handdator

Visa fullständig version : Hjälp med kost och deff


patanga
2008-09-20, 09:59
Hej,
Jag skulle behöva hjälp med ett kostschema samt massor med tips & råd om deff och fettminskning. Jag har haft en period med en ständig jojo-bantning vilket resulterat i ingenting. Mitt mål är att försöka gå ner 5-10kg denna gång och att hålla en sund livsstil.

Till mitt problem; under veckodagarna så är jag väldigt motiverad, jag äter nyttigt och tränar som jag ska göra - vilket får mig att må toppen. Men på helgerna så känner jag att jag varit duktig och "spårar" ofta ur, i form av hetsätning. Här pratar vi om fruktansvärda mängder kokosbollssmet, kladdkaka, mackor och chips. Dessa så kallade "hetstäningar" får mig att må väldigt dåligt psykiskt och det har blivit en vana för mig att göra detta på helger.

Jag försöker vara sund på vardagarna för att sen ta ut det över helgen. Det kan vara så illa att jag redan på torsdagen börjar fantisera om hur min helg ska se ut och vad jag ska äta. Hetsätningen börjar med att jag äter lite och sen spårar den bara ur, jag har liksom inget stopp. Dagen efter en hetsätning mår jag otroligt dåligt och försöker "svälta" mig själv - så detta går i en ond spiral.
Detta förstör min diet och rubbar mitt självförtroende något otroligt.

Jag behöver ALL hjälp och ALLA tips jag kan komma åt och få av er för att stoppa detta och hålla en sund nivå hela veckan ut, att undvika dessa "hetsätningar". Så hjälp mig, vad ska jag göra? ska jag ändra något i schemat för att inte få det där suget? Vad ska jag äta på dagarna som gör att jag inte får denna mani?



Status:
Man
187 cm
77 kg

En typisk dag i mitt liv kan se ut såhär:

frukost: havregrynsgröt, lite sylt och mjölk + kaffe
lunch: kycklingfile och pasta
mellis: någon frukt
middag: mackor, havregrynsgröt, pasta med tonfisk, grönsaker osv

Min träning:

Gym 3-4 gånger per vecka då jag kör styrka + 30 minuter på löpband
Promenad ca 30-60min varje dag


Tacksam för hjälp!

Handcuff
2008-09-20, 10:01
Okej...du vill alltså gå ner till 65-70kg på nästan 190cm? Ja det låter ju som sund och vackert. *popcorn*

patanga
2008-09-20, 10:06
Vill bli av med fett och se lite mer deffad ut..

Ellis Wyatt
2008-09-20, 10:19
Jag hade exakt samma problem förut. Jag kom inte ur den "onda spiralen" förrän jag vågade att inte kompensera kalorierna genom svält.

Kräket
2008-09-20, 11:57
Till mitt problem...

Status:
Man
187 cm
77 kg

En typisk dag i mitt liv kan se ut såhär:

frukost: havregrynsgröt, lite sylt och mjölk + kaffe
lunch: kycklingfile och pasta
mellis: någon frukt
middag: mackor, havregrynsgröt, pasta med tonfisk, grönsaker osv

Min träning:

Gym 3-4 gånger per vecka då jag kör styrka + 30 minuter på löpband
Promenad ca 30-60min varje dag


Tacksam för hjälp!

Du inser att det du beskriver framstår som rätt sjukt va? Kan vara gott att få det klargjort. Särskilt med hänsyn till din nuvarande status...

Jag deffade under våren och sommaren. Tappade allt som allt drygt 14 kg. Hade aldrig några problem med detta. Min strategi var hela tiden att skippa en dag under veckan och äta vad jag ville.

Däremot, under en period (vi pratar nu ett par veckor) då jag var som hårdast, så märkte jag det du beskriver. Jag kunde äta mig själv fullkomligt sänkt. Alltså nu menar jag fysiskt illamående e.t.c. Själv mådde jag aldrig dåligt av detta psykiskt, vilket kan vara värt att poängtera.

Slutsatsen jag drog av detta var att ta en paus i deffandet. Skruva upp maten under veckorna och slappna av. Jag insåg att jag rubbat en sorts balans, och det obeskrivliga suget jag kände vittnade om detta. Så mitt råd är att sluta bekämpa din kropps signaler, och istället låta ditt förnuft dra sina slutsatser utifrån dessa.

Att du satsar på "deff" med din status, som sagt, är inte riktigt friskt.

Krisz
2008-09-20, 12:28
För det första tycker jag det är bra att du vill ha hjälp; det första steget är ju att erkänna att man har ett problem. Det där är nog oerhört vanligt, att man är nästan överdrivet nyttig i vardagarna för att sen spåra ur på helger. Det är ju helt ok att äta lite onyttigare på helger, så länge man inte mår psykiskt dåligt av det.

