handdator

Visa fullständig version : Nästan rökförgiftad pga bullsug


Krisz
2008-09-20, 13:08
Jag skulle mikra en kanelbulle. Min lägenhet är nu rökfylld, går knappt att andas härinne trots att alla fönster är öppna. Sitter nu i badrummet och avvaktar. Favorit i repris det här, jag och mina vänner minns popcornincidenten tidigare i år. Två frågor:

1. Har ni råkat ut för nåt liknanade och mikrat ihjäl en stackars bulle eller nåt annat?

2. Går det att få bort den gulbruna tonen på insidan av mikron på nåt sätt?

http://media4.dropshots.com/photos/530615/20080920/014824.jpg

Prankie
2008-09-20, 13:09
http://www.stuffis.se/images/prod_img_7317441240036.gif

Nånting för dig kanske? ;)

Tricklev
2008-09-20, 13:11
Ahh, mikrovågsugnar som bråkar, en favorit i repris, jag minns fortfarande första gången jag slängde in min pirog(stavning?) i mikron, satte mig och småläste lite i någon tidning, och poff så stod hela mikron i lågor.

Ett tips till orutinerade, gör rent i mikron regelbundet.

Compus
2008-09-20, 13:14
Brorsan micrade sönder popcorn för några månader sedan. Jag är varje gång lika förvånad när jag är på besök över att det fortfarande luktar i micron, lukten går fan inte att få bort.

Tricklev
2008-09-20, 13:16
Har även lyckats tända eld på en brödrost, fick panik, slängde på mig ugnshandskar, greppade tag i den, sprang 10meter till ytterdörren och kastade ut den på uppgången, ingen brödrost ska få elda ner mitt kök.

blaki
2008-09-20, 13:18
Jag eldade en elvisp en gång...luktade som fasen...

Bahir
2008-09-20, 13:21
På jobbet hade jag under en lång tid käkat mikromat som behövde 6-7 minuter i mikron för att lagas. En dag bestämde jag mig för att käka piroger i stället, och lade in en Gorbys mexikanare. Tyvärr satte jag mikron på 7 minuter, och resultatet blev en jävla massa rök, och att kontoret stank stark jävla krydda - permanent. Som tur är bytte jag kontor ett tag senare :) Men synd om de som jobbade kvar i det kontoret.

Lajne
2008-09-20, 13:32
En polare råkade göra detsamma i min micro. Tvättade ur den ett par gånger med hjälp av tvättsvamp och diskmedel, vilket avhjälpte den värsta lukten och fick bort den gulaktiga hinna av kondenserad plaströk (eller nåt i den stilen) som du nämner:P Efter ca 2-3 månader var lukten i sin helhet borta.

Krisz
2008-09-20, 14:21
Skönt att veta att jag inte är ensam mikromarodör. Råkade ha på full effekt i 3 min istället för lägsta effekt. Luktar fortfarande bränt kanelbullelik här men röken är iaf borta. Ska väl skrubba mikron då...

sunkan
2008-09-20, 14:57
jag gjorde äggröra i micron en gång och när jag tog ut skålen ur micron och satte ner skeden så typ exploderade allt, fick ägg i hela ansiktet och i taket*grr*

Jajje
2008-09-20, 15:31
Tack och lov för att min micro har 'auto defrost' :)

Lellan
2008-09-20, 15:35
Jag har micrat sönder jobbets micro med popcorn. Det stinker popcorn i den och den är gulbrun(nix, går ej bort), samt att den fått en mystisk lapp på sig "micra inte popcorn på högsta".. :em:

Jag har för övrigt ofta sönder saker på jobbet. Jag är lokalanvarig också, och måste ringa nån fixare varje gång det är nåt. Ibland har jag gjort det själv, det brukar folk ha roligt åt.*gah!* :em:

gnagaren
2008-09-20, 15:39
Jag körde ner en gaffel i en brödrost bara för att jag ville se vad som hände om man nuddade dem där glödande grejerna :/

sunkan
2008-09-20, 15:40
Jag körde ner en gaffel i en brödrost bara för att jag ville se vad som hände om man nuddade dem där glödande grejerna :/

and then?

gnagaren
2008-09-20, 15:48
Jag fick en jävla stöt och tappade taget om gaffeln, armen flög iväg rakt upp i luften och jag ramlade bakåt. Sedan blixtrade det lite om brödrosten och gaffeln som fortfarande var i ramlade ut. Sedan rök det lite om brödrosten så jag drog ur kontakten och åt upp mina mackor :)

Smärtade lite i armen efteråt men det kändes mest konstigt och lite obekvämt.

