handdator

Visa fullständig version : när ska man shrugga?


heltzonicka
2003-06-26, 23:38
hehe när är de bäst att slänga in hantelshrugsen?

Har kört med shrugs efter axelpass men inte märkt någon märkbar skillnad, så nu ska jag försöka köra lite shrugs på ryggpassen.

Men fan vilket är bäst?

Trapetzius används väl rätt mkt under ryggövningarna eftersom det är en del av ryggen men å andra sidan används den övre delen av trapzen under stående rodd.

Trapzen har väl olika "fiberriktingar" en som böjer svagt neråt och en som böjer svagt uppåt?
Med andra ord en som "drar" upp vikten och en som kan "dra" ner vikten.

gurgel gurgel, fan jag snackar så mkt skit ibland men men.

Stämemr min "trapzteori"?

palme
2003-06-26, 23:44
Försökte köra trapz samtidigt som rygg förut men det var så möra redan att jag la ner det.
Pröva att starta dina axelpass med shrugs.

dormin
2003-06-26, 23:53
Jag själv körde shrugs sist idag på mitt axelpass och tyckte de gick finfint, tycker också de passar bäst på axelpasset men finns säkert många som kan förespråka att lägga in det på ryggpasset, men min åsikt är att de passar bäst på axelpasset.

-xR-
2003-06-27, 00:28
För mig räcker det oftast att avsluta marklyften med en "shrugg" rörelse där man för axlarna bakåt i toppläget. Om mer träning behövs lägger jag till några set efter jag tränat färdigt ryggen.

:MrT:

/Mvh

Herkulez
2003-06-27, 06:13
Jag har sån tur att jag inte behöver köra trapzen, dom blir för stora helt enkelt....................cooooooolt, man kanske skulle börja mata dom igen :D

Survivor
2003-06-27, 08:18
Originally posted by Herkulez
Jag har sån tur att jag inte behöver köra trapzen, dom blir för stora helt enkelt....................cooooooolt, man kanske skulle börja mata dom igen :D
Det är nog resten av du som är för liten :D
Börjar man dra iväg någonstans så beror det nog på felaktig träning, eftersom att man är ju i alla fall genetiskt likadan i hela kroppen.

Herkulez
2003-06-27, 08:23
Originally posted by Survivor

Det är nog resten av du som är för liten :D
Börjar man dra iväg någonstans så beror det nog på felaktig träning, eftersom att man är ju i alla fall genetiskt likadan i hela kroppen.


Håller inte med (förutom at det är resten av mig som är för liten :D)

Vissa muskelgrupper har lättare att utvecklas än andra. Om jag tar mig själv som exempel som körde jag bara 4 set lätta hantelshrugs/ vecka, men jag var tvungen att lägga ner det oxå eftersom trapzen blev överutvecklade, vaderna tränar jag nästan aldrig och dom är stora ändå, men ryggen, biceps och bröst får jag slita som ett djur med för att dom ska utvecklas.

Megatuttarna
2003-06-27, 10:45
Testa det palme sa med att köra dem innan axlar, då får du ut mer av axlar eftersom traps är föruttrötta och inte kommer aktiveras lika mycket som de hade gjort vid axelträningen annars, det gör det lättare för nybörjare att attackera axlarna. (vettefan om du e nybörjare eller inte men de spelar ingen roll)

Kimo
2003-06-27, 20:24
Jag löser det genom att köra rygg, axlar och trapz samma dag. Har alltid träningsvärk i baksida axlar och trapzen efter ryggträningen ändå.

Greenman
2003-06-27, 20:35
Originally posted by -xR-
För mig räcker det oftast att avsluta marklyften med en "shrugg" rörelse där man för axlarna bakåt i toppläget. Om mer träning behövs lägger jag till några set efter jag tränat färdigt ryggen.

:MrT:

/Mvh

vore ganska kul om man orkade köra shrugs med samma vikter som man kör marklyft .....