handdator

Visa fullständig version : Vilket parti skull du rösta på idag? Offentlig poll


Sidor : [1] 2

Allan
2008-09-20, 13:43
Nå???? Ska vi se om siffrorna från den andra pollen håller även när man inte röstar anonymt?

Jax
2008-09-20, 13:48
Jag ändrade mig inte...

Björkvedens mästare
2008-09-20, 13:48
Vänsterpartiet eller miljöpartiet eller sossarna, fast miljöpartiet är iofs. opålitliga och skulle kunna gå över till den onda sidan bara för att få vara med i regeringen.

flowster
2008-09-20, 13:49
Vänsterpartiet för mig, deras politik är den som ligger mig närmast även om den ligger långt ifrån mig samtidigt.

NiXPhoenix
2008-09-20, 13:50
Men hur menade du med ditt resonemang om dubbel/trippelröstare?

Förstår inte hur det kan undvikas bara för att pollen är öppen.

flowster
2008-09-20, 13:51
Men hur menade du med ditt resonemang om dubbel/trippelröstare?

Förstår inte hur det kan undvikas bara för att pollen är öppen.
Kanske för att om man ser att en medlem som registrerat sig idag och röstat på SD så vet man huruvida man ska ta den rösten seriöst eller inte.

Allan
2008-09-20, 13:54
Kunde vara kul att se om resultaten står sig om man inte får vara anonym. Dessutom kanske man kunde göra så att man diskuterar annan politik i den här tråden. Som t ex att den borgerliga regeringens besparingar på a-kassan har fått en halv miljon människor att idag stå utan skyddsnät om det skulle bli sämre tider. Och har man sett - det blev det!

AJO
2008-09-20, 13:56
Den här pollen behöver ju inte bli rättvisande för att den är offentlig. Det är inte alla som kan stå för vad de röstar på och det behöver de inte göra i det riktiga valet iheller. Men man motverkar ju trippelröstning och "dagsfärska" användare..

NiXPhoenix
2008-09-20, 13:56
Kanske för att om man ser att en medlem som registrerat sig idag och röstat på SD så vet man huruvida man ska ta den rösten seriöst eller inte.



Jo, visst, men blir jäkla klickande på medlemsnamn man inte känner igen då. Men visst, de som vill kan ju göra det och skriva i tråden.

priceless
2008-09-20, 13:57
Fortfarande SD..

NiXPhoenix
2008-09-20, 13:57
Den här pollen behöver ju inte bli rättvisande för att den är offentlig. Det är inte alla som kan stå för vad de röstar på och det behöver de inte gör a i de riktiga valet iheller. Men man motverkar ju trippelröstning och "dagsfärska" användare..


Dagsfärska användare jo, trippelröstning av konton som är reggade för länge sen och har ett par röster? Njaa

Thobias
2008-09-20, 13:58
SD; med motiveringen EU-motståndet och den ohållbara invandringspolitiken som förs i vår välfärdsstat.

Allan
2008-09-20, 13:58
Lägg ner det där tjafset om trippelröstning eller inte.

priceless
2008-09-20, 13:59
Jag håller med om att folk i allmänhet inte vill tala om vilka dom röstat på, vissa vill inte ens berätta det för vänner just för att alla människor har sån olika syn på saker och ting och just politikdebatter kan bli riktigt heta och slita sönder folks relationer.. En oändlig diskussion..

NiXPhoenix
2008-09-20, 14:00
Lägg ner det där tjafset om trippelröstning eller inte.


Men det var ju du själv som skrev om konton reggade från samma IP-adress i den andra tråden.

skrev fel i mitt inlägg ovan, ...har ett par inlägg ska det så klart stå. För övrigt har jag sett medlemmar som är reggade för länge sen, med bilder på sig själva och allt, beskrivning i biografin. Noll poster. Kan varit att de enbart postat i allmänt, men då har de max 2-3 år på nacken om jag inte har fel.

D Andersson
2008-09-20, 14:00
Kd skulle få min stödröst om det var val idag

flowster
2008-09-20, 14:00
Jag tycker man ska komma ihåg en väldigt viktig sak i en poll som denna. Väldigt många som röstar i en poll som denna vet inte ens varför de röstar som de gör, kanske bara för att någon polare gör det eller man hört något bra om det partiet. För många kanske det bara är kul att rösta på tex SD trots att man inte vet hur deras politiska program ser ut.

Många som röstar har ju väldigt lite eller knappt någon insikt i det partiet man röstar på...Så egentligen säger en poll som denna inte så himla mycket, vore egentligen mycket bättre om ALLA som röstar även skriver en motivation till varför de röstade som de gjorde.

Allan
2008-09-20, 14:01
Men det var ju du själv som skrev om konton reggade från samma IP-adress i den andra tråden.

skrev fel i mitt inlägg ovan, ...har ett par inlägg ska det så klart stå.

Ja, och vi slipper den diskussionen här.

Allan
2008-09-20, 14:03
Dessutom är det rätt givande att se på den övriga demografiska fördelningen i resultatet. Ålder och kön. Studerande eller i arbete. Regionala skillnader. Det finns många olika saker som en offentlig poll kan ge upphov till diskussion om.

Thobias
2008-09-20, 14:05
Den enda skillnaden jag ser såhär långt är att sossarna inte röstat än?

flowster
2008-09-20, 14:05
Den enda skillnaden jag ser såhär långt är att sossarna inte röstat än?
Ska du börja analysera rösterna efter 5min?

Tricklev
2008-09-20, 14:06
Jag tycker man ska komma ihåg en väldigt viktig sak i en poll som denna. Väldigt många som röstar i en poll som denna vet inte ens varför de röstar som de gör, kanske bara för att någon polare gör det eller man hört något bra om det partiet. För många kanske det bara är kul att rösta på tex SD trots att man inte vet hur deras politiska program ser ut.

Många som röstar har ju väldigt lite eller knappt någon insikt i det partiet man röstar på...Så egentligen säger en poll som denna inte så himla mycket, vore egentligen mycket bättre om ALLA som röstar även skriver en motivation till varför de röstade som de gjorde.

Så hur skiljer sig detta ifrån riktiga val? =/

stevebc
2008-09-20, 14:06
Piratpartiet. Det är en proteströst mot olika saker. JA, jag ÄR medveten om att det är ett sakparti som aldrig skulle kunna styra landet blablabla.

RandomC
2008-09-20, 14:10
Jag tycker man ska komma ihåg en väldigt viktig sak i en poll som denna. Väldigt många som röstar i en poll som denna vet inte ens varför de röstar som de gör, kanske bara för att någon polare gör det eller man hört något bra om det partiet. För många kanske det bara är kul att rösta på tex SD trots att man inte vet hur deras politiska program ser ut.

Många som röstar har ju väldigt lite eller knappt någon insikt i det partiet man röstar på...Så egentligen säger en poll som denna inte så himla mycket, vore egentligen mycket bättre om ALLA som röstar även skriver en motivation till varför de röstade som de gjorde.

Jaså? Så du menar att dessa personer skulle rösta annorlunda eller inte rösta alls vid nästa val? Jag har svårt att förstå hur du resonerar.

D Andersson
2008-09-20, 14:13
Något man kan diskutera är om Sd platsar längst till höger, om tanken med ordningen nu var att presentera partierna från vänster till höger borde väl Sd ligga någonstans ovan centern men nedanför socialdemokraterna och miljöpartiet flyttas upp ovanför sossarna.

Pudzianovski
2008-09-20, 14:13
Ett alternativ är att rösta blankt också (om du inte räknar det under sista alternativet eller om du bara menar de som faktiskt röstar på ett parti).

jaaaaag
2008-09-20, 14:14
Så många SD:are.. tragiskt.

flowster
2008-09-20, 14:21
Jaså? Så du menar att dessa personer skulle rösta annorlunda eller inte rösta alls vid nästa val? Jag har svårt att förstå hur du resonerar.
Vad jag menar är att många väljer något bara för att polare tycker/röstar på ett speciellt parti, eller för att man hört en enstaka bra sak om det partiet vilket gör att man inte ser till helheten och därmed kanske gör ett dåligt val. Har inte påstått att de personerna skulle rösta annorlunda vid ett riktigt val.

Exdiaq
2008-09-20, 14:25
Jaha, vem är det som kan se vilka som röstat på vad? Allan bara?

För om det är så så kan du Allan lika bra stänga tråden igen eftersom den blir likadan som den tidigare tråden.

Osten80
2008-09-20, 14:27
Jaha, vem är det som kan se vilka som röstat på vad? Allan bara?

För om det är så så kan du Allan lika bra stänga tråden igen eftersom den blir likadan som den tidigare tråden.

Klicka på resultatsiffrorna.

LoTiX
2008-09-20, 14:30
SD. Vänstern har jag inget för, högern är inte i närheten tillräckligt ekonomiskt liberala. Båda sidor hatar SD. Stor bonus att man samtidigt visar sin protest mot den nuvarande invandringen som inte är bra för någon part. Ta in folk i massor, dra ner på pengarna till de som jobbat för landet i 40 år så dessa nya kan försörjas. Packa in dem i betongförorter där de varken lär sig språket eller får jobb genom att totalt bryta med det land de bor i.

Ingenting jag pratar högt om. Vissa verkar anse att SD är rasister och nazister.

flowster
2008-09-20, 14:32
SD. Vänstern har jag inget för, högern är inte i närheten tillräckligt ekonomiskt liberala. Båda sidor hatar SD. Stor bonus att man samtidigt visar sin protest mot den nuvarande invandringen som inte är bra för någon part. Ta in folk i massor, dra ner på pengarna till de som jobbat för landet i 40 år så dessa nya kan försörjas. Packa in dem i betongförorter där de varken lär sig språket eller får jobb genom att totalt bryta med det land de bor i.

Ingenting jag pratar högt om. Vissa verkar anse att SD är rasister och nazister.
Om man läser på deras hemsida och ser till folks uttalande relateras SD till rasism ja, dock inte nazism. Det är en väldigt stor skillnad på de begreppen.

LoTiX
2008-09-20, 14:36
Om man läser på deras hemsida och ser till folks uttalande relateras SD till rasism ja, dock inte nazism. Det är en väldigt stor skillnad på de begreppen.

Allan verkar inte vilja få den här tråden "förstörd" också så jag ska inte diskutera det där. Min åsikt är bara att det där ordet har fått helt sjuka proportioner.

KlopFer
2008-09-20, 14:37
Måderaterna:)

Flygplan
2008-09-20, 14:42
Om man läser på deras hemsida och ser till folks uttalande relateras SD till rasism ja, dock inte nazism. Det är en väldigt stor skillnad på de begreppen.

Helt otroligt korkat inlägg. Men vad kan man vänta sig av en stenkastare, för om man är vänsterpartist så gillar man att kasta gatstenar och bryta mot lagen, inte sant?
Dessutom; "om man läser på deras hemsida och ser till folks uttalande relateras VP till kommunism ja."

hultman
2008-09-20, 14:44
Det beror på vilka jag upplever som mest liberala för tillfället. För tillfället är det Moderaterna, även om det periodvis kan vara Centerpartiet. Jag skulle aldrig få för mig att rösta på ett parti beståendes av tomtar av rent pragmatiska skäl.

Deceiver85
2008-09-20, 15:13
Dessutom är det rätt givande att se på den övriga demografiska fördelningen i resultatet. Ålder och kön. Studerande eller i arbete. Regionala skillnader. Det finns många olika saker som en offentlig poll kan ge upphov till diskussion om.

Speciellt på internet där möjligheterna att vara anonym är väldigt stora?

NiXPhoenix
2008-09-20, 15:23
Alliansen ska ha infriat många av sina vallöften (runt hälften tror jag), men ändå har så många bytt tillbaka till vänsterblocket igen, vad tror ni det beror på?


All negativ rapportering i media tror jag har bidragit, bland annat det här precis i början när tre? ministrar tvingades avgå.


Själv tycker jag att de sänker skatterna med alldeles för låga belopp, men det måste kanske få ta sin tid.

Poxeman
2008-09-20, 15:25
Vad jag menar är att många väljer något bara för att polare tycker/röstar på ett speciellt parti, eller för att man hört en enstaka bra sak om det partiet vilket gör att man inte ser till helheten och därmed kanske gör ett dåligt val. Har inte påstått att de personerna skulle rösta annorlunda vid ett riktigt val.

Men hur tycker du att det ska gå till då?
Vill du ha ett "röstningskörkort" där man måste gå en utbildning och bevisa att man läst på om de olika partierna? Demokrati är inte felfritt, det finns alltid felkällor / svårigheter men man ska nog passa sig för att rangordna människors åsikter efter hur mycket dom läst på.

Jajje
2008-09-20, 15:28
Jag har inte ändrat mig. Rösten skulle tillfalla Moderaterna.

r3mpuh
2008-09-20, 15:33
Piratpartiet.

http://www.piratpartiet.se/

"Vi värnar om din rätt till ett privatliv. Tyvärr är vi det enda partiet som gör det, och inte är berett att kompromissa bort den frågan."

Det piratpartiet kämpar för är delad kultur, fri kunskap och skyddat privatliv. Låter utmärkt:)

Vinter
2008-09-20, 15:36
Skulle rösta på FP, jag är socialliberal och gillar deras program bäst även om jag inte gillar allt.

Lillgrabben
2008-09-20, 15:37
Röstar på S nästa val.

Enda andra alternativet skulle vara V, men jag håller mig till SAP.

L-Sami
2008-09-20, 15:38
Folkpartiet

130kg finsk sisu
2008-09-20, 15:40
Röstade på annat part eftersom jag bor i Finland och röstar där på Svenska folkpartiet. Det parti som alla(80%) av vi finlandssvenskar röstar på.

stridis
2008-09-20, 15:59
Skulle rösta på FP, jag är socialliberal och gillar deras program bäst även om jag inte gillar allt.

Jag är också sådan, men jag tycker tillräckligt illa om vissa delar så det blir nog en blankröst här. Jag är ingen Nato-vän t.ex.

Muaytudd
2008-09-20, 16:03
Kunde vara kul att se om resultaten står sig om man inte får vara anonym. Dessutom kanske man kunde göra så att man diskuterar annan politik i den här tråden. Som t ex att den borgerliga regeringens besparingar på a-kassan har fått en halv miljon människor att idag stå utan skyddsnät om det skulle bli sämre tider. Och har man sett - det blev det!

Om folk inte orkar jobba så vill inte jag betala för det heller ;)

Röda_Lacket
2008-09-20, 16:05
Skulle vilja fortsätta att rösta på sossarna men tyvärr så funkar inte den invandringspolitik vi har idag. Därför blir det SD som en proteströst!

130kg finsk sisu
2008-09-20, 16:10
Skall bli mycket intressant att se vad denna öppna poll ger för resultat.
Först då kan D-85 säga "största parti på kolo", och då kan Sd även mötas med mer respekt i mera ögon.
Men jag skulle vilja se hur många av de som röstar(oavsett parti) som är verksam utanför den allmänna delen.

Trevligt med politik, speciellt då det inte gäller mej direkt. Utan man kan med objektivt öga se på diskussionen!

Black Star Abyss
2008-09-20, 16:12
Den här tråden riskerar att bli en häxjakt.

Trance
2008-09-20, 16:14
Som t ex att den borgerliga regeringens besparingar på a-kassan har fått en halv miljon människor att idag stå utan skyddsnät om det skulle bli sämre tider. Och har man sett - det blev det!

Tjänade inte folk mer på skatteminskningarna än det?

Muaytudd
2008-09-20, 16:14
I teorin skulle jag allra helst vilja ha Socialdemokrati. Hur skönt skulle det vara och veta att allt är fixat pga. att jag betalar skatt. Skolan skulle vara toppen, miljön finfin, brandkår etc.

Tyvärr så känns det som att det inte fungerar i praktiken.

Kom och tänka på en sak för ett tag sedan. Alla som lever på bidrag. De kommer ju alltid och rösta på Socialdemokraterna så länge de står för bidragen.

Det betydet att Soccarna måste anamma detta och fortsätta med att punga ut bidrag överallt.

Bidragsberoende i en ond cirkel.

Det är som i Malmö. Reepalu vet att integrationen inte fungerar i Malmö med omnejd. Det skulle behövas kvalitativa (som värdfamiljer etc) och kvantitativa (mindre invandring) för att få det fungera.

Vågar han sätta igång några förändringar? NEJ! För då skulle han förlora alla väljare.

D Andersson
2008-09-20, 16:18
Alla som lever på bidrag. De kommer ju alltid och rösta på Socialdemokraterna så länge de står för bidragen.

Det betydet att Soccarna måste anamma detta och fortsätta med att punga ut bidrag överallt.

Bidragsberoende i en ond cirkel.


I dessa rader har du nyckeln till socialdemokraternas framgång i ett nötskal. Bygg upp ett system som gör tillräckligt många beroende av det för att utgöra vågmästare och makten och framförallt systemet är säkrat för all framtid, i princip oavsett vilket parti som regerar.

KlopFer
2008-09-20, 16:37
I dessa rader har du nyckeln till socialdemokraternas framgång i ett nötskal. Bygg upp ett system som gör tillräckligt många beroende av det för att utgöra vågmästare och makten och framförallt systemet är säkrat för all framtid, i princip oavsett vilket parti som regerar.

+1

Känns förjävligt.

Räcker med att kolla på ungefär 3-4 av mina granner och det stinker bidragsberoende på långa vägar. Idioterna borde bli vräkta och deras barn satta hos någon fosterfamilj. Verkligen alla kan jobba i hemmet vilket gör en bara mera frustrerad.

Muaytudd
2008-09-20, 16:40
+1

Känns förjävligt.

Räcker med att kolla på ungefär 3-4 av mina granner och det stinker bidragsberoende på långa vägar. Idioterna borde bli vräkta och deras barn satta hos någon fosterfamilj. Verkligen alla kan jobba i hemmet vilket gör en bara mera frustrerad.

Så e det. Har sagt upp bekantskapen med folk som bara drar runt, jobbar svart och gör vad dom vill medans dom tankar bidrag.

Man blir så förbannad.

Black Star Abyss
2008-09-20, 16:42
Jag tror många av samhällets problem skulle försvinna om vi (så gott som) avskaffade socialbidraget och ersatte barnbidraget med ett skatteavdrag som motsvarar samma summa som barnbidraget.

pragmatist
2008-09-20, 16:49
Kunde vara kul att se om resultaten står sig om man inte får vara anonym. Dessutom kanske man kunde göra så att man diskuterar annan politik i den här tråden. Som t ex att den borgerliga regeringens besparingar på a-kassan har fått en halv miljon människor att idag stå utan skyddsnät om det skulle bli sämre tider. Och har man sett - det blev det!