Fatalist
2008-09-20, 17:44
Jag fick en jävla stöt och tappade taget om gaffeln, armen flög iväg rakt upp i luften och jag ramlade bakåt. Sedan blixtrade det lite om brödrosten och gaffeln som fortfarande var i ramlade ut. Sedan rök det lite om brödrosten så jag drog ur kontakten och åt upp mina mackor :)

Smärtade lite i armen efteråt men det kändes mest konstigt och lite obekvämt.

Du verkar vara en smart kille!

JärnJane
2008-09-20, 18:03
Jag skulle mikra en kanelbulle. Min lägenhet är nu rökfylld, går knappt att andas härinne trots att alla fönster är öppna. Sitter nu i badrummet och avvaktar.

Ha ha! jag kan se det framför mig hur du desperat räddar laptopen och sedan flyr in i badrummet. Hur lång tid tog det innan du vågade dig ut igen?

gnagaren
2008-09-20, 18:04
Du verkar vara en smart kille!

Det var inte direkt igår jag gjorde det.....

Chaan
2008-09-20, 18:09
Min nuvarande micro - Bosch - gillar att tutta på saker. Något förvånande när det plötsligt brinner ORDENTLIGT i micron, av micropopcornen. Och ibland sprutar det gnistor om oxpytten - har inte varit med om liknande med andra micros.

Rock'nRoll
2008-09-20, 18:28
Jag fick en jävla stöt och tappade taget om gaffeln, armen flög iväg rakt upp i luften och jag ramlade bakåt. Sedan blixtrade det lite om brödrosten och gaffeln som fortfarande var i ramlade ut. Sedan rök det lite om brödrosten så jag drog ur kontakten och åt upp mina mackor :)

Smärtade lite i armen efteråt men det kändes mest konstigt och lite obekvämt.

Haha! Det där va typ det dummaste jag hört i mitt liv ;)

Krisz
2008-09-21, 09:14
Ha ha! jag kan se det framför mig hur du desperat räddar laptopen och sedan flyr in i badrummet. Hur lång tid tog det innan du vågade dig ut igen?

En kvart sådär. Kände mig skapligt puckad så jag satt nog kvar på toan och förbannade mig själv i några extra minuter. För övrigt luktar det fortfarande bränd plast med en touch av kardemumma i lägenheten 24 timmar senare. . .

Krisz
2008-09-21, 09:17
Min nuvarande micro - Bosch - gillar att tutta på saker. Något förvånande när det plötsligt brinner ORDENTLIGT i micron, av micropopcornen. Och ibland sprutar det gnistor om oxpytten - har inte varit med om liknande med andra micros.

Det är nåt slags fysikaliskt fenomen att det ibland blixtrar när man mikrar frysta saker, kommer inte ihåg förklaringen däremot. Fast brinnande popcorn låter inte helt normalt.

GurraGo
2008-09-21, 11:15
Skulle tillfredställa hungerbegäret efter en sen kväll i Lund. Ansåg då att gå hem och steka hamburgare vore en bra idé. Mindre bra i praktiken eftersom jag satte på plattan, la olja i stekpannan som jag satte på plattan men sedan gick och somnade. En av de tjejer som jag delade lght med väckte mig och då var lägenheten mer eller mindre helt rökfylld. Hade kunnat gå väldigt illa.

Behöver jag säga att jag aldrig lagar mat när jag är onykter nu för tiden.

JärnJane
2008-09-21, 12:56
Det är nåt slags fysikaliskt fenomen att det ibland blixtrar när man mikrar frysta saker, kommer inte ihåg förklaringen däremot. Fast brinnande popcorn låter inte helt normalt.

Det får mig att tänka på att när jag tinade frysta hallon en gång, så luktade det brännt, kom upp rök ur skålen, men de var till stor del fortfarande frysta! Helt skumt...

Piranha
2008-09-21, 17:25
Ingen micro inga problem.

Jag handlade dock micropopcorn efter jag just flyttat in av ren gammal vana som nu står i skåpet sen ett år tillbaks, jag är ett ägg å andra sidan.