Som jag ser det är det här ett rätt stort problem som främst sitter i huvudet. Du kommer inte bli kvitt hetsätandet genom att gå ner i vikt. Dessutom har du en bra vikt till din längd, du kan till och med gå upp.

För att bli av med helghetsätningen är ett konkret tips är att käka lite choklad på en onsdag. Jag tror att problemet är att det är "förbjudet" med onyttigheter på vardagar, så därför spårar du ur på helger. Äter du lite "förbjudet" mitt i veckan så blir det inte lika laddat och du kommer förhoppningsvis inte äta massor på helger.

En snyggare fastare kropp med mer muskler får du genom att fortsätta träna. Du väger redan rätt lite till din längd, så mitt tips är helt klart fortsätta träna så kommer kroppen bli snyggare. Jag blir nästan galen på smala/normala människor som är otränade och som tror de kommer få en snygg kropp om de går ner till bmi=undervikt (menar detta generellt, inte som en pik till dig). För att få en snygg muskulös kropp måste man träna, inte banta.

patanga
2008-09-20, 12:38
Tusen tack för alla svar än så länge! Kul att ni engagerar er - det uppskattas!

Alfred Nobel
2008-09-20, 16:31
Jag hade först och främst bytt ut sylten till frukost mot något annat, t.ex. en tärnad frukt eller keso/kesella som mättar bättre.

Maharadja
2008-09-20, 17:01
Håller helt med Krisz och vill bara tillägga att du kanske inte får i dig tillräckligt med mat i veckan om du känner sådant sug efter skräp under helgerna. Vet du med dig att du är "svag" på helgerna, se till att kanske äta lite EXTRA stora portioner( t.ex proteinrik mat) under just helgen så du inte sparar ditt kaloriintag till bara onyttigheter.

patanga
2008-10-03, 20:29
det går bra än så länge. MEn nu på söndag fyller mor 50 och jag är bortbjuden på asiatisk buffe.. Hur skall jag agera här? kommer ju äta ihjäl mig =(. Ska jag träna extra hårt för att jämna ut matintaget?

Onigiri
2008-10-03, 21:56
Var inte för nojig när du deffar. Skulle du överskrida kaloriintag EN dag så gör det ju inget? Men om det är väldigt viktigt så ät nästan inget annat den dagen du skulle iväg på buffe och ät tills du blir svett där istället.

Largoplz
2008-10-03, 22:38
Ta riktigt stora portioner så tallriken blir tung så kan du träna på vägen till bordet

Tolkia
2008-10-04, 11:09
Var inte för nojig när du deffar. Skulle du överskrida kaloriintag EN dag så gör det ju inget? Men om det är väldigt viktigt så ät nästan inget annat den dagen du skulle iväg på buffe och ät tills du blir svett där istället.
Det här tycker jag var ett RIKTIGT DÅLIGT råd till en person som har problem med att han omväxlande svälter och hetsäter. Att inte äta något under resten av dagen är att verkligen lägga upp för att tappa kontrollen och hetsäta när man väl börjar äta.

Till trådskaparen: Vad är det som säger att du "måste" balla ur och tokäta bara för att du är bjuden på middag där du inte själv har kontroll över vad som finns i maten och vilka mängder mat som finns i samma rum som du? Det är trots allt ditt beslut att hetsäta/tokäta varje gång du gör det (obs. att jag inte säger att det betyder att det är lika enkelt att bestämma sig för att inte hetsäta som att bestämma sig för att göra matteläxan). Ät som vanligt under dagen, och ät sedan av bjudmiddagen som om det vore en middag du gjort själv, d.v.s. tills du blir mätt. Ta tid på dig och stresskasta inte i dig maten, så att du ger kroppen en chans att KÄNNA om den blir mätt innan du har satti dig allt som finns. Det är inte dödsförbjudet eller akutförvandlar dig till barbapappa att äta mer än vanligt en festdag; det som eventuellt gör dig till barbapappa är om du äter så VARJE dag (och det gör du ju knappast).

Jag antar att du är medveten om att problemet här inte är din vikt utan ditt ätbeteende och ditt förhållande till kroppen och maten? Fundera över vad som skulle bli annorlunda/bättre av att du tappade de 5-10 kg du säger dig vilja tappa? Inte är det hälsan, så vad är det?

patanga
2008-10-04, 11:21
Tack för alla svar, mycket tacksamt!
Varför jag vill gå ner i vikt är för att få bort underhudsfettet från mage, armar och andra ställen på min kropp. Att ligga på kaloriunderskott bör väl i detta fall hjälpa mig med detta, därav mitt beteende.
Sen är mitt största problem att jag just "spårar ur" och kan äta onormala mängder och vill verkligen övervinna detta beteende.