Frågan är väl varför de går ur, när de allra flesta har fått skattesänkningar som är mycket större än höjningen av a-kasseavgiften. Kan det vara så att folk inte kan räkna? ;)

micke81
2008-09-20, 16:53
samma som i förra tråden,kul att lite vettiga synpunkter syns i denna tråd..

Grisen
2008-09-20, 16:57
Tricklev du som är vettig, kan du spöa din brorsa?

Allan
2008-09-20, 17:10
Tjänade inte folk mer på skatteminskningarna än det?

Inte de arbetslösa. De som tjänar är de som arbetar, och ju mer man tjänar, vilket märkligt ofta hänger ihop med att man inte riskerar sägas upp, desto mer pengar har man fått.
De sammanlagda skattesänkningarna motsvarar nog ganska precis prisuppgång, höjda avgifter och tariffer för gemene man, men man fick otrygghet och ovisshet på köpet istället.

Allan
2008-09-20, 17:11
+1

Känns förjävligt.

Räcker med att kolla på ungefär 3-4 av mina granner och det stinker bidragsberoende på långa vägar. Idioterna borde bli vräkta och deras barn satta hos någon fosterfamilj. Verkligen alla kan jobba i hemmet vilket gör en bara mera frustrerad.

Så du väljer politik efter vad du ser hos dina grannar? Eller rättare sagt, vad du TROR sker inom deras väggar????

Fatalist
2008-09-20, 17:18
Hade valet varit idag hade jag röstat M, det betyder inte att jag skulle gjort det imorgon eller om 2 år.

pragmatist
2008-09-20, 17:25
Inte de arbetslösa. De som tjänar är de som arbetar, och ju mer man tjänar, vilket märkligt ofta hänger ihop med att man inte riskerar sägas upp, desto mer pengar har man fått.
De sammanlagda skattesänkningarna motsvarar nog ganska precis prisuppgång, höjda avgifter och tariffer för gemene man, men man fick otrygghet och ovisshet på köpet istället.

Så vitt jag förstår är det framför allt de som har nära till pension och betraktar sig (med viss rätt) som skyddade av turordningsreglerna i LAS som lämnat a-kassan, t.ex. äldre personer i landstinget eller den kommunala sektorn. Detta förefaller styrkas av att inte alls lika många har gått ur facket - man anser sig sitta säkert när man har facket i ryggen, och tycker då inte att den dyrare a-kassan är nödvändig eftersom man ändå går i pension om några år. Om det vore fattigdom som drev bort folk från a-kassan borde ju folk gå ur facket också kan man tycka.

Allmän prisuppgång har förvisso gröpt ur effekten av lägre skatt för många men den hade ju ägt rum i alla fall. Man kan ju istället fråga sig vad som hade hänt med folks köpkraft om man bara haft prisuppgång och högre räntor men inga skattesänkningar som kompensation.

Deceiver85
2008-09-20, 17:28
...och Sverigedemokraterna är nu största parti i den här tråden med...vad försökte du egentligen bevisa Allan?

D Andersson
2008-09-20, 17:31
Inte de arbetslösa...

Vad har vi för ersättningnivåer (procet av lönen alt. belopp) när det gäller långtidssjukskrivning, arbetslöshet, förtidspension, karensdagar etc. Någon som känner sig manad att lägga dessa siffror och data på bordet, detta ska sedan jämföras med vad som gällde tidigare.

Med dessa siffror som utgångspunkt ska diskussionen föras huruvida det är rimligt med rådande ersättningsnivåer om man inte arbetar.

Flygplan
2008-09-20, 17:40
Att ha en avatarbild med Mona Sahlin bärande en slöja gick visst inte an :confused:

Jag respekterar kolozzeums regler, men jag tycker att det är lite märkligt att man inte får ha en bild på en av Sveriges mest kända personer som avatar. Även om den bilden inte direkt används flitigt i svensk media, så är bilden helt äkta.

micke81
2008-09-20, 17:50
Att ha en avatarbild med Mona Sahlin bärande en slöja gick visst inte an :confused:

Jag respekterar kolozzeums regler, men jag tycker att det är lite märkligt att man inte får ha en bild på en av Sveriges mest kända personer som avatar. Även om den bilden inte direkt används flitigt i svensk media, så är bilden helt äkta.

kolozzeum är precis som det sverige vi lever i inte en plats för fritt tänkande och görande

b_61
2008-09-20, 17:51
Sd helt klart. Var just ute och promenerade, kändes som det stod invandrare nästan överallt och gapade.

Flygplan
2008-09-20, 17:56
kolozzeum är precis som det sverige vi lever i inte en plats för fritt tänkande och görande

Nej då, jag förväntar mig inte att kolozzeum ska vara en demokrati direkt. Klart att moderatorna ska kunna göra vad de vill :) Men det hade varit trevligt med en förklaring. Jag har bara en känsla av en bild av Fredrik Reinfeldt bärande en cowboyhat inte blivit borttagen.

ChrisDEFC
2008-09-20, 17:56
ta från dom fattiga och ge till dom rika! moderaterna är bäst.

08-dude
2008-09-20, 18:14
Skulle jag rösta idag så skulle det bli SD för jag är för en minskad invandring, då d detta är det enda parti som vill minska just på detta.

Eller så skulle jag rösta på Moderaterna, främst för att jag är för att arbete skall löna sig. Hur rättvist är det om min slöa granne som varken utbildar sig eller skaffar ett arbete får ut nästan lika mycket i bidrag som mig som arbetar 40h/veckan ?
Helt åt hevlete enligt mig, jag vill inte betala hans hyra eller bilar.

Såg på intervju med Mona S på TV4 där hon uttalar sig att hon vill att inkomsterna skall MINSKA mellan de som arbetar och de som lever på bidrag, hon är helt kass !!!!

Aldrig att jag någon gång mer röstar på Socialdemokraterna i alla fall, den saken är säker.

Black Star Abyss
2008-09-20, 18:15
ta från dom fattiga och ge till dom rika! moderaterna är bäst.

Vänsterpartiet (och socialdemokraterna) - ta från de som arbetar ihop pengar och ge till de som inte arbetar.

08-dude
2008-09-20, 18:19
Så många SD:are.. tragiskt.


Ja det är tragiskt att tidigare partier har skött invandrarfrågan så dåligt så att många i befolkningen endast kan vända sig till SD om det vill få till en minskad invandring.

Hemi
2008-09-20, 18:22
Jag erkanner att jag har fruktansvart svart for Mona Sahlin, men det skulle nog bli partiet (S).

08-dude
2008-09-20, 18:23
Vänsterpartiet (och socialdemokraterna) - ta från de som arbetar ihop pengar och ge till de som inte arbetar.

Ja, det är helt sjukt att ett parti som förespråkar detta faktiskt får så många röster. Skulle kunna tyda på att jävligt många lever på bidrag.

Enda gruppen där jag är för höga bidrag är fasktiskt för pensionärerna, dom har dock faktiskt varit med och byggt upp landet och dragit in skatter under många år.

Men dom som aldrig har arbetat skall knappt få till hyran tycker jag.
Jag känner till flera halv-bekanta som är kring 25-30år och kanske jobbat i några månder totalt under sitt hela liv. Dom är fullt friska, men resonerar att det inte lönar sig att arbeta :-/

Väldigt illa.

Fangface
2008-09-20, 18:24
Ja det är tragiskt att tidigare partier har skött invandrarfrågan så dåligt så att många i befolkningen endast kan vända sig till SD om det vill få till en minskad invandring.

Tänkte just skriva nåt liknande, men det behövde jag ju inte nu.

*går ut på balkongen och heilar lite istället, är ju Sverigedemokrat....;)

Ignatius72
2008-09-20, 18:36
Kunde vara kul att se om resultaten står sig om man inte får vara anonym. Dessutom kanske man kunde göra så att man diskuterar annan politik i den här tråden. Som t ex att den borgerliga regeringens besparingar på a-kassan har fått en halv miljon människor att idag stå utan skyddsnät om det skulle bli sämre tider. Och har man sett - det blev det!

Har inte folk fått välja själva menar du? Förövrigt har skattesänkningarna gjort att tex en undersköterska fått 5% mer i lön.

Mourten
2008-09-20, 18:47
som alla sagt, är inte rasist lr nånting men jag måste säga att alla andra pariter sköter invadringsfrågorna förjävligt, därför SD.
Är egentligen mer FP i min "läggning"

flowster
2008-09-20, 19:06
Helt otroligt korkat inlägg. Men vad kan man vänta sig av en stenkastare, för om man är vänsterpartist så gillar man att kasta gatstenar och bryta mot lagen, inte sant?
Dessutom; "om man läser på deras hemsida och ser till folks uttalande relateras VP till kommunism ja."
Så rasism är bättre än kommunism? Tror inte ens du vet vad kommunism är.

KlopFer
2008-09-20, 19:23
Så du väljer politik efter vad du ser hos dina grannar? Eller rättare sagt, vad du TROR sker inom deras väggar????

Tror sker? vi är inga fönsterittare som glor på våra grannar och snackar skit bakom deras ryggar. Det är min mammas bästa kompisar men jag hatar dem ändå.

Våran granne till höger betalar ungefär 500kr i hyra och eftersom hon har barn så blir hon inte vräkt. Istället går soc in och betalar allting. Hon säljer hundvalpar och tjänar 70-100tusen men går det till sina jävla skulder? nej, hon köper prylar och mera hundar och fortsätter så.

nackskott

KlopFer
2008-09-20, 19:27
Tror sker? vi är inga fönsterittare som glor på våra grannar och snackar skit bakom deras ryggar. Det är min mammas bästa kompisar men jag hatar dem ändå.

Våran granne till höger betalar ungefär 500kr i hyra och eftersom hon har barn så blir hon inte vräkt. Istället går soc in och betalar allting. Hon säljer hundvalpar och tjänar 70-100tusen men går det till sina jävla skulder? nej, hon köper prylar och mera hundar och fortsätter så.

nackskott

Alla är svenskar btw

Exdiaq
2008-09-20, 19:34
Klicka på resultatsiffrorna.



Tadaa :thumbup:

stridis
2008-09-20, 19:42
Våran granne till höger betalar ungefär 500kr i hyra och eftersom hon har barn så blir hon inte vräkt. Istället går soc in och betalar allting.

Inget system är perfekt. Vill du ha barn med en otrygg uppväxt eller som fosterbarn? Vad blir det av dem då?

Jag tror många av samhällets problem skulle försvinna om vi (så gott som) avskaffade socialbidraget och ersatte barnbidraget med ett skatteavdrag som motsvarar samma summa som barnbidraget.

Halleluja! Då får jag som är fattig inte råd att ha bil då alla småslynglar kommer driva runt och inte bara sno mina satans antenner stup i kvarten utan kanske också roa sig med att tagga den stackarns bilen. Jag har inte råd med garage. Ens extrajobb är nästan beroende på tillgång till bil. Go figure.

Tänk hårt och länge hurdant samhällsklimat ni vill ha. Jag vill ha ett gott samhälle där det finns chanser till saker och ting.

Baan
2008-09-20, 19:44
Jag vet inte. Känns inte som det är en intressant skillnad vilka som än vinner.

Edit: Av dom partierna man kan tänka sig att dom vinner, dvs S eller Alliansen. Givetvis kanske det blir andra bullar med jönspartierna (SD) men vettefan även där..

Flygplan
2008-09-20, 20:03
Så rasism är bättre än kommunism? Tror inte ens du vet vad kommunism är.

Nej, jag tycker att rasism och kommunism är lika illa.

Min poäng var att du som borde akta dig för att kalla sverigedemokrater rasister, då det är lika fel som att kalla vänsterpartister för kommunister.

Chaan
2008-09-20, 20:07
Aktiv Demokrati.

Ställningstagande mot politiker som fjärmar sig och för den kommande politiska internetrevolutionen.

Muaytudd
2008-09-20, 20:09
Nej, jag tycker att rasism och kommunism är lika illa.

Min poäng var att du som borde akta dig för att kalla sverigedemokrater rasister, då det är lika fel som att kalla vänsterpartister för kommunister.

Sen har vi problemet att Sverige är i chock när det gäller rasism. Man kan inte säga bu eller bä för då är det rasism.

Det viktiga är att allt ska ske på individnivå.

Det är skitsamma om det är Göran eller Ali som gör otyg. Den som gör det ska straffas.

Ett konkret exempel enligt mig. Om man ska bli Svensk så tycker jag att ett krav är att man inte begår brott under X tid. Om man begår brott ska man inte få rätt till att bli Svensk.
Om man dock sköter sig så ska det gå.

Det är dock så infekterat att prata om sånt här för då är man rasistisk helt plötsligt.

Exdiaq
2008-09-20, 20:16
Sen har vi problemet att Sverige är i chock när det gäller rasism. Man kan inte säga bu eller bä för då är det rasism.

Det viktiga är att allt ska ske på individnivå.

Det är skitsamma om det är Göran eller Ali som gör otyg. Den som gör det ska straffas.

Ett konkret exempel enligt mig. Om man ska bli Svensk så tycker jag att ett krav är att man inte begår brott under X tid. Om man begår brott ska man inte få rätt till att bli Svensk.
Om man dock sköter sig så ska det gå.

Det är dock så infekterat att prata om sånt här för då är man rasistisk helt plötsligt.


Jag tycker ändå att det har skett en liten förändring sedan SD började få högre opinionssiffror. Det tycker jag är rätt bra för då kan jag kanske hitta ett annat parti än SD, som jag nu är lite tveksam till att rösta på.

hangatyr
2008-09-20, 20:28
miljöpartiet även i den här pollen. de tycker om miljön, det hörs på namnet!

Clarkolofsson
2008-09-20, 20:30
Ge mig ett parti som är för kärnkraft, mot alla former av bidrag och satsar nästa uteslutande på skola och vård. Samt ett skatteläge snarlikt det vi har idag.

Clarkolofsson
2008-09-20, 20:33
Förstår inte riktigt vad ett parti som Mp har att göra i riksdagen. Man kan förihelvete inte grunda en hel ideologi på att Leffe och Pia ska odla potatis och sparris i sina blomdlådor, samt cykla sina 3.5 mil till jobbet och och ha en vindsnurra på taket.

Allt är relativt. Visst miljön är viktig i sig, men inte så pass viktigt att den kan styra en hel ekonomi.

Bubban
2008-09-20, 20:36
Hur i helskotta kan det komma sig att hela 43 personer är så främlingsfientliga? Vad är det som gör att folk är så rädda för invandrare? Förutfattade meningar? Smygrasism/rasism? Skrämmande, verkligen.

Ett tips till er 43: Försök att få inblick i andra kulturer innan ni yttrar er om saker ni inte vet ett skit om.

Trance
2008-09-20, 20:38
Hur i helskotta kan det komma sig att hela 43 personer är så främlingsfientliga? Vad är det som gör att folk är så rädda för invandrare? Förutfattade meningar? Smygrasism/rasism? Skrämmande, verkligen.

Ett tips till er 43: Försök att få inblick i andra kulturer innan ni yttrar er om saker ni inte vet ett skit om.

Nu skall jag inte prata om gränsen av främlingsfientlighet hos de 43 utan jag undrar om du vill öppna gränserna helt?

Muaytudd
2008-09-20, 20:42
Hur i helskotta kan det komma sig att hela 43 personer är så främlingsfientliga? Vad är det som gör att folk är så rädda för invandrare? Förutfattade meningar? Smygrasism/rasism? Skrämmande, verkligen.

Ett tips till er 43: Försök att få inblick i andra kulturer innan ni yttrar er om saker ni inte vet ett skit om.

Det är du som är rasistisk som drar alla oss under en kam men det fattar du nog inte.

Exdiaq
2008-09-20, 20:43
Hur i helskotta kan det komma sig att hela 43 personer är så främlingsfientliga? Vad är det som gör att folk är så rädda för invandrare? Förutfattade meningar? Smygrasism/rasism? Skrämmande, verkligen.

Ett tips till er 43: Försök att få inblick i andra kulturer innan ni yttrar er om saker ni inte vet ett skit om.



Jag trodde att ni som är emot SD hade släppt det argumentet vid det här laget, men tydligen inte.

Flygplan
2008-09-20, 20:45
Hur i helskotta kan det komma sig att hela 43 personer är så främlingsfientliga? Vad är det som gör att folk är så rädda för invandrare? Förutfattade meningar? Smygrasism/rasism? Skrämmande, verkligen.

Ett tips till er 43: Försök att få inblick i andra kulturer innan ni yttrar er om saker ni inte vet ett skit om.

Det där med att man inte är van vid andra kulturer tror jag inte på. Titta på SD:s siffor i invandrartäta orter så blir det nog ganska klart för dig att det är folk som har erfarenhet av mångkultur som röstar på sverigedemokraterna.

Och nej, det handlar inte främlingsfientlighet, det handlar om en insikt att extrem massinvandring i samband med en obefintlig intregrationspolitik fungerar inte. Valet faller på SD för de flesta då det helt enkelt inte finns något annat parti som vill ta i frågan ens med tång.

Själv bor jag i Malmö och mina närmsta vänner är invandrare. Vi alla tänker rösta på SD. Främlingsfientliga är det sista vi är.

Fangface
2008-09-20, 21:07
Ett tips till er 43: Försök att få inblick i andra kulturer innan ni yttrar er om saker ni inte vet ett skit om.

Andra kulturer funkar säkert ypperligt i ett land där alla anammar den. Att blanda ihop en massa kulturer och förvänta sig förståelse/hänsyn/respekt, m.m gentemot varandra har ALDRIG fungerat. Så varför skulle det funka i Sverige? Är vi så mycket bättre än andra?

Sen handlar det inte om främlingsfientlighet. Problemet är inte invandrarna i sig. Problemet är, som så många redan påpekat, en totalt misslyckad och oansvarig integrationspolitik.
Ett steg i rätt riktning är att för det första erkänna att det finns ett problem. Något som ingen verkar erkänna, men som många "vanliga" människor upplever.
När då SD är det enda partiet som vill kännas vid detta så är det väl inte så konstigt att de får röster.....

Jo förrästen, en gång har jag varit rädd för en invandrare. Det var då jag såg en komma gående med en pistol i handen mitt på ljusa dan.
Hade iofs blivit lika rädd om det var en svensk....

Ramrod
2008-09-20, 21:12
Förstår inte riktigt vad ett parti som Mp har att göra i riksdagen. Man kan förihelvete inte grunda en hel ideologi på att Leffe och Pia ska odla potatis och sparris i sina blomdlådor, samt cykla sina 3.5 mil till jobbet och och ha en vindsnurra på taket.

Allt är relativt. Visst miljön är viktig i sig, men inte så pass viktigt att den kan styra en hel ekonomi.

