handdator

Visa fullständig version : hjälp med träning!


Bajjeen
2008-09-21, 12:24
har nu tränat gym värvat med fotboll i ca 10 månader där gymmet har fått den största prioriteringen då jag varit ganska liten innan men har nu byggt på mig en hel del så tänkte köra igång seriöst med fotbollen nu igen. *flex*
då de första 2 månaderna mer var förebyggande och känna på gymmet lite kan de räknas av och man kan då alltså säga att jag kört efter detta schemat i 8 månader(med lite byte av vissa muskler olika dagar osv)

veckorna ser vanligtvis ut som såhär:
Måndag: ca 17.45 -19.00 Fotbollsträning
Tisdag: ca 19- 20.30 Gym - Bröst, underarmar, Mage
Onsdag: fotboll match
torsdag: ca 19-20.30 Gym- Rygg, Traps, Biceps
Fredag: ca 12- 13.30 Gym- Axlar, Triceps, ca. 17.15-18.30 Fotbollsträning

mat sker normalt:
07.30: frukost.
11.30: Lunch i skolan.
14.00: ev. mellanmål, brukar dock glömma detta.
16.00: Middag hemma.
efter träning: kvällsmat.

har nu under dessa 8 månaderna använt mig utav ett 100% Whey protein (Hyperwhey heter det) från Hyper strenght. Detta har jag endast tagit efter gym träningen. ( http://www.muskelbyggarn.com/se/webshop/HS_Hyper_Whey )

Nu för 3 veckor sedan började jag även med en prestationshöjare då jag tyckte att det började kännas lite tungt och segt på gymmet. Full Blown Extreme heter den. ( http://www.maxmuscle.com/shopmax/store.cfm?product_id=519&page=details.cfm&cartaction=none&action=list )

På gymmet brukar jag köra 2-3 set med 4-6 rep på de olika övningarna.



så nu till det jag vill ha hjälp med.
Det är så nu att jag vill bli av med fett från kroppen men inte muskelmassa. Är inte heller ute efter att öka så mycket mer i muskelmassa längre, men att forsätta öka i styrka istället.

Kosten har ja börjat lägga om, har börjat dra ner på kolhydrater och börjat äta mer grönsaker.

Så hur ska jag då lägga upp träningen?? Hjälper det med att köra på 8-10 rep på gymmet?
nu när fotbollssäsongen snart är över börjar även vinterträningen där vi antagligen kommer löpa 2 ggr/vecka och köra 1 eller 2 fotbollspass.

Sen är det ju dethär med kosttillskottet. ska jag fortsätta att köra med ett 100% Whey protein eller ska jag byta till något annat?
samt hur ofta ska jag dricka det? bara efter gymträning eller som mellanmål och efter fotbollsträningar också?

Tack på förhand! MVH Svante. :hbang:

Commando1980
2008-09-21, 12:47
kalorieunderskott. -500 kalorier är lämpligt.

proteintillskott är bekvämt men inte nödvändigt förutsatt att du får i dig tillräckligt med protein från vanlig mat. hur många ggr per dag du tar proteintillskottet är ju upp till dig. lämpligt är att ta det direkt efter träning tillsammans med kolhydrater.

träna på samma sätt som om du försökte lägga på dig muskelmassa.

Bajjeen
2008-09-22, 09:15
jo, deffen har jag koll på och jag har redan lagt om min kost. men det jag vill ha mest hjälp med är ju gymträningen, ska jag fortsätta pressa på 4-6 rep eller ska jag öka till 8-10 rep??

sen är det ju kosttillskottet. ska man fortsätta på Whey100 eller ska jag byta till något annat??

S aint
2008-09-22, 09:33
Ofta är tung styrketräning rekomenderad även under en deff. Så du kan gott fortsätta på de lägre reps setten.

Vad gäller proteinet så är det kanske ett onödigt kcal intag om du redan får i dig tillräckligt i din dagliga kost? Kommer inte helt ihåg vad rekomendationerna låg på, det finns i någon länk där Grubb postade resultat från en studie. Har för mig att intaget av proteinintaget ska ligga på ca 1,5 - 2 gram per kilo kroppsvikt.

Får du redan i dig den mängden protein så kan du ju skippa ditt extra tillskott då det bara blir ett "onödigt" kcal intag.

Du verkar minst sagt ha en hög aktivitetsfaktor :), så experimentera lite med matintaget och se var du bör ligga för en nedgång. Tror inte du behöver direkt svälta med all den träningen!

Bajjeen
2008-09-22, 20:33
tack för svaren =)

fick bli ett nytt 100% Whey Protein från Optimum Nutrition, det gold standard..