handdator

Visa fullständig version : Hur viktig är ration mellan protein, fett och kolhydrater i varje måltid?


Black Star Abyss
2008-09-20, 19:02
Behöver man ens bry sig om den?

Eddie Vedder
2008-09-20, 19:06
Inte särskill petnoga. Men att lyckas få till en välbalanserad måltid rent allmänt där ration är helt horribelt konstig är ju svårt.

En nyttigt måltid har oftast en helt okej makronutrientkomposition så ät bara med sunt förnuft och skaffa dig inte ÄNNU mer helt onödiga problem.

viktor.larsson
2008-09-21, 02:14
Binder inte kolhydrater fett?

King Grub
2008-09-21, 04:39
Nä...

L-Sami
2008-09-21, 12:00
Binder inte kolhydrater fett?

och hur skulle det egentligen gå till? :D

Andreas Guiance
2008-09-21, 23:49
och hur skulle det egentligen gå till? :D

Man häller olivolja över bröd typ?;)

Anonym112
2008-09-22, 00:06
Binder inte kolhydrater fett?

Du tänker nog på fenomenet när man äter en måltid med riktigt mycket kolhydrater + riktigt mycket fett, t.ex en pizza. Kolhydraterna höjer insulinet till skyhöga nivåer, och fettet slinker lättare in som kroppsfett.

Elfsberg
2008-09-22, 01:38
och hur skulle det egentligen gå till? :D

..som om nånting i våra kroppar är självklart? Dryg kommentar. :(

Ronja
2008-09-23, 11:08
Nån som vet var man hittar fakta om nlc/iso?

50cent
2008-09-23, 17:10
säg att man äter 5 måltider och på de fyra första måltiderna äter man endast kolhydrater och/eller fett och på den sista måltiden äter man endast protein, bygger man sämre på det jämfört med att ha protein i varje måltid?

Rahf
2008-09-23, 17:24
Jag säger såhär: Lycka till med att hitta ett livsmedel som smakar bra och samtidigt ger endast protein eller endast fett.

Det är inte rationellt tänkande. Samtidigt så tror jag knappast att det finns någonting positivt med att försöka sig på ett sånt upplägg.

Jag agerar moraltant i denna tråd.

Eddie Vedder
2008-09-23, 17:30
säg att man äter 5 måltider och på de fyra första måltiderna äter man endast kolhydrater och/eller fett och på den sista måltiden äter man endast protein, bygger man sämre på det jämfört med att ha protein i varje måltid?

Nu är det ju i praktiken omöjligt i stort sett, det skulle innebära olja och socker på de fyra första måltiderna samt proteinisolat på den sista typ. Näringsbrist here I come!:D

Men om man åsidosätter allt sånt så är nog svaret ja. Jag är övertygad om att det skulle innebära en negativ proteinbalans med det upplägget. Fettlösliga vitaminer skulle man gå miste om vid alla fettfria måltider, det i sig är skadligt för hälsan.

Vidare lär inte ett koncentrerat proteinintag per dygn kunna räcka för att upprätthålla proteinbalansen. En stor del av det tror jag skulle oxidera till energi och resten av dagen skulle ju innebära inadekvat proteintillförsel.

Det är ju såklart bara gissningar eftersom exemplet är helt fiktivt och teoretiskt. Aldrig lär något dylikt ha undersökts och inga forskningsetiska regler lär tillåta något sådant heller.;)

skaparn
2008-09-23, 19:14
I och för sig är det rätt många som äter en banan efter träning. Den kan ju sägas innehålla nästan endast kolhydrater. Så helt orimligt är inte scenariot att man de två på träning följande timmarna endast får i sig en makronutrient.