Du verkar vara ganska dum i huvudet, det är nog bäst för alla att du slutar skriva inlägg. :em:

C.E.J.
2008-09-20, 21:14
Jag vet inte. Jag gillar sossarnas byråkrati men vill samtidigt se förnyelse (m). Å andra sidan pekar ju Allan ut det negativa i deras senaste förnyelser. Jag vill se vänsterpartiet balansera sossarna vad gäller "klassiska arbetarfrågor", medan de har idéer som får mig att inte vilja ha dem i riksdagen alls. Jag vet inte.

Trance
2008-09-20, 21:16
Du verkar vara ganska dum i huvudet, det är nog bäst för alla att du slutar skriva inlägg. :em:

Han har väl en rätt stor poäng om att en stor del av miljöpartiet vill driva en politik som är enormt lång från den verklighet vi lever i dag.

Jorgen
2008-09-20, 21:19
Du verkar vara ganska dum i huvudet, det är nog bäst för alla att du slutar skriva inlägg. :em:

Det är nog du som skall sluta upp med det tror jag.
Annars finns risken att du blir mer än varnad nästa gång.

mini
2008-09-20, 21:35
Idag hade det blivit Folkpartiet. Imorgon kanske jag hade svarat något annat, men jag tycker generellt att de behövs. Synd att de har Björklund som posterpojke.

NiXPhoenix
2008-09-20, 21:37
Jag tycker ändå att det har skett en liten förändring sedan SD började få högre opinionssiffror. Det tycker jag är rätt bra för då kan jag kanske hitta ett annat parti än SD, som jag nu är lite tveksam till att rösta på.


Tycker det är ganska dåligt att rösta på något av de etablerade partierna även om de borgerliga skulle börja erkänna problem och vilja minska invandringen (det verkar i alla fall moderaterna vilja faktiskt).
De har svikit, ja till och med förrått, det svenska folket i flera årtionden. Bara för att de rätt vad det är vänder kappan efter vinden tycker jag inte det kan ursäkta gårdagen.

dared
2008-09-20, 22:18
M... Skulle gärna se Fp med en riktigt bra och liberal partiledare. Tyvärr kan jag inte rösta dem på grund av deras syn på skolan.

"Inför ett ordningsomdöme i betyget
Omdömen i ordning ska införas i terminsbetygen och visa om eleven låter andra barn arbeta ostört och använder ett acceptabelt språkbruk."

Ordning i all ära, men jag tycker inte alls det klinkar bra i mina öron. Låter mer som en general än en pedagog. Brukar kunna reagera endel när jag hör Björklunds uttalanden. Jag tvivlar på att de kommer att lyckas stimulera eleverna genom sina reformer. Jag skulle verkligen vilja se en skola som ser eleverna som deras kunder och jag ställer mig tveksam om Björklund har den approachen.

Det är svårt att sätta fingret på, men jag gick ett år HS i USA och jag vill inte att det ska bli som där. Lärarna och skolan hade väldigt mycket makt över eleverna, det var väldigt svårt att ifrågasätta saker. (orkar inte gå in mer detaljerat på det.) Ska tillägga att det fanns många bra delar i deras skolor också.

Nu kommer väl säkerligen en röst på M också bidra till detta, men vill inte ge Björklund min röst.

The_RobRoy
2008-09-20, 22:26
Hah, vilket jävla resultat :D

Då är det bevisat alltså, Svenssons fördommar om att byggare är korkade och farliga är besannade.

EkarN
2008-09-20, 22:42
Sverigedemokraterna fortfarande.

ChrisDEFC
2008-09-20, 22:48
Vänsterpartiet (och socialdemokraterna) - ta från de som arbetar ihop pengar och ge till de som inte arbetar.

jepp det är precis så det ska va. man kan väll kalla det en typ av försäkring? precis som att alla som har hela och fina bilar hjälper den som kör på en älg el liknande i trafiken och får ut en ny på försäkringen. jävlar va folk har hängt upp sig på bidragsfuskare. borde man då inte satsa mer pengar på att komma åt dom som fuskar till sig bidragen istället för att sänka för alla bidragstagar där majoriteten faktiskt har en vettig anledning till att inte jobba?

skattesänkningar hit, skattesänkningar dit. har vänner på jobbet som har hus och skattesänkningen på bostäder har drabbat dom för dom har fått höjd avgift där "alla" ska tjäna på det. men en person som har en villa för 15-20mille tjänar säkert multum varje månad på den sänkta skatten. skit samma om jag får 1000kr mer i månaden om dom höjer bilskatten, akasseavgiften, fackavgiften och massa andra avgifter så för mig som är en skapligt betald industriarbetare så går jag +-0 på skattesänkningarna och då tjänar jag ändå nästan 25k före skatt. sen får man inte glömma att skattesänkningarna faktiskt är pengar som ska tas någonstans ifrån inte bara nått som kommer som en skänk från ovan som vanligt folk verkar tro. det dras ju givetvis från resten av kakan. dom enda som tjänar på skattessänkningarna är överklassen eller möjligen dom som tjänar skapligt och vägrar gå med i akassa, facket och inte kör bil.

glad att jag inte är mer insatt i området än vad jag är för blir bara så jävla förbannad på dagens politik. allt handlar bara om den enskilda individen i det här landet. tjänar jag bra ska jag faaan inte ge nått till dom som har ett helvete för det är deras egna fel att dom har fått sparken, har medfödda sjukdomar, eller funktionshinder eller psykiska sjukdomar eller liknande och inte kan dra sitt strå till stacken. Och folk är argare på någon som inte jobbar och får bidrag än vad dom är på grova brottslingar idag även om personen som går på bidrag kanske jobbat i 10-20år och faktiskt har svårt att få jobb. jag säger INTE att det inte existerar folk som går på bidrag och har det skönt för det finns en hel massa men att välja politik helt efter det är ju idiotiskt enligt mig. politik är mer än bara en bidragsfuskare som sitter i soffan och kliar sig på pungen och har 9k ut i månaden.

Nitrometan
2008-09-20, 22:49
Jag röstar på de lila här också.

Piratpartiet alltså.

Ignatius72
2008-09-20, 22:53
glad att jag inte är mer insatt i området än vad jag är för blir bara så jävla förbannad på dagens politik.

Det är bra med självinsikt.

Black Star Abyss
2008-09-20, 22:59
jepp det är precis så det ska va. man kan väll kalla det en typ av försäkring? precis som att alla som har hela och fina bilar hjälper den som kör på en älg el liknande i trafiken och får ut en ny på försäkringen. jävlar va folk har hängt upp sig på bidragsfuskare. borde man då inte satsa mer pengar på att komma åt dom som fuskar till sig bidragen istället för att sänka för alla bidragstagar där majoriteten faktiskt har en vettig anledning till att inte jobba?

skattesänkningar hit, skattesänkningar dit. har vänner på jobbet som har hus och skattesänkningen på bostäder har drabbat dom för dom har fått höjd avgift där "alla" ska tjäna på det. men en person som har en villa för 15-20mille tjänar säkert multum varje månad på den sänkta skatten. skit samma om jag får 1000kr mer i månaden om dom höjer bilskatten, akasseavgiften, fackavgiften och massa andra avgifter så för mig som är en skapligt betald industriarbetare så går jag +-0 på skattesänkningarna och då tjänar jag ändå nästan 25k före skatt. sen får man inte glömma att skattesänkningarna faktiskt är pengar som ska tas någonstans ifrån inte bara nått som kommer som en skänk från ovan som vanligt folk verkar tro. det dras ju givetvis från resten av kakan. dom enda som tjänar på skattessänkningarna är överklassen eller möjligen dom som tjänar skapligt och vägrar gå med i akassa, facket och inte kör bil.

glad att jag inte är mer insatt i området än vad jag är för blir bara så jävla förbannad på dagens politik. allt handlar bara om den enskilda individen i det här landet. tjänar jag bra ska jag faaan inte ge nått till dom som har ett helvete för det är deras egna fel att dom har fått sparken, har medfödda sjukdomar, eller funktionshinder eller psykiska sjukdomar eller liknande och inte kan dra sitt strå till stacken. Och folk är argare på någon som inte jobbar och får bidrag än vad dom är på grova brottslingar idag även om personen som går på bidrag kanske jobbat i 10-20år och faktiskt har svårt att få jobb. jag säger INTE att det inte existerar folk som går på bidrag och har det skönt för det finns en hel massa men att välja politik helt efter det är ju idiotiskt enligt mig. politik är mer än bara en bidragsfuskare som sitter i soffan och kliar sig på pungen och har 9k ut i månaden.

Det är själva principen med bidrag jag är emot. Det är inte mitt fel att någon som inte arbetar är arbetslös! Jag är inte så hjärtlös att jag skulle låta folk svälta, men har man inte jobb så ska man heller inte ha något överskott, dvs man bör få mat och hyra betalt men sen ska det vara stopp! Alla bidrag som kan tas bort bör avskaffas omgående, de vi måste ha bör stramas åt och minskas rejält. Många myndigheter som arbetsförmedlingen osv gör inte ett skit för någon och kan därför också avskaffas. Det finns massvis att spara in pengar på. Sossesverige har ju gjort så folk inte kan ta ansvar för sina liv. Det viktigaste för mig är frihet, och den får aldrig offras för saker som jämlikhet osv.

Trance
2008-09-20, 23:02
Det är själva principen med bidrag jag är emot. Det är inte mitt fel att någon som inte arbetar är arbetslös! Jag är inte så hjärtlös att jag skulle låta folk svälta, men har man inte jobb så ska man heller inte ha något överskott, dvs man bör få mat och hyra betalt men sen ska det vara stopp! Alla bidrag som kan tas bort bör avskaffas omgående, de vi måste ha bör stramas åt och minskas rejält. Många myndigheter som arbetsförmedlingen osv gör inte ett skit för någon och kan därför också avskaffas. Det finns massvis att spara in pengar på. Sossesverige har ju gjort så folk inte kan ta ansvar för sina liv. Det viktigaste för mig är frihet, och den får aldrig offras för saker som jämlikhet osv.

När vi ändå är inne på bidrag och subventionering.

Jag läser statsvetenskap som huvudämne och nationalekonomi som bi-ämne.

ChrisDEFC
2008-09-20, 23:07
skulle vilja säga att problemet är att många jämnställer frihet med privatisering av statliga bolag. sen det där med att "jag vill välja själv" kommer driva detta land i fördärvet tror jag. alla är inte så förmögna att göra bra val här i livet så jag tycker att en bra grundstomme är behövlig där vi har en skola våra barn kan gå i som är gratis. att man får vård om man går till sjukan utan att behöva punga ut 35000 om man brutit några revben (en polare på snowboard tur i usa), osv osv ni förstår vad jag menar. folk är alldeles för lättpåverkade för att det ska gå bra om alla själva får bestämma allt, det är ett faktum(läs medias betydelse på i princip allt vi gör nu för tiden).

Ignatius72: jag är som sagt glad för det och har inget problem att erkänna det heller men eftersom detta är ett diskussionsforum så tänkte jag va lite wild and crazy.

Black Star Abyss
2008-09-20, 23:15
När vi ändå är inne på bidrag och subventionering.

Mindre än en tredjedel av de 7500 man får ut som student är bidrag, resten är lån. Dessutom så är det skillnad på studenter som kommer tillföra landet någonting mot personer som i de allra flesta fall helt enkelt är för lata för att jobba. Min pappa har arbetat med soc så kom inte och säg att det är folk som "för tillfället har det svårt".

skulle vilja säga att problemet är att många jämnställer frihet med privatisering av statliga bolag.

Ja, man kan inte privatisera allt, det håller jag med om.

Trance
2008-09-20, 23:20
Mindre än en tredjedel av de 7500 man får ut som student är bidrag, resten är lån. Dessutom så är det skillnad på studenter som kommer tillföra landet någonting mot personer som i de allra flesta fall helt enkelt är för lata för att jobba. Min pappa har arbetat med soc så kom inte och säg att det är folk som "för tillfället har det svårt".

Du missar en liten del..typ kostnaden för utbildningen? Sedan kanske man inte borde säga saker som "allra flesta" osv. Blir lite dumt då.

ChrisDEFC
2008-09-20, 23:20
har du någon statistik el liknande på hur många som fuskar med bidrag för visar det sig att det är dom allra flesta som du säger så tycker jag vi ska ta kraftag mot dom. jag är allmänt emot folk som begår brott. jag kan tillägga att jag tycker att det ska läggas in mer resurser där istället och dom kan dom ju ta från skatten dom får in från alla som tjänar fruktansvärt mycket :D

Thobias
2008-09-20, 23:29
skulle vilja säga att problemet är att många jämnställer frihet med privatisering av statliga bolag. sen det där med att "jag vill välja själv" kommer driva detta land i fördärvet tror jag. alla är inte så förmögna att göra bra val här i livet så jag tycker att en bra grundstomme är behövlig där vi har en skola våra barn kan gå i som är gratis. att man får vård om man går till sjukan utan att behöva punga ut 35000 om man brutit några revben (en polare på snowboard tur i usa), osv osv ni förstår vad jag menar. folk är alldeles för lättpåverkade för att det ska gå bra om alla själva får bestämma allt, det är ett faktum(läs medias betydelse på i princip allt vi gör nu för tiden).Okej... where to start?
Avsaknaden av statliga bolag, eller framförallt, avsaknaden av statliga MONOPOL är naturligtvis av yttersta vikt för ett fritt samhälle. Som det är nu har jag inte friheten att varken starta ett drog-, alkohol- eller spelföretag och inte heller rätten att välja några andra alternativ än de som staten har, eftersom statens våldsapparat upprätthåller monpolet.

Sen kommer vi till det här med sjukvård och skola. Eftersom vi tvingas genom skatter att betala för sjukvården och skolan som finns, blir det "dubbelt pris" om vi skulle söka oss till ett annat alternativ. Med andra ord, för andra än de allra rikaste är det helt omöjligt att söka sig till andra alternativ än de statliga, eftersom vi påtvingas betalningen för de statliga oavsett om vi använder dem, eller inte. Samma gäller kollektivtrafiken. Alternativ lokalt kan inte uppstå, eftersom de statliga(kommunala) är subventionerade av pengarna som statsapparaten systematiska rånar av oss varje månad, så konkurrans är helt omöjligt. Därför tvingas vi helt enkelt att nöja oss med den misär som är kollektiv sjukvård, skola och kollektivtrafik. Det är dyrt, det är trångt, det är ineffektivt, det är svettigt och kvalitén är en bergochdalbana. Senast igår blev min flickväns bäste vän inlagd på sjukhus, efter att upprepade gånger varit inne med ett djupt sår i foten. Läkarna lokalt sa till henne att det var ingen fara, låt det vara några dagar så lägger det sig. Igår sa hon nej och uppsökte läkarvård i en annan stad, varpå dom helt chockade säger att det var tur att hon kom in nu, hade hon kommit in någon dag senare hade de fått amputera foten. Infektionen har spridit sig trots antibiotika-behandling och nu stundar troligtvis tung kirurgi. Kanon!

Vidare dårå. Om man nu så simpelt anser att människor inte är förmögna att ta hand om sig själva, hur kan man anse att vissa människor är förmögna att ta hand om sig själva, samt 10 miljoner andra människor? Jag hoppas för övrigt att du inser att de vansinniga priserna i USA beror just på att staten lagt sig i marknaden från första början?

Nej, det enda som är faktum är att socialism är ett levande helvete. En mörk, "planekonomisk" misär, vars profetia är uppfylld när alla har det lika. Lika illa, vill säga.

Black Star Abyss
2008-09-20, 23:30
Du missar en liten del..typ kostnaden för utbildningen?

Hur är det relevant? Som att fråga sig vad polisen kostar. Socialbidrag är pengar på ingenting. Skola och annat är sådant som faktiskt behövs.

ChrisDEFC
2008-09-20, 23:31
tänk bara om folk gick omkring och var irriterade på folk som gör inbrott, snor saker, skadegörelse, annan typ av försingring och ekonomisk brottslighet. tror det är en mer sund inställning som ger rätt singnaler till våra barn iställer för att "gör va du vill bara du inte lever på bidrag för då jävlar!". tycker det är lite samma sak med invandringen som i sig inte är ett problem. problemet uppstår när personer lyfter fram det som ett problem och fryser ut dom som precis kommit till landet. detta i sin tur leder till att dom känner sig ovälkomna och värdelösa och om jag kom till ett land där folk inte ville se mig, inte ville prata med mig, inte ville ge mig jobb men ändå hade skyhöga krav på att jag minsann skulle lära mig språket inom några veckor samt skaffa jobb fortare än kvickt annars va jag bara en parasit som levde på det som folket tjänat in till stadskassan och som bara tillhörde det landets folk. ja nu blev det rörigt men attityden till problemet är stor del av problemet.
kriminalliteten bland invandrare tror jag är en följd av det jag just skrev, dom har svårt att komma in och tappar därför hoppet om att på ärlig väg komma upp i den standard som varje random svensk har. sen att kriminalliteten bland invandrare inte skulle va ett problem kan väl knappast någon säga men istället för att utvisa varje invandrare som ens tittar skumt på något så borde inställningen ändras, samma med bidragsfuskare och en hel hop med andra saker åxå. tänk dig att faktiskt vara så sjuk så man inte kan jobba och kanske lider av en psykisk sjukdom som inte syns på utsidan och alla grannar tittar snett på en och tar en för att vara bidragsfuskare det kan inte va någon höjdare.

ChrisDEFC
2008-09-20, 23:32
Hur är det relevant? Som att fråga sig vad polisen kostar. Socialbidrag är pengar på ingenting. Skola och annat är sådant som faktiskt behövs.

skulle vilja säga att socialbidrag åxå är något som FAKTISKT behövs.

Trance
2008-09-20, 23:37
Hur är det relevant? Som att fråga sig vad polisen kostar. Socialbidrag är pengar på ingenting. Skola och annat är sådant som faktiskt behövs.

Du vill så gott som ta bort socialbidraget men tycker fullständigt skattefinansierad högre utbildning är lika självklar som polisen?

ChrisDEFC
2008-09-20, 23:42
Okej... where to start?
Avsaknaden av statliga bolag, eller framförallt, avsaknaden av statliga MONOPOL är naturligtvis av yttersta vikt för ett fritt samhälle. Som det är nu har jag inte friheten att varken starta ett drog-, alkohol- eller spelföretag och inte heller rätten att välja några andra alternativ än de som staten har, eftersom statens våldsapparat upprätthåller monpolet.