Tolkia
2008-10-04, 11:32
Sen är mitt största problem att jag just "spårar ur" och kan äta onormala mängder och vill verkligen övervinna detta beteende.
Alla kan äta mycket (magsäcken är ytterst töjbar), det är föga troligt att du är kan trycka i dig unika mänger. Frågan är varför du, om du vill bli av med ditt störda ätbeteende (sluta hetsäta), fortsätter att bete dig på ett sätt som upprätthåller detta beteende?

patanga
2008-10-04, 11:39
Jag vill ligga på kaloriunderskott och bli av med underhudsfett och i samband med detta så blir det lätt att jag spårar ur på helger i och med att jag varit "duktig" under veckans gång. Men det börjar bli bättre och jag försöker se helgen som en vardag matmässigt. Sen vet jag inte om det skulle påverka min hetsätning positivt eller negativt om jag åt vanligt under veckodagarna.
Men just nu har i sikte att få bort all underhudsfett och se lite mer "rippad" ut, jag styrketränar, går promenader, löper väldigt mycket och ligger på underskott. Men som sagt det är under helgerna man vill mysa till det lite och då hamnar man ofta på ett spår som aldrig tar slut

jooj
2008-10-04, 11:53
Jag lånar tråden lite, jag har samma problem det fungerar bra under veckorna men går helt åt skogen på helgerna.
Problemet är jag kan inte tänka annat än mat då, och på hur dåligt jag presterar i skolan när jag inte äter så mycket som man ska.
Detta gör självklart att skuldkänslor följer samt att jag tränar fast jag är skadad, vilket kanske kan bero på att jag äter för lite i förhållande till träningen. En urspårad dag har fler än en gång slutat med tandborsten nere i halsen vid toastolen.
Trivs över huvud taget inte med hur jag ser ut och det blir inte bättre då jag inte kan uppnå de ideal jag har på grund av detta beteende.
Anser ni att jag bör söka hjälp för detta eller helt enkelt bättra på själv disciplinen?

cosmic_dancer
2008-10-04, 13:26
Jag har liknande problem som ts och jooj. Dock hetsäter jag inte utan jag tänker mycket kring mat och hur jag ska lägga upp det och hur jag ska äta för att kunna få unna mig något gott. Jag har en rädsla över att få imig för mycket utav något, så om jag planerat att äta exemeplvis godis så äter jag någon mager soppa till lunch och något magert till lunch, vilket blir rätt så näringsfattigt och skadligt efter ett tag eftersom jag tränar en del. Jag kan alltså äta en bulle, men ångesttankarna gnaggar nästan ständigt i huvudet. Om jag har ätit bröd till frukostfilen med lite musli i, så undviker jag bröd,, pasta och sådana kolhydrtaer resten utav dagen, då jag orar mig för att det snabbt ska bli ett överskott och att jag ska gå upp alla mina kilon som jag gått ner. Någon i min hjärna har alltså fått försig att jag kommer gå upp till låt oss säga 65 igen, enabrt för att jag någongång ligger på ett kalori/kolhudrats överksott en dag.

Inser själv att jag förmodligen kan gå upp i vikt och det inte är någon större fara. Jag har trott att jag vägt 59 kg nu under sommaren coh hösten, men väger tydligen enbart 50-52. För mig kom det som ett uppvaknande då jag somsagt orat mig att jag gått upp och att jag fortfarnade i vissa vinklar kan se tjock ut i ansiktet och vid magen.

Jag behöver råd för hur en typisk matdag kan/ska se ut för mig. Ett kostschema helt enkelt.

Kön:Kvinna
Ålder:26
Läng:162-163cm
Vikt:52 kg
Tränar: 3-4 dagar i veckan
Träningsschema ( på ett ungefär):
Måndag - Simmar ca 50 min
Tisdag - Gympa 45-60 min
Onsdag - Vila, men promenad
Torsdag - Simma ca 50 min
Fredag - Gympa 45-50 min
Lördag - Som ondagen
Söndag - Som ondag och lördag

Försöker alltså alltid röra mig någotsånär på vilodagarna, kan röra sig om en promenad på 30 min i någorlunda rasktakt.

cosmic_dancer
2008-10-04, 13:33
Kanske kan lägga in hur jag äter i dagsläget

En vanlig dag

Frukost - 2 dl lätt/mellanfil med loppfrön, frukt (äpple och björnbär), gojibär och aknske några amtskedar gi-musli eller osötade flingor. Smörgås helst osötad med sallad, tomat, skinka och gurka. Kaffe
Lunch - 80-100 gram (skulle ajg gissa på) Fisk med grönsaker och kanske lite bönor
Mellanmål - Kaffe och frukt
Middag - 2½ dl Soppa (tomatsoppa) och sallad
Kvällsmål - Fruktsallad med keso

creperiet
2008-10-04, 14:16
Frågan är varför du, om du vill bli av med ditt störda ätbeteende (sluta hetsäta), fortsätter att bete dig på ett sätt som upprätthåller detta beteende?

