolkar) finns det gott hopp när kuffen är stärkt och inflammationen är läkt (och rörligheten god, gissar jag).

Har du inte för bråttom och är noggran med att utföra en ordentlig rehab är prognosen väldigt god.

/Martin

Musselbank
2008-12-16, 23:39
Dags att uppdatera!

Det första som hände efter min senaste post här var att jag gick och tränade inkl. roddövningar. Obs att jag dittills mest hade betraktat problemen som två separata: 1) inflammation / inklämnng / bajs i kuffen kopplat till pressar, sidolyft & vissa fel utförda rotatorkuffövningar, 2) viss oro pga "glappkänsla" vid utsträckning i drag.

Efter det var axlarna sämre än någonsin i ett par veckor eller så, och jag tränade inte något, i princip inga rehabförsök heller. I ytterligare några veckor tränade eller rehabade jag inte. Axlarna blev helt symptomfria igen.

To be continued.

Assazel
2009-01-18, 15:59
Hur har det gått Musselbank?

Musselbank
2009-03-15, 18:45
Jag har inte vågat svara eftersom jag inte ens har börjat med skuldersänkningarna :-/ det är bra för närvarande, har ätit nsaid men nu tänkte jag ta itu med rörligheten (annan tråd).

(Jag har inte fullt ut tagit fasta på hur kinkigt det är för mina axlar att knäböja.)