Sen kommer vi till det här med sjukvård och skola. Eftersom vi tvingas genom skatter att betala för sjukvården och skolan som finns, blir det "dubbelt pris" om vi skulle söka oss till ett annat alternativ. Med andra ord, för andra än de allra rikaste är det helt omöjligt att söka sig till andra alternativ än de statliga, eftersom vi påtvingas betalningen för de statliga oavsett om vi använder dem, eller inte. Samma gäller kollektivtrafiken. Alternativ lokalt kan inte uppstå, eftersom de statliga(kommunala) är subventionerade av pengarna som statsapparaten systematiska rånar av oss varje månad, så konkurrans är helt omöjligt. Därför tvingas vi helt enkelt att nöja oss med den misär som är kollektiv sjukvård, skola och kollektivtrafik. Det är dyrt, det är trångt, det är ineffektivt, det är svettigt och kvalitén är en bergochdalbana. Senast igår blev min flickväns bäste vän inlagd på sjukhus, efter att upprepade gånger varit inne med ett djupt sår i foten. Läkarna lokalt sa till henne att det var ingen fara, låt det vara några dagar så lägger det sig. Igår sa hon nej och uppsökte läkarvård i en annan stad, varpå dom helt chockade säger att det var tur att hon kom in nu, hade hon kommit in någon dag senare hade de fått amputera foten. Infektionen har spridit sig trots antibiotika-behandling och nu stundar troligtvis tung kirurgi. Kanon!

Vidare dårå. Om man nu så simpelt anser att människor inte är förmögna att ta hand om sig själva, hur kan man anse att vissa människor är förmögna att ta hand om sig själva, samt 10 miljoner andra människor? Jag hoppas för övrigt att du inser att de vansinniga priserna i USA beror just på att staten lagt sig i marknaden från första början?

Nej, det enda som är faktum är att socialism är ett levande helvete. En mörk, "planekonomisk" misär, vars profetia är uppfylld när alla har det lika. Lika illa, vill säga.

det där med dubbelt pris på skola, som jag som oinsatt fattat det så får väl friskolor lika mycket bidrag/elev som statliga skolor. kan säkert ha fattat det fel men trodde det va så.

tycker att det är jättebra med statlig kollektivtrafik och att alla går i samma skola osv sen att kvaliteten på det inte är den bästa så är det väl just kvaliteten man ska jobba på istället för att placera ut dom rika i dyra superskolor och skicka resten till en sämre skola än den vi har idag (pga att det då med alla skattesänkningar inte kommer in lika mycket pengar till skolan samt att alla duktiga lärare kommer bli handplockade till dom finare skolorna). tycker det är helt bissart att det finns så många i detta land som är för att dom som har mycket pengar åxå ska ha stooooora fördelar i vårt samhälle på bekostnad av dom som har det dåligt ställt, men ni som tycker det kanske har såpass rika föräldrar att ni sitter säkert i båten även om ni losar jobbet pga att ni knäcker ryggraden i en bilolycka och blir lam resten av livet. jag kanske har kollat för mycket på robin hood va vet jag men jag tycker ändå att det är rimligt att den som har mycket ska dela med sig till den som har lite.

som slutkläm i dag så tror jag att vi kommer effektivisera ihjäl oss i hela världen innan den sprängs av all överkonsumtion :Virro hehe...

Poxeman
2008-09-20, 23:43
Förstår inte riktigt vad ett parti som Mp har att göra i riksdagen. Man kan förihelvete inte grunda en hel ideologi på att Leffe och Pia ska odla potatis och sparris i sina blomdlådor, samt cykla sina 3.5 mil till jobbet och och ha en vindsnurra på taket.

Allt är relativt. Visst miljön är viktig i sig, men inte så pass viktigt att den kan styra en hel ekonomi.

Jag röstar på MP för att de behövs.
I princip ser jag dom som ett missnöjesparti, genom att rösta på MP kan man få de andra partierna att inse hur viktig miljöfrågan är!

ChrisDEFC
2008-09-20, 23:51
Jag röstar på MP för att de behövs.
I princip ser jag dom som ett missnöjesparti, genom att rösta på MP kan man få de andra partierna att inse hur viktig miljöfrågan är!

skulle åxå röstat på miljöpartiet om dom haft en lite vettigare helhetspolitik. tycker absolut att det behövs ett parti som specialiserar sig på att rädda miljön. synd bara att dom inte blivit så stora i usa och kina än, go mp =)

Black Star Abyss
2008-09-20, 23:56
Du vill så gott som ta bort socialbidraget men tycker fullständigt skattefinansierad högre utbildning är lika självklar som polisen?

Tycker att utbildning är en av få saker som faktiskt kan vara skattefinansierat.

Thobias
2008-09-20, 23:58
det där med dubbelt pris på skola, som jag som oinsatt fattat det så får väl friskolor lika mycket bidrag/elev som statliga skolor. kan säkert ha fattat det fel men trodde det va så.

tycker att det är jättebra med statlig kollektivtrafik och att alla går i samma skola osv sen att kvaliteten på det inte är den bästa så är det väl just kvaliteten man ska jobba på istället för att placera ut dom rika i dyra superskolor och skicka resten till en sämre skola än den vi har idag (pga att det då med alla skattesänkningar inte kommer in lika mycket pengar till skolan samt att alla duktiga lärare kommer bli handplockade till dom finare skolorna). tycker det är helt bissart att det finns så många i detta land som är för att dom som har mycket pengar åxå ska ha stooooora fördelar i vårt samhälle på bekostnad av dom som har det dåligt ställt, men ni som tycker det kanske har såpass rika föräldrar att ni sitter säkert i båten även om ni losar jobbet pga att ni knäcker ryggraden i en bilolycka och blir lam resten av livet. jag kanske har kollat för mycket på robin hood va vet jag men jag tycker ändå att det är rimligt att den som har mycket ska dela med sig till den som har lite.

som slutkläm i dag så tror jag att vi kommer effektivisera ihjäl oss i hela världen innan den sprängs av all överkonsumtion :Virro hehe...

En friskola är bara en skola inom kollektivets satta parametrar med några frispecifika timmar. Man läser ändå samma saker inom samma uppsatta ramar av "mål" och tillägnas som sagt bara några timmar att lägga på annat. Om det sen är musik, fotboll eller armbrytning är irrelevant. Att söka sig till en helt egen privatskola finns inte.

Det handlar inte om det. Det handlar om kollektivets ineffektivitet. Anledningen till att det är dyrt, trångt och lider av pissig kvalité är för att det som den statliga våldsapparaten är bra på är på att råna folk på 50% av sin inkomst varje månad, INTE att organisera bra skola och sjukvård. Tvärtom så är den förjävla dålig på det och kommer så förbli, eftersom den med våld tvingar på sig själva som det enda alternativet och lider således inte av konkurransens effektivisering.

Jag har inga rika föräldrar, eller någon båt att hänga i. Jag motsätter mig bara av principskäl den självrättfärdigade tron till staten storebror som allsmäktig frälsare åt dumma människor som inte kan hantera sin egen ekonomi. Varje dag, runt omkring mig känner jag hur jag drunknar i mina egna suckar över det patetiska nederlag som är socialismen, hur varje del av min vardag präglas av dess påtvingade ineffektivitet och hur till synes ovetandes de indoktrinerade fåren bredvid mig i den svettiga, överfyllda tågvagnen tycks vara. De fattar inte att roten till problemen ligger just i planekonomin de deltar i, inte att vi inte rånar de rika på tillräckligt mycket skatt varje månad.

Avesta
2008-09-21, 02:23
Hah, vilket jävla resultat :D

Då är det bevisat alltså, Svenssons fördommar om att byggare är korkade och farliga är besannade.
Byggare? Knappast, småpöjkar som står för det mesta av dumheterna. Det är en förolämpning gentemot byggarna att inkludera nykläckta ungdomar i begreppet. ;)

Khyron_
2008-09-21, 09:38
Vad skulle det här bevisa Allan? att SD sympatisörer är ljusskygga individer som inte vågar stå för sin åsikter offentligt att de har fått nog av de 7 partiernas misslyckade invandringspolitik?

Exhale_
2008-09-21, 09:47
Sossarna FTW! :D

D Andersson
2008-09-21, 09:55
Några pratade tidigare om att vi måste föra en vettig integrationspolitik, vad ska den bestå av? Är det öht möjligt att integrera flyktingar genom politik?

Sveriges problem är inte flyktingmottagande utan massarbetslöshet som i sin tur beror på för höga sociala skyddsnät. Väldigt många arbetar inte och så har det alltid varit och kommer alltid att vara så länge det inte lönar sig mer att arbeta och mindre att inte göra det. I början av 70-talet hade vi noll karensdagar och alltså (tror det som mest var) 90% ersättning från första dagen och det förekom ett enormt överutnyttjande av sjukförsäkringen, MEN vi hade råd med det och därför var det inget problem. Arbete är förutsättningen för välfärd, ju mer arbete desto högre välfärd. De riktiga jobb som försvunnit sedan 70-talet har inte kommit tillbaka utan ersatts av jobb i offentlig sektor, arbetsmarknadsåtgärder samt långtidssjukskrivningar och förtidspensioneringar. Sossarna är som en naiv och alldeles för snäll farmor, man identifierar grupper av svaga och hjälper dem gärna, men saknar helt förmåga att avhjälpa själva svagheten och få folk att klara sig på egen hand.

Lösningen för Sverige är att landet i vissa avseenden blir ett hårdare och mer "otryggt" samhälle, nuvarande system har gjort oss till ett arbetsskyggt folk bestående av fifflare och myglare. Det finns ingen koppling mellan arbete och försörjning i det här landet utan många arbetar mest för att det är roligt, är arbete inte roligt så stannar man hemma iom att man ändå har försörjningen tryggad.
Nödvändiga steg är förutom det man redan gjort, d.v.s. att lägga ner integrationsverket, även lägga ner AMS och satsa kraftigt på polis och rättsväsen, vi pratar om tusentals fler poliser och naturligtvis högre utdömda straff. Hederligt arbete ska löna sig, bidrag ska vara en ren nödhjälp och brott ska bestraffas hårt. Iom att bidragsdelen blir en nödhjälp, inte bara pengamässigt utan även när det gäller folks inställning, så kommer fusk och överutnyttjande automatiskt att minimeras. Folk måste bli sin egen lyckas smed, ta situationen i egna händer istället för att suga på statens spenar.

jaaaaag
2008-09-21, 11:00
Ja det är tragiskt att tidigare partier har skött invandrarfrågan så dåligt så att många i befolkningen endast kan vända sig till SD om det vill få till en minskad invandring.

Du får det att låta som om det är jättesynd om er, herregud.. vad ni har emot invandringen kommer jag aldrig på riktigt att förstå heller.

Hemi
2008-09-21, 11:19
Du får det att låta som om det är jättesynd om er, herregud.. vad ni har emot invandringen kommer jag aldrig på riktigt att förstå heller.


Ha ha ha!
+1

Khyron_
2008-09-21, 11:42
Du får det att låta som om det är jättesynd om er, herregud.. vad ni har emot invandringen kommer jag aldrig på riktigt att förstå heller.

Att inte ha ett tak för invandringen är lika oförnuftigt som att inte stänga kranen när glaset är fullt. Det handlar om sunt bondförnuft. Allt fler kräver därför ett tak på invandringen.

Röda_Lacket
2008-09-21, 13:30
Göran Johansson är en av dom få sossarna jag respekterar idag synd bara att så fort han försöker lösa problemen vi fått i gbg pga den för stora invandringen skriker folk rasism i hans egna parti. Personen som bor långt ifrån problemen i sina fina villor eller insattslägenheter Göran Johansson bor i kortedala vilket är en utsatt förort.

Vi har idag folk som uttalar sig om saker dom aldrig upplevt. Jag har bott i bla biskopsgården som på senare år har blivit en krigszon. Väldigt lätt för andra att säga att alla som inte vill ha det som det är där är rasister. Varför bor ni själva inte i dessa områden då!. Den stora invandringen på kort tid har lett till att vissa områden idag inte är säkra för folk att bo i med ständig skottlossning det går inte att fortsätta ta emot fler folk i dessa områden.

Specielt inte när man vägrar att utvisa dom som är kriminella nu drog dom ifs in denhos uppehållstillstånd bara x antal år försent.

Bahir
2008-09-21, 14:49
Folkpartiet - mycket på grund av deras syn på kärnkraft, men håller även med dem på flera andra punkter (finnes i den andra tråden eller på deras hemsida).

En annan sak bra med alliansen hittills är att statsskulden har minskat såpass mycket. Jag vet inte om det skulle ha hänt under fortsatt socialdemokratstyre, men bra är det i alla fall.

jaaaaag
2008-09-21, 14:49
Att inte ha ett tak för invandringen är lika oförnuftigt som att inte stänga kranen när glaset är fullt. Det handlar om sunt bondförnuft. Allt fler kräver därför ett tak på invandringen.

Sunt bondförnuft..

Kan du förklara varför vi ska ha ett tak på invandringen? Vad är din egen anledning till att du inte vill stänga kranen? Eller är du bara ännu en sådan där dryg person som är så bitter på hela världen så att du lägger all bitterhet på invandringen?

130kg finsk sisu
2008-09-21, 14:55
Göran Johansson är en av dom få sossarna jag respekterar idag synd bara att så fort han försöker lösa problemen vi fått i gbg pga den för stora invandringen skriker folk rasism i hans egna parti. Personen som bor långt ifrån problemen i sina fina villor eller insattslägenheter Göran Johansson bor i kortedala vilket är en utsatt förort.

Vi har idag folk som uttalar sig om saker dom aldrig upplevt. Jag har bott i bla biskopsgården som på senare år har blivit en krigszon. Väldigt lätt för andra att säga att alla som inte vill ha det som det är där är rasister. Varför bor ni själva inte i dessa områden då!. Den stora invandringen på kort tid har lett till att vissa områden idag inte är säkra för folk att bo i med ständig skottlossning det går inte att fortsätta ta emot fler folk i dessa områden.

Specielt inte när man vägrar att utvisa dom som är kriminella nu drog dom ifs in denhos uppehållstillstånd bara x antal år försent.
Är detta verkligen sant?
Varför görs det ingenting isf?
Jag vägrar att tro att svenska politiker skulle stå och blunda inför dessa massiva problem om det är så som du beskriver?!

Bahir
2008-09-21, 15:19
Sunt bondförnuft..

Kan du förklara varför vi ska ha ett tak på invandringen? Vad är din egen anledning till att du inte vill stänga kranen? Eller är du bara ännu en sådan där dryg person som är så bitter på hela världen så att du lägger all bitterhet på invandringen?

Skämtar du eller? Det blir ju överbelastning, för att inte tala om ännu mer segregering. Om man dessutom tar emot vemsomhelst kan du ge dig fanken på att, bland de som inte kommer hit pga riktiga flyktingskäl, knappast är de som Sverige skulle behöva vad gäller utbildad arbetskraft. Ska dessa sedan finansieras på bekostnad av Svenska state, dvs oss skattebetalare i slutändan, har det ju bildats ett system där staten inte uppfyller sin funktion i hänsyn till sina medborgare. Det blir ju bortkastade pengar från Sveriges sida, speciellt om bidrag osv sedan förs ut ur landet till släktingar i Långtbortistan.

Vad är dina argument för att ta emot en massa invandrare, och kan du rättfärdiga det ekonomiskt? (Visst, man ska titta på saker från den mänskliga sidan också, men i slutändan så är det pengarna som styr, och Sverige har väl redan tagit sig an en större last än många andra länder procentuellt sett).

Kan också nämnas att jag kommer från intilliggande förorter till Rinkeby och Tensta, har i stort sett bara invandrarpolare i de trakterna, och har sett mycket av det fiffel och fuffens som pågår.

Khyron_
2008-09-21, 15:23
Är detta verkligen sant?
Varför görs det ingenting isf?
Jag vägrar att tro att svenska politiker skulle stå och blunda inför dessa massiva problem om det är så som du beskriver?!

För att alla proffstyckare och politiker så skulle förlora så mycket prestige..
De har under 30år bedrivit en politik som kört landet ner i botten..

Kolla in Jan Milld i min signatur ifall du vill veta hur debatten går i media när det gäller invandringen, SD mm..

Röda_Lacket
2008-09-21, 15:52
Är detta verkligen sant?
Varför görs det ingenting isf?
Jag vägrar att tro att svenska politiker skulle stå och blunda inför dessa massiva problem om det är så som du beskriver?!

Jag vet inte varför inget görs. Men det som jag upplever är att man bara skyller på att det inte finns massa fritidsgårdar osv, när det egentligen är fel på folks attityder och föräldrar som skiter i sina barn. Förebilden för många i såkallade "ghetton" är tony montana eller 50 cent. Och man skyller allt på staten utan att ta ett eget ansvar. Jag hade inte alltid pengar eller dom senaste sakerna när jag växte upp men inte fan gick jag eller mina kompisar ut och rånade andra. Idag är attityden helt annan.

Sverige är ett av värdens bästa länder där alla kan få hjälp. Det kostar inte pengar att skaffa en utbildning som det gör i flera andra länder. Vi har en bra sjukvård jämfört med andra länder och även ett skyddsnät där folk som inte jobbar får pengar.


Jag är inte 100% svensk utan har turkiska rötter så jag har sett båda sidorna av historien. Och det som har bygts upp på senare år i en fullständigt värdelös intergration är väldigt farligt. Det märker man nu med alla gängkrig i olika städer. Har personligen sett hur ställen om biskopsgåren och bergsjön tömts på svenskar där det innan funkade ganska bra när det var ca 10-20% invandrare. Varför flyttade alla dessa svenskar från områdena?

Flygplan
2008-09-21, 16:42
Är detta verkligen sant?
Varför görs det ingenting isf?
Jag vägrar att tro att svenska politiker skulle stå och blunda inför dessa massiva problem om det är så som du beskriver?!

Om en politiker bara som så mycket säger ett ord som kan förknippas med att han kanske tycker att det är en god idé att minska invandringen så är hans karriär över. Han skulle bli uthängd i media och hela hans liv skulle mer eller mindre bli förstört.

Jag vet inte riktigt om det här kännetecknar en demokrati... Vad tycker du, som finne?

jaaaaag
2008-09-21, 17:04
Skämtar du eller? Det blir ju överbelastning, för att inte tala om ännu mer segregering. Om man dessutom tar emot vemsomhelst kan du ge dig fanken på att, bland de som inte kommer hit pga riktiga flyktingskäl, knappast är de som Sverige skulle behöva vad gäller utbildad arbetskraft. Ska dessa sedan finansieras på bekostnad av Svenska state, dvs oss skattebetalare i slutändan, har det ju bildats ett system där staten inte uppfyller sin funktion i hänsyn till sina medborgare. Det blir ju bortkastade pengar från Sveriges sida, speciellt om bidrag osv sedan förs ut ur landet till släktingar i Långtbortistan.