Det där är en mycket central fråga här. Jag tycker varje gång du känner att du närmar dig "attacker" ska säga till dig själv: "Är det värt det?". Ta en sekund eller två och verkligen stanna upp. Jag tvivlar på att du kan svara "ja" på det även om du är på väg att trycka in en kladdkaka.

Tolkias inlägg var för övrigt mycket klokt. Att använda kroppens mättnadssignaler gäller även vid defftänkandet, d v s du ska inte äta dig för omätt. Gör du det rubbar du balansen för mycket och då är det lätt att det slår över (vilket det ska göra, en ren överlevnadsinstinkt). "Lagom" är ett bra ord även när det gäller deff. Du verkar ha koll på vad bra mat är, men lyssna lite mer på din kropp.

Om du inte får bukt med problemet på egen hand, på det sättet att det fortfarande är ett problem i vardagen för dig, föreslår jag att du tar hjälp utifrån.

Lycka till.

Tolkia
2008-10-04, 16:47
Det där är en mycket central fråga här. Jag tycker varje gång du känner att du närmar dig "attacker" ska säga till dig själv: "Är det värt det?". Ta en sekund eller två och verkligen stanna upp. Jag tvivlar på att du kan svara "ja" på det även om du är på väg att trycka in en kladdkaka.
Här handlar det också om att inte försätta sig i en situation där hungersignalerna blir starkare än vad man kan hantera. D.v.s. om man konstant äter alldeles, alldeles för lite bäddar man för att hamna i en situation där man trycker i sig en kladdkaka. Har man ett hetsätningsproblem och samtidigt skall försöka gå ned i vikt (vilket jag fortsatt hävdar att trådskaparen inte behöver göra) måste man ha tålamod nog att låta det gå långsamt, eftersom man inte fixar att gå omkring och vara tokhungrig. Man bör med andra ord undvika att göra det svårare än nödvändigt för sig själv att kunna svara "nej" på frågan om det är värt det att hetsäta.

creperiet
2008-10-04, 18:30
Här handlar det också om att inte försätta sig i en situation där hungersignalerna blir starkare än vad man kan hantera. D.v.s. om man konstant äter alldeles, alldeles för lite bäddar man för att hamna i en situation där man trycker i sig en kladdkaka. Har man ett hetsätningsproblem och samtidigt skall försöka gå ned i vikt (vilket jag fortsatt hävdar att trådskaparen inte behöver göra) måste man ha tålamod nog att låta det gå långsamt, eftersom man inte fixar att gå omkring och vara tokhungrig. Man bör med andra ord undvika att göra det svårare än nödvändigt för sig själv att kunna svara "nej" på frågan om det är värt det att hetsäta.

Håller med. Det var det jag försökte få fram med det här.

Att använda kroppens mättnadssignaler gäller även vid defftänkandet, d v s du ska inte äta dig för omätt. Gör du det rubbar du balansen för mycket och då är det lätt att det slår över (vilket det ska göra, en ren överlevnadsinstinkt). "Lagom" är ett bra ord även när det gäller deff. Du verkar ha koll på vad bra mat är, men lyssna lite mer på din kropp.

patanga
2008-11-21, 20:25
tänkte bara få in det att jag gått ner till 71kg nu och känner mig kalas!

zowie
2008-11-22, 07:39
jag känner mig igen i problemet, dock har det blivit bättre i sista tiden genom några knep.

1. jag planerar mina måltider och lagar maten på helgen som jag tänker äta under veckan (inte i minsta detalj, men så gott det går). det sparar också tid då jag är inte hemma 12 timmar under dagen. så när jag kommer hem så finns det mat till hands så att jag inte äter en massa onödig emellan.

2. jag har inga onyttigheter hemma så om jag är sugen på helgen så finns det inget som jag kan bara stoppa i mig.

3. jag unnar mig en rad choklad efter kvällsmaten.

4. blir jag sötsugen emellan så suger jag gärna på några sockerfria karameller.

5. jag tränar mentalt för att inte förlora mina mål ur sikte, dvs. en kropp som jag behöver inte skämmas för längre och jag trivs med. så jag funderar en stund om kortsiktig njutning är värd att skjuter mina mål upp.

6. jag 'belöner' mig med nåt annat än mat.

jag läste i en artikel i nya BODY att om man är en som har lite vacklande disciplin och tenderar att fuska (som jag ibland) och bygger redan in fusk in sitt schema, typ ätardagar, så är chnasen större att man faller 'off-track', eftersom fusket kommer ändå och så spårar det ännu mer ur.

hoppas det hjälpte. kör hård, you can do it!