Vad är dina argument för att ta emot en massa invandrare, och kan du rättfärdiga det ekonomiskt? (Visst, man ska titta på saker från den mänskliga sidan också, men i slutändan så är det pengarna som styr, och Sverige har väl redan tagit sig an en större last än många andra länder procentuellt sett).

Kan också nämnas att jag kommer från intilliggande förorter till Rinkeby och Tensta, har i stort sett bara invandrarpolare i de trakterna, och har sett mycket av det fiffel och fuffens som pågår.

Jag tittar på saker från den mänskiga sidan eftersom jag inte på något sätt lider av att vi tar emot invandrare. Jag har inget emot att betala pengar till de som behöver det och har det värre än jag, jag är lyckligt lottad som lever i Sverige och jag har aldrig själv stött på någon negativ effekt av att Sverige tar emot många invandrare.

Skattepengarna är inte på något sätt bortkastade pengar heller.
Jag förstår inte hur man orkar bry sej om att man betalar si och så mycket i skatt och att vissa inte jobbar för sina egna pengar blabla.. och? Jobba själv och håll truten, du överlever till skillnad från vad de kanske hade gjort som får fly från sina hemländer. Du kanske tror att de sitter hemma och är lyckliga över deras socialbidrag? Jag tror att många av dem hade velat hem igen.

Jag är inte insatt i kostnader för invandringen för fem öre måste jag erkänna. Men om jag ska betala ännu mer i skatt för att kunna hjälpa folk som flyr så gör jag det såklart. Och jag menar inte att jag tror att alla invandrare som kommer hit flyr hit, men de som gör det och behöver komma ifrån sitt hemland, de ska alltid få göra det.

WHITEFOLKS
2008-09-21, 17:09
Jag tycker det är intressant hur det har blivit så att så många kopplar högre skatter till högre medmänsklighet/godhet och att lägre skatter automatiskt skulle innebära motsatsen.

Är svenskarna bättre, mer godhjärtade människor, för att de betalar mer skatt?

tp_88
2008-09-21, 17:12
Nå???? Ska vi se om siffrorna från den andra pollen håller även när man inte röstar anonymt?
Nå???? Hur blev det?

Bubban
2008-09-21, 17:13
jaaaag <3

Saker och ting kostar, ja, so what? Om du visste hur många miljoner (läs: miljarder) som går på onödiga saker som resekompensationer för politiker osv osv. medan du sitter och klagar på att någon procent av din skatt går till de som har varit tvungna att lämna sitt land pga. av krig och misär. Om de hade haft det bättre i sitt hemland hade de stannat kvar, vad hade de egentligen velat göra i kalla Sverige om de inte varit tvungna att åka hit?

Att det blir just mycket fuffens och så beror på den dåliga integrationspolitiken. Vad gäller sverigedemokraterna så är den obefintlig, det finns ingen integration överhuvudtaget. Man vill skicka hem merparten av de som redan immigrerat.
Vad har du själv för ekonomiska siffror på vad invandrare kostar?

Trance
2008-09-21, 17:16
Att det blir just mycket fuffens och så beror på den dåliga integrationspolitiken.

Vad är det som är dåligt med den och hur bör den förändras?

Thobias
2008-09-21, 17:17
Nå???? Hur blev det?
SD är för närvarande 3% högre i den offentliga pollen, än den anonyma.

Bahir
2008-09-21, 23:57
Jag tittar på saker från den mänskiga sidan eftersom jag inte på något sätt lider av att vi tar emot invandrare. Jag har inget emot att betala pengar till de som behöver det och har det värre än jag, jag är lyckligt lottad som lever i Sverige och jag har aldrig själv stött på någon negativ effekt av att Sverige tar emot många invandrare.

Skattepengarna är inte på något sätt bortkastade pengar heller.
Jag förstår inte hur man orkar bry sej om att man betalar si och så mycket i skatt och att vissa inte jobbar för sina egna pengar blabla.. och? Jobba själv och håll truten, du överlever till skillnad från vad de kanske hade gjort som får fly från sina hemländer. Du kanske tror att de sitter hemma och är lyckliga över deras socialbidrag? Jag tror att många av dem hade velat hem igen.

Jag är inte insatt i kostnader för invandringen för fem öre måste jag erkänna. Men om jag ska betala ännu mer i skatt för att kunna hjälpa folk som flyr så gör jag det såklart. Och jag menar inte att jag tror att alla invandrare som kommer hit flyr hit, men de som gör det och behöver komma ifrån sitt hemland, de ska alltid få göra det.

Problemet är ju att inte alla är flyktingar från krigszoner - och även om de är det, så bör de väl åka hem när kriget är över. Jag tycker definitivt att det är fel när Sverige tar emot fler flyktingar från Irak än vad USA gör - det är inte vårat krig, och därför ska vi inte behöva lägga ut en massa pengar på det.

Du kanske inte bryr dig om var din skatt hamnar, men det gör jag och många andra.

Allt som allt så tycker jag att Sverige bör minska invandringen drastiskt, och ännu viktigare, placera nya invandrare i orter andra än de som redan har en massa invandrare, för att förbättra integreringen. Jag skulle kanske tillochmed gå så långt att säga att de arbetslösa invandrare som bor i invandrartäta orter bör förflyttas till orter där de har större/garanterad möjlighet att få jobb - deras band till där de bor nu är ändå bara sociala.
Folkpartiets språktest är jag för också - många andra länder har sånt.

the_cube
2008-09-22, 01:05
Hur i helskotta kan det komma sig att hela 43 personer är så främlingsfientliga? Vad är det som gör att folk är så rädda för invandrare? Förutfattade meningar? Smygrasism/rasism? Skrämmande, verkligen.

Ett tips till er 43: Försök att få inblick i andra kulturer innan ni yttrar er om saker ni inte vet ett skit om.

Beror nog snarare på att de lever i områden där man får känna på den nyanlända verkligheten. :whipped:

LoTiX
2008-09-22, 01:17
Hur i helskotta kan det komma sig att hela 43 personer är så främlingsfientliga? Vad är det som gör att folk är så rädda för invandrare? Förutfattade meningar? Smygrasism/rasism? Skrämmande, verkligen.

Ett tips till er 43: Försök att få inblick i andra kulturer innan ni yttrar er om saker ni inte vet ett skit om.

Och när man röstar på socialdemokraterna är man rädd för folk som arbetar? När man röstar på moderaterna är man rädd för arbetslösa? Förstå att man inte behöver ha något emot invandrare som personer för att man anser att den nuvarande immigrationspolitiken bör ändras.

Carolinew
2008-09-22, 08:28
Intressant att ännu fler röstade på SD nu :)

130kg finsk sisu
2008-09-22, 08:51
Om en politiker bara som så mycket säger ett ord som kan förknippas med att han kanske tycker att det är en god idé att minska invandringen så är hans karriär över. Han skulle bli uthängd i media och hela hans liv skulle mer eller mindre bli förstört.

Jag vet inte riktigt om det här kännetecknar en demokrati... Vad tycker du, som finne?
Intressant att sånt här fortfarande förekommer.

Som finne drar jag paralleler till Kalla kriget 1944-1991. Då var karriären princip över om du sa något som sårade ryssarna. "Finlandisering" kallades det då.

Jag brukar i allmänhe lita på de som har makten att de gör det bästa för sin befolkning.
Så jag måste fråga er som röstar på SD, tror ni inte att M och S regeringarna har gjort allt för att lyckas med invandringspolitiken?

Muaytudd
2008-09-22, 09:10
Intressant att sånt här fortfarande förekommer.

Som finne drar jag paralleler till Kalla kriget 1944-1991. Då var karriären princip över om du sa något som sårade ryssarna. "Finlandisering" kallades det då.

Jag brukar i allmänhe lita på de som har makten att de gör det bästa för sin befolkning.
Så jag måste fråga er som röstar på SD, tror ni inte att M och S regeringarna har gjort allt för att lyckas med invandringspolitiken?

Jag TROR en del av det hela är att alla vill ha röster. Så kortsiktigt tänkande att bejaka alla kan ställa till hyss.

Sen så tror jag att (som jag sagt innan) att Sverige är i ett chocktillstånd sen andra världskriget. När alla otroligt hemska saker hände med Judarna etc. så började det tryckas in att rasism är fel (vilket det självklart är).

Problemet är att hela det tänket med att rasism har gått över till ngt. annat förvrängt.

Idag skriver inte tidningarna att det var Ali som gjorde de och det inbrottet. De skriver dock att det var den och den svenska killen (i båda fallen när dom är fastställd).

Att man inte ska sjunga Svenska nationalsången i skolan för att det kan uppfattas dikriminerande.


Jag tror att det allra viktigaste är att man måste hålla det på individnivå. Om Göran gör ngt fel så ska han få skit. Om Ali gör ngt fel så ska han få skit.

Sen så tycker jag personligen att vi är för snälla i Sverige. Straffen är för snälla. För få blir dömda och fängelserna för fina.

Man får pengar till höger och till vänster.

Det skapar en slapphet. Man bryr sig inte.

Här i Skåne där det har skett flera (grova) brott av minderåriga. 15åringar som våldtar och rånar banker. Fiiin utveckling vi har i vårat samhälle.

Lyssnade på din gata som är en radistation här nere (och drivs av Sveriges Radio!).

Då snacka dom om att få barn i tidig ålder i Sverige (14-16). De dividera fram och tillbaka till den kvinnliga radiotjejen utstöter; det är lungt soc betalar.

Va fan är det för inställning?

Det är lungt - ngn annan städar upp efter mig iaf.


Jag tror att SD kommer få några % mer i röster nästa val. De kommer inte bli stora. Dock så kommer det visa för resten av partierna att det finns ett brett missnöje så att de kommer ändra sig. Då kommer SD ha gjort sitt och försvinna till ett miniparti igen.

Om det sköts snyggt får vi ett stabilare Sverige. Om det inte sköts snyggt (blir rasistkänningar etc) så är jag ganska säker på att vi har ett muslimskt parti till nästa val igen.

Hemi
2008-09-22, 11:33
Va fan, vart jag an kommer sa gnaller folk pa invandrare, blattar, gringos, osv osv...fast det later lite olika i tonlaget. Och nar jag en gang kom tillbaka till sverige for att stanna, sa gnallde de dar med, pa mig, fast jag ar mest svensk, nja lite finne da. Fast det visste de inte.
Jag ar kord. Men glad anda. Ha ha ha.

Varjags'n ' pirates ftw. Laglydiga sadana, vi invandrare tycks ha en slags medfodd kriminell invandrargen av nagot slag, fast min har inte gjort sig pamind, (tror jag.)

the_cube
2008-09-22, 12:34
Va fan, vart jag an kommer sa gnaller folk pa invandrare, blattar, gringos, osv osv...fast det later lite olika i tonlaget. Och nar jag en gang kom tillbaka till sverige for att stanna, sa gnallde de dar med, pa mig, fast jag ar mest svensk, nja lite finne da. Fast det visste de inte.
Jag ar kord. Men glad anda. Ha ha ha.

Varjags'n ' pirates ftw. Laglydiga sadana, vi invandrare tycks ha en slags medfodd kriminell invandrargen av nagot slag, fast min har inte gjort sig pamind, (tror jag.)


De flesta som röstar på SD gör det nog inte p.ga. att de har något emot invandrare som grupp/personer, snarare för att de ogillar politiken som satt så många i utanförskap och på så vis skapat brottslighet.

:thumbup:

petersson
2008-09-22, 12:35
De flesta som röstar på SD gör det nog inte p.ga. att de har något emot invandrare som grupp/personer, snarare för att de ogillar politiken som satt så många i utanförskap och på så vis skapat brottslighet.

:thumbup:

Jag tror att det är riktigt riktigt vanligt med människor som inte tycker varken om invandrare eller om invandringen och då passar ju SD bra att rösta på.

Basil
2008-09-22, 12:48
Nå???? Ska vi se om siffrorna från den andra pollen håller även när man inte röstar anonymt?

Iom detta inlägg röstar ju folk som de tidigare gjort bara för att. Kanske hade blivit skillnad om den offentliga gjorts några veckor tidigare.

Muaytudd
2008-09-22, 12:52
Va fan, vart jag an kommer sa gnaller folk pa invandrare, blattar, gringos, osv osv...fast det later lite olika i tonlaget. Och nar jag en gang kom tillbaka till sverige for att stanna, sa gnallde de dar med, pa mig, fast jag ar mest svensk, nja lite finne da. Fast det visste de inte.
Jag ar kord. Men glad anda. Ha ha ha.

Varjags'n ' pirates ftw. Laglydiga sadana, vi invandrare tycks ha en slags medfodd kriminell invandrargen av nagot slag, fast min har inte gjort sig pamind, (tror jag.)

Det är du som säger att invandrare har ngn slags kriminell gen och sen försöker du insinuera att det är så folk (vet inte vem egentligen) tror.
Så i det här fallet så är det du som är rasist.

Precis som killen i nästa post som skriver att han tror att de som röstar på SD är emot invandrare. Det är också fördomar.

Tror gör man i kyrkan.

Jag personligen har många invandrarkompisar. Jag arbetar ideellt med att ta ut bland annat invandrarbarn/ungdomar på Sportfiske.
Dock så ser jag att mycket folk hamnar i skiten pga. att integrationen fungerar otroligt dåligt.
Bättre och satsa på folk som vill väl och vända ryggen till folk som arbetar emot samhället.
Som ett exempel – premiera invandrare som lär sig Svenska snabbt. Ge inte Svenskt medborgarskap till de som bryter mot lagen.

Fangface
2008-09-22, 12:54
Iom detta inlägg röstar ju folk som de tidigare gjort bara för att. Kanske hade blivit skillnad om den offentliga gjorts några veckor tidigare.

Varför skulle man rösta annorlunda bara för att det är en offentlig poll?

Muaytudd
2008-09-22, 12:55
Varför skulle man rösta annorlunda bara för att det är en offentlig poll?

För att man inte får peka i Sverige.

Basil
2008-09-22, 13:01
Varför skulle man rösta annorlunda bara för att det är en offentlig poll?

Jag vet inte, men är man anonym är man under mindre påverkan av vad andra kan tycka, och det kan väl vara en orsak (om det nu är så).

Hemi
2008-09-22, 13:09
Det är du som säger att invandrare har ngn slags kriminell gen och sen försöker du insinuera att det är så folk (vet inte vem egentligen) tror.
Så i det här fallet så är det du som är rasist.

Ha ha ha ha, sa logiskt,
have you ever been exparienced?

Men som sagt, jag ar glad anda. Sverige har forhallandelsevis, anda lyckats mycket bra med all den dar politiken, altsa, las, forhallandelsevis. Tror jag.

Hemi
2008-09-22, 13:31
Ok forlat mitt beteende, jag syftar pa att invandrare far ta skit for saker de inte gjort, overallt, det var vad jag asyftade.

Och jag uppskattar att M-tudd tar ut ungdomar pa fiske, verkligen. Sant ser man inte overallt i varlden, jag ar stolt over mitt land.

Herr Oberst
2008-09-22, 14:42
Iom detta inlägg röstar ju folk som de tidigare gjort bara för att. Kanske hade blivit skillnad om den offentliga gjorts några veckor tidigare.

Nu blir det jobbigt.
Hur ska pollen läggas upp för att folk inte ska rösta på SD?

stevebc
2008-09-22, 14:43
Varför skulle man rösta annorlunda bara för att det är en offentlig poll?Hade jag varit sverigedemokrat hade jag inte röstat offentligt.

Basil
2008-09-22, 14:50
Nu blir det jobbigt.
Hur ska pollen läggas upp för att folk inte ska rösta på SD?

Allans startinlägg är ju nästan en utmaning att rösta på det man tidigare valet om man vågar.
Nu är det ju försent, men om folk inte skulle varit medvetna om den tidigare tråden hade de KANSKE röstat annorlunda.

Fangface
2008-09-22, 15:46
Hade jag varit sverigedemokrat hade jag inte röstat offentligt.

Nej det är klart..... Att ha en annorlunda uppfattning om saker o ting och dessutom stå för den är ju beviserligen inte bra. Man kan råka ut för både det ena och det andra....

kaffe_psykos
2008-09-22, 16:36
Hade jag varit sverigedemokrat hade jag inte röstat offentligt.
Skitsnack.

stevebc
2008-09-22, 16:54
Nej det är klart..... Att ha en annorlunda uppfattning om saker o ting och dessutom stå för den är ju beviserligen inte bra. Man kan råka ut för både det ena och det andra....Så alla som röstar i burar i valet står inte för sin åsikt?

Jag vet inte var du kommer ifrån, men det har hänt en hel del skit för sverigedemokrater som sticker ut (främst politiker förvisso) här i Malmö-Lund-området. Ifall jag hade SD-liknande åsikter skulle jag aldrig visa dom öppet pga fara för mina grejer (mest vandalism, inte så mycket överfall). Tur nu att så inte är fallet.

Thobias
2008-09-22, 16:57
Varför ska det göras en massa märkliga bortförklaringar till varför SD får röster? Innan dög det inte för att pollen var anonym, då kunde folk rösta. Nu är den offentlig och resultaten i stort sett exakt desamma, men då är folk... öh... påverkade av sin röstning i förra pollen!? VA?!

Är det så svårt att fatta att var tredje person som bryr sig tillräckligt om politik för att rösta i pollen här på kollo röstar på Sverigedemokraterna?

08-dude
2008-09-22, 17:21
Jag tittar på saker från den mänskiga sidan eftersom jag inte på något sätt lider av att vi tar emot invandrare. Jag har inget emot att betala pengar till de som behöver det och har det värre än jag, jag är lyckligt lottad som lever i Sverige och jag har aldrig själv stött på någon negativ effekt av att Sverige tar emot många invandrare.


Verkar som att det lyser men ingen är hemma.
Själv har jag väldigt mycket emot att försörja människor som jag aldrig har träffat eller ännu mindre har bidragit med något till vårt land. Det är inte roligt att behöva gå upp 5 varje dag och arbeta där en viss del av min lön går till invandrare. Kanske skulle vara ett kryss i röstsedeln där man får välja, då kan du kryssa i att du gärna skänker 70%.

Först så försörjer man sina egna, sedan om det blir något över så kanske man överväga att även skänka till andra.


Skattepengarna är inte på något sätt bortkastade pengar heller.
Jag förstår inte hur man orkar bry sej om att man betalar si och så mycket i skatt och att vissa inte jobbar för sina egna pengar blabla.. och? Jobba själv och håll truten, du överlever till skillnad från vad de kanske hade gjort som får fly från sina hemländer.


Ja, om jag får bestämma själv vad mina skattepengar går till så är jag nöjd.
Överst på min lista är tex. sjukvård, skola och pensionärer. Invandrare kommer bland de lägsta på listan. Visst dom som flyttar hit och börjar jobba direkt har jag inget emot. Men de som kommer hit och lever på bidrag och kanske även begår brott som våldtäkter och rån är jag totalt emot.

En helt vidrig inställning du har, egentligen knappt värt att svara på.


Jag är inte insatt i kostnader för invandringen för fem öre måste jag erkänna. Men om jag ska betala ännu mer i skatt för att kunna hjälpa folk som flyr så gör jag det såklart.


Det är lätt fixat, gå ut på stan och skänk bort dina pengar. En snabb lösning.

Gastrocnemius
2008-09-22, 17:28
Så många SD:are.. tragiskt.

Och jag tycker att det är tragiskt med så många sossar.

08-dude
2008-09-22, 17:34
Och jag tycker att det är tragiskt med så många sossar.

Ja, det är rikigt illa.
Vore väldigt dåligt för Sverige om vi tvingades tillbaka till ett bidragsberoende igen. Det får bara INTE hända igen.

Det skulle skapa för stora orättvisor i landet.

Black Star Abyss
2008-09-22, 17:47
Vinner sossarna nästa val så vet jag inte vad jag gör. Deprimerande blir det i vilket fall som helst.

flowster
2008-09-22, 17:59
Verkar som att det lyser men ingen är hemma.
Själv har jag väldigt mycket emot att försörja människor som jag aldrig har träffat eller ännu mindre har bidragit med något till vårt land. Det är inte roligt att behöva gå upp 5 varje dag och arbeta där en viss del av min lön går till invandrare. Kanske skulle vara ett kryss i röstsedeln där man får välja, då kan du kryssa i att du gärna skänker 70%.

Först så försörjer man sina egna, sedan om det blir något över så kanske man överväga att även skänka till andra.



Ja, om jag får bestämma själv vad mina skattepengar går till så är jag nöjd.
Överst på min lista är tex. sjukvård, skola och pensionärer. Invandrare kommer bland de lägsta på listan. Visst dom som flyttar hit och börjar jobba direkt har jag inget emot. Men de som kommer hit och lever på bidrag och kanske även begår brott som våldtäkter och rån är jag totalt emot.

En helt vidrig inställning du har, egentligen knappt värt att svara på.



Det är lätt fixat, gå ut på stan och skänk bort dina pengar. En snabb lösning.
Med andra ord vill du slopa skatterna HELT och alla ska endast sköta sig själv? Du ska betala oerhöra summor när du ska till tandläkaren, läkaren eller vad det nu kan vara eftersom du inte vill försörja andra genom att betala skatt (exakt vad du sade). Och vem är du som ska avgöra vem som gör gott eller ont för detta land? 70%? Vart fick du de siffrorna ifrån? Hänvisa till källa tack.

Sedan har du rätt taskig attityd och du verkar inte vara så bildad. De flesta som idag "lever på bidrag" är oftast tvungna till det. Skulle du själv anställa Ali eller Johan om du hade en byggfirma tex? Fundera på saken...

Det handlar inte om att skänka bort pengar, förstår inte hur folk tänker. Så som du skriver så vill du leva i ett samhälle där var och en tar hand om sig själv helt och hållet. Ingen känsla för empati eller solidaritet.

Du går upp kl 5 på morgonen där en viss del går till invandrare? Du får det att låta som att du jobbar för invandrare, du jobbar och betalar skatt till svenska staten. Är det mer eller mindre rätt att en viss del av din lön går till "invandrare" eller övriga svenskar som missbrukar, knarkar, begår brott och allt vad det nu kan vara? "Sina egna" säger du...din inställning total rasistiskt och det får mig att bli spyfärdig.

WHITEFOLKS
2008-09-22, 18:01
Flowster: varför skulle lägre skatter innebära minskad empati och minskad "solidaritet". En situation där folk hjälper varandra på eget bevåg måste väl ändå vara ett bevis på högre medmänsklighet och god vilja än att indirekt hjälpa någon genom skatt.

Floddan
2008-09-22, 18:01
30 % SD, jaja de är väl som de är.

Kroppsbyggare mm har aldrig varit kända för att vara särskilt smarta.

Fangface
2008-09-22, 18:02
Så alla som röstar i burar i valet står inte för sin åsikt?

Jo, men vi har som tur är (än så länge) ingen röstregistrering i Sverige.


Jag vet inte var du kommer ifrån, men det har hänt en hel del skit för sverigedemokrater som sticker ut (främst politiker förvisso) här i Malmö-Lund-området. Ifall jag hade SD-liknande åsikter skulle jag aldrig visa dom öppet pga fara för mina grejer (mest vandalism, inte så mycket överfall). Tur nu att så inte är fallet.

Påstod jag något annat? :confused:

På ett internetforum är det nog ingen större fara. Det var det som jag avsåg. I verkligheten vet jag att det inte är bra att offentligt visa att man är Sverigedemokrat.

08-dude
2008-09-22, 18:07
Med andra ord vill du slopa skatterna HELT och alla ska endast sköta sig själv? Du ska betala oerhöra summor när du ska till tandläkaren, läkaren eller vad det nu kan vara eftersom du inte vill försörja andra genom att betala skatt (exakt vad du sade). Och vem är du som ska avgöra vem som gör gott eller ont för detta land?

Skall förstås stå "Själv har jag väldigt mycket emot att försörja människor som jag aldrig har träffat eller ännu mindre som INTE har bidragit med något till vårt land"


Sedan har du rätt taskig attityd och du verkar inte vara så bildad. De flesta som idag "lever på bidrag" är oftast tvungna till det.
Saken är den att det finns för många som strävar efter att inte göra rätt för sig och bara vill leva på bidrag.


Skulle du själv anställa Ali eller Johan om du hade en byggfirma tex? Fundera på saken...

Skulle inte spela så stor roll, jag skulle anställa den som hade bäst utbildning och som på bästa sätt kan använda sin kunskap inom yrket.

08-dude
2008-09-22, 18:11
Med andra ord vill du slopa skatterna HELT och alla ska endast sköta sig själv? Du ska betala oerhöra summor när du ska till tandläkaren, läkaren eller vad det nu kan vara eftersom du inte vill försörja andra genom att betala skatt (exakt vad du sade). Och vem är du som ska avgöra vem som gör gott eller ont för detta land?

Skall förstås stå "Själv har jag väldigt mycket emot att försörja människor som jag aldrig har träffat eller ännu mindre som INTE har bidragit med något till vårt land"


Sedan har du rätt taskig attityd och du verkar inte vara så bildad. De flesta som idag "lever på bidrag" är oftast tvungna till det.
Saken är den att det finns för många som strävar efter att inte göra rätt för sig och bara vill leva på bidrag.


Skulle du själv anställa Ali eller Johan om du hade en byggfirma tex? Fundera på saken...

Skulle inte spela så stor roll, jag skulle anställa den som hade bäst utbildning och som på bästa sätt kan använda sin kunskap inom yrket. Främst om dessa två bägge var över tex. 25 år.

Det finns väldigt många unga invandrare under tex. 20 år som har en väldigt taskig inställning till precis allt, jag skulle nog tänka mig för både en och två gånger innan jag inställde honom i så fall.

flowster
2008-09-22, 18:12
Flowster: varför skulle lägre skatter innebära minskad empati och minskad "solidaritet". En situation där folk hjälper varandra på eget bevåg måste väl ändå vara ett bevis på högre medmänsklighet och god vilja än att indirekt hjälpa någon genom skatt.
Sa jag det? Läs sammanhanget i min förra och inlägget som kommer här så fattar du varför jag skrev som jag skrev.

Skall förstås stå "Själv har jag väldigt mycket emot att försörja människor som jag aldrig har träffat eller ännu mindre som INTE har bidragit med något till vårt land"


Saken är den att det finns för många som strävar efter att inte göra rätt för sig och bara vill leva på bidrag.


Skulle inte spela så stor roll, jag skulle anställa den som hade bäst utbildning och som på bästa sätt kan använda sin kunskap inom yrket.
Du vill inte försörja/bidra till att hjälpa folk du inte känner. Det innebär att du vill slopa skatterna helst?

Och det gäller bara invandrare som "fifflar"? Det låter så när du skriver.

08-dude
2008-09-22, 18:16
Sa jag det? Läs sammanhanget i min förra och inlägget som kommer här så fattar du varför jag skrev som jag skrev.


Du vill inte försörja/bidra till att hjälpa folk du inte känner. Det innebär att du vill slopa skatterna helst?

Och det gäller bara invandrare som "fifflar"? Det låter så när du skriver.


Skrev förstås fel vilket jag skrev ovan.

flowster
2008-09-22, 18:22
Skall förstås stå "Själv har jag väldigt mycket emot att försörja människor som jag aldrig har träffat eller ännu mindre som INTE har bidragit med något till vårt land"

Skrev förstås fel vilket jag skrev ovan.

Vart skrev du fel? Fortfarande, du vill inte försörja eller bidra/hjälpa folk du inte träffat (alltså 95%+ av sveriges befolkning eller nåt) samt de som inte har bidragit med något till landet...Hur går det ihop?

Hur bidrar man till Sverige? Kanske för att betala skatter så att samhället fungerar i form av sjukvård och liknande. Hur ska det funka om du inte vill hjälpa Sveriges befolkning? Och vem bidrar till landet? Hur? Hur vet du vem som gjort det?

08-dude
2008-09-22, 18:23
Det börjar att klarna nu vaför Sverige är så populärt att flytta till, många i
dess befolkning verkar vara villiga att avstå från en större del av sin lön bara för att mer pengar skall kastas i sjön, illa illa.......

flowster
2008-09-22, 18:28
Det börjar att klarna nu vaför Sverige är så populärt att flytta till, många i
dess befolkning verkar vara villiga att avstå från en större del av sin lön bara för att mer pengar skall kastas i sjön, illa illa.......
Vilket innebär att du anser att ha gratis sjukvård, vårdcentral (till den största delen), att folk kan få stöd av samhället är fel?

Vad för värld vill du leva i egentligen?

Tycker mer det börjar klarna varför SD har så många röster, iaf om de flesta har en intelligentnivå liknande din.

NiXPhoenix
2008-09-22, 18:30
Citerar mig själv från förra tråden, ingen som spann vidare på det vilket gjorde mig lite besviken :(


Varför bryr ni er om mångfald?

– Idag finns 1,8 miljoner människor med utländsk bakgrund i Sverige, och om 20 år beräknas en tredjedel av befolkningen ha utländsk bakgrund. Gruppen är viktig.


http://www.svd.se/naringsliv/jobbet/artikel_1704161.svd


Om 20 år beräknas alltså var tredje svensk medborgare vara utlänning!
Även om man nu skulle bortse från kriminaliteten och alla de pengar de kostar, så vill åtminstone jag verkligen inte leva i ett sånt land. Sverige ska inte få förbli Sverige utan bli något slags invandrarland, ett blandland. Befolkningen byts till stor del ut.
En skrämmande utveckling, minst sagt. Kommer ju vara ännu värre om 30, 40 år om ingenting görs.

NiXPhoenix
2008-09-22, 18:31
Vilket innebär att du anser att ha gratis sjukvård, vårdcentral (till den största delen), att folk kan få stöd av samhället är fel?

Vad för värld vill du leva i egentligen?

Tycker mer det börjar klarna varför SD har så många röster, iaf om de flesta har en intelligentnivå liknande din.


Men för i h-vete, har det slagit dig att han kanske gör skillnad på svenskar och människor från helt främmande länder?!?

Sverige åt svenskarna!

Tricklev
2008-09-22, 18:35
08-dude är ju med största sannolikhet 16, du har inte varit med och byggt upp mycket. Dina föräldrar möjligtvis, men inte du.

Herr Oberst
2008-09-22, 18:37
Jag hade nog inte haft något emot att slopa alla skatter. Privatisera allt så jag kan lägga mina pengar på det jag behöver och bryr mig om.

flowster
2008-09-22, 18:40
Jag hade nog inte haft något emot att slopa alla skatter. Privatisera allt så jag kan lägga mina pengar på det jag behöver och bryr mig om.
Så om du eller någon anhörig skulle behöva en akut och svår operation skulle du inte ha något emot att betala hundratals tusen? Och du vill även betala 5,000kr för att laga din tand? Eller en himla massa pengar för att besöka en läkare om du har problem?

Nej, jag tror de flesta inser att ett sådant samhälle inte håller. Kolla på USA, klasskillnader, mycket värre segregationer...Folk kommer inte ha råd att söka hjälp/läkarvård, mer sjukdomar, dödsfall etc...

Herr Oberst
2008-09-22, 18:43
Så om du eller någon anhörig skulle behöva en akut och svår operation skulle du inte ha något emot att betala hundratals tusen? Och du vill även betala 5,000kr för att laga din tand? Eller en himla massa pengar för att besöka en läkare om du har problem?

Nej, jag tror de flesta inser att ett sådant samhälle inte håller. Kolla på USA, klasskillnader, mycket värre segregationer...Folk kommer inte ha råd att söka hjälp/läkarvård, mer sjukdomar, dödsfall etc...

Sjukvården är privat i väldigt många andra länder och de klarar sig rätt bra på det.
Varför ska jag som aldrig är sjuk eller skadad behöva betala lika mycket som en rökande tjockis som ligger inlagd 150 dagar om året?
Varför ska jag betala för dem som själv aldrig betalat en krona i skatt?
Varför ska jag betala för papperslösa?

gzr
2008-09-22, 18:44
Citerar mig själv från förra tråden, ingen som spann vidare på det vilket gjorde mig lite besviken :(





Om 20 år beräknas alltså var tredje svensk medborgare vara utlänning!
Även om man nu skulle bortse från kriminaliteten och alla de pengar de kostar, så vill åtminstone jag verkligen inte leva i ett sånt land. Sverige ska inte få förbli Sverige utan bli något slags invandrarland, ett blandland. Befolkningen byts till stor del ut.
En skrämmande utveckling, minst sagt. Kommer ju vara ännu värre om 30, 40 år om ingenting görs.

Kul att du publicerar ett citat ifrån en SEB anställd som om det vore fakta.

skulle vi ha 1,8 miljoner invånare i Sverige idag med utländsk bakgrund så får du nog räkna rätt många generationer bakåt...

WHITEFOLKS
2008-09-22, 18:46
Där kom den: USA.

"Sänk skatterna så blir det som i USA för USA är jättehemskt."

Antar att du har personliga eller djupare erfarenheter av hur det fungerar? Eller ger du bara utlopp för det som man fått höra i Sverige?

08-dude
2008-09-22, 18:46
Sjukvården är privat i väldigt många andra länder och de klarar sig rätt bra på det.
Varför ska jag som aldrig är sjuk eller skadad behöva betala lika mycket som en rökande tjockis som ligger inlagd 150 dagar om året?
Varför ska jag betala för dem som själv aldrig betalat en krona i skatt?
Varför ska jag betala för papperslösa?

Helt modernt tänkt, jag är helt inne på samma linje.
Hur mycket hjälp får vi själva om vi flyttar utomlands ?

flowster
2008-09-22, 18:47
Sjukvården är privat i väldigt många andra länder och de klarar sig rätt bra på det.
Varför ska jag som aldrig är sjuk eller skadad behöva betala lika mycket som en rökande tjockis som ligger inlagd 150 dagar om året?
Varför ska jag betala för dem som själv aldrig betalat en krona i skatt?
Varför ska jag betala för papperslösa?
För att Sverige inte vill ha klasskillnader såsom USA? Eller för att det är varje människas rätt till sjukvård och vid privatisering hindras många från att få korrekt sjukvård, eller struntar i det för att man inte har råd.

Muskelbyggaren
2008-09-22, 18:47
Jag har faktiskt ingen jäkla aning, och är skamligt oinsatt. Mina värderingar har under det senate året eller två blivit alltmer vänstervridna, jag motsäger mig gärna (dålig) tradition och ska väl därför kalla mig för någon sorts liberal. Samtidigt är jag verkligen ingen anarkist och tror helt klart på ett samhällsansvar för individen. Jag lockas att påstå att mina värderingar grundar sig på modern vetskap och opartiskhet, men vem säger sig inte göra det oavsett tillhörighet?

Den fråga som engagerar mig mest är miljön, varpå miljöpartiet kanske vore något. Men det lilla jag sett av ex deras syn på kärnkraft och även skolan tilltalar mig inte alls. Rent ovetenskapligt verkar det som.

sascha
2008-09-22, 18:48
Haha jag dör. Glöm inte att SDs partiprogram till stor del stider mot vår viktigaste grundlag. Kika in Regeringsformen 1 kap. 2 § 1-5 st. (https://lagen.nu/1974:152) och jämför med det som citeras nedan. Eller snarare, koppla in din känsla för empati och ditt sunda förnuft.


Inga religiösa byggnader, med en för svensk byggnadstradition, främmande arkitektur, skall få byggas. Iögonfallande religiösa eller politiska symboler, som till exempel slöja eller turban, skall inte vara tillåtna att bäras i yrkesutövningen av offentliganställd personal, då det riskerar att skada medborgarnas tilltro till den offentliga verksamhetens objektivitet. Heltäckande slöjor skall inte få bäras i skolan av omyndiga elever.

Detta innebär bland annat: inga moskéer tillåts. Beakta även det faktum att slöjan definieras som religiös, eller politisk, när den i själva verket är kulturell och baseras på mode.

De barn, vars föräldrar känner sig störda av Svenska Kyrkans medverkan i skolan, beviljas ledighet vid sådana tillfällen. Övriga religiösa samfund hänvisas till att bedriva sin verksamhet utanför det svenska skolsystemets ramar.

Det offentliga stödet till invandrarföreningar och alla andra verksamheter som syftar till att befrämja främmande kulturer och identiteter i Sverige skall dras in. Lovdagar i anslutning till religiösa högtider skall endast omfatta traditionella svenska och kristna högtider. Den skattefinansierade modersmålsundervisningen skall avskaffas. De invandrare som vill ge sina barn hemspråksundervisning får istället arrangera och bekosta detta själva. Invandrare som, trots att de genomgått eller haft möjlighet att genomgå, SFI-undervisning, anser sig behöva, eller av myndigheterna anses behöva, tolk i kontakten med svenska myndigheter skall själva stå för denna kostnad.

Jag borde skriva något tänkvärt om detta, men en känsla av obehag och direkt ångest överkommer mig när jag läser detta och jag förlamas. Detta är inte demokrati. Detta handlar inte om att integrera och hjälpa invandrare att bli en del av samhället. Detta handlar om att tvinga människor att bli ett med staten, att bilda en nation. Om fascism.

Ser ni inte detta, ni anhängare av Sverigedemokraterna?

stevebc
2008-09-22, 18:49
På ett internetforum är det nog ingen större fara. Det var det som jag avsåg. I verkligheten vet jag att det inte är bra att offentligt visa att man är Sverigedemokrat.Sant, men jag gillar att försöka ha samma personlighet/beteende online som IRL, även om det är svårt ibland. Dessutom finns det en hel del här på brädan som vet vem jag är osv. Detta är inget som bekymrar mig eftersom jag inte har något att dölja. Hade jag varit Sverigedemokrat hade jag antagligen inte röstat här utan i den anonyma pollen istället.

Mescreant
2008-09-22, 19:03
Jag är med signaturen Muskelbyggaren. Möjligen är jag snäppet mer liberal.
Under de senaste åren har jag krupit några steg åt vänsterkanten från att tidigare ha varit helt laissez-faire.
Mina värderingar är starka men jag vet inte vilket parti, om det ens finns något, som överensstämmer med dessa.
Eventuellt blir det så att jag röstar på ett mindre parti som lyfter fram viktiga enstaka punkter, t.ex. piratpartiet.

Khyron_
2008-09-22, 21:34
text

Snälla läs Koranen och haditherna innan du börjar babbla på.. man får en känsla av obehag och en direkt ångest överkommer mig när jag läser det du skriver och jag förlamas.

Och säg till de troende kvinnorna att de bör sänka blicken och lägga band på sin sinnlighet och inte visa mera av sina behag än vad som [anständigtvis] kan vara synligt; låt dem därför fästa slöjan på att den täcker barmen. Och de skall inte låta sina behag skymta inför andra än sin make, sin fader, sin svärfader, sina söner, sin makes söner, sina bröder, sina brorssöner, sina systersöner, närstående kvinnor, dem som de rättmätigt besitter och sådana manliga tjänare, som inte längre känner begär efter kvinnor, eller barn som ännu inte har begrepp om kvinnlig nakenhet. Och låt dem inte gå med svajande gång för att dra uppmärksamheten till sina dolda behag. Troende! Vänd er till Gud i ånger [över era fel och synder]; kanske skall det gå er väl i händer!
24:30-31

Profet! Säg till dina hustrur och dina döttrar – och till [alla] troende kvinnor – att de [utanför hemmet] noga sveper om sig sina ytterplagg; på så sätt blir de lättare igenkända [som anständiga kvinnor] och undgår att bli ofredade. Gud är ständigt förlåtande, barmhärtig.
33:59
Jag rekommenderar att du klickar på Wafa Sultan i min signatur hon vet vad Islam är det vet inte du.
Klart som tusan att vi inte ska ha fler Moskéer vi behöver inte fler byggnader som sprider hat här i Europa se gärna se Dispatches - Undercover Mosque (http://www.youtube.com/watch?v=peFQWuk4nuo)

Och läs dessa ord av Winston Churchill barnbarn
Islamist danger

Sir Britain sends some of the finest and most courageous of their generation to risk their lives and spill their blood chasing the Taliban out of Afghanistan. But who, meanwhile, is guarding our homeland?

A recent police report makes clear that, back here in Britain the Deobandi the very same Islamist sect responsible for spawning the Taliban in Afghanistan has succeeded in taking over more than 600 of Britain's 1,350 mosques. In addition, it controls 17 of Britain's 26 Islamic seminaries and produces 80 per cent of Britain's home-trained Islamic clerics.

It's a funny old world, as Margaret Thatcher once famously remarked. Except that this is no laughing matter. Not for 70 years has there been a more clear or present danger to our internal security, to our free society and to our democracy, than that posed by this vipers' nest in our midst. The Deobandi, an ultra- conservative sect, outlaws music, art, television and football, and also demands the entire concealment of women.

According to the Lancashire Council of Mosques, the Deobandi has now taken control of 59 out of 75 mosques in the old Lancashire mill towns of Oldham, Preston, Bury, Blackburn and Burnley. While not all Deobandis are extremist, leading preachers of this sect aim to radicalise the Islamic youth of Britain, and to mobilise them against our society and the freedoms we hold so dear.

When will the Government wake up to this mortal threat which if not swiftly dealt with threatens to bring strife and bloodshed to the streets of Britain on a scale far exceeding anything seen in the bombings of recent years?

Why are Gordon Brown and David Cameron, indeed our entire political class, so deafeningly silent on this, the most pressing matter confronting Britain today? Who will help the moderate majority of Muslims maintain control of their mosques? Who will safeguard the homeland?

Winston S. Churchill, London SW1

Det är trist att så många här är för en islamisering när tex Iran håller på att förvandlas inifrån, Perserna göra sig av med Arabernas religion och konverterar tillbaka deras gamla religion Zoroastrianism LÄNK (http://www.youtube.com/watch?v=XLAy4ruCVAI) <--Mulla varnar om Zoroastrianism
Det är därför Mullorna i Iran nyligen infört dödsstraff på de som lämnar Islam

sascha
2008-09-22, 22:22
Snälla läs Koranen och haditherna innan du börjar babbla på.. man får en känsla av obehag och en direkt ångest överkommer mig när jag läser det du skriver och jag förlamas.

Jag rekommenderar att du klickar på Wafa Sultan i min signatur hon vet vad Islam är det vet inte du.
Klart som tusan att vi inte ska ha fler Moskéer vi behöver inte fler byggnader som sprider hat här i Europa se gärna se Dispatches - Undercover Mosque (http://www.youtube.com/watch?v=peFQWuk4nuo)

Det är trist att så många här är för en islamisering när tex Iran håller på att förvandlas inifrån, Perserna göra sig av med Arabernas religion och konverterar tillbaka deras gamla religion Zoroastrianism LÄNK (http://www.youtube.com/watch?v=XLAy4ruCVAI) <--Mulla varnar om Zoroastrianism
Det är därför Mullorna i Iran nyligen infört dödsstraff på de som lämnar Islam

Intressant att du fokuserar på islam och det enda jag belyste som hade att göra med det, men låt oss göra det. Du hänvisar till ditt citat och menar därför att slöja står i direkt korrelation med islam. Okej säger jag. Men kom ihåg det där från högstadiet, korrelation betyder inte kausalitet. Beakta även det retoriskt skamliga att vid argumenterandet mot fundamentalism, tolka precis som fundamentalister (och alltså inte majoriteten) gör.

Bassam Tibi, en av de kanske mest erkända och mest framgångsrika muslimerna som förespråkar en sekulariserad inställning till religionen, med andra ord en person som erkänner att många saker som Koranen tar upp och så vidare är orimliga, hävdar starkt att inget stöd för att kvinnan ska täckas i slöja kan återfinnas i Koranen. Han menar på att det arabiska ordet för slöja, hijab, överhuvudtaget inte nämns.

Men låt oss anta att det faktiskt är så att slöjan nämns, och alltså inte är en produkt av dåtida kultur och nutida översättning, då måste du ha i åtanke att religion och kultur är två helt skilda saker. I vissa fall (USA, Iran o.s.v.) så överlappar religionen och kulturen varandra, och därför är man som kritiker tvungen att identifiera islam (eller kristendom för den delen) som religion, men även islam som företeelse - dessa två är nämligen helt vitt skilda saker. Islam som företeelse är religionen kombinerad med kulturen (överlappandet) medan religionen islam är just endast religionen... Det är därför inte ens ett retoriskt skamgrepp, utan snarare rent navelskåderi att påstå att en religion per say sprider hat, terror o.s.v.

Kwon
2008-09-23, 00:05
Inga religiösa byggnader, med en för svensk byggnadstradition, främmande arkitektur, skall få byggas. Iögonfallande religiösa eller politiska symboler, som till exempel slöja eller turban, skall inte vara tillåtna att bäras i yrkesutövningen av offentliganställd personal, då det riskerar att skada medborgarnas tilltro till den offentliga verksamhetens objektivitet. Heltäckande slöjor skall inte få bäras i skolan av omyndiga elever.

Betyder detta att man inte får bygga kinarestauranger med lite sväng på taken för att göra det lite mer exotiskt och passande?

Kinamat som e så godt!
http://www.projects-abroad.org/_photos/_global/photo-galleries/en-uk/china/_global/large/traditional-chinese-architecture.jpg

Yes
2008-09-23, 00:08
Jag lockas att påstå att mina värderingar grundar sig på modern vetskap och opartiskhet, men vem säger sig inte göra det oavsett tillhörighet?
Kan man alltså vara opartisk och samtidigt ha en viss tillhörighet? ;)

Vinter
2008-09-23, 02:47
"The patriot act" comes to Sweden signerat SD.

WHITEFOLKS
2008-09-23, 02:57
Hur kan du koppla ihop USA Patriot act med de där delarna av SDs partiprogram? Patriot act må ha sina tveksamma delar men den är inte utformad för att stänga ute utländska influenser.

Vinter
2008-09-23, 03:31
Hur kan du koppla ihop USA Patriot act med de där delarna av SDs partiprogram? Patriot act må ha sina tveksamma delar men den är inte utformad för att stänga ute utländska influenser.

Ja den är faktiskt mindre främlingsfientlig i sin utformning...

WHITEFOLKS
2008-09-23, 04:27
De har ju två helt olika syften. Jag är inte Sverigedemokrat, stödjer inte de osv. jag reagerade mest hur du bara drog till med Patriot act hipp som happ.

Khyron_
2008-09-23, 05:12
Intressant att du fokuserar på islam och det enda jag belyste som hade att göra med det, men låt oss göra det. Du hänvisar till ditt citat och menar därför att slöja står i direkt korrelation med islam. Okej säger jag. Men kom ihåg det där från högstadiet, korrelation betyder inte kausalitet. Beakta även det retoriskt skamliga att vid argumenterandet mot fundamentalism, tolka precis som fundamentalister (och alltså inte majoriteten) gör.

Bassam Tibi, en av de kanske mest erkända och mest framgångsrika muslimerna som förespråkar en sekulariserad inställning till religionen, med andra ord en person som erkänner att många saker som Koranen tar upp och så vidare är orimliga, hävdar starkt att inget stöd för att kvinnan ska täckas i slöja kan återfinnas i Koranen. Han menar på att det arabiska ordet för slöja, hijab, överhuvudtaget inte nämns.

Men låt oss anta att det faktiskt är så att slöjan nämns, och alltså inte är en produkt av dåtida kultur och nutida översättning, då måste du ha i åtanke att religion och kultur är två helt skilda saker. I vissa fall (USA, Iran o.s.v.) så överlappar religionen och kulturen varandra, och därför är man som kritiker tvungen att identifiera islam (eller kristendom för den delen) som religion, men även islam som företeelse - dessa två är nämligen helt vitt skilda saker. Islam som företeelse är religionen kombinerad med kulturen (överlappandet) medan religionen islam är just endast religionen... Det är därför inte ens ett retoriskt skamgrepp, utan snarare rent navelskåderi att påstå att en religion per say sprider hat, terror o.s.v.

Ganska intressant att du börjar svamla om sekulariserade muslimer som alltid är knäpptysta så fort muslimer protesterar/demonstrerar de ger alltid sitt tysta medgivande när de borde protestera mot extremamuslimer.

Att alla länder där Islam är i majoritet så måste kvinnor bära slöja vist är det konstigt?
Varför väljer du att blunda för istället för att se? Islam sprider hat alla bevis finns där ute.
Som sagt bekanta dig med Wafa Sultan eller Ayaan Hirsi Ali de vet vad islam innebär det vet inte du.

sascha
2008-09-23, 05:56
Ganska intressant att du börjar svamla om sekulariserade muslimer som alltid är knäpptysta så fort muslimer protesterar/demonstrerar de ger alltid sitt tysta medgivande när de borde protestera mot extremamuslimer.

Att alla länder där Islam är i majoritet så måste kvinnor bära slöja vist är det konstigt?
Varför väljer du att blunda för istället för att se? Islam sprider hat alla bevis finns där ute.
Som sagt bekanta dig med Wafa Sultan eller Ayaan Hirsi Ali de vet vad islam innebär det vet inte du.

Denna diskussion kommer nå ett status quo ganska snart då du endast ser saker på ett sätt och generaliserar, medan jag tittar på saker och försöker förstå dem. Låt oss därför lämna frågan om islam därhän, och istället fokusera oss på just Sverigedemokraterna. Vad tycker du, rent specifikt nu, de erbjuder, med partiprogrammet som största källa, som skulle, som ni säger, "hjälpa" Sverige? Kom ihåg att du inte kan äta kakan och behålla den också. Med tanke på detta skulle det därför också vara intressant om du hade någon kritik mot Sverigedemokraterna. Till exempel deras ställning i abortfrågan, eller vissa metoder som de förespråkar.

Muaytudd
2008-09-23, 08:06
Sen så börjar det hackas på Islam som religion. Det tycker jag är lite fel. Religion är som vatten och kan ha så många olika former. Det är dock människoan som formar den.

En man kan trycka ned en annan i religionens tecken. Han kan även lika gärna göra gott.


Det viktiga är vad individer gör.

En ond individ kan använda en hammare, religion, en knytnäte eller ord till att skapa tråkigheter.

En god individ kan använda exakt samma saker för att skapa goda saker.

rooz
2008-09-23, 09:40
Problemet är ju att inte alla är flyktingar från krigszoner - och även om de är det, så bör de väl åka hem när kriget är över. Jag tycker definitivt att det är fel när Sverige tar emot fler flyktingar från Irak än vad USA gör - det är inte vårat krig, och därför ska vi inte behöva lägga ut en massa pengar på det.

Du kanske inte bryr dig om var din skatt hamnar, men det gör jag och många andra.

Allt som allt så tycker jag att Sverige bör minska invandringen drastiskt, och ännu viktigare, placera nya invandrare i orter andra än de som redan har en massa invandrare, för att förbättra integreringen. Jag skulle kanske tillochmed gå så långt att säga att de arbetslösa invandrare som bor i invandrartäta orter bör förflyttas till orter där de har större/garanterad möjlighet att få jobb - deras band till där de bor nu är ändå bara sociala.
Folkpartiets språktest är jag för också - många andra länder har sånt.
Det i fetstil håller jag verkligen med om. Alla får ta konsekvenser bara för en man inte har alla tomtar på loftet.

I det sista stycket så kan jag väl hålla med en del. Men om du var helt ny i ett land skulle inte du söka dig till personer/områden där folk pratade svenska?

D Andersson
2008-09-23, 09:59
Det i fetstil håller jag verkligen med om. Alla får ta konsekvenser bara för en man inte har alla tomtar på loftet.

Här gäller det att tänka efter lite, på vem det är som egentligen inte har alla tomtar på loftet.

Vad är resultatet av ett fritt och demokratiskt Irak? Inga flyktingar.

Vad var resultatet av Saddams Irak? Ständiga flyktingströmmar år efter år.

Sedan kan man byta ut "Irak" mot valfritt annat land och enkelt räkna ut vad som krävs för att minimera människors behov att fly. D.v.s. precis det USA gör i Irak, vill vi och alla andra länder som har problem med flyktingmottagande minska problemen är alltså det långsiktigt bästa att hjälpa USA. Flyktingmottagande i sig är inte lösning på något, det är bara ett tilltag i väntan på en verklig lösning.

Bahir
2008-09-23, 10:07
Nej. Jag bor just nu i Australien, och jag söker mig inte direkt till svenskar, och har heller inget emot den australiensiska kulturen. Dock har jag upplevt ett boende bland asiater, och det gillade jag inte (pga saker som att många av dem knappt pratade engelska, inte hejade tillbaka när man själv hejade, höll sig för sig själva osv). Visst, de ska få ha sin egen kultur, men då får de ha den i sitt eget land. Jag säger inte att man ska ge upp den kultur man kommer från helt, men ska man ge sig ut i samhället får man anpassa sig. "When in Rome, do as the romans do". Enligt min mening så kan de invandrare som inte vill anpassa sig till vår kultur utan bara hålla sig bland sina egna hellre flytta till ett land som redan har deras kultur. Detta säger jag utan minsta gnutta av främlingsfientlighet. Jag har många invandrarpolare som tillsammans med deras familjer har klarat övergången bra, med föräldrar som ansträngt sig för att lära sig svenska och sedan gjort det som krävs för att skaffa sig anständiga jobb. Sånt har jag ingenting emot. Sen har jag sett andra som inte vill anstränga sig för att lära sig svenska (mest äldre personer då), folk som tar bidrag och jobbar svart, och annat kriminellt. Dom tycker jag man kan sparka ut. (och jag är nyfiken på argument som går emot det förslaget)

Jag undrar t ex om det finns någon statistik på över hur många invandrare från t ex Irak som andra länder i mellanöstern tar emot, jämfört med hur mycket vi tar emot. Det skulle vara intressant, jag har ingen aning om hur den skulle kunna se ut.

Trance
2008-09-23, 10:20
Jag undrar t ex om det finns någon statistik på över hur många invandrare från t ex Irak som andra länder i mellanöstern tar emot, jämfört med hur mycket vi tar emot. Det skulle vara intressant, jag har ingen aning om hur den skulle kunna se ut.

Det tar emot väldigt mycket mer.

Bahir
2008-09-23, 10:23
Det tar emot väldigt mycket mer.

Källa? (Man hör ju inte så mycket om sådant så det skulle vara bra att ha det bekräftat)

Trance
2008-09-23, 10:25
Källa? (Man hör ju inte så mycket om sådant så det skulle vara bra att ha det bekräftat)

Det är för lätt att googla (eller till och med söka på wikipedia) för att jag skall orka lämna källa. Det är inte direkt hemligheter även om av naturliga själ det inte är så intressant för europeiska nyheter.

D Andersson
2008-09-23, 10:39
Jag undrar t ex om det finns någon statistik på över hur många invandrare från t ex Irak som andra länder i mellanöstern tar emot, jämfört med hur mycket vi tar emot. Det skulle vara intressant, jag har ingen aning om hur den skulle kunna se ut.

Den absoluta majoriteten av världens flyktingar flyr till närområden, d.v.s. närliggande länder eller provinser. Där skulle man få betydligt mer valuta för pengarna när det gäller att hjälpa flyktingar och alltså där de största insatserna bör göras.

tejpis
2008-09-23, 11:22
Piratpartiet.

Purren
2008-09-23, 11:36
HAHA! Snacka om att Sverigedemokraterna är överrepresenterade på Kolo! Roligt!

Purren
2008-09-23, 11:45
Citerar mig själv från förra tråden, ingen som spann vidare på det vilket gjorde mig lite besviken :(





Om 20 år beräknas alltså var tredje svensk medborgare vara utlänning!
Även om man nu skulle bortse från kriminaliteten och alla de pengar de kostar, så vill åtminstone jag verkligen inte leva i ett sånt land. Sverige ska inte få förbli Sverige utan bli något slags invandrarland, ett blandland. Befolkningen byts till stor del ut.
En skrämmande utveckling, minst sagt. Kommer ju vara ännu värre om 30, 40 år om ingenting görs.

HAHAHAHA. "Sverige ska inte få förbli Sverige utan bli något slags invandrarland, ett blandland. " Underbart, du borde bli komiker!

P.s. Varför det skulle vara en dålig sak vet jag inte. D.s.

shut teh face
2008-09-23, 11:50
Jag kommer rösta på SD för att jag vill att de kommer in i riksdagen. Samma motivering skulle jag haft om jag röstat på piratpartiet; jag vill inte att de styr Sverige men de kan lätt röra om i grytan, skapa debatt etc.

ErikWrestlingFreaket
2008-09-23, 11:53
P.s. Varför det skulle vara en dålig sak vet jag inte. D.s.


Han kanske tycker att det innebär att mångfalden går förlorad?

Trance
2008-09-23, 11:54
Den absoluta majoriteten av världens flyktingar flyr till närområden, d.v.s. närliggande länder eller provinser. Där skulle man få betydligt mer valuta för pengarna när det gäller att hjälpa flyktingar och alltså där de största insatserna bör göras.

Jag vet inte om jag är så bekväm med att ge pengar till Syriens regering.

Purren
2008-09-23, 11:55
Han kanske tycker att det innebär att mångfalden går förlorad?

Nu hoppas jag att du skämtar?

Deceiver85
2008-09-23, 11:57
Jag vet inte om jag är så bekväm med att ge pengar till Syriens regering.

FN-administrerade flyktingläger?

Bahir
2008-09-23, 12:25
Jag vet inte om jag är så bekväm med att ge pengar till Syriens regering.

Är ju bättre att ge bistånd osv än att ta på sig de långsiktiga kostnaderna med att ta flyktingarna hit när de kan få likvärdig hjälp närmare sitt hem (mindre transportkostnader, enklare att organisera, lättare för dem att återvända).

Sen kanske jag inte är helt uppdaterad på Irakkriget längre, men hur är förhållandena för civilbefolkningen nu jämfört med början av kriget? Dvs vad utsätts de för i nuläget, och rättfärdigar det landsflykt?

Khyron_
2008-09-23, 12:32
Text.
Islam defineras av deras utövare inte av dig se bara på Irak, Afghanistan, Pakistan Saudiarabien etc..
End
------

De vill att sista veckan som en tjej ska kunna ångra sig är 12veckan(Om inte våldtäkt, incest etc ligger bakom) eftersom att nu kan man rädda barn som fötts så tidigt är det något fel med det?
En kvinna ska inte använda abort som preventivmedel det är därför det finns kondomer, p-piller/stavar etc

Kan du nämna några metoder som du inte tycker om? Så vi har nått att diskutera

D Andersson
2008-09-23, 12:37
Är ju bättre att ge bistånd osv än att ta på sig de långsiktiga kostnaderna med att ta flyktingarna hit

Bistånd är definitivt inte rätt väg att gå heller, det har gjort mer skada än nytta så biståndspengarna är mer bortkastade än pengarna vi lägger på att hjälpa flyktigar här i Sverige. Nu dras visst kostnaderna för flyktingmottagande av från den procent av BNP vi lägger på bistånd, men varken det förra eller det senare är bra eller vettigt på något sätt.
Det enda rätta är helt enkelt att hjälpa länder som människor flyr ifrån att bli fria och demokratiska och att hjälpa flyktingar i närliggande områden.

Trance: Vem har sagt något om att ge pengar till Syriens regering? Hur bekostas och administreras flyktingläger runtom i världen i dag? Man behöver inte utveckla det speciellt mycket för att det ska bli bättre än det vi håller på med idag.

Muaytudd
2008-09-23, 12:42
Nu hoppas jag att du skämtar?

Purren,

Tycker du integrationen fungerar bra idag?

Purren
2008-09-23, 14:07
Muaytudd, jag har ingen aning. Jag kan säga att jag inte har sett några tecken, personligen, på att det fungerar dåligt. Visst finns det en del kvar att önska, speciellt på arbetsmarknaden där man låter välutbildad arbetskraft gå till spillo, men överlag kan jag inte klaga.

Sen om det är representativt för resten av landet är en annan femma.

sascha
2008-09-23, 14:22
Islam defineras av deras utövare inte av dig se bara på Irak, Afghanistan, Pakistan Saudiarabien etc..
End
------

De vill att sista veckan som en tjej ska kunna ångra sig är 12veckan(Om inte våldtäkt, incest etc ligger bakom) eftersom att nu kan man rädda barn som fötts så tidigt är det något fel med det?
En kvinna ska inte använda abort som preventivmedel det är därför det finns kondomer, p-piller/stavar etc

Kan du nämna några metoder som du inte tycker om? Så vi har nått att diskutera

Kommenterar bara lite snabbt det du säger. Absolut: religionen som företeelse kan korrekt anses definieras av personerna som aktivt utövar religonen. Men din parallell till stater sedan, är direkt felaktig och motstrider din egna definition... Islam som företeelse i Pakistan definieras av samtliga muslimer (alltså inte bara den ynka procentsatsen som är extremister, utan även bildade, sekulariserade, vanliga troende o.s.v.) som finns i Pakistan. Islam som företeelse i Iran definieras av samtliga muslimer (alltså inte bara...) som finns i Iran. Denna separation inom definitionen av islam som företeelse (eller kristendomen som företeelse, judendomen som företeelse o.s.v.) är absolut kritisk att göra, om man vill att diskussionen ska vara saklig och korrekt.

Abort var bara ett retoriskt exempel på en annan fråga, och alltså ingenting som jag förväntade mig att du skulle bemöta, men tack för det ändå. Om du är intresserad av vad jag, bland mycket annat, direkt motsätter mig så kan du titta i det första inlägget jag gjorde, där jag genom citat från partiprogrammet som är publicerat på Sverigedemokraterna.se exemplifierade.

D Andersson
2008-09-23, 14:37
Muaytudd, jag har ingen aning. Jag kan säga att jag inte har sett några tecken, personligen, på att det fungerar dåligt.

Och jag har personligen aldrig sett en invandrare begå något brott och därmed inte något tecken på att invandrare begår brott.



Visst finns det en del kvar att önska, speciellt på arbetsmarknaden där man låter välutbildad arbetskraft gå till spillo, men överlag kan jag inte klaga.


Vad menar du? Är det i sin ordning att importera arbetslöshet så länge man inte låter den välutbildade delen av arbetskraften gå till spillo? Är det främst det som är bekymret med flyktingmottagandet?

Allan
2008-09-23, 15:17
Jag undrar t ex om det finns någon statistik på över hur många invandrare från t ex Irak som andra länder i mellanöstern tar emot, jämfört med hur mycket vi tar emot. Det skulle vara intressant, jag har ingen aning om hur den skulle kunna se ut.

Man räknar med att Jordanien och Syrien tagit emot ca 2,2 miljoner flyktingar. Runt 4 miljoner irakier är idag att betrakta som flyktingar. I stort sett alla länder runt Irak har idag tagit emot stora mängder flyktingar - även Iran och Turkiet. I siffran ryms också de som kan betraktas som flyktingar inom Irak, dvs de som flytt till andra, relativt sett fredligare delar.

Man ska då minnas att både Syrien och Jordanien tidigare tagit emot mängder av palestinska flyktingar.

Läs bl a här (http://www.utrikesperspektiv.se/2008/03/16/magazine/hetsjakt-pa-irakiska-flyktingar/) och här (http://www.islamic-relief.se/sv/component/page,shop.product_details/flypage,shop.flypage/product_id,44/category_id,7/manufacturer_id,0/option,com_virtuemart/Itemid,74/vmcchk,1/) och här (http://www.sweden.gov.se/sb/d/4250)

Purren
2008-09-23, 15:30
Och jag har personligen aldrig sett en invandrare begå något brott och därmed inte något tecken på att invandrare INTE begår brott.

Saknas det ett inte i den meningen?

Ditt exempel är irrelevant. Det är klart invandrare begår brott. Jag har aldrig sett en invandrare som flyger, betyder det att jag ändå ska oroa mig över invandrare som flyger? Varför skulle jag gnälla på integrationen när jag inte sett några tecken på att den brister?

Vad menar du? Är det i sin ordning att importera arbetslöshet så länge man inte låter den välutbildade delen av arbetskraften gå till spillo? Är det främst det som är bekymret med flyktingmottagandet?

Praktexempel av en person som försöker sätta orden i munnen på en. Lyssna istället för att dra förhastade slutsatser. Muaytudd frågade mig vad jag tyckte om integrationen och det berättade jag.

Om man får hit invandrare som är välutbildade tycker jag att man ska se till att göra det enkelt för dom att faktiskt utnyttja sina utbildningar och inte blir busschaufförer eller pizzabagare. Att man sen ska ta in mer eller mindre invandrare är en annan fråga, men det är jag inte insatt i.

D Andersson
2008-09-23, 15:46
Saknas det ett inte i den meningen?

Nej det saknades inget i meningen.


Ditt exempel är irrelevant. Det är klart invandrare begår brott. Jag har aldrig sett en invandrare som flyger, betyder det att jag ändå ska oroa mig över invandrare som flyger? Varför skulle jag gnälla på integrationen när jag inte sett några tecken på att den brister?

Du är fantastisk, mitt exempel är irrelevant och jag har inte har sett några brott begås av invandrare, men ditt exempel är relevant och du har inte sett några brister i integrationen.

(Jag försökte alltså säga att ditt exempel är precis lika irrelevant som mitt)


Praktexempel av en person som försöker sätta orden i munnen på en. Lyssna istället för att dra förhastade slutsatser. Muaytudd frågade mig vad jag tyckte om integrationen och det berättade jag.

Precis, och det känns som att problematiken med flyktingmottagandet har passerat över ditt huvud när du lyfter fram en betydelselös detalj som _det_ stora problemet med integrationen.


Om man får hit invandrare som är välutbildade tycker jag att man ska se till att göra det enkelt för dom att faktiskt utnyttja sina utbildningar och inte blir busschaufförer eller pizzabagare.

Det är väl bra då att regeringen satsar på just detta?

Purren
2008-09-23, 15:55
Du är fantastisk

Tack, du kan få mitt nummer sen.

mitt exempel är irrelevant och jag har inte har sett några brott begås av invandrare, men ditt exempel är relevant och du har inte sett några brister i integrationen.

(Jag försökte alltså säga att ditt exempel är precis lika irrelevant som mitt)

Mitt var väldigt relevant. TILL MIN ÅSIKT. Fritt fram kompis. När någon frågar dig om din åsikt får du säga som du vill. ;)


Precis, och det känns som att problematiken med flyktingmottagandet har passerat över ditt huvud och du lyfter fram en betydelselös detalj som _det_ stora problemet med integrationen.

Det är väl bra då att regeringen satsar på just detta?

Det är väl inte betydelselöst för mig om jag ansträngde mig för att skriva ner det.

Det är mycket möjligt att det passerat mig. Upplys mig om det stora flyktingproblemet.

stevebc
2008-09-23, 16:42
Islam defineras av deras utövare inte av dig se bara på Irak, Afghanistan, Pakistan Saudiarabien etc..
End
------

De vill att sista veckan som en tjej ska kunna ångra sig är 12veckan(Om inte våldtäkt, incest etc ligger bakom) eftersom att nu kan man rädda barn som fötts så tidigt är det något fel med det?
En kvinna ska inte använda abort som preventivmedel det är därför det finns kondomer, p-piller/stavar etc

Kan du nämna några metoder som du inte tycker om? Så vi har nått att diskuteraBeror detta på Islam eller är det klanstyrda samhälle som regerat i tusentals år där familjens heder (bl a hur kvinnorna beter sig) går i första hand? Som med alla religioner så plockar människor russinen ur kakan. Skulle jag anammat koranen (som jag en gång funderade på att göra) skulle jag naturligtvis tolka "vi ska förfölja dom otrogna och slakta dom" som ett budskap om mission och inte att man bokstavligt talat ska slakta icke-muslimer. Hade jag däremot varit uppvuxen i ett land, ständigt bombat av USA, omgiven av krig, hämnd och vapen skulle jag kanske sett helt annorlunda på detta "russin".

Allan
2008-09-23, 17:25
Jag kan räkna upp drösvis med exempel på hur jag anser att regeringen bedriver fel politik, men allvarligast är ändå att vi har en mycket svag statsminister. Inte för att jag har mycket till övers för Carl Bildt men när han ledde den borgerliga regeringen var det i varje fall inget snack om vem som bestämde.
Nu verkar det som den som bestämmer har hästsvans och glasögon. Tyvärr sattes ribban redan de första veckorna när skandalerna duggade tätt, utan att Reinfeldt klarade av att reda upp det. I själva verket har hans två år bara befäst vad man var skraj för - att han inte skulle räcka till. Och det har jag rätt att tycka oavsett om jag röstade på honom eller inte. Han är min regeringschef också, vare sig jag vill det eller inte, och jag har svårt att betrakta honom som kompetent (vilket jag alltså faktiskt kan tycka om både Bildt och Borg och ett par till, även om jag inte delar deras åsikter).
Han är en riktigt usel lagledare helt enkelt. Att det sedan framkommer att han inte drar sig för att offentligt skälla ut oppositionella, och har lättare att tappa humöret än Göran Persson eller t o m terriern Kjell-Olof Feldt gör ju inte saken bättre. Det får en ju att fundera på om mys-profilen bara är fejkad, och då känns det ännu mer fel.

Flygplan
2008-09-23, 17:31
Jo, det blir ordning och reda när Mona tar över. Då blir det slut på skandaler.

http://www.youtube.com/watch?v=HE6VXnScmC4

Allan
2008-09-23, 17:42
Du menar - vi ska inte diskutera Reinfeldts brister? Trots att det är han som ÄR statsminister, vilket Mona Sahlin inte är? Eller om det nu är Borg som bestämmer...

tp_88
2008-09-23, 19:48
Du menar - vi ska inte diskutera Reinfeldts brister? Trots att det är han som ÄR statsminister, vilket Mona Sahlin inte är? Eller om det nu är Borg som bestämmer...
Han kanske menar att det är ironiskt att det var så hemskt när borgerliga ministrar hade fifflat lite, men att det verkar vara helt OK att ens egen partiledare har ännu mer bakom sig?

Tricklev
2008-09-23, 19:50
Visst kan man diskutera Reinfeldts brister, men att totalt ignorera Monas brister är ju lite skenheligt, det står ju mellan dom två, ut ur stekpannan in i elden.

Allan
2008-09-23, 20:07
Fredrik Reinfeldt fifflar inte. Jag är rätt ointresserad av om han har skött sig totalt jävla exemplariskt - fast jag är nog mer rädd för folk utan minsta skelett i garderoben än för de som har det - men jag anser att han inte alls övertygar som statsminister, som lagledare. Antalet affärer, eller vad man ska kalla deras tillkortakommanden (FRA, försvarsfrågan, fastighetsskatten, bensinskatten, NATO, värnskatten, a-kassan, bostadspolitiken, kulturpolitiken, infrastruktur, miljö- och klimatpolitiken, regionalpolitiken, könsneutrala äktenskap, trafikförsäkringen, tandvårdsreformen....) bär i för stor utsträckning prägel av att han inte klarar sitt uppdrag. Och det är bekymmersamt för landet

rQx
2008-09-23, 20:40
Vet inte vilket högerparti jag skulle röstat på idag, men jag vet att det är höger i alla fall.

Ju mer de vänstra yttrar sig ju mer höger blir jag ungefär..

skaparn
2008-09-23, 20:44
Socialdemokraterna kallades lite skämtsamt och elakt för "de nya Moderaterna" i en analys i Godmorgon Världen i söndags. Helt plötsligt talar Ylva Johansson om individens ansvar där man tidigare talat om solidaritet.

Så samma Reinfelt har alla möjligheter att anklaga (s) för att ha stulit deras idéer som det omvända gjordes i förra valet av Göran P.

PowPow
2008-09-23, 20:44
Han kanske menar att det är ironiskt att det var så hemskt när borgerliga ministrar hade fifflat lite, men att det verkar vara helt OK att ens egen partiledare har ännu mer bakom sig?

Men det var det ju inte. Det var fullt jäkla hus när Mona fick sitt Toblerone-sug och vidare gjorde en stor pajas av sig själv. Med mera.

Men självklart fokuserar media på det som är nyheter. Inte det som var nyheter för 10 år sedan.

Och självklart fokuserar inte Socialdemokraterna på sina egna brister. Precis som Moderaterna inte fokuserar på sina. Det hade varit direkt korkat.

tp_88
2008-09-23, 21:11
Det är OK på så sätt att hon idag är partiledare, trots klart fler och grövre förseelser.

Allan
2008-09-23, 21:14
Det är OK på så sätt att hon idag är partiledare, trots klart fler och grövre förseelser.

Vilka grövre förseelser menar du? Jämfört med vad? Jämfört med vem? Som annars skulle vara socialdemokratisk partiledare?

tp_88
2008-09-23, 21:18
Vilka grövre förseelser menar du? Jämfört med vad? Jämfört med vem? Som annars skulle vara socialdemokratisk partiledare?
Jämfört med ministrarna, som många tyckte skulle avgå pga det som hänt.

Allan
2008-09-23, 21:27
Jämfört med ministrarna, som många tyckte skulle avgå pga det som hänt.

Du menar de ministrar som avgick? Så avgick de för att de uppmanades till det av sina egna. Om du inte minns det så fick också Mona Sahlin avgå, efter samma krav från de egna. Men det betyder inte att man för all framtid ska ses som förbrukad.
Sen kan man ju fundera på vad du anser vara värre? Skatteplanering för mångmiljonbelopp, uteblivna licenspengar i en jävla massa år, svarta pengar, svart arbetskraft? Man ska ha klart för sig att Sahlin betalade för sig, dvs redovisade dessa pengar, men hävdade att hon missuppfattat riksdagens regler om saken (Precis som ett samtida moderat statsråd som gjorde samma sak om jag minns rätt).
De avgångna ministrarnas skatteplanering, licenspengar och svartjobben var aldrig menade att redovisas. För de flesta människor är nog det en rätt stor skillnad.

tp_88
2008-09-23, 21:40
Ja, men det var andra som uttryckte sin åsikt i saken.

Varför skulle hon helt plötsligt bli så mycket mer lämplig några få år senare?

Har du sett filmen? Om ja: är det mesta rena lögner isåfall?